Nekromanti CoC + D20 = Paradiset

G

Guest

Guest
Re: CoC + D20 = Paradiset

Det var ju kul att höra din positiva reaktion. Det viktigaste med rollspel är att man har kul när man spelar - oavsett regler. Jag tycker dock det är lite trist när alla rollspel tenderar att strömlinjeformas, i detta fallet åt D20 hållet. Jag ser gärna att det finns olika system och att man kan välja det som passar just en själv. Jag gillar spela olika system. Jag har också spelat CoC länge och jag tycker deras klassiska regler är väldigt bra som dem är. Man ska bli "tokig" av att se en Great One. Annars riskerar det bli ett shoot´em up spel, är jag rädd. Bottom line: mer alternativa spelsystem!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
The horror! The horror! …

»Man ska bli "tokig" av att se en Great One.«

Don’t you worry! Det blir man i CoC d20 också. Faktum är att sanityreglerna funkar exakt som i CoC BRP.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Allt är relativt

Personligen tycker jag att Eon III är väldigt olikt Eon I. Visst är regelsystemet det samma liksom de flesta färdigheter och besvärjelser men tanken var ju inte att göra en ny World of Darkness och bygga om systemet från början. Allt skulle vara (relativt) bakåtkompatibelt. Således har det som saknats förts in, det som har varit knasigt ändrats om och det som folk har saknat har förts in. Dessutom ser jag inte att Eon har lika stora brister i sin regelbok och i sitt regelsystem som CoC.

Nej CoC lever kvar som en föråldrad nostalgirest när det gäller regelbok. Den skulle verkligen behövas bli omstrukturerad från grunden.

Blasphemy

Swashbuckler

Hmmm det är sant... Det är kanske så det har tänkt...

"Regler för träning.... näää alla dör ändå eller blir galna".

Fast jag har haft en rollperson som klarade sig genom flera äventyr. Men detta var eftersom han var rädd och feg, inte läste i magiska böcker och absolut inte tittade in i kultisternas kammare...

:gremtongue:

Blasphemy

Swashbuckler

Well... hade också för mig att det fanns träningsregler i CoC men Oldtimer menade på att det inte var så. Och då jag inte har en regelbok till hands så kan jag inte heller kolla upp det... Men skulle inte förvåna mig om de missat det... eller struntat i det.

G

Guest

Guest
Ekonomi

Jomen Troberg, om det endast är marginella ändringar, tycker inte du det känns lite svettigt köpa ny regelbok? Då kanske det vore bättre om de släppte en Errata eller något liknande.

Krille

Super Moderator
Re: Ekonomi

"Jomen Troberg, om det endast är marginella ändringar, tycker inte du det känns lite svettigt köpa ny regelbok? Då kanske det vore bättre om de släppte en Errata eller något liknande."

Den vanligaste orsaken till att Cthulhu kommer i ny utgåva är att den gamla är slut. Det vill säga, det finns ingen ny regelbok att köpa.

Arfert

Facit

ja, eller att den gamla boken faller sönder av för mycket användade... jag tror mitt senaste ex jag använder är från 94, och jag har inkte känt att jag behövt "uppdatera".. mer än att fylla på i referensbiblioteket.

Arfert

Facit

är väl säkert bra med såna regler för vissa, men jag har ALDRIG använt dom i något spel jag spelat... jag tycker att rollpersonerna ska bli bättre av aktivt spelande, inte genom att bättra på dom MELLAN äventyren. Om man nu tycker det är viktigt så kan man väll vara skriva upp dom skillsen med så många procent Keepern tycker är lämpligt. Behövs inga regler för sånt.
Personligen får jag spader av för mycket onödiga regler, som ska fylla ut böcker.
/T

Big Marco

Läskig
Re: Spelledare vs. system

Fast det du jämför med och har personliga erfarenheter av är väl ett moddat D20?

Ja, men det är ointressant i sammanhanget, för det är inte det som jag poängterar - utan att Modern tillåter regelbaserad spelarinteraktion som modifierar händelser. BRP gör inte det. Kortfattat.

