Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Det finns det säkert. Det jag dock inte är förtjust i är permanenta defekter som gör att din rollperson blir sämre än vad den var innan. Det funkar säkert för vissa, men för mig skulle det ge en trist effekt i ett spel där jag finner glädje i att min rollperson blir "bättre" med tiden.Cassius said:Finns det några andra insatser man skulle kunna tänka sig som inte är döden? När vi spelade mutant innan så resulterade döden i att man fick en slumpad defekt. Detta gjorde att folk var rädda för att dö, men man behövde inte liksom ta livet av dom helt. Det gjorde också att när de skulle ut ur spel för att de var för skadade så blev de kvar som SLPs.
Men det finns ju andra insatser, så klart. I Kingmaker (sorry att jag tjatar om det, men det är mitt färskaste exempel) så är rollpersonerna ganska rädda om sitt kungadöme och sina allierade NPC:er. När jag som SL hotade dem så blev det en till synes ganska stark drivkraft att agera.
Rollpersonernas heder var också viktig för spelarna. De tog väldigt illa vid sig vid förolämpningar, precis som sig bör i en pseudo-medeltida feodalvärld.