Nekromanti Döda myter!

Troberg

Sinister eater
Re: Skillnaden mellan sandsäckar och skurkar

Och sen gör ju inte folk i verkligheten höga skutt upp i luften när en handgranat detonerar bakom dem heller...
Där har du fel. Jag har faktiskt erfarenhet av rocketjumping i Unreal Tournament (man springer, hoppar upp och medan man är i luften skjuter man en raket rakt ner och flyger jättelångt på tryckvågen) och det funkar utmärkt.

Sådeså!

Re: Smidighet

[ QUOTE ]
Jag kan exempelvi definiera "bajs" som "Eons regelsystem", oavsett vad det står i ordboken, och då är det den betydelsen som gäller..

[/ QUOTE ]

Låter ju enbart korkat. Vad vore poängen med detta?

[ QUOTE ]
Rollspel generaliserar..

[/ QUOTE ]

Japp, men problemet i smidighetens fall är att det inte enbart generaliserar utan även snor delar av andra egenskaper och tar in saker som inte alls hör ihop. Smidighet har fått en betydelse som är totalt förvriden. Att bara generalisera är jag med på, det måste vi alltid göra och alla egenskaper är alltid generaliserade.

Dimfrost

Special Circumstances

Hur mycket man lägger in i en egenskap är en fråga om detaljrikedom och abstraktionsnivå. Tycker du verkligen att man ska ha olika egenskaper för allt det där? Själv lägger jag gärna ihop uthållighet, stryktålighet och muskelstyrka till Fysik. Eller var det bara själva namnet "smidighet" som du vände dig mot? Gäller samma sak om man kallar egenskapen för Kroppskontroll eller något liknande?

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign

av Han och Faehrengaust said:
Jag kan exempelvi definiera "bajs" som "Eons regelsystem", oavsett vad det står i ordboken, och då är det den betydelsen som gäller..

Låter ju enbart korkat. Vad vore poängen med detta?
Nä, jag har inte heller kommit på nyttan av Eons regelsystem.. :gremgrin:

/Han som tycker det är bra att ha ett samlingsnamn för något, för att slippa förklara det om och om igen

Mattis

Swordsman
Re: Pang, du är död!

Har du några bra källor på den? Vi brukar alltid diskutera det i våran spelgrupp när det kommer till att lönnmörda folk (medeltida, oftast).

[ QUOTE ]
Tycker du verkligen att man ska ha olika egenskaper för allt det där?

[/ QUOTE ]

Nej, absolut inte. Men lägg det där det hör hemma, t.ex. bör snabbhet avgöras av styrka (kontra vikt) och inte av smidighet. Generaliseringar köper jag, men generalisera på ett vettigt sätt och hitta inte på egenskaper som inte existerar. Smidighet i många rollspel är en konstruktion som inte existerar, inte ens i det generella planet.

Tyvärr verkar det ofta vara så att det i rollspel skapas felaktiga konstruktioner som sedan behålls i generation efter generation av rollspel. Det är vad jag kallar myter i rollspel.

[ QUOTE ]
Nä, jag har inte heller kommit på nyttan av Eons regelsystem..

[/ QUOTE ]

Hmm, vad har detta med smidighet eller myter i rollspel att göra?

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Men lägg det där det hör hemma, t.ex. bör snabbhet avgöras av styrka (kontra vikt) och inte av smidighet. Generaliseringar köper jag, men generalisera på ett vettigt sätt och hitta inte på egenskaper som inte existerar."

Bara för att en egenskap heter "Styrka" så måste den ju inte styra kroppens samtliga muskler. Jag ser hemskt gärna att tyngdlyftare inte per automatik blir formidabla löpare. Att behöva sitta och räkna styrka kontra vikt känns som en väldigt dålig idé IMO; dels är det en formel (blä), dels introducerar man ett helt nytt område för optning (det har plötsligt blivit effektivt att väga så lite som möjligt; blä).

"Smidighet i många rollspel är en konstruktion som inte existerar, inte ens i det generella planet."

