Nekromanti [Coriolis] Gammal kärlek rostar aldrig

Krille

Super Moderator
Jag har just spellett min första spelsession med Coriolis.

Rollpersonerna skapades som problemlösare åt en av de mer hänsynslösa prästerna i ikonkyrkan, fader Viyay, som då och då hade problem som skulle tas om hand om. Till det anlitade han folk då och då, bland annat rollpersonerna, och han snodde ihop dem just nu för att lösa ett prekärt problem: en ikonstatyett hade stulits av honom, och nu ville han ha tillbaka den. Dessutom ville han att syndaren skulle straffas, dock inte dödas. Syndaren var en kvinna, Saskia, som var pilot i något av småkrigen. Viyay hade gett upp fallet, men nu hade en ny ledtråd dykt upp i form av Shayuna, legosoldat och veteran från samma krig.

Rollpersonerna gav sig ner i källaren och letade upp ett fik där legosoldater brukade hänga och fördriva tiden och vänta på uppdragsgivare, och hittade Shayuna. De provade en vänlig approach och spelade biljard, och Shayuna fick stryk. Som belöning fick de inte veta var Saskia fanns, utan att Saskia hade en älskare vid namn Kay som fanns nere i slumdistrikten i Monoliten, som förmodligen visste mer. Hon var inte särskilt glad i Kay och skulle gärna se att han skadades.

Nu ville det sig inte bättre än att en av rollpersonerna ådrog sig uppmärksamheten från Rabban, en slibbig hälare som ville köpa henne som sin konkubin. Förmodligen var det jätteolagligt, men å andra sidan fick hon 12 000 birr för det som en engångsavgift. Hon gick med på det, transaktionen genomfördes, och hon var numera Rabbans egendom. Hon tänkte att hon på något sätt kunde svindla honom eller utpressa honom, men när Rabban tvingade henne att ha på sig en fransk piguniform så fick det fanimej vara nog, och med hjälp av kamraterna konspirerade hon för att förgifta honom på en större tillställning. Rabban avled tvärt och därmed var kontraktet avslutat. Därmed kunde rollpersonerna återuppta sitt uppdrag.

De for iväg till Kua innan det ställdes allt för många frågor, och hittade Kays familj men inte Kay själv. Kays mamma var en stadig kvinna som fött många barn, och en av dem stack iväg till en bar efter utfrågningen. Rollpersonerna följde efter och hittade en kvinna där som skulle kunna vara Kays syster. De insåg dock att de inte skulle komma längre där, utan hörde sig runt bland slummare och veteraner innan de kom i kontakt med Zev, en barndomskompis till en av rollpersonerna, veteran och gruppkamrat med Kay. Zev kunde berätta att Kay och Saskia träffades under kriget. Hon var trupptransportpilot och Kay var infanterist, och de fann varandra direkt. Så långt hade de hört samma ståry från alla andra håll, men vad Zev berättade som ingen annan sagt var att de blev nerskjutna över öknen. Resten av truppen dog omedelbart, Zev fick ena benet så svårt skadat att det fick amputeras, Kay blev svårt brännskadad, men Saskia i princip oskadd. Zev och Saskia drog Kay genom öknen och genom fiendelinjerna innan de kom tillbaka, och Kay fördes till sjukhus och skickades hem. Saskia å andra sidan fortsatte att flyga en stund innan hon begärde avsked och åkte hem.

Tillbaks till baren och Kays förmodade syster: de berättade ståryn och försökte övertyga henne att leda dem till Kay, men det gick hon inte med på. Däremot kunde hon ta ett meddelande, och när rollpersonerna kom tillbaka nästa dag så hade Kay svarat: "Sök Saskia på Amedo. Säg att jag saknar henne."

Rollpersonerna tog därför och drog iväg till Amedo för att hitta Saskia. Resan i sig var händelselös, och till slut kom de till Amedo. Amedo var en gång i tiden en ganska stor koloni, men nu var det bara bosättare kvar efter att ett hårt krig raserat de få städer som fanns. En befolkning på åtskilliga miljoner hade minskat till några hundratusen.

