Nightowl
Champion
...icke att förväxla med ett annat CCC.
Teenagers From Outer Space/GURPS Cabal
Det här dök upp när jag och min fästman spånade om sätt att göra något som animén Akzukin Chacha (en spånig magic girl-fars där huvudpersonerna är en häxa, en trollkarl och en varulv som går i mellanstadiet tillsammans i en fantasyvärld).
Alltså, man utgår från att de idéer som fanns i Kabalen att göra magi mer accepterat lyckades på 60-70-talet. Detta ger samma grundförutsättning som i TfOS, fast det är inte utomjordingar som dyker upp och blir en del av det 'normala' samhället, utan den underliga blandning av övernaturliga väsen som finns i Cabal.
Man kan köra på liknande regler som i TfOS, men beskrivningen av andra rymder och kosmologi osv. rycker man från Cabal. Egentligen borde man addera en till 'allmän egenskap', Magic. Eller så kan folk slå mot Smarts.
Ett problem med Cabal jag hade var att Stormästarna som beskrivs var så häftiga personer, men man måste köra så skumma kampanjer för att kunna utnyttja allihop. I denna sammanslagning är dessa figurer naturligtvis lärarkåren på rollpersonernas skola; den skräckninjagande, enigmatiske aldrig sedda rektorn är naturligtvis St Germain, vem han nu egentligen är (Jesus, Nyarlathotep, Lucifer etc).
De invecklade reglerna om dekaner etc kan man ju skrota annat än som bakgrundsmaterial, fast den som spelar en plugghäst (typ Shiine-chan i Akazukin Chacha) kan ju lära sig dem utantill och rabbla dem när de ställs inför ett magiskt problem.
Wastelands/Streetfighter: The Storytelling Game
Wastelands är egentligen en suverän bakgrund för chop sockey-kampanjer. Det finns inte så mycket skjutvapen, och den enda miljö där det finns ordning och civilisation, plexen, har vapenförbud för vanliga medborgare som får det gamla shogunatet att framstå som liberalare än Woodstock.
Slutligen är byrr i så många stycken lika medeltida japaner, åtminstone på ytan, att de passar in i sammanhanget också.
Men varför Streetfighter? Tja, varför inte? Jag är barnsluigt förtjust i spelet, bland annat. Man använder naturligtvis det spelets system, med bakgrunden från Wastelands. Vad gäller den specifika världsbakgrunden i Streetfighter är det bästa nog att hävda att detta händer 30 år från nu, så att alla de gamla World Warriors är skäggiga mästare, med undantag av M. Bison, förstås.
I Wastelands hävdades det att byrr rekryterade de mest hänsynslösa och skrupelfria människorna att styra sina mänskliga underhuggare. Således borde M. Bison vara den främsta av dessa, Kejsarinnans högra hand. Det glunkas ju att han skulle fått krafter från ett UFO eller så; Shadoloo kan mycket väl ha varit agenter för byrr redan från början, och Ler Drit är förstås en byrrisk stridskonst.
För övrigt finns det här utrymme för en spånig konspirationsteori: den främsta anledningen att byrr koloniserade jorden är att planeten, dem ovetande, har galaxens mest mäktiga stridskonst-traditioner - kejsarinnan är här för att hon vill stjäla hemligheterna med vår kung fu!
Erik
Teenagers From Outer Space/GURPS Cabal
Det här dök upp när jag och min fästman spånade om sätt att göra något som animén Akzukin Chacha (en spånig magic girl-fars där huvudpersonerna är en häxa, en trollkarl och en varulv som går i mellanstadiet tillsammans i en fantasyvärld).
Alltså, man utgår från att de idéer som fanns i Kabalen att göra magi mer accepterat lyckades på 60-70-talet. Detta ger samma grundförutsättning som i TfOS, fast det är inte utomjordingar som dyker upp och blir en del av det 'normala' samhället, utan den underliga blandning av övernaturliga väsen som finns i Cabal.
Man kan köra på liknande regler som i TfOS, men beskrivningen av andra rymder och kosmologi osv. rycker man från Cabal. Egentligen borde man addera en till 'allmän egenskap', Magic. Eller så kan folk slå mot Smarts.
Ett problem med Cabal jag hade var att Stormästarna som beskrivs var så häftiga personer, men man måste köra så skumma kampanjer för att kunna utnyttja allihop. I denna sammanslagning är dessa figurer naturligtvis lärarkåren på rollpersonernas skola; den skräckninjagande, enigmatiske aldrig sedda rektorn är naturligtvis St Germain, vem han nu egentligen är (Jesus, Nyarlathotep, Lucifer etc).
De invecklade reglerna om dekaner etc kan man ju skrota annat än som bakgrundsmaterial, fast den som spelar en plugghäst (typ Shiine-chan i Akazukin Chacha) kan ju lära sig dem utantill och rabbla dem när de ställs inför ett magiskt problem.
Wastelands/Streetfighter: The Storytelling Game
Wastelands är egentligen en suverän bakgrund för chop sockey-kampanjer. Det finns inte så mycket skjutvapen, och den enda miljö där det finns ordning och civilisation, plexen, har vapenförbud för vanliga medborgare som får det gamla shogunatet att framstå som liberalare än Woodstock.
Slutligen är byrr i så många stycken lika medeltida japaner, åtminstone på ytan, att de passar in i sammanhanget också.
Men varför Streetfighter? Tja, varför inte? Jag är barnsluigt förtjust i spelet, bland annat. Man använder naturligtvis det spelets system, med bakgrunden från Wastelands. Vad gäller den specifika världsbakgrunden i Streetfighter är det bästa nog att hävda att detta händer 30 år från nu, så att alla de gamla World Warriors är skäggiga mästare, med undantag av M. Bison, förstås.
I Wastelands hävdades det att byrr rekryterade de mest hänsynslösa och skrupelfria människorna att styra sina mänskliga underhuggare. Således borde M. Bison vara den främsta av dessa, Kejsarinnans högra hand. Det glunkas ju att han skulle fått krafter från ett UFO eller så; Shadoloo kan mycket väl ha varit agenter för byrr redan från början, och Ler Drit är förstås en byrrisk stridskonst.
För övrigt finns det här utrymme för en spånig konspirationsteori: den främsta anledningen att byrr koloniserade jorden är att planeten, dem ovetande, har galaxens mest mäktiga stridskonst-traditioner - kejsarinnan är här för att hon vill stjäla hemligheterna med vår kung fu!
Erik