Botulf
Hero
- Joined
- 25 Dec 2008
- Messages
- 1,265
*Uppdatering*
Hur önskar du nästa version skulle bli? Nu är detta inte riktigt menat som en 4e bashingtråd kan noteras utan på vad som skulle få just dig att vilja plocka upp en platonisk D&D 5e? En infallsvinkel är ju i så fall att man kan se vad man själv egentligen vill ha eller få ut av D&D (och kanske få förslag av andra spel).
Här är min önskelista som aldrig kommer slå in men ändå:
Släng ut Powers, Feats, Daily Powers osv. eller gör dem helt alternativa i en Expert-box och kraftigt nedtonade. behåll den förkortade färdighetslistan i 4:an, skriv enkla och strömlinjeformade regler som är lätta att modda själv och bygga ut (som D&D en gång i tiden var), behåll alla flashiga illustrationer och gå tillbaka till den simpla speligheten i D&D som förebild och (alltså på riktigt den här gången och se till att extrareglerna är helt alternativa istället för ett måste för att kunna fortsätta spela), behåll allt Forge-Indie grejerna som de försökt introducera i DMG4 X som jag hört talas om (vilket också kan vara intressant att se hur det kan appliceras även om jag själv inte är inne på genren) och vill någon ha stridsregler som tar upp 90% speltid får de köpa en splatbook. Skicka också med några blanka stora neutrala rutnät som kidsen (och även vi stora barn) själva får rita sina källarvåningar, tärningar, häfte med kampanjvärld med kartor med förflyttningsnät i hexagoner och släng med ett par inte nödvändigtvis jättedetaljerade figurer som fyller sin funktion...(man kan ju inte få allt).
Kommentar: Jag sticker inte under stol med att jag är rätt retro gällande D&D.
Hur önskar du nästa version skulle bli? Nu är detta inte riktigt menat som en 4e bashingtråd kan noteras utan på vad som skulle få just dig att vilja plocka upp en platonisk D&D 5e? En infallsvinkel är ju i så fall att man kan se vad man själv egentligen vill ha eller få ut av D&D (och kanske få förslag av andra spel).
Här är min önskelista som aldrig kommer slå in men ändå:
Släng ut Powers, Feats, Daily Powers osv. eller gör dem helt alternativa i en Expert-box och kraftigt nedtonade. behåll den förkortade färdighetslistan i 4:an, skriv enkla och strömlinjeformade regler som är lätta att modda själv och bygga ut (som D&D en gång i tiden var), behåll alla flashiga illustrationer och gå tillbaka till den simpla speligheten i D&D som förebild och (alltså på riktigt den här gången och se till att extrareglerna är helt alternativa istället för ett måste för att kunna fortsätta spela), behåll allt Forge-Indie grejerna som de försökt introducera i DMG4 X som jag hört talas om (vilket också kan vara intressant att se hur det kan appliceras även om jag själv inte är inne på genren) och vill någon ha stridsregler som tar upp 90% speltid får de köpa en splatbook. Skicka också med några blanka stora neutrala rutnät som kidsen (och även vi stora barn) själva får rita sina källarvåningar, tärningar, häfte med kampanjvärld med kartor med förflyttningsnät i hexagoner och släng med ett par inte nödvändigtvis jättedetaljerade figurer som fyller sin funktion...(man kan ju inte få allt).
Kommentar: Jag sticker inte under stol med att jag är rätt retro gällande D&D.