Nekromanti Colonan et Iargia

Pendragon

Swashbuckler
Re: Förfalisk historia

Finns det inte massa mystiska ruiner på östra takalorr som vaktas utav en stam med Henealver?
Det var dem jag funderade på... Hade Cirefalierna trots allt nåt samröre med alverna då? Bodde de månne på den sjukna kontineten innan de tog sig vidare till arkipelagen? Vaktar henea månne de sista resterna av en kultur från förra Eonen?

Anledningen att denna kulturen inte överlevde till det cirefaliska samväldet får väl skyllas på Koyn-kulten.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
Re: Sjunkna kontinenten?

Uhm... verkar som jag har missat nåt här. Vilken sjunkna kontinenten? Var ligger den? Var står det om den?
Det finns inget officiellt skrivet material om den, utan den finns bara med på världskartan.

/Joel - som undrar varför "Vrak-bukten" ligger så urbota långt från alla rimliga farleder...

Pendragon

Swashbuckler
Re: Olika synesätt.

Hur kraftig är en Turbolaser (kolla in www.stardestroyer.net för lite nördkunskap i denna fråga)
Ahhrg... snälla... jämför oss inte med Star Trek vs. Star wars-talibanerna! Fram för ett Wong-fritt forum!

Nej men allvarligt talat, de har en alldeles för inflexibel och tävlingsinriktad syn på det hela. Jag förstår jämförelsen och håller med om liknelserna, just den debatten... Usch, nej tack. Jag föredrar de som för sig som civiliserade människor.

Liksom... tänk er debatten: "Om bägge sidor skulle få eterseglare, vem hade vunnit i ett krig mellan Mundana och Trudvang?"

NEJ! Jag ville INTE ha några svar på den frågan!

/Joel - hänger inte på Stardestoyer.net... längre.

Marukusu

Hero
Ah, ditt jäkla ägg!

(Om någon undrar varför jag svarar på mitt egna inlägg så är det för att jag har gått och blivit schizofren)

"...vart placerar man kragg/eyren i denna kultursoppa?"

Fattarunte de eller ditt jävla skithuve? De är såklart resterna av de vanarer som stod emot raunerna när de svepte ner från norr och skar av det "vanariska bältet" mellan Kamor och Tokon. Starka krigare var ett måste för deras folk överlevnad och så småningom så "utvecklades" de till att bli de som idag är de fysiskt imponerande kraggbarbarerna och eyrentigrinnorna.

"(Varför?? Vad har just dessa platser att erbjuda?!)"

Fan, du är ju helt trög i huvudet. Skogar och berg är ultimata platser om man vill försvara sig mot kavalleri, som raunerna är så berömda för.

"Istället så verkar kragg rent utseendemässigt vara släkt med vanarerna..."

Kanske för att de i grund och botten ÄR vanarer.

"Helst så skulle jag dock vilja se att kragg och eyren (och deras...vapen...) bara försvann, de verkar bara var inslängda för att tillfredställa boffertomtarna."

Det är liiite sent påkommet, men förvisso så borde deras plus i attribut försvinna. Människa som människa, liksom (haha, min ras är BÄTTRE än din, haha).

"De borde ju om inget annat vara minst lika ner-incestade som cirefalierna vid det här laget."

Du är väl inte så dum att du tror att kragg och eyren under alla år levt i celibat nästan hela sina liv bara för att någon gång om året ligga med andra av samma folk? Klart att de går lös på krigsfångar och dylikt. Blodet måste ju rensas lite då och då...

"Det är ju helt friggin' psyco."

Den enda som är helt friggin' psyco här är du (jag)!

MVH
leinaD, din elake tvillingbror!

Pendragon

Swashbuckler
Re: Ah, ditt jäkla ägg!

