SpringandeKulle
Warrior
Det är det jag tycker händer ofta i strid i rollspel. Innan strid kan spelarna rollspela sina karaktärer men när det sen kommer till strid blir det brädspelsmekanik utan rollspel som spelas. Även karaktärer som är stridsovana förvandlas till hårdföra veteran soldater....Återigen, i min spelstil. Spelar man för att som spelare försöka vinna striden så är det en annan grej, men det är jag inte intresserad av....
Om det beror på att spelmekaniken för strid inte innehåller moment som uppmuntrar till rollspel eller om det är spelarnas vinnarskallar som kickar in vet jag inte.
Haft ett otal strider i dnd 5e där karaktärer dukat under för fiendes svärd eller klor och dens kamrater obehindrat strider vidare för några moment senare med magi hela upp den döende. Jämfört med krigsfilmer när någon blir sårad och dess kamrater avbryter stridandet och för den sårade bort ur striden.
Så jag skulle säga att för mig känns strider tråkiga, inte dödliga etc för att det slutas rollspela när strid är. Utan då spelar vi något wargames istället för att gå tillbaka till rollspel efter striden.