Nekromanti CoC + D20 = Paradiset

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: CoC + D20 = Paradiset

Hur menar du att BRP skulle vara mer "långsiktigt och karaktärsutvecklande" jmf med Modern?

Jag menar väl att karaktärsutvecklingen i ett d20 spel blir en smula mer linjär. I BRP kan SL mer eller mindre kontrollera hur karaktärerna utvecklas, och Sanity systemet bidrar till att skapa otaliga intressanta situationer. Men det värsta jag vet med BRP är att "monstren" har blivit mindre än de är i böckerna. De är så tokanalyserade och siffernedtyngda (Challenge Rating...) att jag egentligen bara ville slänga boken åt sidan när jag kom till det stycket.

Notera dock att detta är något jag ogillar med den vanliga grundboken också - siffror för monstren. Däremot håller BRP det på en lägre nivå. Främst på grund av regelsystemets uppbyggnad, såklart.

Men alltså, CoC d20 är en mycket trevlig bok - det vet jag - men för min del är det fortfarande BRP som gäller. Och inte av någon urbota korkad traditionalism heller, eftersom jag inte spelat CoC särskilt länge. Jag tycker bara BRP till större grad representerar min syn av Cthulhu Mythos ur rollspelssynvinkel.

Arfert

Facit

minsta storlek 7 pt arial? om man använder andra typsnitt? (fast jag har för mig att jag hade större grad)...

Rising

Vila i frid
Re: Andra sidan av "gå ut ur fängelse"-kortet:

Om det inte framgick så överdrev jag på samma sätt som Krille överdrev.

Likväl så finns det inga rena spelmekanismer som stöder den sortens spel du pratar om.

Det går alldeles utmärkt att slåss, bara man slåss SMART... och välja sina strider.
Det kan man ju som sagt göra i d20 (och även friform) också. Således är det irrelevant i just den här diskussionen.

Troberg

Sinister eater

minsta storlek 7 pt arial? om man använder andra typsnitt? (fast jag har för mig att jag hade större grad)...
Eller motsvarande om man använder andra typsnitt. Jag ville helt enkelt undvika mikrofilmsstora typsnitt.

Men jag tror att det är bäst att ta ytterligare frågor på Dogma-forumet innan någon moderator blir sur.

walium

Ganska töntig, faktiskt

[bild]http://archive.gamespy.com/comics/nodwick/ffn/ffn069.htm[/bild]

Organ

Out of time, out of mind
Träningsläger

>...där diverse uppdragsgivare betalade äventyrare en massa pengar för uppdrag, och sedan spenderade äventyrarna nästan alla pengar på att köpa träning - så varför inte ge äventyrarna "presentkort" på träning i stället?

Låter som en bra idé. Framförallt som man desssutom nog slipper betala moms på det sättet :gremgrin:

/Anders (egen företagare)

Arfert

Facit

uppenbarligen fungerar spelsystemet som de ska, eftersom jag hade spelare vars rollfigurer överlevde åratals spel (i "officiella" kampanjer), innan de blev "pensionerade"...

fast den här diskussionen har gått in i en återvändsgränd känns det... nu säger NÄHÄ och jag säger JOHO. ;-)

/T

Rising

Vila i frid

fast den här diskussionen har gått in i en återvändsgränd känns det... nu säger NÄHÄ och jag säger JOHO
Ja. Du begick en retorisk miss, anser jag. Krille menar att inte överlevnadsmekanismer skall finnas för skräckens skull. Så när du kommer och säger "det finns redan överlevnadsmekanismer, det handlar bara om att välja sina strider och agera klokt med sin rollperson" så urholkar du hela argumentet som du från början klev in för att försvara. Att säga "det finns redan gå-ut-ur-fängelse-kort i BRP" är ett argument du borde ha använt mot Krille direkt, för det är faktiskt mot honom du har argumenterat, inte mot mig. Det är därför du tycker att det känns som att vi talar förbi varandra.

Jag håller med dig; antingen finns det redan "slipp ut ur fängelse"-kort i BRP (och då är de inte betydelsefulla för om det blir läskigt eller inte), eller så finns det inga sådana kort i varken BRP eller d20 (och då bryter man inte mot Lovecraft-känslan bara för att man spelar d20 istället).

Så det var väl bra? Du trodde vi hade kört fast i en sandlådefajt, när vi i själva verket hade hållt med varandra hela tiden.

Arfert

Facit

ha ha.. hurra vad vi är kloka.. eller är vi det?

faktum är att jag tycker att d20 CoC är ett helt OK spel... även om jag gillar BRP bättre... DÄREMOT är jag inte så förtjust i d20 Modern, som är lite väl överdetaljerat och actioninriktat för att funka som CoC-regler... allt enligt min smak då.

/T