Nekromanti [CoC] - test av layout

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjo, jag har gjort en första skiss på en sidlayout som man kan använda till CoC-äventyr om man inte vill sno ihop något själv. Den är absolut inte klar ännu. Egentligen är den gjord av två anledningar: Ett, jag vill ha en snygg layout när jag väl skriver ihop mitt CoC-ifierade regelsystem, och Två - det är helt enkelt den här sortens grej jag gör när jag fått tag på ett nytt spel jag gillar. Jag har en gammal skiss till en layout till Kult också, någonstans, men den blev aldrig riktigt klar.

Nåja, över till layouten.

* Detta är en skiss, inget annat.
* Det kommer en högersida också.
* Jag är medveten om att det inte finns plats för sidnummer just nu, men det ordnar sig.
* Jag vet att vänsterprylen klipps av lite osnyggt längst nere till höger. Ska fixas...
* Jag vet att tentaklerna är lågupplösta och ganska fula. Jag hittade ingen bild på tentakler som var tillräckligt höhupplöst, så det fick bli som det blev. Förhoppningsvis har jag bättre google-fu imorgon eller så.

Det jag framförallt vill veta är - ser det OK ut? Passar layouten spelet? Är det någon idé att jag fortsätter, eller ska jag lägga ner?

Coffe_Kanon

Swordsman
Riktigt snyggt är det, och det kan nog passa bra till CoC. Men jag måste säga att jag även får lite KULT-vibbar från layouten. Jag vet inte hur pass långt åt CoC hållet (och från KULT-hållet) du vill gå, men om "stoffet" längst ut på sidan kan innehålla lite glimtar av typiska CoC-element förutom tentakler (typ Elder Signs och annan CoC-symbolik) så skulle man direkt härleda det till CoC, tror jag.

Sen så undrar jag varför man inte skulle kunna få plats med sidnummer? Det är väl bara att sätta in dem där allt mynnar ut i svart skugga i nedre hörnet, fast med kontrasterande vita nuffror?

Hoppas att min ödmjuka kritik var till någon hjälp...

krank

Riktigt snyggt är det, och det kan nog passa bra till CoC. Men jag måste säga att jag även får lite KULT-vibbar från layouten. Jag vet inte hur pass långt åt CoC hållet (och från KULT-hållet) du vill gå, men om "stoffet" längst ut på sidan kan innehålla lite glimtar av typiska CoC-element förutom tentakler (typ Elder Signs och annan CoC-symbolik) så skulle man direkt härleda det till CoC, tror jag.
Hördu, det var en riktigt bra idé.

(Kult-vibbarna du känner hör nog samman med att mitt eget Scriptura på många sätt är likt just Kult, eller iaf blivit jämfört med det ett par gånger...)

Nå, jag ska genast leta rätt på lämpliga symboler etc och fixa det.

Jag har börjat fundera på huruvida de tentakler som finns där redan nu kanske t.om faktiskt funkar, trots allt. Det ser lite "inbränt papper/dålig kopiator" ut. Vad tycker du?

Sen så undrar jag varför man inte skulle kunna få plats med sidnummer? Det är väl bara att sätta in dem där allt mynnar ut i svart skugga i nedre hörnet, fast med kontrasterande vita nuffror?
Mja, mjo, fast... Jag tycker hemskt illa om vit text på svart bakgrund... För mig blir det hemskt svårläst...

Så min plan är helt enkelt att slänga in en symbol, eller ett öga, eller något annat roligt som kan ha ett vitt hål i mitten, någonstans i närheten av nedre vänstra hörnet.

Ett tag övervägde jag att ha sidnummer sådär i mitten som vissa publikationer kan ha, men så insåg jag att jag själv hatar det när jag ska bläddra.

//Krank, fortsätter skissa, och försöker låta bli att planera nästa grej - en serie sjukhusjournaler, polisrapporter etc som redigerbara och utskrivbara PDF:er

Rising

Vila i frid
Jag tycker att du prickat in en bra stämning, men området med tentaklerna och nedanför är kanske lite väl mörkt? Eller så är det en finess; du skulle exempelvis kunna använda detta mörka område såsom sidhuvud, genom att skriva vilket kapitel man är på med vita bokstäver i svärtan.

Det enda jag verkligen skulle vilja ändra är att dra ner textstorleken, till tio eller helst nio punkter. I nuläget är nämligen dina spalter något för smala i förhållande till textstorleken, och texten är större än vad som vore optimalt läsbarhetsmässigt.

