Nekromanti Combos n' Crazy Crosssovers...

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
...icke att förväxla med ett annat CCC. :gremsmile:

Teenagers From Outer Space/GURPS Cabal
Det här dök upp när jag och min fästman spånade om sätt att göra något som animén Akzukin Chacha (en spånig magic girl-fars där huvudpersonerna är en häxa, en trollkarl och en varulv som går i mellanstadiet tillsammans i en fantasyvärld).

Alltså, man utgår från att de idéer som fanns i Kabalen att göra magi mer accepterat lyckades på 60-70-talet. Detta ger samma grundförutsättning som i TfOS, fast det är inte utomjordingar som dyker upp och blir en del av det 'normala' samhället, utan den underliga blandning av övernaturliga väsen som finns i Cabal.

Man kan köra på liknande regler som i TfOS, men beskrivningen av andra rymder och kosmologi osv. rycker man från Cabal. Egentligen borde man addera en till 'allmän egenskap', Magic. Eller så kan folk slå mot Smarts.

Ett problem med Cabal jag hade var att Stormästarna som beskrivs var så häftiga personer, men man måste köra så skumma kampanjer för att kunna utnyttja allihop. I denna sammanslagning är dessa figurer naturligtvis lärarkåren på rollpersonernas skola; den skräckninjagande, enigmatiske aldrig sedda rektorn är naturligtvis St Germain, vem han nu egentligen är (Jesus, Nyarlathotep, Lucifer etc).

De invecklade reglerna om dekaner etc kan man ju skrota annat än som bakgrundsmaterial, fast den som spelar en plugghäst (typ Shiine-chan i Akazukin Chacha) kan ju lära sig dem utantill och rabbla dem när de ställs inför ett magiskt problem.

Wastelands/Streetfighter: The Storytelling Game
Wastelands är egentligen en suverän bakgrund för chop sockey-kampanjer. Det finns inte så mycket skjutvapen, och den enda miljö där det finns ordning och civilisation, plexen, har vapenförbud för vanliga medborgare som får det gamla shogunatet att framstå som liberalare än Woodstock.

Slutligen är byrr i så många stycken lika medeltida japaner, åtminstone på ytan, att de passar in i sammanhanget också.

Men varför Streetfighter? Tja, varför inte? Jag är barnsluigt förtjust i spelet, bland annat. Man använder naturligtvis det spelets system, med bakgrunden från Wastelands. Vad gäller den specifika världsbakgrunden i Streetfighter är det bästa nog att hävda att detta händer 30 år från nu, så att alla de gamla World Warriors är skäggiga mästare, med undantag av M. Bison, förstås.

I Wastelands hävdades det att byrr rekryterade de mest hänsynslösa och skrupelfria människorna att styra sina mänskliga underhuggare. Således borde M. Bison vara den främsta av dessa, Kejsarinnans högra hand. Det glunkas ju att han skulle fått krafter från ett UFO eller så; Shadoloo kan mycket väl ha varit agenter för byrr redan från början, och Ler Drit är förstås en byrrisk stridskonst.

För övrigt finns det här utrymme för en spånig konspirationsteori: den främsta anledningen att byrr koloniserade jorden är att planeten, dem ovetande, har galaxens mest mäktiga stridskonst-traditioner - kejsarinnan är här för att hon vill stjäla hemligheterna med vår kung fu! :gremgrin:

Erik
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nej, inte vår kung fu! :O

"Teenagers From Outer Space/GURPS Cabal "

Va? Men jag skulle ju kombinera Unknown Armies och TFOS här och... jaha, får väl hitta på något annat då.

"kejsarinnan är här för att hon vill stjäla hemligheterna med vår kung fu! "

Vilken stövel! :gremshocked:


Storuggla, måste bjuda folk på våfflor
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
De Okändas Armé

Va? Men jag skulle ju kombinera Unknown Armies och TFOS här och... jaha, får väl hitta på något annat då.
Om inte upplägget var fruktansvärt lika föreslår jag att du inte gör det utan säger vad du hade tänkt dig. (Jag har hört någon på skämt föreslå Mutant:UA och UA, givetvis kallat Mutant: UA/UA, och det var det bästa seriösa förslaget jag hört på länge!)