Det var inte så svårt att hitta Saskia. Hon levde ensam i en trädgård i en skyskrapa i en av ruinstäderna, på vad som trädgården kunde förse henne med och åtskilliga mängder guldburk (helkonserver från försvaret). När de förde fram sitt meddelande så berättade hon sin version av ståryn: hon började som pilot på Amedo, men när kriget fortsatte till nästa värld då det inte fanns mer på Amedo att slåss om så följde hon med kriget och fortsatte flyga. Hon träffade Fay (inte Kay) och de blev ihop. Sen blev de nerskjutna över öknen och släpade sig till civlisationen igen. Fay var så svårt bränd att han fick behandlas med någon klonteknik för att ens ha en hud kvar, men något gick fel och Kay blev Fay (dvs fick ett ofrivilligt halvgenomfört könsbyte) i behandlingen. Fay upplevde sig som ett monster och höll sig undan, och Saskia lämnade statyetten med en vägvisning om var han/hon kunde finna henne när såren hade läkts.

Statyetten var en egen historia: den hade Saskia inte stulit från någon, utan hittat i ett halvt sandövertäckt tempel halvvägs tillbaks efter kraschen. Statyetten i sig var inte så viktigt, utan vad som gömdes där: urgammal astroganik-data som antydde en väg ut från Tredje horisonten. Huruvida det var en väg vidare ut till en Fjärde horisont, eller en väg tillbaka till Andra och Första horisonten, var hon inte säker på. Strax efter att de kom tillbaka till civilisationen så började folk jaga henne - de hade funnit templet med ledning av hennes eller Zevs rapport och på så sätt hittat dit och upptäckt vad som borde finnas där men inte fanns där längre. Delvis av den anledningen och delvis på grund av Fays svårigheter med sitt nya jag hade hon gömt sig på Amedo.

Morgonen efter var det dags att åka iväg igen. Nu visade det sig att rollpersonerna inte var ensamma. Någon form av stridsvagn mullrade fram genom staden understödd av infanteri. Saskia slog följe med rollpersonerna som flydde genom den gamla tunnelbanan. De blev upphunna vid uppgången, och vid en gammal stillastående rulltrappa tog de strid. De gjorde sig av med de fyra förföljarna och tog deras vapen och rustningar. En av rollpersonerna sårades och blev av med ögat.

Rollpersonerna insåg att de borde ha en spårsändare, förmodligen i de vapen som de fick låna av Viyay, och gjorde sig av med dessa. Sedan tog de skydd i en gränd, och mycket riktigt kom stridsvagnen med infanteristöd och stormade ner i tunnelbanan där de lånade vapnen lämnades. Rollpersonerna smet vidare och hittade sitt skepp nära en landstigningsfarkost. De gjorde sig av med vakterna, minerade landstigningsfarkosten, och drog iväg med sitt skepp. De hittade ett spårprogram i datorn och gjorde sig av med det. Sedan återvände de till Kua, där Saskia och Fay fick en tårfylld återförening. De fick statyetten, färdades upp till Coriolis och överlämnade den till Viyay som gav dem lön och såg till att den skadade rollpersonen fick vård och ett nytt öga. Det sista som hände var att jag avslöjade att Rabbans bror, Nashad, listat ut att det förmodligen var rollpersonerna som förgiftade honom, och att de nu hade en Ärkefiende.

---

Slutsatser: Coriolis-boken ger sannerligen inte mycket hjälp att skapa äventyr. Jag hade två kvällar på mig att lära mig spelet och komma på ett äventyr, och det fanns inte mycket krokar i själva spelvärlden att sätta igång ett äventyr på.