Fattarunte de eller ditt jävla skithuve? De är såklart resterna av de vanarer som stod emot raunerna när de svepte ner från norr och skar av det "vanariska bältet" mellan Kamor och Tokon. Starka krigare var ett måste för deras folk överlevnad och så småningom så "utvecklades" de till att bli de som idag är de fysiskt imponerande kraggbarbarerna och eyrentigrinnorna.
Jag fick några ideer här... tänk om de är resterna av någon slags Jannissar-seralj hos någon dekadent härskardynasti i lämplig närliggande högkultur (Radh-Kamra var väl både nära och dekadent?).
De starkaste, friskaste och vackraste barnen tog i unga år för att uppfostras till blind lydnad. Strikt kontrollerat umgänge och selektiv avel applicerades, allt för att ge häskardynastin de främsta livvakterna och "lekkamraterna". Kraggarnas sed att leva åtskilda kan vara kvarlevor från dessa strikta regler.

Kan detta månne kombineras med min idé om en evig schamanhärskare, som med jämna mellanrum gavs en ny kropp. En yngling/ung kvinna av den mest ypperliga fysiska kvalité offras var 20:e-30:e år för att ge rikets härskare evigt liv och ungdom.

Fast detta kan ju delvis krascha med mina tidigare teorier om Kraggs åtskiljdhet breodde på en gammal religös schism om huruvida deras stora gud(inna) var manlig eller kvinnlig. Uppdelningen i två gudomar, Eyren och Kera, var ett försök till medling av mer moderata krafter...

/Joel - gillar Kragg och har massor av idéer

Marukusu

Hero
Rätt opp i krysset!

"Jag fick några ideer här... tänk om de är resterna av någon slags Jannissar-seralj hos någon dekadent härskardynasti i lämplig närliggande högkultur (Radh-Kamra var väl både nära och dekadent?).
De starkaste, friskaste och vackraste barnen tog i unga år för att uppfostras till blind lydnad. Strikt kontrollerat umgänge och selektiv avel applicerades, allt för att ge häskardynastin de främsta livvakterna och "lekkamraterna". Kraggarnas sed att leva åtskilda kan vara kvarlevor från dessa strikta regler."

Där har vi det. Perfectomondo! :gremelak:
Radh-Kamra var dekadent som fan, och väldigt före sin tid (de drack tydligen absint). Finemang idé, må jag säga.

"Kan detta månne kombineras med min idé om en evig schamanhärskare, som med jämna mellanrum gavs en ny kropp. En yngling/ung kvinna av den mest ypperliga fysiska kvalité offras var 20:e-30:e år för att ge rikets härskare evigt liv och ungdom."

Ah, intressant, intressant! Berätta mer!

"Fast detta kan ju delvis krascha med mina tidigare teorier om Kraggs åtskiljdhet breodde på en gammal religös schism om huruvida deras stora gud(inna) var manlig eller kvinnlig. Uppdelningen i två gudomar, Eyren och Kera, var ett försök till medling av mer moderata krafter..."

Kan inte denna historia vara det allmänt vedertagna skälet till uppdelningen, medens det riktiga är det andra skälet (att avla fram "perfekta" människor åt radhiterna)? Jag gillar det bättre, det känns som om man får in fler äventyrsuppslag då.

MVH
Danne, som trots att hans huvud nästintill exploderar av hints, idéer och förslag suktar efter mer...

Pendragon

Swashbuckler
Re: Rätt opp i krysset!

Ah, intressant, intressant! Berätta mer!
Tja, om snubben byter kropp ganska ofta kan han ju leva vidare i all evinnerlig tid. En person varje generation är ju ett litet pris att betala till härskaren. Dessutom är det ju en stor ära att få ge sin kropp till ett sådant nobelt syfte. Nu har vi ju kruxet med Qadosh-förlust, men det ska nog gå att kringgå (om det t ex är en gudomlig gudhärskare, eller en gud vakar över härskaren och beskyddar honom). På så sätt har du ju en snubbe som kan leva ung, och frisk, hur dekadent som helst, och dessutom byta kön då och då. Det är ju upplagd för dekadens som hade fått glutharierna att rodna.

Kan inte denna historia vara det allmänt vedertagna skälet till uppdelningen, medens det riktiga är det andra skälet (att avla fram "perfekta" människor åt radhiterna)? Jag gillar det bättre, det känns som om man får in fler äventyrsuppslag då.
Det blir lite knepigt. Jag tror de blir svåra att få ihop, även om jag hade velat.
Det kan ju vara en förvrängd myt som det blivit bråk om. Om den odödlige härskaren bytte kön lite då och då kan det ju, med visst fog, råda vissa tvivel om det var en man eller kvinna från början.