Jag föreslår 10 eller 9,5 på 13.

Å så hade det varit roligt att se vilka formatmallar du tänkt dig i övrigt i fråga om rubriker och sånt.

Är det någon idé att jag fortsätter
Jadå. Du är skicklig på collage, och har god känsla för den här sortens kompositioner. Så fortsätt gärna.

krank

Ny skiss

Mjo, lite joxat blev det.

Är inte helt nöjd med någonting, naturligtvis. Jag tycks inte hitta ett typsnitt jag känner mig nöjd med (men när gjorde jag det senast? Aldrig.) Jag kan inte bestämma mig för hur jag ska göra med rubrikerna. och det där förbaskade sidnumret... Bah.

Kommentarer välkomna.

krank

Jag tycker att du prickat in en bra stämning, men området med tentaklerna och nedanför är kanske lite väl mörkt? Eller så är det en finess; du skulle exempelvis kunna använda detta mörka område såsom sidhuvud, genom att skriva vilket kapitel man är på med vita bokstäver i svärtan.
Jag har funderat lite på att lägga in något där, en symbol eller så - men förtar inte det lite känslan av tentakler-ur-mörker? Jaja, nästa skiss för det bli... Damn you för att du inte svarade innan jag hann posta test 2! =)

Det enda jag verkligen skulle vilja ändra är att dra ner textstorleken, till tio eller helst nio punkter. I nuläget är nämligen dina spalter något för smala i förhållande till textstorleken, och texten är större än vad som vore optimalt läsbarhetsmässigt.
Bra förslag, ska åtgärdas... i test 3.

Vad gäller rubriker har jag egentligen ingen inspiration... ännu. Tyvärr. Jag har läst för lite Lovecraft och är inte helt förtjust i rubriksättningen på CoC 5 (som är den jag har). Jag funderar på om man ska försöka få något slags känsla av... Gamla telegram, gamla brev eller tidningar, kanske...

(fäst dig inte vid rubrikerna i test 2, jag är som jag skriver i den posten inte det minsta nöjd med dem)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Angående rubrikerna skulle jag gärna se lite mer gotisk sådan eller kanske någon form av skriv- eller maskinstil?

Coffe_Kanon

Swordsman
"Jag har börjat fundera på huruvida de tentakler som finns där redan nu kanske t.om faktiskt funkar, trots allt. Det ser lite "inbränt papper/dålig kopiator" ut. Vad tycker du?"

Jag tycker att de funkar kanon. De ser inte "dålig kopiator" ut enligt min mening, dessutom så är de ju så sammanvävda med resten av "stoffet" så eventuella skavanker märks nog bara i dina ögon (för att du sitter och gör dem). När man ska sammanställa något i photoshop eller paint etc. så går man ju ibland igenom objektet på pixelnivå då har man lätt att bli lite överkritisk mot mini-missar, som egentligen inte syns i själva helheten.

"Mja, mjo, fast... Jag tycker hemskt illa om vit text på svart bakgrund... För mig blir det hemskt svårläst..."

heh, har du någon form av synfel kanske? (är lätt astigmatisk själv). Men textfärg i rak kontrast är egentligen det mest lättlästa för genomsnittspersonen, så om du har för avsikt att låta andra ta del av dessa PDF:er så är det nog bäst att ha sidnummren där nere med vita nuffror på svart. Dessutom så är ju resten av texten svart på vit, vilket då blir bra för att särskilja sidnummren gemtemot texten utifall att texten vid något tillfälle hamnar väldigt nära de nedre hörnen. Om du håller dig rent tematiskt till att sidnummren är vita nuffror på svart bakgrund så blir det lätt och överskådligt att bläddra i för de genomsnittsmänniskan.

P:S Jag såg att du i den nya skissen inkorporerade ett Elder Sign, det var precis så jag tänkte mig. Mera utomjordiska tecken och tecken från väldigt natur nära kulter samt mycket tentakler, och mindre illuminatii-latin/Nostradamus stuk fokus så blir det mer och och mer åt CoC hållet, enligt min mening D:S

Hoppas att det bidrog...

krank

När man ska sammanställa något i photoshop eller paint etc. så går man ju ibland igenom objektet på pixelnivå då har man lätt att bli lite överkritisk mot mini-missar, som egentligen inte syns i själva helheten.
Mjo, exakt. Man blir "blind" helt enkelt.

heh, har du någon form av synfel kanske?
Mjo, det har jag.