Erik
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Muterad Kung Fu?

"(Jag har hört någon på skämt föreslå Mutant:UA och UA, givetvis kallat Mutant: UA/UA, och det var det bästa seriösa förslaget jag hört på länge!)"

Neeej, nu slog det mig! Swords of the Middle Kingdoms + Mutant:UA! Så klart!
Muterade grävlingar som slåss mot den onda Pyriska kejsarmakten och dess hejdukar som förbjudit Nappatagsdojjor (kamsportsdojo's översätts inte så lätt).
"You cannot defeat me, you have no kung fu! Ha! Ha! Ha!", fast sagt av en Kejserlig Tullinspektör från Pyri. Rock n roll! :gremgrin:


Storuggla, leaping rubbit style!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nej, Finn-Jutsu!

I Mutant 2 hade de en ninjaklan som överlevt inne i Finlands öde skogar sedan före Katastrofen!

Det bästa är att stridskonsterna fortfarande kan komma från Det Mystiska Österlandet...

Den givna kombon borde väl annars vara Usagi Yojimbo RPG och Mutant: UA, fast det här handlar mindre om givna kombos och mer om de man aldrig hade tänkt sig...

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
M:UA

En av de mest seriösa crossovers som jag funderar på är...

Mutant: Undersidans Arvtagare

...vilket helt enkelt är en kombination av Palladiums "Mutants Down Under" och "Mutant: Undergångens Arvtagare". Det är dessutom en väldigt enkel crossover att göra - mutanter som mutanter och efter katastrofen som efter katastrofen, liksom.

Det skulle, förutom en mer naturlig Mad Max-känsla, automatiskt omfatta krokodiljägare (Steve, en muterad krokodil, jagar olika djur i vildmarken och visar vad de inte tycker om), bush tucker (bushkäk, helt enkelt), Drömtiden (och passar det bra med psi-mutanter, eller?), öl, kängurukavalleri (man rider inte på kängurun, utan i påsen på magen), och hårda muterade näbbdjur med läder och nitar.

Yeah, Bruce! Now we're talkin'!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mad Max bara MÅSTE vara ett näbbdjur...

Näbbdjur har dessutom en mängd koola 'mutationer' redan; giftsporrar, amfibiska, ett elektriskt närvarosinne, med mera!

:gremlaugh:

Erik
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
kejsarinnan är här för att hon vill stjäla hemligheterna med vår kung fu!

Vilken underbar SLP-bakgrund: Kung fu-mästaren Krazy Kaine (ofta ansedd lite svagsint eftersom han pratar så j-a långsamt) har flytt ut i wastelands för att hans kunskaper inte ska falla i byrrs händer. Där driver han nu planlöst omkring, och hjälper folk mot gängbossar och motorburna marodörer på sin väg.

...å andra sidan, som gamle Max har visat kan även den bästa shuriken-kata stå sig slätt mot ett schysst hagelgevär.

--
Åke
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Buffy och Terra Primatae

"Once in every generation, a Chimpanzee is born..."

Detta är inte alls så klurigt egentligen, eftersom de båda spelen i stort sett använder samma system. Det hela hänger på hur man ska kombinera världarna på bästa sätt. Kanske så här:

Aporna lever i fruktan! Det vandrar omkring fruktansvärda varelser utanför djungeln, varleser som dräper och massakrerar aporna, oftast när de är ensamma och utsatta. Men det finns en räddning, en högre makt som placerat sin tjänare att skydda aporna. En människojägare, Dråparen, även känd som:

Ook - the Man Slayer!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
I f*cking worship you, man!