MVH
Danne, som trots att hans huvud nästintill exploderar av hints, idéer och förslag suktar efter mer...
Sorry, är redan sen till att springa iväg och spela rollspel, så det blir inte mer skrivet ikväll. Å andra sidan brukar en kväll med Ymir och Eleas ge upphov till än fler idéer som kan dryftas senare.

/Joel

Wictor

Warrior
Adasier och Cirefalier

Om det nu skulle vara så att ödlefolket gjort experiment på människor och resultatet blev adasierna, vilket jag dock inte tror är fallet, borde då inte dessa människor varit cirefaliernas förfäder. Det stolta cirefaliska folket skulle då vara besläktat med vidriga träskmissfoster. Jag gillar idén!

Wictor

Warrior
Kamorisk livslängd???

Men har inte kamorianerna kortare livslängd än alla andra folk??? Hur förklarar man det???

Wictor

Warrior

Hände det tidigare, t ex under peripetin så har Cirefalierna varit landsflyktiga i circa 5000 år innan de grundade sin civilisation på Vambolien. Grundade de i så fall några andra riken under tiden?
De kan väl ha varit mer eller mindre ociviliserade. Man kanske kan jämföra dem med de folk som befolkade öarna i Oceanien och Sydostasien med små båtar. Sen råkar det kanske vara så att de som kom till Vambolien är de enda som lever kvar idag, de andra har väl blivit utrotade eller bortdrivna eller nåt åt det hållet.

Rygar

Veteran
Re: Kamorisk livslängd???

Afrikaner har kortare livslängd än vita, svenskar längre än italienare, osv osv.. Livslängd har att göra med föda och annat leverne. Kamorianerna kanske inte käkar massa grönsaker och därför får brist på nån vitamin som gör att deras blod lättare bildar proppar, som exempel...

Alltså: Livslängd har, precis som attributsförändringar, mest med miljön att göra, egentligen...

/Rygar förespråkar miljö före arv

Ceram

Hero
Vrakbukten

/Joel - som undrar varför "Vrak-bukten" ligger så urbota långt från alla rimliga farleder...
Ett eller ett par av utforskarpatrullens skepp blev ju givetvis ett vrak där.

/Ceram, tycker det var ett uppenbart svar.

Pendragon

Swashbuckler

De kan väl ha varit mer eller mindre ociviliserade. Man kanske kan jämföra dem med de folk som befolkade öarna i Oceanien och Sydostasien med små båtar. Sen råkar det kanske vara så att de som kom till Vambolien är de enda som lever kvar idag, de andra har väl blivit utrotade eller bortdrivna eller nåt åt det hållet.
Mjo, jag kom fram till nåt liknande. Att de flydde till stora arkipelagen först, och sen blev bortdrivna därifrån av de nuvarande innevånarna och hamnade på öarna utanför Asharina (de som hamnade på Asharina sögs upp av den vanariska befolkningen där). De som hamnade på Vambolien blev förslavade av ödlefolket (som de sedan besegrade) och de som hamnade på Takalorr blev mosade av Tirakerna.
Ruinerna på takalorr är alltså de sista kvarvarande resterna av den förfaliska kulturen från den sjukna kontinenten (det lilla de lyckades bevara i 5000 år). De som nådde vambolien fick resterna av sin urgamla kultur grundligt utraderat av Koynkulten, och det som klarade sig undan, kördes över av den nya faliska kulturen (möjligtvis kan vissa udda sedvänjor härstamma från den förra kulturen).
Varför Henéa vaktar ruinerna kan diskuteras. Antingen gör de det på eget initiativ, eller så har kanske Sanari lyckats få dem att göra det. Uppenbarligen finns det något kvar att vakta...

/Joel

Silvervarg

Warrior
Re: Kamorisk livslängd???

/Rygar förespråkar miljö före arv

Kamor är ju inte direkt den bästa platsen att leva på. Varulvar, vargar, troll, björnar, andra stammar, henea, rester av radh-kamra och köld för att nämna några trevligheter som där finns.

