Det gick faktiskt riktigt bra senast jag försökte mig på en udda spelledarteknik i beskrivandet av en CoC-varelse, så jag tänkte försöka med det igen.
Den här gången rör det sig om en Spawn of Hastur.
Jag tänkte börja med att citera ur boken, så ni vet vad vi har att arbeta med:
Lite längre in i boken:
I en drömsekvens i första delen av äventyret:
Det här ska då föreställa kampanjens ANDRA riktiga encounter med något ordentligt knäppt. I första encountern flygger en jättestor fladdermus fast med hästhuvud ner och biter skallen av en bonde, och nu kommer det FLYGANDE ELEKTRISKA BLÄCKFISKAR. Allvarligt, jag älskar Tatters of the King, men de - och många andra CoC-skrivare - saknar tydligen helt en poetisk ådra. De har intet lärt av mästaren. Allt är så torrt beskrivet att man är på väg att gå under.
Den här encountern ska då bygga upp lite för att rollpersonerna härnäst tar sig in i en drömlik stad där alla bär masker och allt är skitknäppt.
Så; needless to say tycker jag att det här är värdelöst.
Så; hur gör jag för att den här encountern ska bli skrämmande och kaotisk och verkligen kännas SAN-draining, så att säga?
Allra sist i äventyret kommer vi att få en glimt av Hastur själv, och jag tänkte spara mina rena glossolaliaövningar till det (alltså, öva in en beskrivning som efter ett tag helt enkelt rinner ut i nonsensstavelser). Så den taktiken tänkte jag inte använda här.
Varelsens utseende och natur (som verkar påhittat just av äventyrsförfattarna) och även handlingar kan jag tänka mig att ändra på. Monoliterna kan de få hitta för eller efter.
Jag funderar på att använda negationer. Börja med "Den kan absolut inte flyga" och arbeta sig till något därifrån? Kanske bygga en beskrivning av motsägelser, som till hälften består av rationaliseringar?
"Den kan absolut inte flyga. Eller jo, det är ju en balong, en blek balong, så den kan flyga, men nu rör den sig och sträcker ut sina rep - eller, jag menar, repen hänger och dinglar, den måste ju sitta fast nånstans och vinden föra den framåt, men dess hud är blek och dess ögon... skuggorna ligger konstigt på den, så är det..."
Idéer?
Den här gången rör det sig om en Spawn of Hastur.
Jag tänkte börja med att citera ur boken, så ni vet vad vi har att arbeta med:
Och sedan följer en paragraf om hur man kan SKUGGA den förbannade tingesten med BIL (om man hyrt en). Tvåhundra meter längre bort äter den POW från en monolit, som rollpersonerna sett förut.It's not at ground level as might be expected, but high up - it splinters the treetops as it comes - something massive, pale. A barrage baloon? No. It's alive. If investigators choose to look away at this point call for SAN rolls for them at a loss of 0/1d4. Those who are still looking see a huge sac, rippling and throbbing and flecked with light. It moves squid-like, pulling itself through the air by long, groping tentacles that awa on the wind and pull on the branches with equal purpose. It doesn't react to the investigators' presence even if fired upon and passes quickly from view.
Lite längre in i boken:
Och så ett statblock, där man anger dess STR till 41 och så vidare.The spawn appear as whipping, amoeboid, octopoidal beings in a bilious yellow/green hue and sometimes shot with light. The trunk or head is six to ten feet in size with the eight tentacles each being twenty-five feet in length.
The spawn move through water or air with equal ease. They progress in the manner of a giant squid except their tentacles precede their body rather than trail it, pulling it towards its destination. Flying is limited to perhaps twenty rounds only although a spawn may also anchor itself indefinitely to a vertical object such as, in this environment, a monolith
I en drömsekvens i första delen av äventyret:
Vast, thrustingfish-like creatures swimming over a gracious city
Det här ska då föreställa kampanjens ANDRA riktiga encounter med något ordentligt knäppt. I första encountern flygger en jättestor fladdermus fast med hästhuvud ner och biter skallen av en bonde, och nu kommer det FLYGANDE ELEKTRISKA BLÄCKFISKAR. Allvarligt, jag älskar Tatters of the King, men de - och många andra CoC-skrivare - saknar tydligen helt en poetisk ådra. De har intet lärt av mästaren. Allt är så torrt beskrivet att man är på väg att gå under.
Den här encountern ska då bygga upp lite för att rollpersonerna härnäst tar sig in i en drömlik stad där alla bär masker och allt är skitknäppt.
Så; needless to say tycker jag att det här är värdelöst.
Så; hur gör jag för att den här encountern ska bli skrämmande och kaotisk och verkligen kännas SAN-draining, så att säga?
Allra sist i äventyret kommer vi att få en glimt av Hastur själv, och jag tänkte spara mina rena glossolaliaövningar till det (alltså, öva in en beskrivning som efter ett tag helt enkelt rinner ut i nonsensstavelser). Så den taktiken tänkte jag inte använda här.
Varelsens utseende och natur (som verkar påhittat just av äventyrsförfattarna) och även handlingar kan jag tänka mig att ändra på. Monoliterna kan de få hitta för eller efter.
Jag funderar på att använda negationer. Börja med "Den kan absolut inte flyga" och arbeta sig till något därifrån? Kanske bygga en beskrivning av motsägelser, som till hälften består av rationaliseringar?
"Den kan absolut inte flyga. Eller jo, det är ju en balong, en blek balong, så den kan flyga, men nu rör den sig och sträcker ut sina rep - eller, jag menar, repen hänger och dinglar, den måste ju sitta fast nånstans och vinden föra den framåt, men dess hud är blek och dess ögon... skuggorna ligger konstigt på den, så är det..."
Idéer?