Nekromanti Dåliga rollspelare?

Troberg

Sinister eater
Re: att sabotera spelmöten

...det kanske är dags för spelledaren att ta det som negativ kritik? Om allsvenskan är mer intressant än det pågående spelmötet så gör spelledaren någonting allvarligt fel.
Till viss del, men det finns även spelare (precis som det finns folk i allmänhet) som inte respekterar andra. Det kan ta sig sådana uttryck, det kan vara att de inte dyker upp i vettig tid till spelmöten (eller i vissa fall inte alls...) utan att förvarna, det kan vara att de går över i terroristmode och gör korkade saker så fort de blir trötta.

Jag blir själv förbannad när en hel spelgrupp sitter och väntar på en spelare som lovat att komma men som utan att meddela det bestämt sig för att han är trött och därför lagt sig och sova med telefonen avstängd. En sådan person tycker uppenbarligen att hans tid är fem (eller hur många det nu är som väntar) gånger viktigare än andras och att deras tid därför kan slösas bort godtyckligt. Jag kan förstå att man kan bli försenad, men när det rör sig om 5-6 timmar så är det för mycket, och även vid kortare förseningar så är det lämpligt att meddela sig.

Detta är bara ett annat symptom på samma problem. Kan man inte ta medspelarna på allvar så kan man lika gärna låta bli.

Storuggla

Champion

"En sådan person tycker uppenbarligen att hans tid är fem (eller hur många det nu är som väntar) gånger viktigare än andras och att deras tid därför kan slösas bort godtyckligt. Jag kan förstå att man kan bli försenad, men när det rör sig om 5-6 timmar så är det för mycket, och även vid kortare förseningar så är det lämpligt att meddela sig."

Det är väl ordinärt hyfs att meddela om man blir försenad? Dock för att det finns vissa som inte har hyfs nog att begripa det, men ändock?

Storuggla, kutym

Troberg

Sinister eater

Det är väl ordinärt hyfs att meddela om man blir försenad? Dock för att det finns vissa som inte har hyfs nog att begripa det, men ändock?
Japp, men det är samma problem som när folk inte tar spelet på allvar. De tycker att sitt ovidkommande pladder är viktigare än spelet (OK, det händer väl att jag pladdrar, men jag passar i alla fall tider...).

Krille

Super Moderator
Är du säker på diagnosen, doktorn?

"Hursomhelst så tycker jag att om man nödvändigtvis måste babbla om allsvenskan, så behöver man inte göra det vid spelbordet. Gå hem, ta en bärs och titta på skiten istället. Nu är ni bara ivägen och sabbar för de som verkligen vill spela."

Och om problemet inte är den pladdrande spelaren då? Eller har spelledaren alltid rätt och är alltid ofelbar?

Det finns ett skäl till att allsvenskan kommer upp vid ett spelbord, och det är att allsvenskan är mer intressant än rollspelet. Så länge som spelet vid spelbordet är mer intressant så håller jag käft. Åkej, nu är det hyfsat lätt för min del, emedan allsvenskan är mig totalt ointressant, men poängen kvarstår: så länge som rollspelet är mer intressant än allt annat så kommer alla behålla fokus på rollspelet.

Om inte så har man ett problem, och det är faktiskt inte säkert att det ligger hos den pladdrande spelaren. Det kan lika gärna ligga hos de oengagerade medspelarna eller den stentrista spelledaren. Problemet löses hur som helst inte genom att kasta ut den fotbollsintresserade spelaren. Om spelledaren fortsätter att vara trist så kvarstår problemet.

Så ta prat om allsvenskan som negativ kritik. Konstatera att något är fel, analysera problemet, och lös det. Det är klart mycket bättre taktik än att sopa problemet under mattan. Och var öppen för att problemet inte nödvändigtvis ligger hos den pladdrande spelaren - han kan mycket väl bara råka vara symptomet, men inte nödvändigtvis problemet.

