Nekromanti Conan

Krille

Super Moderator
Re: Än en gång suck...

"Jag antar att det där säkert var skönt att säga, men det var också onödigt och omoget."

Omoget, kanske, men får det fanboysen att tänka till en gång innan de hugger på trålar av den sorten så är det ju knappast onödigt.

Skulle någon nu vilja så har jag en trollometer till allmänt förfogande:

Klipp bara in följande kodsnutt:
[bild]http://home.foxtail.nu/images/trollometer9.jpg[/bild]

Vill ni ha ett varierande värde, byt bara ut siffran 9 mot ett tal mellan 1 och 10.

Foggmock

Myrmidon
Re: Snackar'u skit om Bajjen?

och inte tål någon som helst kritik av deras gullesystem.

Nej, för de viftar oftast bort den som sagt - istället för att säga 'Nämen GUUUD vad trevligt att du ogillar Hit Points för att det är en abstraktion av tur, rustning, vindstyrka och skicklighet. Det är precis därför vi gillar dem! De hjälper oss att berätta en ball historia!'

...och så hade det inte vart mer med den saken. För att säga 'Nä, det tycker ni inte alls!' ger inte så mycket. Infekterade debatter om d20/WoD var anledningen till att jag gav upp mitt lilla gästspel på rpg.net, och jag anade det värsta om just samma diskussioner på vårt forum. Hårt ordkrig från båda läger och när det blir för hårt är det ingen som vågar släppa ner garden och prata konstruktivt längre och det blir bara tråkigt.

Eller, för att citera vad jag tycker är en typisk d20-debatt...

'Hej, jag har lite problem med d20.. jag gillar inte alls HP/levels/klasser.. hur skulle jag kunna fixa dem?'
'Hörrö kompis, ogrundad kritik tål vi inte här, vad är det som är problemet?'
'Ja, alltså.. jag tycker man tål för mycket och sen att man inte ska bli bättre på att slåss bara för att man levlar'
'Jamen hitta på en regel för det då, vettja!'
'Ja, alltså.. jag tänkte fråga er, eftersom ni är insatta, har ni några förslag?'
'Nej, vi gillar ju systemet som det är, fast vi har en husregel (förklaring här)'
'Nä, det var inte just vad jag letade efter.. jag vill ha nått fräschare! Helst av allt vill jag slippa svälja fåniga förklaringar på konstiga regelföreteelser'
'Here we go again. Bara kastar galla på d20!'
'Nej, alltså jag vill bara ha en bra fungerande regel...'
'Du antyder alltså att d20 är kass eftersom du vill ha en bra regel istället för den i regelboken. motivera!'

...och tryck in svordomar och flame wars varthelst du vill. Sen är det inte alls säkert att vår nybörjare är lika tolerant, men jag är GANSKA säker på att personen som försvarar d20 kommer agera ungefär som i mitt exempel. oförstående och oförmögen att hjälpa.

Och min, Krilles, trobergs och Ymirs - vad jag vet - åsikt står kvar. Det är tamejfan lättare att bygga ett eget system än att modifiera d20.

Inte för att på nått sätt försöka snyta åt mig sista ordet vill jag mana på att vi avslutar det här och tar oss i kragen allihopa, och försöker sköta sånt här snyggare i framtiden. Om d20-förespråkarna låssas som att vi aldrig kritiserat d20 förut så lover vi att låssas som om vi inte förklarat varför vi tycker att det är kass tusen gånger innan. Vad sägs om det, en kompromiss båda läger kan acceptera så får vi en nystart?

Foggmock - som hellre ser ett Rising - Krille-hat mellan Krille/troberg/Ymir och Dante/Seter-hat istället för det som framkommit i den här tråden. Får det ligga och gro blir det strax en svulst. Lets be friends, please.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Usch, jag vill inte...

"'Hej, jag har lite problem med d20.. jag gillar inte alls HP/levels/klasser.. hur skulle jag kunna fixa dem?'"