Arfert

Facit

har haft spelare vars investigators överlevde åratal av spelande... så det går. Om man inte tror CoC är DoD.

/T

Troberg

Sinister eater

Jomen Troberg, om det endast är marginella ändringar, tycker inte du det känns lite svettigt köpa ny regelbok? Då kanske det vore bättre om de släppte en Errata eller något liknande.
Nja, det är väl snarare så att man inte köper den om man har den gamla. Det är ju inte som om man måste köpa varje ny årsmodell av en Volvo bara för att få en ny design på bromslyset?

Många smårevisioner är antagligen också billigare för tillverkaren än få stora revisioner. Spelet blir mer ett levande dokument och lite då och då när man tycker att man gjort tillräckligt och lagret färdigtryckta böcker börjar sina så drar man ut en version av nuläget.

Rising

Vila i frid
Andra sidan av "gå ut ur fängelse"-kortet:

Som jag ser det så är det en bra idé att sakna "gå ut ur fängelse"-kort i Cthulhu. Det gör rollpersonen med utsatt, vilket gör att du inte har någon livlina. Dabbar du dig (som till exempel börjar slåss mot kultister med machete) så har du bara tur och din rollpersons skicklighet att förlita dig på.
Vad du verkar gilla är alltså "skyll dig själv"-skräcken. När spelaren gjort något dumt (som att slåss) så bestraffas hon, och eftersom hon inte kan skylla på spelledaren eller några godtyckliga regler så är det helt och hållet hennes eget fel om det går illa för rollpersonen. Det gör att kvalet hon kan känna är helt och hållet äkta.

Nå, grejen är ju att den typen av "gå ut ur fängelse-kort" du talar om, de är egentligen bara en förlängning av det kvalet. Använder du kortet i rätt situation så kan du klara dig, men använder du det fel så kan det gå riktigt illa. Du har fått fler valmöjligheter, och om spelledaren använder det verktyget rätt så betyder det att det har uppkommit fler situationer där spelaren kan välja fel och hamna i den där situationen som du verkar gilla. När man får skylla sig själv.

Jag kan nog hålla med Marco om att sådana spelmekanismer kan berika spelet. BRP-Cthulhu är rätt enformigt och transparent när det handlar om vilka val som är bra att göra. Det handlar om att hålla sig undan, inte ställa för mycket frågor, inte läsa i för många gamla böcker, inte lägga näsan i blöt, osv. Ändå så måste man utsätta sig för vissa faror för att kunna komma vidare, och då handlar det liksom bara om att hålla andan, köra på och hoppas på det bästa. Ofta blir det bara en form av uthärdande att spela Cthulhu; man gör så gott man kan, men ändå så djävlas spelet med en och eftersom det inte fanns något man kunde göra åt saken, så blir det inte riktigt spännande. Man blir bara uppgiven.

Då kan jag hålla med om det Marco skriver. Ge spelaren någon extra möjlighet att få skylla sig själv istället för att bara skylla på spelledaren och äventyret. Då blir det mer utmanande för spelaren, och därför läskigare.

Jag ser det inte som ett "slipp ut ur fängelse-kort", utan som ett "nu skall jag leka en grym lek med dig-kort". För du kan döda rollpersonerna när som helst, de har ingen chans att överleva om inte du så önskar. Poängen är att genom att ge dem en gnutta hopp så blir det desto mer kvalfyllt när de sedan trillar dit ändå.

Man skulle kunna likna BRP:CoC vid att dö medan man sover: Oundvikligt och därför ospännande. Att ge dem en liten, liten möjlighet att klara sig, det är mer engagerande och därför också läskigare.

Så kan man lika gärna resonera.

Big Marco

Läskig
Re: CoC + D20 + HP

Vi ökar HP som vanligt enligt Modern, vilket givetvis gör att det blir en annorlunda känsla än BRP. Dock så används Massive Damage Threshold vilket gör att det händer rätt ofta när våld infinner sig att RPn går från nuvarande HP till Medvetslös, om man inte klarar sitt Fort-save.