Troberg

Sinister eater
Re: Är du säker på diagnosen, doktorn?

Problemet löses hur som helst inte genom att kasta ut den fotbollsintresserade spelaren.
Du menar väl i alla fall inte på helt och fullt allvar att vi ska spela tillsammans med folk (i brist på bättre ord) som är intresserade av fotboll?!?!?!? :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:

We're doomed! Doomed I tell you! :gremshocked:

Om inte så har man ett problem, och det är faktiskt inte säkert att det ligger hos den pladdrande spelaren.
Det finns ett enkelt sätt att se var problemet ligger. Är spelaren likadan i andra sammanhang så ligger problemet hos spelaren.

Krille

Super Moderator

"Du menar väl i alla fall inte på helt och fullt allvar att vi ska spela tillsammans med folk (i brist på bättre ord) som är intresserade av fotboll?!?!?!?"

Tja, det är en grabb på kulturforumet som klagar över att ConTainer är planerat till samma vecka som Gothia Cup. :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Tja, det är en grabb på kulturforumet som klagar över att ConTainer är planerat till samma vecka som Gothia Cup.
Vilket bara visar hur allvarligt problemet är!

Kimon

Swordsman
Syster... ro hit skalpellen...

Och om problemet inte är den pladdrande spelaren då? Eller har spelledaren alltid rätt och är alltid ofelbar?

Men Krille... börjar inte ovanstående litania bli lite uttjatad vid det här laget?

Visst, det kan vara fel på spelledaren och spelarna kan vara ofelbara, men då torde problemet yttra sig på ett sådant sätt att alla spelarna sitter och argumenterar för just sin fotbollsklubbs förträfflighet istället för att spela, och visst då har man ju ett ganska uppenbart problem som spelledare. Men då har man ju å andra sidan ingen direkt "spelgrupp" att tala om, mest en näve fotbollsintresserade individer, och det kan man ju (som vi alla vet) inte göra mycket med.

men poängen kvarstår: så länge som rollspelet är mer intressant än allt annat så kommer alla behålla fokus på rollspelet.

Det handlar ju om en nypa självdiciplin. Om ens rp för tillfället inte kan interagera i den miljö som spelledaren + resten av spelgruppen befinner sig i så får man se till att hålla käft en stund. Detta kan ju komma sig av flera olika skäl såsom medvetslöshet och/eller att man är på en annan plats i spelvärlden än det övriga sällskapet. Där tycker åtminstonde jag att man som "observatör" kan följa händelseförloppet. Men om det nu lusten att förhärliga just sin favvo-fotbollsklubb blir för stor, så kan man ju lämna rummet för att i lämpligt biutrymme utslunga de förhärligande orden tillsammans med likasinnad broder om sådan finns tillgänglig. Alternativt åka hem å se på skiten på tv.

Problemet löses hur som helst inte genom att kasta ut den fotbollsintresserade spelaren.

Nej, helst så får man förklara för honom att man vill att denne skall rollspela istället för att snacka fotboll. "It takes two to tango" som du vet och allt ansvar för spelsessionen kan inte enbart läggas på spelledarens axlar. Alla måste vara med och hjälpa till.
Däremot så kan det ju faktiskt (ja jag vet att det låter orimligt...) vara så att det är fel på spelaren och att denne inte är mottaglig för argumentation om vad som gör en trevlig rollspelsstund. Då skulle åtminstonde jag be den störande spelaren att disktutera det som inte hör rollspelet till någon annan stans än vid spelbordet.

Storuggla

Champion

Jag säger "nedrans" eller "Äckeltratt" när Bajen förlorar... gills det som fotbollsintresserad?

Storuggla, trixar med trasan

Krille

Super Moderator
Ta två magnecyl och ring mig imorgon

• Spelledare är också människor, precis som spelare.
  • Det är mänskligt att fela.

Kimon

Swordsman
Nee... jag måste ha mitt morfin.