När det sägs på det sättet så möts det på ett schysst sätt, vad jag vet. Sägs det men byter du ut första raden i din dialog mot "D20 är skräp bortom alla gränser. Punktelipunktpunkt." då stämmer det rätt bra...

"...och tryck in svordomar och flame wars varthelst du vill. Sen är det inte alls säkert att vår nybörjare är lika tolerant, men jag är GANSKA säker på att personen som försvarar d20 kommer agera ungefär som i mitt exempel. oförstående och oförmögen att hjälpa."

Jag är ganska säker på att nybörjare behandlas bättre än de gamla rävar som kommer hit, skriver samma sak, och startar karusellen. Så hur man än gör så får man ta bort nybörjarna ur ekvationen.

"Och min, Krilles, trobergs och Ymirs - vad jag vet - åsikt står kvar. Det är tamejfan lättare att bygga ett eget system än att modifiera d20."

Jag må vara oförstående, men om det är er åsikt, vad är det för vits med att "försöka diskutera" det? Gör erat eget system eller spela något annat, så slipper vi det här, eller? Däremot om er främsta åsikt verkligen är att förändra det, vilket du nyss sa att ni tyckte att det inte gick, så är det nog helt okej med D20-fanboys eller vad ni nu vill kalla dem.

"Inte för att på nått sätt försöka snyta åt mig sista ordet"

Jag ber om ursäkt, men jag kan verkligen inte låta det här passera, med tanke på att vi diskuterade det tidigare. Du kan få båffa nig på bollarna igen, om du vill... :gremwink:

"vill jag mana på att vi avslutar det här och tar oss i kragen allihopa, och försöker sköta sånt här snyggare i framtiden. Om d20-förespråkarna låssas som att vi aldrig kritiserat d20 förut så lover vi att låssas som om vi inte förklarat varför vi tycker att det är kass tusen gånger innan. Vad sägs om det, en kompromiss båda läger kan acceptera så får vi en nystart?"

Jag brukar ju inte vara negativ, men jag ser inte vad det skulle leda till mer än samm sak igen. Visst problemet är ömsesidigt och båda sidorna måste ta sig i kragen, men jag tror att ett bättre förslag är att d20-kritikerna låter bli att köra samma "d20 är skräp"-visa och d20-anghängarna låter, om nu inte kritikerna kan hålla sin del, bli att svara på de nitiska (men kanske motiverade påhoppen vars motivering finns i en annan tråd för två år sedan, som gör att det inte behöver motiveras i varje tråd?) minipåhoppen som kommer lite då och då, uppenbarligen. Det är bättre att rätta till problemet än att glömma problemet.

"Foggmock - som hellre ser ett Rising - Krille-hat mellan Krille/troberg/Ymir och Dante/Seter-hat istället för det som framkommit i den här tråden. Får det ligga och gro blir det strax en svulst. Lets be friends, please."

Mina gosiga tofflor håller inte med. Det bästa hatet är det som inte existerar... :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon
Re: Usch, jag vill inte...

När det sägs på det sättet så möts det på ett schysst sätt, vad jag vet. Sägs det men byter du ut första raden i din dialog mot "D20 är skräp bortom alla gränser. Punktelipunktpunkt." då stämmer det rätt bra...

Tja, det är snarare att man säger att man ogillar något men inte säger varför (typ HP) och vill ha förslag. Då kan kan man säga 'titta på Eon/Västmark/annat spel för KP-lösa system och se om du kan få inspiration därifrån' istället för 'men det var ett jävla gnäll, vad är det nu som inte passar?'

Jag är ganska säker på att nybörjare behandlas bättre än de gamla rävar som kommer hit, skriver samma sak, och startar karusellen. Så hur man än gör så får man ta bort nybörjarna ur ekvationen.

anti: d20 suger, och ni vet varför jag tycker det redan
pro: sluta klaga utan motivering!
anti: jag har förklarat mig _här_, _här_ och _här_.
pro: äsch, det där var inte konstruktivt, du sa ju bara vad som var fel och dessutom var den tråden infekterad.

typ.

Jag må vara oförstående, men om det är er åsikt, vad är det för vits med att "försöka diskutera" det?

