Nekromanti Dåliga rollspelare?

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: 10%!

Hurm.. finns spelledare på konvent som inte är bra spelledare. De är som tur var inte särskilt vanliga, men de finns.

Sedan finns ju de som är überbäst, och de är tyvärr inte tillräckligt många... =^_^=

Bara självförtroendet räcker inte. Krävs inlevelseförmåga och gärna en förståelse för hur spelet (och spelvärlden) fungerar. Kombinera med visst sunt förnuft.

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler

Jag tror inte du har träffat tillräckligt många spelledare. De flesta som jag känner skulle inte två gånger tveka inför att spelleda på konvent, och saknar absolut inte självförtroende. Spelledarskap är mer än bara självförtroende; en bra spelledare ska vara kreativ, snabbtänkt, kunnig, ödmjuk och empatisk, för att nämna några egenskaper
*grin* Sedan finns faktiskt sådana personer som jag, som inte ville vara spelledare på Gothcon. Visst jag hade antagligen klarat av det, men jag anser inte mitt spelledarskap vara av sådan kvalitet att det skulle vara rätt att utsätta spelare, som betalat dyra pengar för att få spela, för det.

För hemmabruk, visst. Även om jag hela tiden är klart medveten om att det finns ständigt saker att förbättra.

/Ulfgeir

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Rollspelande != skådespelande

"Och börjar man böja och bända regler till sin förmån så brukar det inte bli särskilt roligt att spela. Då är det mycket bättre att ha bra koll på världen man spelar i."

Ok. Kasst exempel...

*tänker ut ett bättre exempel*

Ta en rollspelare som är dödsbra på att lösa problem inom rollspelets mallar. Alltid kan komma på någon klurig lösning på det kluriga problemet, och kan tänka sig ur alla knipor som spelledaren slänger på spelgruppen.
MEN, han är en urkass rollgestaltare.
Problemlösning är ju trots allt ett mycket populärt och vanligt förekommande element i rollspel.
Hur bra rollspelare är han?

Min poäng är, att rollspel är inte lika med skådespeleri och det finns fler kvalitéer som en rollspelare bör ha än att bara kunna karaktärsgestalta bra. Visst, en bra rollspelare bör kunna karaktärsgestalta bra, men han bör även ha andra kvalitéer. Dom kvalitéerna är minst lika viktiga som gott gestaltande i min mening.

Om vi istället definierar en bra rollspelare som "en person som gör att alla i spelgruppen har roligt under mötena", då har vi istället en extremt svepande definition av vad som är bra som dessutom skiljer sig åt från grupp till grupp.

/Naug, som tycker att man inte ska jämställa rollspelande med skådespelande

Ymir

Liten kantbaron
Re: Rollspelande = Karaktärsgestaltande

Problemlösning får man inga större statuspoäng för i min bok. Visst kan, och bör, rollspelare besitta många goda egenskaper, och att på kreativa och roliga sätt kunna ta sig ur problem och knipor är klart en sådan, men rollgestaltandet är i mitt tycke det överlägset viktigaste. Prestationsspelande intresserar mig inte så mycket, annat än i den mån det ger upphov till intressanta situationer att rollspela - och det gör det ju. Likväl...en bra rollspelare i min värld är en bra karaktärsgestaltare, och är han inte det så är han ingen bra rollspelare, oavsett hans övriga eventuella kvalitéer. The End.

- Ymir, krävande

Balderk

Swashbuckler

Jag tror inte du har träffat tillräckligt många spelledare. (...)
Ja, du har nog rätt. Riktigt bra spelledare är det svårt att vara och därför finns det nog väldigt få sådana. Men de jag spelade med på GothCon var i alla fall bra, på grund av olika kvaliteter. Jag tror ofta det räcker med att ha en eller möjligtvis två saker man behärskar riktigt bra. Bara man inte är skitdålig på det andra så löser det sig. Men jag kanske bara hade tur på GothCon iofs :gremsmile:

/Balderk

entomophobiac

Low Prep High Play

Likväl...en bra rollspelare i min värld är en bra karaktärsgestaltare, och är han inte det så är han ingen bra rollspelare, oavsett hans övriga eventuella kvalitéer.

Men, om han är jätteduktig på att slå många tärningar samtidigt utan att de ramlar av bordet?

Nä, ärligt talat håller jag helt och hållet med. Bara för att återgå till det eviga ältandet med versaler hit och versaler dit, men jag tycker faktiskt just ROLLspel beskriver min syn på hobbyn.