Ditt inlägg upp till hit slår in öppna dörrar.

Men om analysen är att spelledaren inte kan beskriva och äventyret är totalt oengagerande? Vad är lösningen av problemet då? Skulle det hjälpa att kasta ut spelaren i det fallet?

Nej, naturligtvis inte. Jag fick bara intrycket av att klon(?)s originaltråd mera handlade om att en eller ett fåtal spelare sabbar för resten av gruppen. Det är möjligt att den tolkning inte är något annat än en vantolkning. Men om det inte är en vantolkning så skulle det innebära att åtminstonde några av spelarna tycker att det är intressant och några andra tycker inte att det är intressant och då återstår väl endast det rena resonemanget om vad som fattas de ointresserade. Man får helt enkelt tala om saken om situationen är på det viset.

Men gör det efter spelmötet och visa hänsyn och respekt emot de som fortfarande tycker att det som spelledaren + spelgruppen gör är intressant och roligt.

Så snacka inte fotboll (eller något annat orelaterat) vid spelbordet. Trivs du inte där du är, ta din mats ur skolan och gör något annat. När spelmötet är slut så för en dialog med spelledaren och förklara varför du inte tycker att det funkar.

Återigen: fotbollspratet är ett symptom på att något är fel. Det är bättre att lösa problemet än att automagiskt skylla det på spelaren.

Nu slår du in de öppna dörrarna igen... :gremsmirk:

Minimoni

Homelander

Till viss del, men det finns även spelare (precis som det finns folk i allmänhet) som inte respekterar andra. Det kan ta sig sådana uttryck, det kan vara att de inte dyker upp i vettig tid till spelmöten (eller i vissa fall inte alls...) utan att förvarna, det kan vara att de går över i terroristmode och gör korkade saker så fort de blir trötta.
En sådan person har jag i min spelgrupp. Det är så störande. Ibland så har jag trott att det är jag som varit en dålig SL. Jag har då pratat med spelgruppen och det har visat sig stt så inte var fallet. Mina spelare( minus en) är alltid exalterade inför nästa spelmöte. De flesta tycker att rollspelandet är så kul att det är värt att skippa krogen och liknande för det. Dock så har vi problemplayern. Vi har talat med honom åtskilliga gånger om vad som är fel men han säger att allt är bra och fortsätter med att envist somna eller störa på våra möten. Vad ska man ta sig till med en sådan person?

Tzimisce

Wyldstorm

Swordsman
Re: Def. bra rollspelande

Det enkla sättet:
En bra rollspelare är en spelare som bidrar till att spelgruppen har kul och njuter av spelmötet.
Tror du slagit huvet på spiken...
Vad en "bra rollspelare" egentligen är, är ju definerat främst av hur kul han är att göra med.
Eventuellt sekundärt vilka kvalitéer som uppskattas högst av de denne spelar med.

Brukar se mig själv som en hjälpmotor & accelerator av kul när jag spelleder, med lite bra spelare kan man nå oanade höjder, men det är ju fortfarande den svagaste länken som avgör hur högt man når.

Frågar är dock hur man skattar nåt så komplext som den med ålderna undflyende mängden "kul"?

Troberg

Sinister eater

Vad ska man ta sig till med en sådan person?
Har ni et rivjärn och en rostig osthyvel? Annars vet jag inte. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Ta två magnecyl och ring mig imorgon

Spelledare är också människor, precis som spelare.
Det är mänskligt att fela.
Men tänk å andra sidan på detta:

Hur många IBM-tekniker behövs det för att byta en glödlampa?
Ingen, man gör bara mörker till en ny industristandard.

Med andra ord, spelledaren har lite större möjlighet att dölja sina missar än vad spelarna har.

