Ord ord ord
Det är ju allmänt känt (i varje fall hos de av oss som läser recensionsgnälltrådarna här på Fenix’ forum) att du avskyr recensioner i sig, varför jag har mycket svårt att tillmäta din åsikt i denna fråga något värde över huvud taget. Enligt dig kan ju uppenbarligen ingen recensera.
Åja, jag var väl med i en eller två av dem, sedan har jag faktiskt inte brytt mig. För övrigt är det en missuppfattning att jag avskyr recensioner i sig; jag tycker bara att alla gör det på ett dumt och ofunktionellt sätt av kulturella skäl. Och det är inte bra, men det finns alltså massor av människor som skulle kunna recensera även enligt mina mått för en bra recension, men som bara inte gör det.
Men visst, nog tycker jag att Fenix vore en bättre tidning om det inte fanns några recensioner i den; det finns ju mycket roligare grejer man kan vika utrymmet till, och minns jag rätt har väl Anders och Tove ett flertal gånger sagt att de får in mer än de kan trycka.
Dessutom, bara för att jag tycker något innebär det inte att jag är oförmögen att simulera andra ståndpunkter och föreställa mig hur man då tänker; som jag ju sade i det förra inlägget tycker jag att recensionen här i fråga är usel även ur det perspektiv där man accepterar recensionsformen sådan den nu är. Det brukar inte vara meningen att ens egna förutfattade meningar och orubbliga förhandsåsikter ska få avgöra bedömningen av något, svårare än så är det inte. Annars blir det bara bloggtrash, och det behöver man inte ha mina åsikter för att se och anse.
Men vafan, vilket värde du tillmäter mina åsikter är helt upp till dig och dessutom
borde det vara lågt till nil eftersom det bara är åsikter. Anledningen att jag skrev ett inlägg alls är för att Raab försökte motargumentera med de mest låga och osakliga argument, och till slut tröttnade jag på de dumheter försvaret av recensionen i allmänhet ägnat sig åt och valde att uttrycka min sympati för det andra lägret.
Åsa har skrivit mängder av recensioner i Fenix genom åren – hon har fått kritik (illa formulerad, samt framförd av någon som tycks sätta en ära i att vara så taggig som möjligt) för en av dem. Jag ser inte hur det skulle göra henne till en, för oss som ser nyttan med recensioner, oduglig recensent.
Vill du nu nödvändigt veta, så har åtminstone jag reagerat på att hennes recensioner varit anmärkningsvärt dåliga (även jämfört med andras dito, alltså, och under förutsättning att man, som du säger, ser recensioners nytta) vid flera tillfällen jag kan nämna offhand, och satte jag mig ner och läste igenom hennes oeuvre i Fenix genom åren tvivlar jag inte en sekund på att jag skulle hitta fler exempel. Eftersom jag haft konversationer om hennes allmänt låga nivå (det här var vid tiden för Changelingrecensionen) tvingas jag anta att jag inte är ensam om att uppleva dem.
Det kan ju hända att hon inte fått kritik
här tidigare för att vissa tycks ta illa vid sig av själv idén att någons recensioner skulle kunna vara kassa och genast skrider till försvar med irrelevanta argument och smokescreens, vad vet jag?
Jag tycker också att det varit en del omotiverat jidder, alltså, men det här är inte det. Och då kan man inte komma och klaga för att det andra också förekommer. Eller ja, kan kan man ju, men det är inte ett legit argument. »Bosse klagade på att det är fult när man målar bilar röda, och nu kommer du och gnäller om att din motor exploderade? Det var väl
faan vad mycket bilbashing det är här!«
Vad var och en tycker om en given recension är förstås lika subjektivt som recensionen i sig. Så det där kategoriska uttalandet är inte mer universell sanning än någon annans åsikt. (Snarare betydligt mindre med din aversion mot allt recensionslikt i åtanke.)
Njae, nu är jag övertygad om att det finns objektiva fenomen i sinnevärlden, och därför tror jag också att det finns objektiva grunder att kritisera recensioner på, som exempelvis »men det här är ju bara dina åsikter och de är värdelösa för varje given tänkbar människa«. Jag vill mena att Dimfrost uppammade en fullt objektiv, giltig kritik mot recensionen utifrån »er« ståndpunkt att man kan ha även åsiktsrecensioner till något — det är alltså den kritiken jag delar — och därför är det här subjektivitetsargumentet ogiltigt.
Problemet med att bedöma
skönlitteratur eller
spel är ju att deras syfte är sådant att det dels inte går att sia om huruvida det fungerar på en given individ och dels är framgångsgraden helt omätbar. Om någon säger att han uppriktigt diggar Hybrid har man intet annat att göra än att honom at face value, helt enkelt. (Försåvitt man inte misstänker att han driver gäck med en. Men det är ju en helt annan bedömning i sig.)
Alltså återstår som objektiv kritik bara saker som »det står ›i svensk översättning‹ på baksidan, men inlagan är på esperanto!«, och det är ju i sig ett värdefullt påpekande, men det händer väl inte nog ofta för att egenhändigt rättfärdiga recensioner som verksamhet.
/Feliath — Raabs inlägg skiter jag i; är det på den nivån han vill lägga sin moteld får han stå obesvarad
i[][Edit: Jag glömde visst skriva färdigt
][/i]