Somliga hyser kanske större hopp än vi andra om systemet?

Gör erat eget system eller spela något annat, så slipper vi det här, eller?

Vi slipper, för det finns bra system som funkar för samma stämning som d20 till ett flertal spel.

Däremot om er främsta åsikt verkligen är att förändra det, vilket du nyss sa att ni tyckte att det inte gick, så är det nog helt okej med D20-fanboys eller vad ni nu vill kalla dem.

Nej, d20 fanboys är inte okej om all kritk möts med 'sluta gnäll'-attityden istället för 'nähe, det tycker vi inte alls!'. Så fort vi tar minsta tillfälle i akt att gnälla på d20 tar fanboysen minsta tillfälle i akt att plocka martyrpoäng.

Jag ber om ursäkt, men jag kan verkligen inte låta det här passera, med tanke på att vi diskuterade det tidigare.

För all del, jag ville bara inte låta som 'HAHA NI SUGER OCH JAG TÄNKER INTE LÄSA NÅGRA SVAR NI SKRIVER SÅ JAG HAR RÄTT' trots att jag bad om att avsluta diskussionen (eller iallafall flytta den till ett bättre forum då den enda anknytningen till d20 är att ena lägret i debatten gillar det, och den andra ogillar det.).

Du kan få båffa nig på bollarna igen, om du vill...

Ja! Ska vi ta det på redan på Calcon eller vill du vänta till kanske Gothcon eller Lincon? :gremgrin:

Jag brukar ju inte vara negativ, men jag ser inte vad det skulle leda till mer än samm sak igen.

Jag hoppas det leder till att anti d20 får kritisera d20 igen, in i minsta detalj, utan att bli slaktade för flaming osv och att pro d20 bemöter kritiken på ett snyggt sätt. Ymir och Krille får alltså beskriva varför de tycker att man kan köra en atlantångare på tvären igenom hålen i systemet, och Dante och Seter får en gång för alla förklara hur de har nätat igen hålen, om de ens upplever att de finns. Typ.

Det är bättre att rätta till problemet än att glömma problemet.

Njae. Jag tänkte rätta till det genom att glömma det. ^_^

Mina gosiga tofflor håller inte med. Det bästa hatet är det som inte existerar...

Och vad hade forumet varit utan CoC vs. Vampiretråden med Krilles och Risings Nähe-Johokrig? :gremlaugh:

Foggmock - som ber om ursäkt om han stoppar åsikter i munnen på folk

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Tja, det är snarare att man säger att man ogillar något men inte säger varför (typ HP) och vill ha förslag. Då kan kan man säga 'titta på Eon/Västmark/annat spel för KP-lösa system och se om du kan få inspiration därifrån' istället för 'men det var ett jävla gnäll, vad är det nu som inte passar?'"

Ibland känner jag att jag missar stora delar av forumet. Jag kan verkligen inte komma på en enda gång då en bra, konstrukiv och schysst fråga besvarats med "sluta gnäll". Kan ni ge mig exempel på det så är det okej och jag är överbevisad, men tills dess lever jag i hopp om att världen är ett trevligt ställe där våld föder våld och arga kommentarer föder arga kommentarer (även om inte det är så trevligt).

Sen att titta på Eon är ju ingen bra idé alls... :gremgrin: (Jupp, det var en pik till de som gnäller på d20... :gremwink: )

"anti: d20 suger, och ni vet varför jag tycker det redan
pro: sluta klaga utan motivering!
anti: jag har förklarat mig _här_, _här_ och _här_.
pro: äsch, det där var inte konstruktivt, du sa ju bara vad som var fel och dessutom var den tråden infekterad.

typ."

Det var mycket närmare sanningen, även om jag tycker att man om man kan ta sig tid att skriva att d20 suger ytterligare än gång, så kan man ta sig tid att förklara varför även om man gjort det tidigare.

"Somliga hyser kanske större hopp än vi andra om systemet?"

Möjligen, men det verkar ju inte vara intresserade av att diskutera det.

"Vi slipper, för det finns bra system som funkar för samma stämning som d20 till ett flertal spel."