Fast efter vad jag förstått så är deras korta livslängd genetisk. Kanske någon mäktig magiker förbannade de invaderande barbarerna med en kraftfull besvärjelse, eller kanske tom radh-kamras gudar gjorde det... förbannade kamorianerna att livets gåva skulle tas från dem tidigare. Eller så är Dibuk överförtjust i kamorianska själar :gremwink:

Silvervarg gillar kamor.

Wictor

Warrior
Re: Kamorisk livslängd??? Lite OT

Kanske någon mäktig magiker förbannade de invaderande barbarerna med en kraftfull besvärjelse, eller kanske tom radh-kamras gudar gjorde det... förbannade kamorianerna att livets gåva skulle tas från dem tidigare.
Orsak och verkan. Alverna fick längre liv, men någonstans ifrån måste det ju tas, så de snyltar från komorianernas liv så att de blir kortlivade. :gremtongue: Nu tror jag inte på detta själv, men det låter ju skoj i alla fall.

Wictor

Warrior

Det kanske förklarar varför befolkningen i Thalamur har delvis cirefaliskt ursprung också. Vissa "Urcirefalier" kanske lyckades ta sig hit med sina båtar för att bosätta sig och sedan blandas ut med de invandrande vanarerna.

Ruinerna på takalorr är alltså de sista kvarvarande resterna av den förfaliska kulturen från den sjukna kontinenten (det lilla de lyckades bevara i 5000 år).
Det behöver ju nödvändigtvis inte vara så att de lyckades grunda någon civilisation alls innan frigörelsen från ödlefolket. Det kan ju faktiskt vara lämningar från någon annan civilisation. Däremot kanske Urcirefalierna levde där under en tid.

Silvervarg

Warrior
Re: Kamorisk livslängd??? Lite OT

Hehe. Alverna är alltså ofrilvillga livskraftvampyrer?
Jag tror inte heller på det men det är faktiskt lite smått intressant. Jag får vatten på mitt kuvert (ok, vatten på min kvarn då) om att alla alver är onda :gremwink:

Silvervarg gillar Nilecity

Pendragon

Swashbuckler

Det kanske förklarar varför befolkningen i Thalamur har delvis cirefaliskt ursprung också. Vissa "Urcirefalier" kanske lyckades ta sig hit med sina båtar för att bosätta sig och sedan blandas ut med de invandrande vanarerna.
Nja, nu ska jag vara dryg, citera mig själv och hävda att de kom långt senare.

Hoppa nu framåt en bra bit i historien så ska vi tackla Neromenzerna som är lite av en självmotsägesle. Hur kan de härstamma från Cirefalier och Colonier när cirefalierna inte blandar sig med lägre folk?
Kanske har detta tabu inte alltid funnits? Om vi utgår från att det är fallet, vad sägs om följande förslag:
Cirefalierna är herrar över asharina och styr med järnhand. När asharierna slår sig fria blir repressalierna mot de forna herrana hård, och många av Asharinas falier flyr til Thalamur. Övertygade om att Cirza lämnat dem anammar de Thalamurs gudsförnekande världssyn och blandas upp med dem.
Såja. Den biten hade jag alltså tacklat redan.

Det behöver ju nödvändigtvis inte vara så att de lyckades grunda någon civilisation alls innan frigörelsen från ödlefolket. Det kan ju faktiskt vara lämningar från någon annan civilisation. Däremot kanske Urcirefalierna levde där under en tid.
Vad det gäller Vambolierna, kan det kvitta hur mycket kultur de hade med sig. När de blev mosade av Koynkulten lär som sagt det mesta försvunnit. Det som klarade sig lär ha blandats upp med den nya cirefaliska kulturen och dränkts.

De som bosatte sig på Takalorr blev bara mosade av tirakerna och kvar blev en del fornlämningar, som uppenbarligen innehåller något viktigt nog för att Henéa ska vakta den. Jag gillar åtminstone idén om att det är de sista resterna av en svunnen kultur som existerade på den sjukna kontinenten innan den sjönk, senast nån gång under den förra peripetin.

/Joel