Öppningen kom från min försöksrollperson som jag gjorde (ett av de bästa sätten att lära sig ett nytt rollspel på är att göra en rollperson, har jag märkt), just piloten Saskia. Samtidigt insåg jag att världen i Coriolis är på sätt och vis rätt lik Cowboy Bebop i attityd, så jag satte igång ett slumpvist valt avsnitt, och hittade ett med en man som kom att delvis få ett nytt kön genom medicinsk behandling. Det blev grunden till Kay/Fay, och när Kay/Fay och Saskia pusslades ihop fick jag ihop ett par krokar.

Resten kom från att jag plockade upp Noir och tittade igenom dess äventyrsskaparhandledning. Jag byggde ett relationsschema kring Saskia och Kay, och fick in en hel klase med andra folk. Jag byggde också en mindmap för att hålla reda på allas relationer till statyetten och varandra. Resultatet blev Zev, Viyay, Shayuna, Kay, Saskia samt legosoldaten Qeeg som jobbade för Drakoniterna; det var hans trupp som rollpersonerna mötte på Amedo. Hans jobb var att hitta samma statyett, men återbörda den till Drakoniterna istället, och tack vare hans spion i fader Viyays stab kunde han få spårsändare hos rollpersonerna och det skepp de fick låna från Viyay. Händelsen med Rabban och rollpersonsköpet var en bomb jag klurade ihop utifrån rollpersonernas skapande.

Vi hittade en del brister i Coriolis-regelboken utöver avsaknaden av krokar att bygga äventyr på. Det var jefligt lurigt att lura ut hur skador generellt funkade, och det krävdes en nermontering av ett par exempel för att förstå hur det gick till. Vi upptäckte också att beskrivning av Defekt stas - det man drabbas av om man inte lyckas så bra med sitt portalhopp - saknades helt!

Däremot var Coriolis rätt trevligt som spelledarverktyg. Det kom inte i vägen för ståryn i sig, striderna blev rätt spännande fastän vi inte körde med alla regler. Spelarna hade ingen möjlighet att lära sig alla möjliga val, så jag fick tolka vad de ville göra och applicera en passande regel som spelledare. Det var inte optimalt, men reglerna var så flexibla att det funkade.

Förslag på förbättringar: det föreslås att man gör kort med val som ska göras simultant, och jag uppmanar Järnringen att göra ett ark med sådana kort som man kan skriva ut och stoppa i kortkondomer. Ett ark med koncept och bakgrunder med för-/nackdelsval och färdigheter upplistade skulle underlätta rollpersonsskapandet. Dessa verktyg skulle underlätta spelandet betydligt.

På det stora hela var det en trevlig kväll. Delvis var det på grund av spelet, och delvis trots spelet. Det är dock ett spel som jag kan tänka mig att fortsätta att spelleda, och jag har gott om öppningar till framtida äventyr. Viyay/kyrkan och Qeeg/drakoniterna har ju inte fått tag på informationen från det gamla templet i öknen, och Rabbans brorsa är heligt förbannad på rollpersonerna. Och Saskia och Fay är fortfarande jagade, om än inte lika hett som förr.

Mogger

Hipsteranka
Intressant. Bortsett från storyn är det ungefär den uppfattningen jag har fått av systemet. Så nu behöver jag inte prova själv.

Men du, glömde du inte en inspirationskälla? Den engelske patienten? :gremsmile:

Big Marco

Läskig
Trist att Coriolis inte underlättar ditt arbete att skapa äventyr, men tur att du hade hjälp av Noir för att ändå få till en kul kväll! Den största fördelen med Noirs system är att äventyret nästan skapar sig självt samt att det tar ganska lite tid som spelledare att förbereda sig.

Mogger

Hipsteranka
Re: Engelska patienter

Wow! Annars handlar den om en flygkrash i öknen och du hittar arkeologiska lämningar m.m. Fånigt likt ert spel. :gremsmile:

Traffeman

Veteran
Tjena Krille!
Coolt som fanken att ni kört ett scenario i den tredje horisonten. Kul också att ni kommer fortsätta med äventyrandet och jag hoppas ivrigt på fler spelrapporter. Din idé om en dedikerad plats för spelrapporter, som du framfört på annan plats, är riktigt bra!