Troberg

Sinister eater

Jag säger "nedrans" eller "Äckeltratt" när Bajen förlorar... gills det som fotbollsintresserad?
Det är svårt att ställa en entydig diagnos här. Så länge som du inte tar till riktigt kraftfulla kraftuttryck som "Kattsingen!" eller "Sjutton också!" så verkar det bra. Å andra sidan så tycks du faktiskt känna till namn på lagen (eller är det en spelare?), vilket är ett mycket tydligt symptom på att något är fel.

Jag rekommenderar att du uppsöker läkare omedelbart. Modern vetenskap kan medicinera mot sådant.

Krille

Super Moderator
Om du vill ha öl, gå till en krog

"Jag fick bara intrycket av att klon(?)s originaltråd mera handlade om att en eller ett fåtal spelare sabbar för resten av gruppen."

Även om fotbollsspelaren pratar fotboll för att fotboll är mer intressant än rollspelet så sabbar han för resten av spelgruppen. Det är ju det som är problemet. Det är fortfarande värt att analysera varför han sabbar för resten av spelgruppen. Det är inte nödvändigtvis spelarens fel.

"Trivs du inte där du är, ta din mats ur skolan och gör något annat. När spelmötet är slut så för en dialog med spelledaren och förklara varför du inte tycker att det funkar."

Jag vet inte hur det är med dig, men om jag måste vantrivas i fem timmar innan jag kan börja konfrontera problemet så finns risken att jag hoppar av permanent. Jag som spelledare skulle dessutom uppfatta problemet som mer akut än så. Som spelledare skulle jag nog ta diskussionen direkt, och som spelare så skulle jag definitivt bli gladare om spelledaren visade mig såpass mycket hänsyn att han började reda ut problemet direkt istället för att tvinga mig att ha tråkigt i fem timmar.

Jag spelar rollspel för att ha roligt, inte för att ha tråkigt. Sen må spelflyt dra dit pepparn växer. Så masochistisk är jag inte, och jag har ingen som helst lust att lida för konsten. Hänsyn går åt båda hållen, och om jag ska visa hänsyn till mina medspelare så bör de definitivt visa hänsyn till mig om jag har tråkigt. Visst, jag kanske borde låta bli att prata fotboll, men fotbollspratet är bara symptomet på problemet. Problemet är att jag har tråkigt, och det vill jag ha löst nu, annars kan jag lika gärna gå hem och ringa spelledaren i morgon.

"Nu slår du in de öppna dörrarna igen..."

Tja, det verkar ju behövas. Ibland behövs självklarheterna belysas för att man ska märka dem. "Om du vill ha en öl, gå till en krog."

Kimon

Swordsman
Eller till bolaget.

Jag vet inte hur det är med dig, men om jag måste vantrivas i fem timmar innan jag kan börja konfrontera problemet så finns risken att jag hoppar av permanent.

Jag kanske uttryckte mig lite oklart med "ta din mats ur skolan" och "När spelmötet är slut...". Man behöver ju naturligtvis inte vänta i fem timmar utan kan lämna stället bums, gå hem, ta en pilsner eller göra något annat lika roligt och ta dialogen med spelledaren nästa dag eller vid annat lämpligt tillfälle.

Som spelledare skulle jag nog ta diskussionen direkt, och som spelare så skulle jag definitivt bli gladare om spelledaren visade mig såpass mycket hänsyn att han började reda ut problemet direkt istället för att tvinga mig att ha tråkigt i fem timmar.

Risken är att den tid det kommer att ta att reda ut problemet är lång, och under den tiden så kommer resten av spelgruppen att ha precis lika roligt som den spelare som tidigare vantrivdes. För mig är inte det scenariot särskilt tilltalande; att låta fyra personer vänta tre till fem timmar medans problemen mellan en person och spelledare reds ut.
Dessutom så kan det vara gynnsamt att vänta lite, reflektera över vad problemet är och sedan diskutera det.

Problemet är att jag har tråkigt, och det vill jag ha löst nu, annars kan jag lika gärna gå hem och ringa spelledaren i morgon.