Så jävla grymt! Allra bäst blir det om apor med sunt förnuft inte tror på sådan där vidskepelse som 'människor'... :gremgrin:

Som i den där Apornas Planet-filmen där schimpans-forskaren säger att de tror att apor utvecklats från människan, men att de flesta obildade gorillor och orangutanger fortfarande envisas med att tro att det finns en Gud som skapat aporna till sin avbild... :gremgrin:

Erik

PS: Bisarr referens: I den gamla skämtserien Captain Carrot and his zoo Crew där DC drev med sina egna superhjälteserier i fabeldjursmiljö fanns en skurk som var en var-människa. Han är en varg som, liggande hos sin psykoanalytiker, förskräckt berättar att han ibland har fantasier om att äta upp andra djur, särskilt grisar. 'Ach so', säger hjärnskrynklaren (som inte bara är tysk utan dessutom groda) 'det är ein atavism, en tillbakagång till ett tidigare utvecklingsstadium, när katter faktiskt jagade möss, vargar grisar, und so weiter. Det war dessa fantasier som gav upphov till legenden om der Was-wulf (he was a wolf, now he's a man) som kunde förvandla sig till ett legendariskt monster, en sk. människa...'
'Men... doktorn, sånt finns väl inte verkligheten?'
'Natyrlich inte, det är bara en myt. Er nästa besökstid är på tisdag...'
Några sidor senare har naturligtvis den stackars vargen genomgått metamorfos till - The Was-Wolf !
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Pendragon Superheroes

Det knasiga är att jag faktiskt redan har kört en kampanj med en crossover mellan Pendragon och Marvel Superheroes.

Inledningen börjar å ena sidan i Kaledonien, där lady Meleri de Corteney är på väg tillbaka till Camelot efter att ha slutit ett avtal mellan kung Arthur och pikternas kung, och på vägen tillbaka så blir hon påhoppad av en rivaliserande klans krigare, och tillbringar således kampanjens första minuter med att röja pikter såsom normala fjantasyhjältar slaktar orcher.

...å andra sidan börjar den i Glasgow, där superhjältegänget med lite assistans av Reed Richards (på besök från andra sidan pölen) leker med dimensionsportaler.

Resultatet: instant förvirring då det ut genom portalen ramlar en fullt rustad riddersdam med sin ståtliga stridshäst.

Detta, tillsammans med en synnerligen ondsint plott av Doctor Doom riktad mot engelska kronan, slutade med en tid då Kung Arthur behövdes mest, och det var lady Meleris "quest" att finna Graal, finna en väg till Avalon och förbereda kungens återkomst.

Bara för att göra det ännu rörigare, Meleri var olyckligt kär i Launcelot du Lac, något som Merlin upptäckte rätt snabbt, och för att förhindra att Meleri skulle förråda drottningen så skickade trollkarlen iväg lady Meleri med hjälp av Reed Richards portal.

Det hela slutade med att Dooms invasion stoppades varefter det uppstod en sabla kontrovers om rätten till tronen, men nånstans där rann kampanjen ut i sanden.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
En garde, Skuggornas Mästare!

Jag har länge velat spela en konspirations-kampanj i det Elizabethanska England, inspirerad av Ken Hites 'Suppressed Transmissions' (Hite älskar England) och av John Crowleys böcker.

I Skuggornas Mästare spelar man ju en rollperson som har en vardaglig natur och en hemlig sådan, som Ninja, Hemlig Agent eller Brottsbekämpare.

I En Garde, Skuggornas Mästare! spelar man en rollperson som har en vardaglig natur (använd En Garde-regler) och en hemlig sådan, som Häxa, Mystiker eller Kunskapare.

En Häxa har kontakter med ultraterrestiella varelser, som den vidskepliga normalmänniskan tror är feer, helgon, djävlar eller änglar, men som mycket väl kan vara något annat - jag diggar stenhårt kopplingen mellan De Grå och fefolket, t.ex.

En Mystiker utforskar områden som är farliga och förbjudna. Det finns ju inte någon egentlig skillnad mellan teologi, filosofi, vetenskap eller magi på det här stadiet, och en mystiker kan vara lite av båda.

En Kunskapare är helt enkelt motsvarigheten till en Hemlig Agent - han arbetar för någon mäktig organisation eller individ som sir Walsinghams hemliga polis, jesuitorden eller Tempelriddarna.

Förses med de specialförmågor och egenskaper som finns i Skuggornas Mästare redan, efter modifikation. En Mystiker som utforskat mekanikens konst kan t.ex. äga en fungerande kronometer istället för en superdatamaskin i miniatyrformat (medger att man tar ut longituden vid havsresor, vilket gör dylika typ 500% säkrare - snacka om övertag när det gäller att ta över nya världen).