När det gäller ingångar i spelet, om du inte tycker att boken ger dig allt vad du vill ha, hittar du redan nu en hel del material på www.coriolis.nu (och mer kommer i raskt tempo), men också såklart på spelets forum där det redan nu bubblar av massor av coola ideér. Kika exempelvis på Henrik Örnebrings utmärkta tråd Vägar in i Coriolis (http://forum.jarnringen.se/viewtopic.php?p=386148&highlight=moreau#386148) för bra inspiration.

Stridskorten som du efterfrågar är faktiskt på gång, men vi måste få lite annat ur händerna innan de kommer. Jag noterade dock att det redan i dag finns färdiga kort att ladda ned och skriva ut. Dessa hittar du bland annat på: http://thepiratebay.org/tor/4098355/Coriolis_Stridskort

Passar också på att tipsa om det index som finns i slutet på Coriolis - Regelbok där vi förutom ett vanligt index också har sammanställt listningar av alla För- och nackdelar, Färdigheter osv. Kanske inte exakt vad du eftersöker men förhoppningsvis en hjälp på vägen!

Bästa hälsningar
Jocke, Järnringen Förlag

Krille

Super Moderator
Krokar

När det gäller ingångar i spelet, om du inte tycker att boken ger dig allt vad du vill ha, hittar du redan nu en hel del material på www.coriolis.nu (och mer kommer i raskt tempo), men också såklart på spelets forum där det redan nu bubblar av massor av coola ideér. Kika exempelvis på Henrik Örnebrings utmärkta tråd Vägar in i Coriolis (http://forum.jarnringen.se/viewtopic.php?p=386148&highlight=moreau#386148) för bra inspiration.
Det jag är ute efter är inte så mycket sätt för rollpersonerna att hitta äventyr. Det ordnas lätt, så fort jag har ett äventyr och några rollpersoner.

Mitt problem är snarare äventyren. Alla händelser och intriger som tas upp i regelboken är på ärkehög nivå, så jag har inte direkt någon bra ingångspunkt för äventyr som handlar om personer. Att komma igång att leda Coriolis är lite som att spelleda Jorden Rollspelet efter att ha fått en klase yrken, stridsregler, en turistguide till London, en kort genomgång av FNs säkerhetsråd, en beskrivning av katolicismen och det teoretiska upplägget av strukturen i en Shakespeare-pjäs. Det finns inget äventyr för rollpersonerna där, helt enkelt.

Den sortens hjälp som jag är ute efter hittade jag inte på ert forum heller, inte ens i efterhand när jag hade tid att leta ordentligt. Jag vill inte ta ett äventyrsförslag "rollpersonerna är X, sen kan Y och Z hända", för det inspirerar ungefär lika mycket som en slumpmötestabell från 1976. Inte heller att fraktionen X ogillar Y och är bundis med Z. Det hade kunnat funka om X vore en person, men inte när X är motsvarande USA. Ok, USA gillar inte Iran och är bundis med England, hur gör jag ett äventyr av det?

Mer intressant "det här är person X, och han har problem med Y och Z". Där har jag direkt två krokar till äventyr. Då blir det mest en fråga om hur man krokar i rollpersonerna till dem, och vad som händer sen. Det är så mycket enklare att bygga äventyr på sådant och det saknar jag.

Mogger

Hipsteranka
Re: Krokar

Jag har tjatat om det här på coriolis.nu men jag är rädd att spelhjälpedel för JFAB är samma sak som kartor, monster och äventyr. Och utökad beskrivning av världen. Åtminstone är det de svar som har dykt upp.

Precis som du säger Krille, så kan jag slänga ur mig sånt på en eftermiddag.