Alla problem kan inte lösas inom den tidsrymd som är en spelssession, och det måste man ha förståelse för. Om problemet är fundamentalt och kräver en lång sittning, vänta med det tills nästa dag, gå hem och gör något annat. Om det snarare är i stil med att du tycker att din rollperson varit medvetslös för länge, ta det direkt och säg som du tycker.

Tänkvärt i dessa sammanhang är dock att varje minut du tar upp med spelledaren är en minut förlorad för den övriga spelgruppen.
Keep it short and to the point.

Krille

Super Moderator
Dricka sprit och hålla käften

"Man behöver ju naturligtvis inte vänta i fem timmar utan kan lämna stället bums, gå hem, ta en pilsner eller göra något annat lika roligt och ta dialogen med spelledaren nästa dag eller vid annat lämpligt tillfälle."

Gör det mig gladare? Att gå till ett spelmöte och finna att jag inte har något där att göra utan lika gärna kan gå hem är något av det mest avtändande som finns. Om jag går på bio och filmen suger appung så står det mig också fritt att gå ut mitt under filmen och ta en öl istället. Jag kommer likförbannat var skitsur över att filmen var så dålig. Samma sak med spelmöten.

Än värre blir det om det är i min lägenhet. Vad ska jag göra då? Kasta ut spelgruppen så att jag kan gå och lägga mig?

"För mig är inte det scenariot särskilt tilltalande; att låta fyra personer vänta tre till fem timmar medans problemen mellan en person och spelledare reds ut."

Om inte annat så kan man (bör man) direkt ta reda på utifall att problemet bara berör den enskilde spelaren och spelledaren. Det finns ju faktiskt en risk att övriga spelare också vantrivs, men "visar hänsyn" och håller käft. Skulle det vara så att det enbart berör en spelare och spelledaren så kan frågan utan problem bordläggas, men man bör nog ta reda på om det faktiskt bara berör en spelare direkt.

Dessutom, vantrivsel smittar. Om en spelare vantrivs så angår det mig, eftersom det drar ner min upplevelse. Detta gäller faktiskt även om den vantrivande spelaren "visar hänsyn" och sitter tyst och snäll.

"Alla problem kan inte lösas inom den tidsrymd som är en spelssession, och det måste man ha förståelse för."

Nej, men många kan lösas på några minuter. Ska man vänta med dessa i fem timmar bara för att några andra inte kan lösas på några minuter? Det leder enligt min erfarenhet mest till att man får en massa småproblem som kokar till bristningsgränsen. Hade de luftats direkt så hade de helt enkelt inte varit några problem, men allt för ofta får de koka samman till ett jätteproblem.

Och varför är det bara spelaren som måste visa förståelse? Det krävs två för en tango, precis som du sa.

"Om problemet är fundamentalt och kräver en lång sittning, vänta med det tills nästa dag, gå hem och gör något annat."

Om problemet är fundamentalt så berör det med största sannolikhet fler än mig. Då är det nog lika bra att passa på när hela gruppen är samlad.

"Tänkvärt i dessa sammanhang är dock att varje minut du tar upp med spelledaren är en minut förlorad för den övriga spelgruppen."

Räkneexempel: antag att problemet mellan mig och spelledaren kan lösas på en kvart. Spelgruppen består av fem personer plus spelledaren, och spelsessionen är fem timmar lång. Kör man enligt din variant så tar det mina fem timmar, plus en kvart mellan mig och spelledaren, totalt 5.30 mantimmar, att lösa problemet.

Kör man enligt min modell så löses problemet på en kvart av sex personer, totalt 1.30 mantimmar, att lösa problemet.

Varför i helvete ska spelaren slösa bort fyra timmar effektiv speltid med att visa hänsyn till övriga spelare? Varför kan inte medspelarna visa hänsyn till "problemspelaren" istället? Räknas den enskilde spelarens tid så förbaskat lite?