Och jo, jag vet att rak kontrast är bra - men däremot är svart "starkare" än vitt. Svart text på vit bakgrund går utmärkt - det svarta i texten gör texten tydlig. När man gör tvärtom blir det motsatta effekten - det svarta runtomkring dominerar den vita texten. Svart på vitt är tydligare än vitt på svart. Tycker jag iaf...

(och japp, jag har synfel - men inget som påverkar svartvita bilder. Jag har skadade röda färgstavar, dvs jag ser färgen "rött" hemskt dåligt, den är (som jag fattat det) en ganska svag färg, liksom urblekt jämfört med hur andra ser den. Röd text går aldrig att läsa (särskilt inte med flerfärgad bakgrund), och rött fungerar inte alls som "signalfärg" för mig, den är ingen som "sticker ut" om du förstår hur jag menar. Detta göra i förlängningen också att jag har hemskt svårt med en del nyanser av lila (som ser likadant ut som blått) och samma sak med grönt/brunt.)

Mera utomjordiska tecken och tecken från väldigt natur nära kulter samt mycket tentakler, och mindre illuminatii-latin/Nostradamus stuk fokus så blir det mer och och mer åt CoC hållet, enligt min mening D:S
På högersidan hade jag tänkt mig fler tecken, samt en väldigt liten människosilhuett som står på någonting. Helhetsintrycket är tänkt att bli att den lilla människan står och tittar på de jättestora tentaklerna... Och då passar fler tecken etc bra.

Tackar för dina förslag hursomhelst, ska se om jag kan pressa ur mig ett test 3 ikväll...

krank

Angående rubrikerna skulle jag gärna se lite mer gotisk sådan eller kanske någon form av skriv- eller maskinstil?
Hm, kanske... Men jag tänker nog mer "brevhuvud", om du förstår hur jag menar. Jag är väldigt less på skrivmaskinsstilar (alla och deras moster verkar använda skiten nuförtiden, och de är ofta svårlästa), och i mina ögon känns underliga brev, diskreta telegram och obduktionsrapporter ändå ganska CoC...

Eksem

Champion
"Detta göra i förlängningen också att jag har hemskt svårt med en del nyanser av lila (som ser likadant ut som blått) "

Inget att vara ledsen för. Lila är den sämsta färgen :gremsmile:

---

"samt en väldigt liten människosilhuett som står på någonting. Helhetsintrycket är tänkt att bli att den lilla människan står och tittar på de jättestora tentaklerna... "

Jag vill minnas att man använder sig av människor och monster-silhuetter av och till i Chaosiums CoC-grejjer, och där ser det jättebra ut. Go for it.

---

I övrigt tycker jag PDFen ser jättebra ut, du är definitivt på väg åt rätt håll.

Mattis

Swordsman
Re: Ny skiss

Det är ett ganska ovanligt grepp att ha indrag på det första stycket efter rubriken. Kan vara värt att kika på. Behöver det vara mycket luft mellan rubriken och brödtexten?

Robert Jonsson

Jo, jag gav det mest som ett exempel. Så gotik eller någonting mer personligt var vad jag föreslog, alltså något som känns 20-talstidstypiskt. Det som du har nu känns inte Chtulhu:aktig alls, jag är öppen för andra förslag än de jag skrev - bara du byter det du har nu. :gremwink:

Robert Jonsson

Det är ett ganska ovanligt grepp att ha indrag på det första stycket efter rubriken. Kan vara värt att kika på. Behöver det vara mycket luft mellan rubriken och brödtexten?
Så som jag tolkar det med de layoutarej ag har jobbat med så är det en sak de korrigerar sent, så jag räknar med krank fixar det närmare slutgiltig produkt.

Coffe_Kanon

Swordsman
"Mjo, exakt. Man blir "blind" helt enkelt."

Yup. Men när jag redigerar bilder som jag ritat (dvs. först med penna, sedan scannat) så brukar jag försöka ha som regel. Om skavanken ifråga endast är 8-12 pixlar (eller nåt futtigt litet tal som man kan leva med) så kommer ingen att märka den.

"När man gör tvärtom blir det motsatta effekten - det svarta runtomkring dominerar den vita texten. Svart på vitt är tydligare än vitt på svart. Tycker jag iaf..."

