Rising
Vila i frid
Re: Brev om humanismen
"Shit, några tips på hur man lyckas bra? Gick ni den mörka eller ljusa vägen?"
Rent generellt tror jag uppvaknanden bara fungerar om spelaren själv är en spelledare och väl förtrogen med Kultmytologin. Antingen det, eller så skall alla spelare bli uppvaknade samtidigt, gissar jag, men det låter ju rätt töntigt. Nej, man behöver en spelare som kan sköta sig själv och som kan spelleda sin "egen" upplevelse.
Jag tycker den mörka vägen är enklare än den ljusa vägen, medan den ljusa vägen blir bättre. När man får låg mental balans händer ju så mycket konstigt med kroppen (vilket jag gillar) och man får inte riktigt samma effekt av ett uppvaknande om rollpersonen vid det laget är helt vansinnig och har antagit ett omänskligt utseende.
Sedan vet jag inte om det här med att konfrontera sin skugga är så häftigt. När jag var ung så blev det pompösa, maffiga strider, men senast det hände lät jag bara skuggan möta rollpersonen, förföra henne och slutligen förenas med henne i älskog.
---
"Fast det vore ganska kul att slänga in ett par poststrukturalistiska etnologer mot en deep ones-koloni och höra dem förklara att det inte finns några absoluta sanningar, att konstruktionen av det främmande är en konsekvens av normaliteten och att friskt och sjukt är ett utslag av samhällets kontrollbehov..."
*LOL*
"Foucault härleder f.ö. begreppet "Monster" till latinets "demonstrare", det vill säga "visa upp". För att skrämma och underhålla "friska" visades mentalsjuka upp som avskräckande exempel på 16- och 1700-tal. Det gav upphov till begreppet "monster". Intressant för alla oss "monsterdiggare", inte sant?"
Oj, det kände jag inte till. Ja, det var mycket intressant, jag har faktiskt undrat över vad ordet "monster" egentligen kommer ifrån. Det var ju roligt också, för på sätt och vis tycker jag faktiskt att monster än idag är bäst när de är just kittlande och lite underhållande.
"Rollspel är typ konst, och det är inte förbjudet att ta det på allvar. Jag gör det iaf."
Skönt att höra. Överhuvudtaget tycker jag att rollspelare behöver sluta skämmas för att ta hobbyn på det allvar som den förtjänar. Kanske är det särskilt viktigt att just skräckrollspelen får spelas med den höga ambitionen, då de ju inriktar sig på något så basalt och okonstlat som att injaga skräck hos spelarna.
/Rising
"Shit, några tips på hur man lyckas bra? Gick ni den mörka eller ljusa vägen?"
Rent generellt tror jag uppvaknanden bara fungerar om spelaren själv är en spelledare och väl förtrogen med Kultmytologin. Antingen det, eller så skall alla spelare bli uppvaknade samtidigt, gissar jag, men det låter ju rätt töntigt. Nej, man behöver en spelare som kan sköta sig själv och som kan spelleda sin "egen" upplevelse.
Jag tycker den mörka vägen är enklare än den ljusa vägen, medan den ljusa vägen blir bättre. När man får låg mental balans händer ju så mycket konstigt med kroppen (vilket jag gillar) och man får inte riktigt samma effekt av ett uppvaknande om rollpersonen vid det laget är helt vansinnig och har antagit ett omänskligt utseende.
Sedan vet jag inte om det här med att konfrontera sin skugga är så häftigt. När jag var ung så blev det pompösa, maffiga strider, men senast det hände lät jag bara skuggan möta rollpersonen, förföra henne och slutligen förenas med henne i älskog.
---
"Fast det vore ganska kul att slänga in ett par poststrukturalistiska etnologer mot en deep ones-koloni och höra dem förklara att det inte finns några absoluta sanningar, att konstruktionen av det främmande är en konsekvens av normaliteten och att friskt och sjukt är ett utslag av samhällets kontrollbehov..."
*LOL*
"Foucault härleder f.ö. begreppet "Monster" till latinets "demonstrare", det vill säga "visa upp". För att skrämma och underhålla "friska" visades mentalsjuka upp som avskräckande exempel på 16- och 1700-tal. Det gav upphov till begreppet "monster". Intressant för alla oss "monsterdiggare", inte sant?"
Oj, det kände jag inte till. Ja, det var mycket intressant, jag har faktiskt undrat över vad ordet "monster" egentligen kommer ifrån. Det var ju roligt också, för på sätt och vis tycker jag faktiskt att monster än idag är bäst när de är just kittlande och lite underhållande.
"Rollspel är typ konst, och det är inte förbjudet att ta det på allvar. Jag gör det iaf."
Skönt att höra. Överhuvudtaget tycker jag att rollspelare behöver sluta skämmas för att ta hobbyn på det allvar som den förtjänar. Kanske är det särskilt viktigt att just skräckrollspelen får spelas med den höga ambitionen, då de ju inriktar sig på något så basalt och okonstlat som att injaga skräck hos spelarna.
/Rising