Nekromanti Coriolis damp ner i brevlådan idag

Storuggla

Champion
Så nu blir det läsa av! Men det ser snyggt ut. Men jag hoppas innerligt på ett mer printervänligt rollformulär...

Storuggla, återkommer

G

Guest

Guest
Gratz!

Typiskt att brevbäraren här alltid väljer min bostad sist :gremmad:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
My God! It's full of stars!

Det är snyggt, med massor av bilder, ett trevligt format (inget A4), och Posten lyckades inte misshandla det så illa.

Nu ska man bara läsa det också.

/tobias

bladerunner_35

Warrior
Skrev det här på Järnringens forum men jag kan lika gärna lägga in det här också.

Mitt första spontana intryck:

WOW! Känslan jag får när jag girigt låter min blick glida över bilderna (de fantastiska bilderna9 och texten har jag inte haft på mycket länge (visserligen älskade jag Noir från första stund men det här är ändå annorlunda). På samma gång som jag vill kasta mig över och läsa och ta in allt så vill jag ge spelet tid och sakta smälta alla intryck.

Ok, lite mer konkret:

Efter de smakprov vi fick från bloggen så var jag orolig över kvalitén på texten men hittills, efter att ha skumläst större delen av boken, så har min oro lagt sig betydligt. Det är visserligen aningens fler stavfel och anglosaxismer (titanisk?) än jag tycker är acceptabelt men de är ändå få och kommer absolut inte ivägen för stämning och intryck. Dessutom upplever jag texten som enkel att ta till sig, nästan övertydlig på ett positivt sätt.

Något jag verkligen gillar är hur Lilja & Co lyckats färga språket och göra det medryckande och inspirerande.

Bilderna är något diffusa och har drag av konceptbilder men inte alls på ett sätt som drar ifrån intrycket. Observera att jag inte på något sätt menar att bilderna känns ofärdiga, de är snarare inte detaljerade eller fotorealistiska. Glömde jag att säga att de är fantastiska!! De förmedlar en sådan (för mig) perfekt känsla av skitig (/gritty) science-fiction men bildspråket påminner mig inte om något annat jag har sett. Visst, det finns mer eller mindre typiska "planetbilder" osv. men nästan alla är på ett eller annat sätt färgade av Coriolisstämningen.

Något annat jag lagt märke till är att även reglerna är aningen "diffusa" och innan någon får panik eller börjar skriva ett argt inlägg - återigen menar jag på ett positivt sätt (jag kanske borde komma på något annat ord). Mer exakt så menar jag att de är tillräckligt detaljerade för att passa en realtivt detaljistisk simulationist som mig själv (stridsreglerna verkar ha gott om taktiska möjligheter) men samtidigt så finns det gott om utrymme i reglerna för att skräddarsy dem inför varje situation och rollperson. Särskilt rollpersonsreglerna (fördelar, nackdelar osv.) känns lätta att få till på ett för varje rollperson unikt sätt.

Något annat jag tänkte på när jag läste igenom utrustningskapitlet är att boken verkar vara specifikt fokuserad mot "nybörjarrollpersonen". Ett konkret exempel är att de yttryckligen skrivs ut att mer avancerad fraktionsteknologi inte har tagits med i boken just pga av att nystartade rollpersoner aldrig kan få tillgång till detta (det finns dock ett vapen och en rustning på denna nivå). Något inte alla tycker är en fördel kanske men det känns som ett bra val.

Avslutningsvis:

Spelet är sjukt inspirerande och jag brinner för att spela, prata och andas Coriolis på ett sätt som jag inte gjort sedan jag höll på med DoD 91 eller Eon I för en sisdär 10 år sedan.

Jag försöker gärna svara på konkreta frågor (eller förtydliganden) åtminstone någon gång under kvällen och ser även fram emot att läsa andras första intryck.

/bladerunner_35

Arfert

Facit
Låter ju väldigt bra so far.... vore verkligen kul om det här är en satsning som går hem....

Johan K

Gammal & dryg
Aech..
Är som sagt åxå ämlans sugen på att kolla på Coriolis.. Dock är man en lat rackare, så man har ju såkalrt inte förhandsbeställt det. Så man får vacker vänta tills GothCon... Föra tt spana in detta rollspel.

/ Johan K, som fick oherhörda mängder stryk i Hordes idag av Yyy

Foggmock

Myrmidon
Jävlar! Posten har inte hunnit komma när jag kommer hem från jobbet 1145 - det kommer bli långa minuter innan den dimper ner. Men det löste åtminstone mitt behagliga problem "vad ska jag göra idag när jag bara jobbar halvdag och inte har någon skola?"... :gremlaugh:

NilsK

Ligist
Jag har inte hunnit läsa något ännu men att säga att Coriolis är snyggt är dagens underdrift. Det är utan tvekan det snyggaste svenska rollspelet jag någonsin sett och på rak arm kan jag inte komma på något internationellt som klår det heller. :t6b-6:

Helt sjukt att de lyckades överträffa förväntningarna på det visuella området åtminstone. Återståra att se om texten är något att hänga i granen!

