Skrev det här på Järnringens forum men jag kan lika gärna lägga in det här också.
Mitt första spontana intryck:
WOW! Känslan jag får när jag girigt låter min blick glida över bilderna (de fantastiska bilderna9 och texten har jag inte haft på mycket länge (visserligen älskade jag Noir från första stund men det här är ändå annorlunda). På samma gång som jag vill kasta mig över och läsa och ta in allt så vill jag ge spelet tid och sakta smälta alla intryck.
Ok, lite mer konkret:
Efter de smakprov vi fick från bloggen så var jag orolig över kvalitén på texten men hittills, efter att ha skumläst större delen av boken, så har min oro lagt sig betydligt. Det är visserligen aningens fler stavfel och anglosaxismer (titanisk?) än jag tycker är acceptabelt men de är ändå få och kommer absolut inte ivägen för stämning och intryck. Dessutom upplever jag texten som enkel att ta till sig, nästan övertydlig på ett positivt sätt.
Något jag verkligen gillar är hur Lilja & Co lyckats färga språket och göra det medryckande och inspirerande.
Bilderna är något diffusa och har drag av konceptbilder men inte alls på ett sätt som drar ifrån intrycket. Observera att jag inte på något sätt menar att bilderna känns ofärdiga, de är snarare inte detaljerade eller fotorealistiska. Glömde jag att säga att de är fantastiska!! De förmedlar en sådan (för mig) perfekt känsla av skitig (/gritty) science-fiction men bildspråket påminner mig inte om något annat jag har sett. Visst, det finns mer eller mindre typiska "planetbilder" osv. men nästan alla är på ett eller annat sätt färgade av Coriolisstämningen.
Något annat jag lagt märke till är att även reglerna är aningen "diffusa" och innan någon får panik eller börjar skriva ett argt inlägg - återigen menar jag på ett positivt sätt (jag kanske borde komma på något annat ord). Mer exakt så menar jag att de är tillräckligt detaljerade för att passa en realtivt detaljistisk simulationist som mig själv (stridsreglerna verkar ha gott om taktiska möjligheter) men samtidigt så finns det gott om utrymme i reglerna för att skräddarsy dem inför varje situation och rollperson. Särskilt rollpersonsreglerna (fördelar, nackdelar osv.) känns lätta att få till på ett för varje rollperson unikt sätt.
Något annat jag tänkte på när jag läste igenom utrustningskapitlet är att boken verkar vara specifikt fokuserad mot "nybörjarrollpersonen". Ett konkret exempel är att de yttryckligen skrivs ut att mer avancerad fraktionsteknologi inte har tagits med i boken just pga av att nystartade rollpersoner aldrig kan få tillgång till detta (det finns dock ett vapen och en rustning på denna nivå). Något inte alla tycker är en fördel kanske men det känns som ett bra val.
Avslutningsvis:
Spelet är sjukt inspirerande och jag brinner för att spela, prata och andas Coriolis på ett sätt som jag inte gjort sedan jag höll på med DoD 91 eller Eon I för en sisdär 10 år sedan.
Jag försöker gärna svara på konkreta frågor (eller förtydliganden) åtminstone någon gång under kvällen och ser även fram emot att läsa andras första intryck.
/bladerunner_35