Inte alls trångsynt
Nej, nej, det är inte alls en trångsynt analys. Och teorin om att namnet är valt för att plocka strököpare äger inga som helst poänger.
Tänk så här;
Vad är mest troligt?
1. Att CthulhuTech gänget är gamers som tyckte att Cthulhu-myten är cool, och att Mecha är cool, och att kombinationen skulle vara ascool att göra. Sedan valde de ett namn som låter coolt och som ger tydliga signaler om att spelet är något annat än det vanliga Cthulhu-tramset.
eller ...
2. Att de ville göra ett mecha-spel, och valde Cthulhu-myten och namnet för att plocka strököp?
Om man tror på alternativ 2, så kan "girig" passa som beskrivning. Men den analysen är till 99,99% sannolikhet fel, och grundar sig i så fall på en väldigt cynisk och verklighetsfrånvänd syn på hur spelskapare fungerar i allmänhet.
Troligare är att alternativ 1 är korrekt. Och då är inte min analys trångsynt, utan helt enkelt korrekt.
I grund och botten grundar jag det på min egen reaktion när jag först läste om konceptet och såg bilderna; "fan vad coolt, det där kan bli något riktigt häftigt."
Inte för att det var Cthulhu-myten som var inblandad, inte för att det var mechas, utan för att det var kombinationen av Cthulhu och mechas som var intressant. Så det är inte fråga om att plocka strököpare, det är frågan om att själva kombinationen av genres är spelets raison d'aitre. Grabbarna ville alltså inte göra ett mecha-spel och valde Cthulhu-myten, utan de ville göra ... ja, CthulhuTech, helt enkelt.
Och det har med all sannolikhet ingenting att göra med giriget och en önskan att plocka strököpare.
Valet av titel har istället att göra med att deklarera tydligt och klart vad spelet står för. Hade det hetat "Cthulhu by Night" eller "The Stars Are Right" så hade jag kunnat gå med på att de försökte med renommésnyltning, eftersom dessa titlar inte kommunicerar vad spelet går ut på.
Men de valde inte ett sånt namn. De valde namnet "CthulhuTech" som alldeles tydligt säger att detta är ett spel med Cthulhu-myten, och ett spel där "tech" spelar en stor roll. Dessutom är all kommunkation kring spelet väldigt tydlig med premisserna; mechas och Cthulhu-myten in space.
Om en strököpare plockar upp spelet i tron att det är samma som hans barndoms "Call of Cthulhu", reserverar jag mig rätten att ifrågasätta hur mycket research den personen gjorde innan han köpte spelet, och samtidigt ställa frågan "vad förväntar du dig av ett spel som heter CthulhuTech och som beskriver sig som "mechas plus Cthulhu-myten in space?"
Om man skulle vilja påstå att titeln i sig är medvetet vilseledande, är man alltså ute och cyklar på väldigt djupt vatten.
/Magnus