Jag vet... Synd att min spelgrupp inte vill inse det... :gremwink:

"Nej, d20 fanboys är inte okej om all kritk möts med 'sluta gnäll'-attityden istället för 'nähe, det tycker vi inte alls!'. Så fort vi tar minsta tillfälle i akt att gnälla på d20 tar fanboysen minsta tillfälle i akt att plocka martyrpoäng."

Självklart! Iofs så är det okej med fanboysen, inte att fanboysen är okej, men det är mindre relevant. Att de vill plocka martyrpoäng är ju solklart men det är ju inte för att de är d20 utan för att det är fanboys. Skulle någon klaga utan rimliga gränser på Eon/Mutant/DoD6/Whatever så skulle nog [insert passande spel]-fanboys klaga också. Det spelar ingen roll ifall det är rollspel, fotboll, musik, politik eller damcurling.

"Ja! Ska vi ta det på redan på Calcon eller vill du vänta till kanske Gothcon eller Lincon? :gremgrin:"

Min operation äger rum i Mars så efter det är det lugnt... *Martina-stylee* :gremgrin: :gremwink:

"Jag hoppas det leder till att anti d20 får kritisera d20 igen, in i minsta detalj, utan att bli slaktade för flaming osv och att pro d20 bemöter kritiken på ett snyggt sätt. Ymir och Krille får alltså beskriva varför de tycker att man kan köra en atlantångare på tvären igenom hålen i systemet, och Dante och Seter får en gång för alla förklara hur de har nätat igen hålen, om de ens upplever att de finns. Typ."

Om vi klistrar ett inlägg med alla personers åsikter här, så blir alla gladare och vi kan flejma fritt eftersom alla vet vad den andre tycker...

"Njae. Jag tänkte rätta till det genom att glömma det. ^_^"

There's no such thing... :gremsmile: Jag tror inte det kommer leda någon vart, men det är givetvis värt ett försök.

"Och vad hade forumet varit utan CoC vs. Vampiretråden med Krilles och Risings Nähe-Johokrig? :gremlaugh:"

500 inlägg fattigare?

Archer

Swashbuckler
Re: Jag ger en varning.

Om att ifall det spårar ur mer i denna tråd (diskutionen kommer inte att lösa något), så låser jag den och kommer inte låsa upp den igen. Det är skrämmande att se hur lågt folk kan sjunka på forumen, särskilt vuxna personer som borde veta bättre.

Foggmock

Myrmidon

Det var mycket närmare sanningen, även om jag tycker att man om man kan ta sig tid att skriva att d20 suger ytterligare än gång, så kan man ta sig tid att förklara varför även om man gjort det tidigare.

...och då kan fanboysen ta sig tid att bemöta det på ett bättre sätt än till exempel 'För i helvete'-inlägget. Dessutom går det att sköta tuuuuusen gånger snyggare med PM. Nu lämnar jag debatten då det känns som att vår deltråd knappast hjälper till att hålla tråden on topic. Ta till exempel mitt flejmande på DoD-forumet när designen till den reviderade utgåvan av regelboken till sexan kom. Jag skrev att jag hade föga förhoppningar på att det skulle bli bra, men att det i stort sett bara kunde bli bättre. Nån frågade varför, och jag förklarade mig. Så har knappast den här tråden sett ut.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"...och då kan fanboysen ta sig tid att bemöta det på ett bättre sätt än till exempel 'För i helvete'-inlägget."

Jag kan inte annat än hålla med, men det är lättare att bemöta något som har skrivits... :gremsmile:

"Nu lämnar jag debatten då det känns som att vår deltråd knappast hjälper till att hålla tråden on topic."

Ha! Men jag tänker inte lämna den! (Även om den kan bli lite trist om ingen svarar...) :gremshocked: :gremwink: :gremtongue:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag SKA skärpa mig, jag lovar

Men det här är inte alls sant:

Så fort vi tar minsta tillfälle i akt att gnälla på d20 tar fanboysen minsta tillfälle i akt att plocka martyrpoäng.
Det är inte sant. Åt något håll. Det finns massor med diskussioner om d20 som inte är gnäll eller martyrskap. Men de bortser du från.