Kul liknelse förresten. Väldigt träffande! :gremsmile:

Örnie_UBBT

Swordsman

Jag delar till viss del ditt omdöme om Coriolis men jag är inte _riktigt_ med på exakt vad du menar. Vad är det du behöver och inte behöver? Först säger du att du inte behöver hjälp med att hitta äventyr, sedan säger du att du vill ha sätt att få in rollpersonerna i äventyret, fast sedan verkar du antyda att sådant kan du hitta på själv. Obs! Jag är inte ironisk och vill inte vara elak, jag bara fattar inte riktigt vad du menar. Kan du kanske säga mer exakt vad du hade velat ha i regelboken eller forumet? Vad är det för "del" av spelet som saknas? Jämför gärna med andra spel som har sådana delar.

USA/England/Iran-liknelsen är däremot helt giltig, jag hade gärna sett mer info av typen "Jaha, men vad betyder Konsortiets rivalitet med Pariatets orden för _rollpersonerna_?" Det är lite mycket high level intrigue och lite lite utrymme för RP.

Däremot _kan_ man ju hitta sådant om man anstränger sig (även om det blir lite krystat), precis som en turistguide till London och en genomgång av förhållandena i FNs säkerhetsråd faktiskt _kan_ ge ett äventyrsuppslag (det är säkerhetsrådsmöte i London, Ryssland vill låta mörda Kinas representant och hyr via bulvaner RP för att göra en Lee Harvey Oswald etc). Så jag ställer inte upp på att det är _helt värdelöst_ att ha informationen om fraktionerna om man ska göra äventyr, precis som det kan vara en tillgång att få lite allmänkunskap om Jorden länder och politiska läge om man ska spela Jorden - Rollspelet.

Men visst - mer vägar in för rollpersonerna, OK, jag köper det. Så om man vill ha in det i ett spel - vad skriver man?

undrar
Örnie

Mogger

Hipsteranka

[ QUOTE ]
Men visst - mer vägar in för rollpersonerna, OK, jag köper det. Så om man vill ha in det i ett spel - vad skriver man?

[/ QUOTE ]

Verktyg för spelande. Kolla Noirs kapitel för det. Coriolis igonrerar de som faktiskt köper spelet och vill spela det. Coriolis är baksidestexten på en fräck romanserie vars plot kommer att blir tydlig under en 5-årsperiod under vilken 38 kampanjer kommer att gå graven för att spelgrupper tröttnar eller blir frustrerade över att de inte vet vad som ska komma. Så de sitter snällt och väntar.

Alternativet hade varit ett spel som går att spela. Berätta bara för oss hur.

Krille

Super Moderator

Först säger du att du inte behöver hjälp med att hitta äventyr, sedan säger du att du vill ha sätt att få in rollpersonerna i äventyret, fast sedan verkar du antyda att sådant kan du hitta på själv.
Den första biten ("hitta äventyret") var mer kritik av tråden "vägar in i Coriolis" på Järnringens forum. Den tråden var mer färdigpackade kampanjförslag. Antingen köper man kampanjförslaget rätt av, eller så har man inte någon nytta av det. Köper jag kampanjförslaget så måste jag ändå bygga kampanjen, för vad jag fick var bara ett utkast.

Den andra biten ("ha hjälp att få in rollpersonerna") är vad jag skulle vilja ha: inte kampanjförslag, utan äventyrsfrön med kontaktytor mot rollpersonerna.

Den tredje biten ("antyda att sådant kan du hitta på själv") handlar mer om vad jag vill kunna göra, och som jag inte kan. Kampanjförslagen i tråden är så inkapslade att man har svårt att föra in existerande rollpersoner i dem, eller använda dem i en existerande kampanj. Och det hjälper ju föga om rollpersonerna redan är gjorda. Vad jag hellre vill ha är något som inspirerar mig, som jag kan grabba tag i, koppla ihop med rollpersonerna och göra ett äventyr av.