Jag kan hålla med om att det är lite småirriterande för ögat att läsa en hel text med vita tecken på svart bakgrund. Men när det kommer till så korta siffror som sidnummer brukar ha så känner jag inte av detta.

Nu kanske du tycker att detta sabbar "mörkret" i hörnet, men du kan ju alltid använda lite större siffror än nödvändigt i hörnet så att det blir tydligt och lätt att läsa. Faktum är att jag skulle se det som en stor fördel när det kommer till snabb bläddrande att siffrorna är stora och lätta att urskilja (även i förbifarten av bläddringshastighet). Men frågan är då om det ser bra ut rent estetiskt. Man får väl välje helt enkelt, form eller funktionalitet. Fast även om siffrorna i sig är lite större än nödvändigt så kan det se rätt bra ut om man använder något ballt typsnitt till dem. Något som går i harmoni med resten av "stoffet" på sidan.

"På högersidan hade jag tänkt mig fler tecken, samt en väldigt liten människosilhuett som står på någonting. Helhetsintrycket är tänkt att bli att den lilla människan står och tittar på de jättestora tentaklerna... Och då passar fler tecken etc bra.

Tackar för dina förslag hursomhelst, ska se om jag kan pressa ur mig ett test 3 ikväll..."

Det låter som en bra idé att ha sån tydlig CoC-symbolik på VARJE sida. Aldrig kan man bläddra någonstans bland sidorna utan att ständigt bli påminnd om människans litenhet i förhållande till de kosmiska fasorna. :gremelak:

Det är alltid kul att hjälpa till med sånt här, då jag ofta saknar initiativkraften att skapa något helt eget. Jag får hela tiden en massa små intryck och idéer men när jag försöker sammanfläta det till något sammanhängande så tar det bara stopp och idétorkan kommer över mig. Hur som helst, jag väntar med spänning på test 3...

krank

Det är ett ganska ovanligt grepp att ha indrag på det första stycket efter rubriken. Kan vara värt att kika på.
Japp, tänkte själv på det. Problemet är att InDesigns formatmallar inte ritkgit vill samarbeta - jag gör ogärna sådant manuellt, nämligen.

krank

Fast även om siffrorna i sig är lite större än nödvändigt så kan det se rätt bra ut om man använder något ballt typsnitt till dem.
Låter faktiskt inte alls som en tokig idé. Jag ska dyka djupare ner i min samling på 8000 typsnitt och se vad jag hittar...

I övrigt ska jag även gå igenom en hög gamla telegram och annat för att hitta en stil jag gillar för rubrikerna.

krank

Hittade en sida med lite refererensprylar jag tänkte använda...

http://www.cthulhulives.org/toybox/PROPDOCS/PropMULibraryBook.html

<- texten "DO NOT REMOVE FROM POCKET" tycker jag är skitsnygg. Versaler är på det hela taget snygga.

Gotiska rubriker är svårlästa, och maskinskrivna är fula.

Jag funderar på att helt enkelt använda någon font som ser ut som en liten smula luggsliten garamond eller något, och köra versaler.

Robert Jonsson

Jag tycker du är helt fel ute rörande teckensnitt om du vill skapa en Call of Cthulhu-stämning, krank. Snarare ett teckensnitt i stilen med det skrivet i "Miskatonic University" skulle vara mer passande.

Coffe_Kanon

Swordsman
För min del så tycker jag att CoC defineras av tentakelhövdade monstrositeter, kosmisk fasa och mänsklig litenhet inför det uråldriga och farliga och utomplanetära. Inte skrivmaskinstext eller Miskatonic University.

Visst universitetet "finns" i Lovecrafts Arkham, men universitetet slår mig som att mest finnas där av bekvämlighet för att ge en vettig anledning till varför en del otursamma individer kommer över de skumma böcker som finns där. Annars hade det känts krystat om varje karaktär i novellerna bara snubblade över en mythosbok i någon gammal unken grav eller nåt.

Dessutom börjar gammal skrivmaskinstext bli lite av en klysha i publicerat rollspelsmaterial. Jag tycker att krank antingen ska hålla sig till en helt funktionell text utan något speciellt typsnitt ELLER något typsnitt som påminner om en handskriven text (givetvis måste den vara tydlig och inte allt för stiliserad). Men smaken är ju givetvis som baken (delad)...