Karaktärsgestaltandet är den absolut största behållningen runt bordet. Jag kommer inte ihåg en enda av de "Critical Hits" jag gjorde på den tiden jag spelade en hel del Al Qadim, däremot finns det en hel del situationer som jag alltid kommer minnas. Likadant med övriga spel.

Det är nog också därför jag inte provat Rune än, trots att jag faktiskt köpt det. Ett spel som helt raderar, dock på ett förträffligt komiskt sätt, hela fördelen med rollspelets medium.

Balderk

Swashbuckler

Problemlösning får man inga större statuspoäng för i min bok. Visst kan, och bör, rollspelare besitta många goda egenskaper, och att på kreativa och roliga sätt kunna ta sig ur problem och knipor är klart en sådan, men rollgestaltandet är i mitt tycke det överlägset viktigaste
Jo, jag håller med. Problemlösning är inte så viktigt, och om man har en karaktär som inte är bra på att lösa problem men man själv är jättebra och man löser problemen ändå, då är ju det jättedåligt rollspel. Så det gäller att kunna gestalta vad karaktären tycker, känner och är bra och dålg på. Kan man det är man en mycket bra rollspelare även om man inte hjälper SL och för scenariot framåt. Men kan man göra de grejerna så kanske man för äventyret framåt bar genom att göra dem. Det svåraste är nog att gestalta sådant man är mindre bra på. Om man i spelet är jättebra på att lösa problem t ex och man inte är det i verkligheten är ju det nästan omöjligt att spela bra, så ibland kanske man måste göra sina rollpersoner inom vissa begränsningar. Men i slutändan så är ändå bra rollgestltning det viktigaste draget hos en bra rollspelare. Och det är något jag tyvätt måste jobba lite på :gremsmile:

Och bra rollgestaltande höjer glädjen att spela rollspel med flera snäpp, vilket bra problemlösningsförmåga inte alls gör. Jag har spelat med riktigt bra rollspelare och spelledare och det var hur roligt som helst. Jag hoppas att jag kan bli lika bra någon dag, men blir jag inte det så accepterar jag det med. :gremsmile: Jag har också spelat rollspel där riktigt bra problemlösning ägt rum och det var inte alls lika roligt.

/Balderk, som inte är bra på att lösa problem och som inte tycker han är dåliga rollspelare på grund av det.

Krille

Super Moderator
Rollspelande > Karaktärsgestaltande

"Likväl...en bra rollspelare i min värld är en bra karaktärsgestaltare, och är han inte det så är han ingen bra rollspelare, oavsett hans övriga eventuella kvalitéer."

Sån tur att vi inte lever i samma värld. I vanlig ordning så håller jag inte med dig, och liksom Entomophobiac känner jag mig nödd och tvungen att dra igång med versaler, trots att det är klyschigt som fan. Det heter ROLLSPEL, inte ROLLspel eller rollSPEL, och personligen tycker jag att Ymirs värld har väldigt många amatörteatersällskap. :gremwink:

Foggmock

Myrmidon

Jag kommer inte ihåg en enda av de "Critical Hits" jag gjorde på den tiden jag spelade en hel del Al Qadim, däremot finns det en hel del situationer som jag alltid kommer minnas.

Du kanske inte är ensam om att omforma regeltermer till dramatiska händelseförlopp? Den där gången jag lyckades undvika en fallande brinnande balk i ett kryssningsfartyg som var på väg att explodera och jag satt i en transportskorv på väg från skeppet var visserligen ett perfekt slag, men inte fan är det tjugan på tärningen som etsat sig fast. det var min mentala bild av resultatet av slaget som jag minns.

Eller är det bara jag som gör egna Star Wars-filmer i huvudet medans jag spelar Star Wars?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Def. bra rollspelande

Min poäng är att rollspelande är inte teater. Och således så är det inte brukligt att definiera bra rollspelande som bra skådespeleri (rollgestaltande, karaktärsgestaltande eller vad man nu vill kalla det). För att rollspel är inte samma sak som teater.
Jag sitter inte i min källare och spelar teater, helt enkelt.

Då återstår att antingen göra på det knepiga sättet eller på det enkla sättet.

Det knepiga sättet:
Yxa upp rollspelande i alla dom små söta bitarna som det består utav. Ta sedan din spelare och värdera dom bit för bit enligt den mallen som du yxat upp. Slå ihop allting för att få en helhetsbild. I den helhetsbilden så kommer det finnas andra delar än skådespelartalang som kommer kunna leda till att man är god rollspelare.