Inte alls. Det är ett paraplybegrepp för diverse områden som tematiskt passar ihop (det känns bättre om en smidig ninja springer fort än om tyngdlyftaren Grontar gör det).

Krille

Super Moderator
Re: Pang, du är död!

"Har du några bra källor på den?"

Typ FBIs ballistiska årsrapport från 1991. Där står en massa statistik om skottlossningar i USA, inklusive avstånd, förhållanden, medicinska omständigheter och så vidare.

Det är iofs mest applicerbart i dagens samhälle, inte i medeltida samhällen, då medeltida samhällen har ont om ambulanser, utbildade akutkirurger och utrustade akutmottagningar, så där är det lite mer "ett hugg, en död", mest för att man inte har de medicinska resurserna att rädda någon efteråt.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Skjutvapens avsaknad av slump

Å andra sidan använde ju lasermannen mest ett avsågat salongsgevär, vilket inte precis maximerar utgångshastigheten.

Ett bättre exempel är kanske Daniel Linde i Knutby, som sköts på nära håll i käken, halsen och bröstet. Och han klarade sig.

Nu vet jag inte exakt vad det var för revolver som användes i Knutby, men jag har för mig jag hört något om en .38.

/Joel

Dilandau

Myrmidon
Böcker

I fantasysammanhang dyker det inte sällan upp bibliotek eller stora samlingar av böcker. Trollkarlen enorma ockula bibliotek. Kungens digra samling av historiska krönikor. Böcker böcker och böcker. De flesta äventyr som innehåler ett slott av något slag, innehåller även ett stort bibliotek med 1000-tals titlar.

I verkligheten var dock böcker extremt sällsynta på medeltiden och lång tid frammåt. På 1600-talet var det fortfarande möjligt för en enskild person att läsa alla böcker som publicerats på svenska utan att helt försaka sitt liv. Under medeltiden fanns främst bibliotek i klostren. De allra allra största samlingarna av böcker kunde innehålla uppe mot åttio (80) stycken. Var av de flesta var kopior av samma bok.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Böcker

Men... finns det verkligen en myt om att det fanns en massa böcker på medeltiden...? Jag menar... det fanns ju ännu färre trollkarlar på medeltiden än det fanns böcker så jag hoppas de flesta tar hans bibliotek med en nypa salt också. :gremwink: Jag ber om ursäkt ifall jag låter näsvis men jag har aldrig uppfattat nån sån mytbildning så jag är lite nyfiken. :gremlaugh:

Pom

Swashbuckler
Religionsmyter

En religion beskrivs mycket ofta som en företeelse med gudstjänstlokal och heltidspräster. Det är dessutom ofta viktigt med frågeställningar av typen "vilken gud dyrkar du?", "vad tror man på i den här religionen?"

Det har funnits religioner som glatt struntat i allt det ovannämnda. Mycket tyder på att allt detta i själva verket är rätt sentida påfund.

[ QUOTE ]
Det är ett paraplybegrepp för diverse områden som tematiskt passar ihop

[/ QUOTE ]

Men det är ju just det jag inte tycker de gör. Varför ska den fingerfärdiga urmakaren vara snabbast i staden? Och dessutom blir han vig, har bra balans, etc.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Men det är ju just det jag inte tycker de gör. Varför ska den fingerfärdiga urmakaren vara snabbast i staden? Och dessutom blir han vig, har bra balans, etc."

Tja, varför skall tyngdlyftaren vara uthållig som en maratonlöpare? Det finns ingen logisk koppling, men ändå buntas de ofta ihop som en egenskap (vilket jag alltså tycker är bra). Skälet är naturligtvis spelmässig smidighet (no pun intended...); delar man upp en egenskap in absurdum så blir det bara jobbigt att använda den ("Öh, jag dänger honom i huvudet! Jag behöver alltså vara både snabb och ha bra balans, koordination, avståndsbedömning, etc...erm...vilken egenskap skulle jag använda, sade du...?").