Blasphemy

Swashbuckler

Hmmm Kan inte alls hålla med dig.
Jag gillar som sagt att spela längre kampanjer (de får gärna sträcka sig över ett flertal år, eller kanske generationsspel) och att det då skulle vara äventyr under hela denna tid är inte bara ologiskt, i CoC skulle man vara död typ... direkt.
De flesta spel har regler för hur man lär sig saker genom träning och utbildning. Och dessa behöver inte vara komplicerade. Exempelvis i CoC fallet så skulle de ju räcka med att det stod i en liten ruta att efter en veckas (eller lämpligt tidsintervall) träning så får man ett kryss på färdigheten som man genast får slå för att höja.
Personligen känns det helt ologsikt att rollpersonen blir bättre på Latin under själva äventyret bara för att han hittar och lyckas översätta en sådan text i ett bibliotek. Snarare borde han bli bättre efter att ha fördjupat sig i språket en längre tid.
Fast som sagt. Anledningen till att dessa regler inte finns är nog eftersom i CoC skall man dö eller bli galen.

Blasphemy

Swashbuckler

Visst går det...

Tro mig,,, man kan vara hur försiktig som helst och ändå stryka med... Det räcker med att läsa några av de officiella äventyren så inser man att äventyret nästan är anpassat för att det skall kunna komma in lite rollpersoner då och då...

Och som jag sagt så har jag klarat mig länge med en rollperson genom att inte gå in i kultisternas gömställen, inte läsa böcker osv. Fast personligen blir det för tråkigt i längden. Som investigator måste man ju investigäjjta (hur lät nu den svengelskan) annars finns det ingen poäng med det hela.

Att du sedan hävdar att man dör ofta i CoC bara för att alla som spelar tror att det är D&D så kan jag inte hålla med dig. CoC är ett mycket dödligare spel rakt av.

Krille

Super Moderator
Re: Allt är relativt

Du missar poängen. Poängen är att samma personer som anser att CoC inte har förändrats mellan utgåvorna säger att Eon visst har förändrats när frågan kommer på tal i Eon-forumet. Jag tyckte det var lite lustigt med insikten att vad ni säger är "jovisst, vårt spel har förändrats jättemycket, men det har inte deras spel!"

Eller blev jag för personlig? Glöm då inte att jag också var med och skrev Eon.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mycket och mycket

Att du sedan hävdar att man dör ofta i CoC bara för att alla som spelar tror att det är D&D så kan jag inte hålla med dig. CoC är ett mycket dödligare spel rakt av.
Nja, det är kanske dödligare, men det finns de som hävdar att de är ganska likvärdiga. CoC d20 har sina HP-ökningar, CoC BRP har Dodge som färdighet. CoC d20 har inte rustningsabsorbering, det har CoC BRP. CoC d20 har Massive Damage Threshold och Critical hits som gör det farligt att bli skjuten, CoC BRP har Impale.

De gånger jag har testat har CoC d20 varit väldigt dödligt. Ungefär som CoC BRP (som är ett av mina fyra favvisspel, tillsammans med D&D, WFRP och Star Wars d6).

Så efter att ha räknat på systemet, och speltestat, kan jag säga att med min spelstil (att köra efter reglerna i stora drag) så är CoC d20 något mindre dödligare än CoC BRP. Men skillnaden är marginell.

Magnus

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Mycket och mycket

Well... Har inte spelat CoC D20 och det var inte heller det jag menade... Jag menade på att CoC är mycket dödligare än D&D. Jag tror inte heller att dödligheten är så hög i spelet eftersom spelarna i CoC kör på som att det är ett D&D äventyr (alltså in och mosha). Snarare att spelet är konstruerat att vara dödligt (för dödligt för min smak).

Jämförelsevis mellan CoC och CoC D20 har jag inte så mycket att säga om då jag inte testat det. Fast det låter ju bättre att bli avsvimmad av en träff än att dö...