Det bästa publicerade exemplet som jag har i min spelhylla är äventyret Harlequin till Shadowrun. Äventyret är egentligen en serie om åtta sammanknutna äventyr som alla bygger på relationen mellan två spelledarpersoner, Harlequin och Ehran. Deras fientlighet är vad som driver kampanjen, och det enda som behövs är en krok att få tag i rollpersonerna med. Den finns också: Harlequins rituella hämnd måste ske genom ombud.

Annars är det förvånansvärt ont om sådant i rollspel. Lustigt nog verkar rollspelsskapare vara rädda från att skriva ut äventyrskrokar. De skriver vad spelledarpersoner kan, men sällan vad de vill och vad de är beredda att göra, och ännu mer sällan vad andra vill dem. Just dessa saker - vad de vill, vad de vågar, och vad andra vill dem - är äventyr som bara väntar på att hända, men som allt för ofta saknas.

det är säkerhetsrådsmöte i London, Ryssland vill låta mörda Kinas representant och hyr via bulvaner RP för att göra en Lee Harvey Oswald etc
Jag lovar att information om bulvanerna ifråga ger dig äventyr faen så mycket lättare än information om Kinas och Rysslands internationella politiska relationer.

Which is kinda my point: istället för att extrapolera äventyrskrokarna ur högnivåpolitik, ge mig äventyrskrokarna istället. Ge mig bulvanerna och förklara varför de är bulvaner, istället för att ge mig orsakerna och tvinga mig att hitta på bulvanerna själv.

...och därmed tror jag att jag svarade på din sista fråga.

Örnie_UBBT

Swordsman

Då är jag mer med. För att först försvara min egen tråd "Vägar in i Coriolis" så vet jag inte om jag avsåg att göra något annat än att skapa just några skelett till kampanjer, det var väl Jocke som hänvisade till den tråden som exempel på nåt annat i den här diskussionen? Och om man vill ha fullt utvecklade äventyrsförslag eller kampanjidéer är kanske en forumtråd fel ställe att titta på, eller? Tycker det känns lite ogint att anklaga en forumtråd för att inte leverera fullskalighet (_jag_ ville inte heller presentera tråden som något som någonting den inte är).

Som jag sa i mitt förra inlägg så håller jag i stort med dig, Coriolis är lite dåligt på att dra in rollpersonerna och just äventyrsfrön hade varit en bra grej - men som du säger är detta knappast någon punkt på vilken Coriolis är ensam om att fallera. För att göra lite skamlös reklam för mig själv så var det just exakt äventyrsfrön jag och min skrivpartner satsade på när vi skrev Göborgs-modulen till M:UA, för det mesta när vi presenterade en stor/småpolitisk intrig hade vi med ett kort äventyrsförslag som konkret visade hur _rollpersonerna_ kunde dras in i sagda intrig, vad som kunde hända, hur det kunde sluta, hur det kunde leda vidare till fler äventyr etc. Vi tyckte det var lite tråkigt att det upplägget inte kopierades till senare moduler...

Harlequin tyckte jag så här i förbigående var ett av de tråkigaste äventyret till gamla Shadowrun eftersom RP så väldigt tydligt reducerades till statister i någon annans konflikt... Smaken är som baken!

Dina kommentarer om äventyrskrokar generellt är jag helt med på. Det är ju något rollspel har dragits med nästan från ruta ett - de första spelen från Äventyrsspel saknade ju sådant helt och hållet, och på nåt mystiskt vis klarade man av att spela ändå. Jag vet att du tidigare har skrivit om moderna rollspelares brist på fantasi just i relation till detta - att förr i tiden klarade man sig med typ 4 sidors världsbeskrivning eller ingen världsbeskrivning alls, nuförtiden lackar rollspelare ur om världen inte har en färdig historia som går tillbaka till Big Bang och fullständig information om allt från FNs säkerhetsråd till Berras närbutik nere på hörnet. Hur ska man se diskussionen om äventyrskrokar i relation till detta, tycker du? Borde man klara sig utan äventyrskrokar, eller är det något som moderna spelkonsumenter har rätt att vänta sig?