Det enkla sättet:
En bra rollspelare är en spelare som bidrar till att spelgruppen har kul och njuter av spelmötet.

Jag föredrar personligen det enkla sättet. Den definitionen är mer alltäckande och passar alla typer av rollspelare.
Men, man kan inte i någon av dessa definitioner godtyckligt säga att en god rollspelare är en god karaktärsgestaltare. Det är det jag motsätter mig, och nu hoppas jag att folk förstår vad jag dillar om.

/Naug, önskar sig lite regn

Klon

Hero
att sabotera spelmöten

Jo, det finns naturligtvis överdrifter, dock anser jag inte att det du bskriver är en överdrift av rollgestaltning.

Det finns ett antal sätt på vilket man kan sabba ett spelmöte, ett av dem nämner du, nämligen att ta upp all tid/plats med att överdrivet beskriva varenda detalj. Eller beskriva så många olika handlingar, utseenden, läten och liknande att det inte hinns med mycket annat. Det behöver inte ha så mycket med rollgestaltning att göra alls egentligen. En sak är dock säkert, det är minst lika ansträngande och jobbigt att höra på som om några sitter och pratar om senaste matchen i allsvenskan, eller om nån sitter och halvsover.

Rollgestaltning tror jag är svår att överdriva så att själva den blir krävandfe, det är själva berättandet som kan bli det, och hur mycket man gör av det.

De andra sätten att sabba ett spelmöta kan jag gå igenom en annan gång, för dem har jag i vilket fall koll på :gremsmirk:

Foggmock

Myrmidon

Även om jag hela tiden är klart medveten om att det finns ständigt saker att förbättra.

W0rd! Just därför jag gillar att vara spelledare på konvent. Det gör att man kan få nya infallsvinklar på sitt spelledande och ett betyg av folk man inte brukar spela med. Det har hjälpt mig att bli en bättre och mer mångsidig spelledare iallafall. Och sen brukar man alltid göra bättre ifrån sig om man vet att folk betalat för det. Man vill inte gärna vara den där spelledaren som får bakläxa för att spelgruppen klagar till konventsledningen.

Och så att man slipper inträdesavgiften. 8)

Duddmannen

Hero

*fniss*

Jag tror inte du har träffat tillräckligt många spelledare. De flesta som jag känner skulle inte två gånger tveka inför att spelleda på konvent, och saknar absolut inte självförtroende.
När sa jag att spelledare saknar självförtroende?! Läs mitt inlägg NOGGRANT en gång till. Förresten, läs citatet du tog från inlägget en gång till också. Sedan kan du gärna få återkomma med ett RIKTIGT svar.

Spelledarskap är mer än bara självförtroende; en bra spelledare ska vara kreativ, snabbtänkt, kunnig, ödmjuk och empatisk, för att nämna några egenskaper.
Kreativ? Ja! Snabbtänkt och kunnig? Ja, absolut!

Ödmjuk? No way! En bra spelledare behöver definetivt inte vara ödmjuk, tvärt om tror jag att de bästa saknar all form av ödmjukhet. Man rycks lättare med av en stark och självsäker spelledare som säger "Så här ÄR det, gilla läget!" än av en som går på linjen "Orchen anfaller, eller vad tycker ni?".

/Duddmannen
:gremcool:

Duddmannen

Hero

Bara självförtroendet räcker inte. Krävs inlevelseförmåga och gärna en förståelse för hur spelet (och spelvärlden) fungerar. Kombinera med visst sunt förnuft.
Självförtroende kanske inte är hela hemligheten, men det är den viktigaste biten. So what om en spelledare har inlevelseförmåga och kan reglerna utan och innan, om han inte har självförtroende nog att hävda sina åsikter så spelar det ju knappast någon roll. Nej, jag är övertygad om att så länge man har självförtroende nog att ställa upp som spelledare för en grupp okända människor så har man det som krävs. Allt annat kan få komma senare.

/Duddmannen
:gremcool:

Man Mountainman

Storsvagåret

När sa jag att spelledare saknar självförtroende?! Läs mitt inlägg NOGGRANT en gång till. Förresten, läs citatet du tog från inlägget en gång till också. Sedan kan du gärna få återkomma med ett RIKTIGT svar.

Sorry! SORRY!