'Magin' i spelet är i själva verket 'science, but not as we know it', men det vet förstås inte rollpersonerna.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Backalley Pugilist...

...är en annan variant på Streetfighter: the Storytelling* Game : Backalley Pugilist.

BP är Streetfighter i New Europa, Castle Falkensteins 'värld'. Serni, en av de former av 'anakro(nistisk)tek' som beskrivs är 'urverksunderhållning', som helt enkelt är urverksdrivna dataspel. Ett av de som nämns är Backalley Pugilist, som uppenbarligen är en parodi på gissa-vad; i det sorgligt underskattade GURPS Castle Falkenstein nämns Ventursome Archeologist...

Backalley Pugilist utspelas i den värld som beskrivs i urverksunderhållningen; jag tänkte mig att man spelar dels en kampanj där man är pugilister, och dels en där man är pseudoviktorianska ungar som äger spelen, och historierna löper parallellt i vardera spelet. Marcus L. Rowlands har en suverän modul till sitt spel Forgotten Futures om kampanjer i senviktoriansk och edvardiansk fantasy; det är en lysande introduktion till att spela barn, och har några underbara äventyr som skulle passa utmärkt till Castle Falkenstein, eftersom FFs spelsystem inte är mycket att hänga i julgranen, tyvärr.

Erik
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: En garde, Skuggornas Mästare!

Det här var en grymt bra idé, och borde förverkligas nyss. Verkligen. Klart skönaste konceptet på länge (trots frånvaron av urtidsdjur och apor).


/Dimfrost
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: En garde, Skuggornas Mästare!

Klart skönaste konceptet på länge (trots frånvaron av urtidsdjur och apor).
I GURPS Horror, senaste utgåvan, beskriver Ken Hite (again!) en vagt liknande kampanj, som kan innehålla både urtidsjur och apor (eller i alla falla apmänniskor) - pirater, maroons och infödda kariber slåss mot zombies, demoner och jätteamöbor i Karibiska Sjön på den gamla goa dublontiden.

En annan grej jag tänkt mig, inspirerat av andra Hiteismer, är the School of Night, en historisk företeelse som inkluderade adelsmän intresserade i mysticism, pre-nationalistisk nationalism och allmänna intriger. Hite har föreslagit dem som en tidig Men in Black, och om man kopplar det till idén om faeries som The Grey, och om hur övernaturliga makter ligger bakom Elizabeth I's framgångar, och hur RUSKIGA älvfolket egentligen framställs... The Black Operatives of the School of Night är redo att skydda dig från sanningen!

Erik, som skrev stycket om De Blå Ryttarna till Gondica (se på www.rollspel.nu, under Gondica, Godbitar) under inflytande av liknande idéer, liksom Skuggornas Kollegium i stycket om Aristosofiska Stormästare på samma sidor.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Wor Meenorek Lleworan

System: Moddad King Arthur Pendragon 4th ed.
Kampanj: Khelataar, under slutet av Den Mörka Tiden. Kämpa för eller emot Brondival Raloffaan den Ogudaktige och hans nya lära!

Khelataar för mig är culture gaming i sin renaste form - och det känns som systemet, som lockade många till spelet vad jag vet, känns ganska urban för just det. Jag är mycket förtjust i Pendragon för cg-ändamål, och har sett det användas så av många - det bästa exemplet är David Dunhams PenDragon Pass, Pendragon i Glorantha.

Å andra sidan är grisodlarfaktorn i Khelataar stor - men man har ju ett heroiskt förflutet!

Jag hade faktiskt spridda anteckningar till detta i skräp-filen på min hårddisk, men de är borta nu... :gremcrazy:

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Star Wastelands

Tja, det är inte så stor skillnad på denna variant av Wastelands utom en mycket viktig sådan: det är inte Byrr som invaderat Jorden, utan det ondskefulla Galaktiska Imperiet under kejsar Palpatine, som behöver en avlägsen primitiv men resursrik avkrok att förslava för att bygga sin nya stridsstation.
 
Top