Jag vill påpeka att det finns vettiga diskussioner mellan "vettlösa kritiker" och "ravening fanboys". De finns, och att påstå att de inte gör det hjälper inte det omhuldade debattklimatet så himla mycket.

M.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
En fråga ...

»[…] och då kan fanboysen ta sig tid att bemöta det på ett bättre sätt än till exempel 'För i helvete'-inlägget.«

Vad fanns att bemöta?

Ymirs inlägg var i mina ögon 100 % onödigt. Etthundra procent.

Visst, jag reagerade kraftigt. Det kommer jag fortsätta göra så länge sådana inlägg (helt utan kritik, argument eller motivering) dyker upp i detta forum. Särskilt om de kommer från erfarna forumiter med flaggor efter sitt användarnamn.

För övrigt känns det som om tråden nått vägs ände. Om Archer låser den kommer jag denna gång inte att yrka på upplåsning.

Krille

Super Moderator
Re: En fråga ...

"Det kommer jag fortsätta göra så länge sådana inlägg (helt utan kritik, argument eller motivering) dyker upp i detta forum."

Varför inte bara göra en trollometer-mätning? Det säger exakt samma sak på ett mycket trevligare sätt, och utan möjlighet att bryta ut i ett flamewar som detta.

Archer

Swashbuckler
Re: Lungt

Lugnt. Gällde inte bara dig, gällde alla. Lugna och sansade diskutioner är helt ok. Men det säger ju sig självt....

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nu trollar du rätt duktigt själv ...

»Jag har mycket svårt att få något annat intryck av händelsekedjan än att d20-fanboysen har jefligt kort stubin och inte tål någon som helst kritik av deras gullesystem.«

»d20 är bajs« är alltså kritik?

Som vi, som du (något nedsättande) väljer att kalla »fanboys«, alltså ska tåla?

För mig handlar det mer om intolerans mot vettlös kritik och grundlösa påhopp överhuvudtaget, vilket system eller forum det än gäller. Eftersom jag knappt hänger på några andra dedikerade spelforum än DoD och d20 så blir det självfallet så att jag reagerar på de inlägg som postas i dessa två forum.

Hängde jag regelbundet på Geminiforumet kan jag lova dig att jag skulle reagera likadant på »Gemini är bajs-inlägg«. Detta trots att Gemini inte är något av mina »gullesystem« (se där – ännu ett lätt nedsättande ord).

Jag är helt enkelt vansinnigt trött på att folk känner att de måste ägna en massa tid åt att slagga andras favoritspel bara för att de själva råkar föredra något annat. Miffon!

Alltså: Var god avfärda mig inte som en »fanboy« som inte tål någon som helst kritik av mitt »gullesystem«. För det är jag inte, och det gör jag. Så länge kritiken har mer substans än »d20 är bajs«.

Krille

Super Moderator
Var är trollometern?

"»d20 är bajs« är alltså kritik?"

...ska vi verkligen utreda den frågan igen?

"Jag är helt enkelt vansinnigt trött på att folk känner att de måste ägna en massa tid åt att slagga andras favoritspel bara för att de själva råkar föredra något annat. Miffon!"

Tja, jag är väl lika trött på att se ett trolls inlägg besvaras av ett halvdussin "raving fanboys" som alla skriver sex gånger så långa inlägg med tio gånger så många invektiv som svar. Jag förstår inte varför de måste ägna en massa tid åt att skrika och gorma åt ett ämlans troll bara för att trollet trollar om deras favvospel. Miffon! :gremwink:

Ett litet visdomsord: troll finns inte. De är fantasiprodukter. Om du intalar dig det tillräckligt hårt så försvinner de. Och det som man inte ser har man inte ont av. Däremot, slår man tillbaka på trollen så får de styrka från att man tror på dem, och då slår de tillbaka tiofalt. Därför är det alltid bäst att inte tro på troll och helt enkelt ignorera dem.