Poängen är att alla kategoriserar är overkliga; i verkligheten kan man ju t.ex vara olika bra på höjd- och längdhopp, men det innebär ju inte att vi vill ha olika egenskaper för dem. Så fort man generaliserar så är det alltid någon individ som inte längre kan översättas till siffror rakt av. Besides, en stereotyp alv (eller en ninja) skall ju faktiskt vara bra på allt som smidighetsegenskapen traditionellt sett brukar täcka.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

»Varför ska den fingerfärdiga urmakaren vara snabbast i staden? Och dessutom blir han vig, har bra balans, etc.«

Det där är ju bara ett problem om man baserar färdigheten Hantverk (urmakeri) på Smidighet. Vill man ha en skicklig och fingerfärdig urmakare som ändå är ovig och snubblar över sina egna fötter är det väl bara att ge honom riktigt låg Smi och riktigt högt i Hantverk (urmakeri) (som i mitt tycke borde vara en Int-färdighet).

Det sagt tycker jag det är skevt att man i så många rollspel blir en bra akrobat av att ha hög Smi, en bra smed av att ha hög Sty etc. För det är väl snarare så att man blir smidigare av att träna akrobatik och starkare av att jobba som smed, inte tvärtom.

Så … öh … egentligen håller jag med dig om att de flesta grundegenskaper (inte bara Smi) inkluderar för mycket.

Jarl

Hero
Re: Böcker

Fast det här tycker jag både bu och bä om. Visserligen är det alltid bra att de mindre vetande får reda på hur saker faktiskt låg till, men samtidigt skjuter kritiken i slutändan rätt snett. De flesta fantasy-spel utspelar sig inte på medeltiden alls. Deras fiktiva värld kan väl visst innehålla massa böcker, varför inte liksom? Det går ju inte hävda att det är "orealistiskt" på något sätt. Och i valet mellan stämningsfyllda bibliotek med mystiska luntor och ett tomt rum är det inte så svårt att veta vad man skulle välja :gremsmile:

Okej, det sista var lite lågt, men den här typen av fantasykritik tycker jag inte biter riktigt, särskilt som fantasy har en tendens att bygga rätt mycket på stämning och sense of wonder.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag vill döda myten om …

… att »bu eller bä« på något vis skulle betyda »dåligt eller bra«.

Det är en del av ett längre uttryck som lyder »varken säga bu eller bä« och betyder »inte säga någonting«, »inte ta ställning«.

Så vad du egentligen skriver är: »Fast det här tycker jag både ingenting om«, vilket får mig att tänka på gåtan om elefanten som »varken kan cykla«.

Jag inser dock att det är en fåfäng kamp att försöka dräpa denna myt. Fler och fler människor med björnkoll* (t.o.m. journalister) använder »bu eller bä« i betydelsen »dåligt eller bra«, vilket ju leder till att uttrycket en vacker dag kommer att betyda det.

Att »bu« = »dåligt« kan jag förstå. Men för mig kommer det alltid att förbli ett mysterium hur »bä« har kommit att associeras med »bra«.

<font size="1">* Nej, det betyder inte det ni (utom Selethil) tror.</font size>

[ QUOTE ]
Tja, varför skall tyngdlyftaren vara uthållig som en maratonlöpare?

[/ QUOTE ]

Ingen aning, men du kanske har svaret?

[ QUOTE ]
delar man upp en egenskap in absurdum så blir det bara jobbigt att använda den

[/ QUOTE ]

Håller helt med. Vill inte ha mer uppdelning, bara lite vettigare.

[ QUOTE ]
Poängen är att alla kategoriserar är overkliga; i verkligheten kan man ju t.ex vara olika bra på höjd- och längdhopp, men det innebär ju inte att vi vill ha olika egenskaper för dem. Så fort man generaliserar så är det alltid någon individ som inte längre kan översättas till siffror rakt av.

[/ QUOTE ]

Håller helt med, det betyder fortfarande inte att man ska generalisera in allt opassande in i en egenskap i stället för att tänka till lite.