För att nu återvända till Coriolis (och här kommer väl den där "smaken som baken"-frasen tillbaka igen) så blev jag personligen väldigt inspirerad av regelboken och kom genast på en bunt äventyr/äventyrsfrön (liksom rena kampanjupplägg, som jag sedan postade på Coriolis-forumet). Det som främst inspirerade mej var faktiskt bilderna och designen - i flera fall började jag tänka "Hur ska mina spelare hamna här/i den här situationen?". På annat håll har det klagats på att Coriolis är snygg yta men inget innehåll, men för mig är bilderna en omistlig del av innehållet och därtill var bilderna något som började inspirera mej till äventyr.

På ett sätt förstår jag ropen på mer äventyrsfrön eftersom jag också saknade helt klockrena, explicita, utskrivna vägar in i spelvärlden - men å andra sidan känns det också som en i vissa avseenden "tall order" att förse läsaren med äventyrsfrön av sådan art att de kan användas av alla. Många äventyrsfrön blir väldigt generiska och ganska tråkiga, typ gå dit, hitta det här, stoppa den här SLPn. När man spelar kommer väl många äventyrsfrön just ur RP, deras bakgrunder, motivationer och drivkrafter - d v s äventyrsfröna kommer när RPna är klara, inte innan. Så för en spelskapare är det lite lose-lose - ha med äventyrsfrön som då blir kritiserade för att de är för generiska eller för "ni får ett uppdrag av en kille på ett värdshus", eller ha inte med några och bli kritiserade för att man publicerat ett inkomplett spel (trots att nästan alla spel saknar detta, som Krille säger).

Usch, nu vet jag inte riktigt vad jag egentligen ville säga med det här långa babbelinlägget. Om jag försöker sammanfatta:

* Jag tycker Krille har rätt i att det kunde finnas mer äventyrsfrön i rollspel generellt.

* Det saknas gedigna äventyrsfrön i Coriolis, men det var inget stort problem för mej eftersom jag blev superinspirerad ändå (och säkert ännu mer inspirerad när jag sätter mej för att göra RP med mina spelare).

* Jag tycker Coriolis är bra.

* Jag tycker Harlequin var en dålig kampanjmodul.

* Det var lite orättvist att dissa min tråd för att den inte innehöll några äventyrsfrön för det sa jag aldrig att den skulle göra.

hälsar
Örnie

Mogger

Hipsteranka

Problemet kan sammanfattas med att idag har vi lärt oss att en berättelse i ett rollspel kan vara lika viktig som de främsta verken inom litteratur och film. Ett spel som inte tar det på allvar uppfattar jag idag som lite banalt och naivt. Jag har helt enkelt blivit mer kräsen. Jag förväntar mig mer av spel idag än jag gjorde för 2 år sedan.

Örnie_UBBT

Swordsman

en berättelse i ett rollspel kan vara lika viktig som de främsta verken inom litteratur och film
Utveckla gärna! Kanske helst ordet "viktigt" i det här sammanhanget.
Fast det är kanske bäst att det görs i en annan tråd. Den här diskussionen börjar dra sig rätt långt från Krilles krönika...

hälsar
Örnie

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Jag har helt enkelt blivit mer kräsen.
Jag vill väl kanske snarare säga att du fått en annan inriktning.

//Krank, som uppfattat 99% av de krönikor från berättelsefokuserade/samberättande spel/kampanjer som ganska banala och naiva, i betydelsen stereotypa karaktärer, förutsägbara plots, och att man hellre badar i klichéer istället för att göra något seriöst

Krille

Super Moderator

Det som främst inspirerade mej var faktiskt bilderna och designen - i flera fall började jag tänka "Hur ska mina spelare hamna här/i den här situationen?". På annat håll har det klagats på att Coriolis är snygg yta men inget innehåll, men för mig är bilderna en omistlig del av innehållet och därtill var bilderna något som började inspirera mej till äventyr.
För min del var bilderna mest "åh, ännu ett EVE-inspirerat rymdskepp", eller "titta, en Criss Foss", eller "hmmm, är det här en suddig kladd av Syd Mead?" De var vrålsnygga, men hade väldigt lite innehåll för mig, i synnerhet som det var mest rymdskepp.