/N

G

Guest

Guest
Det var det vackraste jag sett, nästan så man blir tårögd. JAB har lyckats igen, inte bara skapa det snyggaste böckerna utan även bästa innehållet...

ro83rt

Swordsman
Stämmer in i hyllningskören angående utseendet som är skitbra. Hög nivå på illustrationer och layout och samma stil genom hela boken.

Regelsystemet är väldigt speligt. Det finna massor med talanger, färdigheter och manöverar (frågan är om det behövs en manöver för att simma och skjuta samtidigt i grundboken till ett SF-spel). För ytterligare spela till det så går det att kombinera färdigheter för att öka chansen att lyckas. Rymdskeppen är också nedbrutna till olika element som sedan kan kombineras och inhandlas för att uppnå vissa effekter som t.ex. lastutrymme, vapensystem eller stasiskammare. Det finns en mängd tillval för det här och att ha ett rymdskepp är ett projekt. Som om det inte var bökigt nog att sålla bland alla tillval så ska det dessutom underhållas med jämna mellanrum.

Sammantaget så består regelsystemet av en mängd olika sätt att modifiera slaget för att kunna komma över svårighetsgraden. Det är väldigt råddigt, omständigt och optningsvänligt. Gillar det inte efter en genomläsning.

Spelvärlden har jag inte kommit till ännu.

Foggmock

Myrmidon
First impressions

För smetiga och dautamodifierade bilder - får känsla av Eve Online på ett dåligt sätt. De är "läckra" men överarbetade. Detta drabbade vissa av de senare böckerna i Mutantserien också. Även språket lider tidvis av detta. Massvis av "konceptord" som i fallet SF inte betyder något och bara bidrar till att det blir jobbigt att läsa - språket blir mustigt, men på helt fel sätt.

Regelsystemet är råddigt som fan. De olika koncepten ("yrken") är lika spretiga som motsvarande i Mutant och lär behöva moddas eller husreglas sönder för att passa spelarna ("jag vill vara en sån, fast får jag byta den färdigheten mot X istället?" är mer regel än undantag när man väljer yrke i Mutant). Hög tröskel för att ta sig in i världen - som det brukar vara i lite smutsigare hård SF. Turligt nog kan man säkert köra jävligt generisk SF med boken också.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bokvårdstips ...

En först genombläddring bekräftar det som många andra redan sagt – spelet är snyggt som Satan.

Dessvärre började pärmarna på mitt ex visa en tendens att böja sig, så för att rädda den dyra boken var jag tvungen att skjuta upp själva läsandet ett tag.

Om någon annan råkat ut för samma sak ska ni få ett tips av mig:

Böckerna har rest långt. Från ett tryckeri i Baltikum till Sverige; från en postcentral till en annan; och slutligen i en brevbärarväska hem till er, där den kanske fått ligga utomhus i en brevlåda. Under den tiden har din bok utsatts för växlande temperaturer och varierande luftfuktighet.

När du tar in boken i ditt hem acklimatiserar den sig till den temperatur och den luftfuktighet som råder där. Detta kan få pärmpappen att böja sig.

Om din bok visar dessa tendenser – kläm in den stadigt i bokhyllan mellan andra böcker, eller lägg den på en plan yta och stapla en trave andra böcker ovanpå. Låt den stå/ligga så i två dagar tills pärmpappen absorberat/släppt ifrån sig all fukt den kan. Sedan bör det inte vara några problem.

Dilandau

Myrmidon
Koncept

Skulle gärna sett lite mer "vad gör man?"-tips anslutna till koncepten. Vissa har det, andra inte. Tyvärr saknas tips på de koncept som behöver det mest -- t.ex. Stuvare. Vad fasen gör en Stuvare i ett genomsnittligt äventyr? Bär saker?

Arfert

Facit
Re: Koncept

mm, däremot kan jag tänka mig äventyr där en stuvare upptäcker saker han inte borde göra...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag minns ett urgammalt Traveller-äventyr på Gothcon där spelarrollerna skulle lokalisera en last som hade kommit vilse i den stora rymdhamnen. Rätt ställe för en stuveriarbetare.

Besserwisserkommentar: stuvaren är den som driver stuveriföretaget, medan de som släpar runt lådorna kallas [/i]stuveriarbetare[/i]. Jag jobbade i slutet av 1970-talet som kontorist på dåvarande Göteborgs Stuveri AB och lärde mig lite av facksnacket.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Besserwisserkommentar: stuvaren är den som driver stuveriföretaget, medan de som släpar runt lådorna kallas stuveriarbetare. Jag jobbade i slutet av 1970-talet som kontorist på dåvarande Göteborgs Stuveri AB och lärde mig lite av facksnacket.
Det finns ju en viss risk att språkbruket inom stuveribranschen skiljer sig en smula mellan 70-talets Göteborg och Den tredje horisonten. :gremwink:

/tobias

Krille

Super Moderator

Vad fasen gör en Stuvare i ett genomsnittligt äventyr? Bär saker?
Kan man stoppa in såna personer i en science fiction-film så kan man väl få användning av dem i äventyr också:

Turk i Legend of the Rangers said:
Turk, Drazi! I carry very large things.