"Keep it short and to the point."

To the point: rollspel är ett gruppnöje. Gruppen består av individer. Individen måste ta hänsyn till gruppen, men gruppen måste också ta hänsyn till individen. Jag är jefligt trött på allt tjat om att spelaren måste ta hänsyn till sina medspelare och svälja det faktum att han har tråkigt, utan att några som helst krav på övriga spelares hänsyn till spelaren kommer upp. Om inte denna grundläggande ömsesidighet finns så kommer gruppen att erodera och försvinna och därmed gruppnöjet. Och denna ömsesidiga hänsynsfullhet finns inte om missnöjda spelare ska dricka sprit och hålla käften istället för att "störa etablissemanget".

Så enkelt är det.

Kimon

Swordsman
Nä... spy ut sina åsikter över lämpligt forum.

Om jag går på bio och filmen suger appung så står det mig också fritt att gå ut mitt under filmen och ta en öl istället. Jag kommer likförbannat var skitsur över att filmen var så dålig. Samma sak med spelmöten.

Well... it happens 'right. Ibland tror man mycket om en film, tjackar biljetten och sen visar det sig att den är skit. Är ditt förslag (om vi fortsätter på den här parallellen) att resa sig ur biostolen och efter noter skälla ut ansvariga för biografen mitt under filmen, för nu skall här djävlar i mig peninga betalas tebaks, och om utskällningen sen sabbar för den övriga biopubliken så skit samma?
Den egocentriska världsbilden vill jag inte uppleva... någonsin.

Nej, men många kan lösas på några minuter. Ska man vänta med dessa i fem timmar bara för att några andra inte kan lösas på några minuter?

Nej det tycker jag verkligen inte, vilket var anledningen till att jag skrev att småproblem kan tas upp direkt i mitt tidigare inlägg.

Och varför är det bara spelaren som måste visa förståelse? Det krävs två för en tango, precis som du sa.

Men jag har ju aldrig explicit talat om att spelaren måste visa förståelse. Spelledaren måste också göra det och ibland hänvisa diskussioner som drar iväg till efter spelsessionen.

Om problemet är fundamentalt så berör det med största sannolikhet fler än mig.

Troligen, men det kan vara fel på just dig.

Räkneexempel: antag att problemet mellan mig och spelledaren kan lösas på en kvart. Spelgruppen består av fem personer plus spelledaren, och spelsessionen är fem timmar lång. Kör man enligt din variant så tar det mina fem timmar, plus en kvart mellan mig och spelledaren, totalt 5.30 mantimmar, att lösa problemet.

Ja, som jag tidigare sa i mitt förra inlägg. Små problem kan diskuteras omedelbart. Men om det tar för lång tid, skjut upp det till nästa session.

Men om det inte tar en kvart utan en timme, hur skall man göra då? Vet man alltid att det kommer att ta en kvart och inte en timme?

Räknas den enskilde spelarens tid så förbaskat lite?

Den räknas exakt lika mycket som någon av de andra spelarnas tid.

I min (möjligen förvridna) världsbild så är spelarnas tid lika mycket värda. Ingen enskild individ i spelgruppen kan göra anspråk på att just dennes tid är värd så mycket mer än de andras tid. Det vore ett i grunden orättvist system.
Därför har jag problem med spelare som tar spelledarens, och därmed i tredje hand den övriga spelgruppens, tid i alltför stort anspråk. Men om det är relaterat till det som vi faktiskt sitter ner och gör just nu, nämligen spelar rollspel och inget annat, så tycker jag att det är ok eftersom det med tiden jämnar ut sig.

Om en spelare däremot inleder en lång diskussion med spelledaren som enbart rör spelaren och spelledaren och som inte berör mig eller någon av de andra så tycker jag att det är förment av den spelaren att uppta min och den övriga spelgruppens tid. Om inte den diskussionen är "short and to the point".