Arvidos MC said:
Ta bort din mage och ditt bröst och du kommer inte längre att ha fjärilar i magen, en knut i bröstet, en klump i magen, en magkänsla för det här. Du kommer inte att ha intuition, passion, känslor, empati eller ångest längre. Vet du vilka människor det är som inte har empati eller ångest? Psykopater.
Det bästa du kan få är ett program som simulerar känslor, men det kommer att vara en kall, död tanke. När du bara är data och inget längre bär en känslomässig innebörd, vad är ens meningen längre?
Dels tänker jag mig att man mycket väl kan ha knut i bröstet etc - lite som att folk som blir av med kroppsdelar får fantomsmärtor. Nervsystemet vet inte om att du inte har en hand längre, den räknemaskin vår hjärna är vet inte hur man agerar om man inte har armar och ben och en mage och ett bröst.
Dels tycker jag nog inte att det är någon meningsfull skillnad mellan att en maskin av kött och ben skickar somatiska signaler (osäker på om jag använder termen rätt, men du fattar kanske hur jag menar) och att en av metall och plast gör det.
Vi är redan robotar, men av andra material.
Hjärnan och kroppen är en maskin som simulerar känslor.
Tycker jag. Jag tycker sånt här är intressant att diskutera, så se inte min reaktion på ditt inlägg som en diss eller så. Det är inte så jag menar det.