På ett sätt förstår jag ropen på mer äventyrsfrön eftersom jag också saknade helt klockrena, explicita, utskrivna vägar in i spelvärlden - men å andra sidan känns det också som en i vissa avseenden "tall order" att förse läsaren med äventyrsfrön av sådan art att de kan användas av alla.
Egentligen inte. Jag menar, du hade ju ett skitballt frö i form av dina bulvaner. Bygg ut dem till ett par coola spelledarpersoner, så har du dels en bit världsinformation, dels något som kan användas även om man inte hakar på krokarna, och dels krokarna till just det här äventyret.

Det är egentligen inte särskilt svårt eller ens unikt. White Wolf fullkomligen kräks ju ut sådana i sina splatbooks.

---

Min orättvisa dissning av din tråd (hade ingen aning om att den var din) kommer dels från namnet ("Vägar in i Coriolis"), och dels för att Jocke lyfte fram den som vägar in i Coriolis, vilket jag ju som bekant inte uppfattade den som. Det är en trevlig tråd, men inte till någon nytta i det perspektivet som jag är ute efter. Delvis beror det på avsaknad av fullskalighet, men delvis också på grund av att det missar mitt mål, det vill säga en spark i rumpan rakt in i äventyret. Den kanske inte missar ditt mål, men då jag uppfattade det som att Jocke lyfte fram den som en lösning på mitt problem (avsaknad av rumpsparkar in i äventyret) så missar den i alla fall mitt mål.

Mogger

Hipsteranka
Fantastiskt!

Inte nog med att Krank slänger ur sig ett fullsändigt meningslöst inlägg, han får med sig någon jeppe också. :gremsmile:

Jag spelar inte för att roa er, mina herrar, jag spelar för min egen skull. Jag är inte det minsta besviken över att mina spelupplevelser inte faller er i smaken. Men så spelar vi ju inte tillsammans heller, eller hur.

Men för all del, blända gärna själva krönikeforumet med era egna berättelser. Vem, vet, det kanske sitter en filmagent här någonstans och bara väntar på ett maffigt rollspelsmanus av er som han vill göra en fim av!

(Faktum är att efter de här inläggen så förväntar jag mig inget mindre)

Genesis

Ni dés ni maître

//Krank, som uppfattat 99% av de krönikor från berättelsefokuserade/samberättande spel/kampanjer som ganska banala och naiva, i betydelsen stereotypa karaktärer, förutsägbara plots, och att man hellre badar i klichéer istället för att göra något seriöst
Får man fråga vad motsvarande procentsats skulle vara för litteratur, film och TV-serier i allmänhet (och fantasy och scifi i synnerhet, eftersom det mest är folk som gillar sådant som spelar rollspel)?

//Genesis misstänker nämligen att "99% är skit" inte är en reflektion av berättelsegenererande rollspel utan av kultur i allmänhet, och kanske till och med kranks syn på den.

Zire

Swashbuckler
Re: Fantastiskt!

Inte nog med att Krank slänger ur sig ett fullsändigt meningslöst inlägg, han får med sig någon jeppe också.
Det är det som är så härligt med internet. :gremsmile:

Men för all del, blända gärna själva krönikeforumet med era egna berättelser.
Jag räknar mina egna krönikor till de 99%:en. Faktum är att jag gärna har dem opublicerade också, då helt fantastiska spelmöten ändå brukar generera ganska taffliga krönikor (såvida man inte varit med på spelmötet). Det är som krönikan blod här nere där själva mötet verkar ha varit fantastiskt även om storyn inte direkt speglar det.

Men så spelar vi ju inte tillsammans heller, eller hur.
Nej, tyvärr inte. Jag hade nog lärt mig ett och annat om det hade åtgärdats.