Eller kanske inte. Mer allvarligt sagt, hade du och dina "medfanboys" inte exploderat som ni gjorde, utan bara sagt "låt bli att trolla" och ingenting mer - inga sura inlägg om hur trötta ni är på folk som dissar ert spel eller hur okonstruktivt sådana inägg är, utan bara en kort "låt bli att trolla" - så hade saken garanterat varit ur världen sedan länge, klimatet varit mycket trevligare och tråden mycket kortare.

Och om man nu nödvändigtvis måste vara mer långrandig än de fyra orden, prova att skriva "intressant åsikt. Kan du motivera och fördjupa, eller är det bara fördomar som vanligt?" Fortfarande inga sura inlägg om hur trötta ni är eller hur okonstruktivt det är, utan bara denna enkla fråga. Återigen, tråden blir bra mycket kortare och klimatet mycket trevligare.

Efter att ha råkat ut för ett antal sådana trådar på Eon-forumet (då jag fortfarande var aktiv där) som har exploderat på grund av sura svar på troll, så har jag konstaterat att det faktiskt är lättare att fråga efter motivation eller slänga upp en trollometer. Tro mig, det sparar energi för alla, inklusive moderatorer och fanboys.

"Var god avfärda mig inte som en »fanboy« som inte tål någon som helst kritik av mitt »gullesystem«."

Men det är okej att avfärda dig som en fanboy med kort stubin? :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Var går gränsen för tålamodets slut?

Visst, vi kan skriva "vad menar du egentligen?", eller "det var elakt, nu blev vi besvikna", och vara artiga och snälla.

Men vi har redan bett folk på det här forumet att motivera sina åsikter, och att undvika onödiga påhopp. Många gånger. Många gånger har vi varit artiga. Vi har varit artiga fler gånger än vi varit oartiga. Många fler gånger. Men nån gång ibland tar tålamodet slut. För Ymir var det ett enda löjligt inlägg. För oss var det ett löjligt inlägg bland många, många andra löjliga inlägg.

Än så länge blir jag sur och exploderar här, men snart börjar jag skriva "Eon är bajs" på Eon-forumet för att få utlopp för min frustration.

Och det skulle nog inte Ymir gilla, tror jag, oavsett hur många trollometrar han har i bakfickan. :gremelak:

M.

Balderk

Swashbuckler
totalt OT men...

Jag måste bara uppmärksamma detta inlägget
Dante
Titel
Drake  

(okej, jag borde ha tagit print screen men det här tangentbordet har inegn knapp för det och jag vet inte hur jag gör då, ett standard nutt imac-tangentbord)

Hur som helst. Jag tror detta är ett tecken av något slag. Titta på antalet inlägg! Vem har viunnit diskussionen nu? :gremwink:

/Balderk, totalt OT, som sagt

Troberg

Sinister eater
Re: Öööh, ja, men vad hjälper det dig...

...om du då skulle välja att hänga på ett svenskt rollspelsforum och bitcha om att själva regelmotorn vanhelgar konceptet? Det är väl lättare att skicka ett mail till utvecklaren och lugnt och sansat förklara att du inte tycker om deras produkt, men skulle gilla den om den hade en annan regelmotor?
Låter väl mer konstruktivt, eller hur?
Jag räknar med att informationen förr eller senare råkar flyta åt deras håll. Info har en tendens att göra sånt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
34 troll Celsius

Är vi inte lite väl självbelåtna nu? Om du nu faktiskt är så insiktsfull och objektiv varför skrev du då inte det här inlägget ifrån början istället för att med liv och lust kasta dig in i striden? Bara för att du har lugnat ner dig nu så innebär det inte att du har mindre skuld i kaoset än de övriga.

Troberg

Sinister eater
Re: OT

Om du vill se riktigt låga inlägg, läs min och trobergs duster i rollspelsvalet. Värre än så lär det inte bli. Hoppas jag verkligen, för det var verkligen illa.
Bah, kan du inte gå lägre än så? I så fall är du körd nästa gång det blir valmässig argumentationslimbo.

Men det är ju bara på skoj, så det räknas ju inte.