Re: trapped
"Det där problemet uppstår inte om man spelar i "vår" värld, där vampyrer finns som en populärkulturell/folkloristisk referens. Att "upptäcka" saker in game som man egentligen vet utanför spelet bygger också på stämningen. Det måste inte betyda att man genast slänger sig på en zombie för att fylla dess mun med salt alternativt tvinga den att titta ut över havet."
Det stämmer, men i andra världar då? Detta hör också samman med filosofin bakom att skapa världar, hur mycket ska man låta komma från vår värld? Är vampyrer precis likadana där som här? Med mig som SL hade de inte varit det iaf. Då hade jag nog varierat temat så spelarna ska slippa spela ovetande/använda egen kunskap. Alternativt kan de om de känner för det försöka med kors, vitlök och hela baletten, för det hade garanterat inte funkat. Och när de inte funkar brukar de visa en större fruktan för då är både rp och spelare ovissa om vad som behövs.
"Personligen är jag intresserad av historier. Utmaningar av det här slaget kan man få på så många andra sätt, rollspel är knappast den ultimata formen för dem."
Jovisst, om man vill ha olika former av enformiga utmaningar så visst. Men då kan jag kontra med att historier finns det i böcker, serier, på tv och film så rollspel är inte direkt den ultimata formen för dem heller. Vad rollspel har är en chans att själv, som spelledare och själv som spelare, genom sin rollperson påverka vad som händer, att bestämma vad som ska ske.
"men rollspel innebär att man tar en annan roll och distansierar sig från sig själv - att spela en roll."
Kör ni utan spelledare? Rollgestaltning innebär att man tar på sig en roll. Rollspel involverar ofta regler, regelmekanik, en eller flera spelare med en eller flera roller var, samt en spelledare, ofta med fler roller och en berättarroll.
"jag framhåller bara att jag anser att det är onödigt att diskutera stämning och rollspelande då eftersom man frångått rollgestaltningen. "
Så spelledaren spelar inte rollspel när han inte gestaltar en SLP? Stämning är väl alla intresserade av nästan oavsett av spelsätt? Det kan vara spänningen om man ska överleva överfallet på vägen till Silverado, glädjen i att lyckas stoppa greve Ondska från att förgifta Wiens vårbal, eller fruktan för vad det är som skapar de skrapande ljuden i väggarna. Kommer det in saker som jag vet vad det är för nåt, så hur mycket jag än gestaltar min rollperson så blir inte jag rädd på samma sätt som inför det okända. Det blir en utmaning för sl att överraska mig med nya saker.
Och vem är inte intresserad av stämning som sagt? Och finns de här på forumet, eller snackar du om nåt du diskuterat nåt annanstans, för här på skräckforumet är nog alla intresserade i hur man bygger upp, får och behåller främst stämningar av skräck, rädsla och fruktan.
"Man har helt enkelt inte så mycket att hämta i en diskussion om skräck om man inte tycker det är meningsfullt att spela skräck. Varför diskutera inlevelse om man ändå inte är intresserad?"
Och vem är som sagt inte intresserad av det här?
"Naturligtvis, det var ju jag som sade det."
Nåt blir inte sant bara för att nån sagt det.
"Att jag dessutom har rätt skadar ju inte."
Jag anar att din självdistans mäts i pikometrar....