Nekromanti D&D3e Warcraft III d20

Balderk

Swashbuckler
Negativ...

Jag är negativ till detta! Nu kollade jag inte på länken men jag fattar ju vad det handlar om... Jag tycker att allt för mycket blir D&D världar nu för tiden... Först EQ och nu WCIII. Det är för mycket helt enkelt... Hade det varit ett spel som inte var fantasy hade det kanske varit okej. Men jag fattar helt enkelt inte varför ett spel som Warcraft blir rollspel. Förmodligen tror dom att det kommer att sälja men jag är faktiskt inte säker... Visst, det är ett etablerat varumärke och vissa WC spelare kommer juh att köpa det, men jag tror inte att det lockar ens den stora massan WCIII lirare... Och ännu mindre de som inte gillar spelet... Då kan man ju lika gärna spela D&D juh! Hade det fått ett nytt system osv så hade det kanske varit en roligare nyhet, men inte nu. Jag gillar dock inte spelet och det bör kanske poängteras...

Nej. Jag hade hellre sett att någon gjorde ett nysläpp på t ex planescape eller någon annan klassiker, det hade varit klart mycket hetare!

Sedan kan man ju alltid undra vad de ska bygga spelet på... Det står nog i länken som jag kanske borde kolla snart men från spåelet har de ju inte så mycket att gå på... bara de olika raserna som ligger i strid med varandra typ... Jag kan ju säga att Forgotten Realms och t ex Ravenloft känns som klart mycket bättre världar än en dataspels värld...

/Balderk, som inte hade någon vidare respekt för EQ heller...

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Negativ...

För många D&Dvärldar nuförtiden?

Du menar Kingdoms of Kalamar, Forgotten Realms och Greyhawk?

Till skillnad från förr då det fanns så få? Som Lankhmar, Mystara, Planescape, Dark Sun, Birthright, Isle of Jakandor, Council of Wyrms, Ravenloft, Forgotten Realms, Red Steel, Al-Qadim, Greyhawk, Spelljammer, Diablo och Dragonlance.

Läntar också tillbaks till den tiden.

:gremsmile:

Boobis

Warrior
Jag ser fram emot det, men hoppas att de inte gör samma misstag som med EQ-licensen, som jag ogillade. Hellre nått som är kopmatibelt med D&D än ett fristående spel som är nästa likadant som D&D.

Men EQ är ju kompatibelt, iaf enligt vad de skriver. Saxat från deras sida:

"Created under the Open Game License, the EverQuest Roleplaying Game is both complete unto itself as well as 100% compatible with the 3rd-edition rules of the world's most popular fantasy tabletop roleplaying system."

För övrigt så tycker jag att det var ett ganska roligt sätt att komma runt marknadsföringsparagrafen i OGL :gremsmile:

-J

Oldtimer

Slava Ukraini!
För övrigt så tycker jag att det var ett ganska roligt sätt att komma runt marknadsföringsparagrafen i OGL

Och jag var ju inte sen att hänga på det tåget... :gremlaugh:

"Ett gratisrollspel på svenska som är helt kompatibelt med tredje utgåvan av världens mest sålda rollspel."

/Mikael

chrull

Stockholm Kartell

Din okunskap lyser igenom.

Warcraft har, som du skulle veta om du spelat och tyckt om spelet, en historia, värld intressanta raser (orchernas framställning i wc3 imponerade på mig, äntligen ett spel där orcher är som jag vill ha dem... Tjur-folket är också helt underbart...) och en samling färgstarka personligheter.
Med tanke på vad som är på gång (WoW) så lär det dessutom finnas mer att gå på än det smaskiga som bjöds på i WC3...

Jag ser inte varför det skulle vara sämre än vilken värld som helst.

WC3 har ju dessutom hjältar i olika klasser som levlar, så d&d-systemet bör fungera perfekt...

Men visst hade jag hellre sett en nyutgåva av Planescape. Å andra sidan hade jag hellre sett Planescape - The RPG än ett d&d3 så jag kanske inte har rätt att uttala mig i den frågan :gremlaugh:

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Visst är det kompatibelt...

...men D&D Player's Handbook innehåller ju redan allt jag behöver om att skapa rollpersoner. Jag gillade inte att EQ drog allt en gång till.

Inte för att jag säger att det är fel av S&SS att göra EQ så, det är ett fristående spel och ingen har ju sagt annat än att det ska innehålla det den gjorde, men efter att jag köpte det och läste det bestämde jag mig för att INTE köpa fler Player's Handbooks, OM INTE de är väldigt innovativa... och det tyckte jag inte EQ var.

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Planescape RPG...

...ryser av begär! IT MUST BE MINE! Fast det går ju inte efterom det inte finns... suck.

