Re: Immersionism vs. gestaltande?
Jag kom på en annan sak. Det går att leva sig in i en bok eller en film, och verkligen känna för huvudpersonerna, lida med dem, glädjas åt deras framgångar och begråta deras nederlag. Vad är detta om inte en form av inlevelse? Och ändå är det uppenbarligen inte den form av inlevelse som Krank pratar om, som bygger på att inta en fiktiv karaktärs subjektiva synvinkel — när vi läser en bok eller ser en film har vi ju den utomståendes objektiva perspektiv. Det är istället inlevelse som tar avstamp i vår mänskliga förmåga till empati.
Skulle här inte kunna föreligga någon slags sammanblandning mellan dessa båda typer av inlevelse? Eller är de tvärtom omöjliga att särskilja, och Kranks ståndpunkt endast ett utslag av hans oförmåga till empati?
Enligt krank tycks problemlösningen (eller utforskandet) viktig ("överraskningen" eller "aha-uplevelsen"), w176 pratar om gestaltning och Traffaut menar att han genom samberättande nått djup immersion. Många vägar till samma mål.
Bra observation. Jag tror att Rising skulle mena att problemlösning (i hans triangel) har mer att göra med att försätta sig i rollpersonens perspektiv, än gestaltande. Jag är inte beredd att hålla med om att det alltid skulle vara så, men det tycks helt klart som att problemlösning är
en väg till immersion.
Din modell känns också simplistisk. Uppenbarligen har inte
alla rollspelare som sitt slutgitliga mål att nå så hög inlevelse som möjligt. Men du är nog ändå inte ute och cyklar. Tydligt är iaf att immersionism är ett mer gäckande fenomen än vad man i förstonde kanske naivt vågar hoppas.
/Kalle