Jag MISSUPPFATTADE inte ditt inlägg, men däremot så SKREV JAG FEL i mitt eget inlägg vilket gjorde att DU knappast kunde göra annat än att missuppfatta DET. Alltså, låt oss titta på det jag skrev igen:

Jag tror inte du har träffat tillräckligt många spelledare. De flesta som jag känner skulle inte två gånger tveka inför att spelleda på konvent, och saknar absolut inte självförtroende.

Vad jag HADE tänkt skriva var

Jag tror inte du har träffat tillräckligt många |OBS|--->dåliga<---|OBS| spelledare. De flesta som jag känner skulle inte två gånger tveka inför att spelleda på konvent, och saknar absolut inte självförtroende.

Alltså, vad jag ville förmedla var det faktum att jag känner många spelledare som TROTS sitt goda självförtroende ändå suger balle.

Återigen, sorry.

Man rycks lättare med av en stark och självsäker spelledare som säger "Så här ÄR det, gilla läget!" än av en som går på linjen "Orchen anfaller, eller vad tycker ni?".

Eller så tycker man att han är en idiot eftersom han inte förmår se till spelarnas åsikter och ignorerar deras input.

Duddmannen

Hero

Då är jag med på samma våglängd!

Jag ska också försöka ta det lite lugnare i framtiden.

Peace, brother!

Eller så tycker man att han är en idiot eftersom han inte förmår se till spelarnas åsikter och ignorerar deras input.
Hm, det kan förstås bli fallet. Nu är väl jag lite av en "bottom" i det att jag GILLAR att bli styrd hårt och obevekligt av en tuff spelledare. Kanske inte i någon sorts "railroading" men i alla fall så att det är spelledaren som till sist bestämmer.

LITE input är inte fel, lika lite som MYCKET styrning är det.

/Dudde

-BoNe-

Warrior
Har en riktigt dålig rollspelare i föreningen ja e me i. Han får inte vara med när ja spelar. När han satt o gjorde en rollspelskaraktär till drakar o demoner så satt han ut alla färdigheter själv. 18 i allt ex styrka o sånt.
Han var en OND svärdsmagiker alv. som var över bra.. Alla färdigheter han ville ha och hur bra han ska vara i dom, han maxade allt..

IDIOT!!!!!! Ja gillar inte den snubben. Han kan inte rollspela heller. Han lovade att vi skulle spela seriöst o då fick ALVEN för sig att döda en oskyldig tant på gatan.

Why?? Varför gör man så??

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: att sabotera spelmöten

En sak är dock säkert, det är minst lika ansträngande och jobbigt att höra på som om några sitter och pratar om senaste matchen i allsvenskan, eller om nån sitter och halvsover.

Sitter någon och halvsover så är det den som får allt jobbigt över sig...

Om någon däremot pratar allsvenska i närheten av mig blir det nog en Flying Backfist i bakhuvudet...

Men problemet förstår jag däremot. Att folk pratar om saker som inte överhuvudtaget har runt spelbordet att göra. Vilka smaktillsatser chipsen har, vems tur det är att betala ölen nästa gång det blir fest, varför spelböcker har gröna omslag, hur det ser ut när en cykelhjälm blir nedslängd från Eifeltornet... Jag kan komma på en miljard saker som kanske låter otroliga, men som antingen ägt rum i min egen grupp eller som jag hört på avvägar.

Det roligaste är dock följande, som ställdes till en spelledare:

"Varför dör man om man ramlar 750 meter och slår huvudet i en spetsig sten?"

Härligt... men det var åtminstone inte uppriktigt menat, så då kan man ju skratta. Men sådana kommentarer hela tiden och det blir nog allt en Flying Backfist till, trots att det inte var någon fotboll med i det hela.

Krille

Super Moderator
Re: att sabotera spelmöten

"En sak är dock säkert, det är minst lika ansträngande och jobbigt att höra på som om några sitter och pratar om senaste matchen i allsvenskan, eller om nån sitter och halvsover."

...det kanske är dags för spelledaren att ta det som negativ kritik? Om allsvenskan är mer intressant än det pågående spelmötet så gör spelledaren någonting allvarligt fel.

Kimon

Swordsman
Rött kort!

...det kanske är dags för spelledaren att ta det som negativ kritik? Om allsvenskan är mer intressant än det pågående spelmötet så gör spelledaren någonting allvarligt fel.

Möjligt... Hursomhelst så tycker jag att om man nödvändigtvis måste babbla om allsvenskan, så behöver man inte göra det vid spelbordet.

Gå hem, ta en bärs och titta på skiten istället. Nu är ni bara ivägen och sabbar för de som verkligen vill spela.