Magnus

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Visst är det kompatibelt...

bestämde jag mig för att INTE köpa fler Player's Handbooks, OM INTE de är väldigt innovativa...

Jag säger bara... Arcana Unearthed!

Eller hur? :gremlaugh:

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo... suck...

...jag vill ha AU... trots att det är en ny Player's Handbook. Fast jag hoppas att den ska vara mer nyskapande än EQ PH, som var ganska tråkig, faktiskt.

Magnus

chrull

Stockholm Kartell
Re: Planescape RPG...

Men en kreativ person som har erfarenhet av rollspelsmakande, stor erfarenhet av ad&d och d&d3e och som äger mycket böcker att sno material ifrån skulle ju kunna sätta ihop ett...

Jag kan korrläsa och komme med tips om du vill *blink blink*

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Re: Visst är det kompatibelt...

vad är det den ska innehålla exakt?

och snälla. länka mig inte till en sida med engelska och oreda. antingen vill jag ha en punktlista eller en bra samanfattning :gremlaugh:

eller så länkar ni bara och skiter i vad jag tycker :gremlaugh:

chrull

Boobis

Warrior
Re: Planescape RPG...

Dn här iden var inte alls dum. Riktigt bra faktiskt. Sätt igång Magnus!!

:gremsmile:

-J

Balderk

Swashbuckler

Ravenloft finns ju nuförtiden också! Sedan finns det ju massa andra som du inte räknar upp... Jag erkänner att jag inte har världens koll på det men Magnus Seter kanske kan lägga upp en lista? Oriental Adventures är väl en egen värld? Det måste finnas fler också... Codex Verde eller vad det heter, men det kanske inte är en värld...
Sedan finns ju alltid WoT men det är väl kanske ett d20 spel utan koppling till D&D3e?
Jag tycker hur som helst att det räcker mad fantasyvärldar... Och en wc3 värld imponerar iaf inte på mig...

/Herr Balderk

Balderk

Swashbuckler

Din okunskap lyser igenom.

mycket möjligt att den gör... Jag är inte alls intresserad av Warcraft.

Jag ser inte varför det skulle vara sämre än vilken värld som helst.

Men det är ju just det! Denkommer kankse inte bli sämre... Men inte kommer den bli bättre heller! De får gärna släppa nya världar till D&D men helst annat än fantasy eller i alla fall lite mer nyskapande fantasy... Är WarCraft nyskapande? Det är en fråga jag inte kan svara på...

/Herr Balderk, skulle gärna se Planescape dock

chrull

Stockholm Kartell

Nyskapande?
Vet inte.

Men det innehåller en del intressanta koncept jag har saknat i fantasy.
Orcher som tänker är ett exempel.

Och har du hört talats om World of Warcraft? ett MMORPG som är under utveckling som utspelar sig i Warcraft-universat. Att det kommer ett rollspel är föga förvånande...

chrull

DanielSchenström

Swashbuckler

Ja, Ravenloft finns nu också men är inte en officiell D&D-värld, utan en d20-värld.

Oriental adventures är en världsbok för att spela orientaliska äventyr precis som vanliga D&D är till för att köra europeiska äventyr. Världen Rokugan är med som exempel precis som Greyhawk i grundböckerna. Ska man ha fulla Rokugan får man köpa Rokuganböckerna från AEG.

Men det är klart, räknar du med alla D20-världar till D&D då blir det ju ett par (och det kan säkert goe Magnus bidra med en lista över).

Men i övrigt är jag ungefär lika sugen som dig att se diverse dataspel bli rollspelsvärldar. Mest är det säkert för att ingen av mina favoritspel än blivit D&D-värld. (Om nån internationell nisse utan idéer skulle läsa det här så vill jag förutom att alla gamla AD&D-världar återupplivas så skulle Myst, Secret of Mana och Final Fantasy vara trevligt som D&D-världar.)
Nya fantasyvärldar i sig tycker jag man inte kan få nog av för för varje 50 standardvärldar är det nån som får nog och producerar nåt riktigt intressant som Tekumel, Jorune och Talislanta.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Några aktiva D&D-världar och d20-världar

D&D-världar:

Forgotten Realms
Greyhawk
Kingdoms of Kalamar
Rokugan
Ravenloft
Dragonlance (på gång)

d20-världar (fantasy)
Oathbound
Scarred Lands
Erde
Wheel of Time
Sovereign Stone
Freeport
Gothos
Ptolus (på gång)
Norrath
Iron Kingdoms
Dungeon World
Theah
Nyambe
Dragonlords of Melniboné

Och sen finns ju Star Wars, och Weird West, och en massa andra som jag inte kommer ihåg just nu. Men det är d20 det. D&D-världar finns det fem av, snart sex, och sen sju när setting-vinnarens bidrag är producerat.

Magnus