Nekromanti D&D3e Warcraft III d20

Balderk

Swashbuckler
Re: Negativ...

Rollspel och strategispel har inget alls med varandra och göra. Men när ett strategispel får en intressant bakgrund och värld så har det lika mycket med rollspel att göra som vilken film, bok och annat medie som helst att göra. I wc3 har vi en intressant värld, med historia, konflikteroch intriger. som wc3-världen ser ut nu så är jag mer intresserad av den än världar som kingdoms of kalamar och alla andra saker som väller över oss...

Jo, det var väl ungefär det jag menade i mitt inlägg också... Att den, tydligen, breda utvecklingen av världen (förlåt för den dåliga formuleringen) "ursäktar" ett rollspel. Nu hoppas jag bara att inte Starcraft också blir rollspel... Även om jag har efterlyst världar till D&D som inte är fantasy...

För en sak som har slagit mig är att någonstans i D&D's multiversum borde det ju finnas både världar som motsvarar vår nutida utveckling och de som överskrider den och alltså bör räknas som SF... Varför tänker ingen WoTC utvecklare i de banorna? Nu är väl jag inte överdrivet intresserad av SF men ändå...

/Herr Balderk

Balderk

Swashbuckler

Ja, visst har du rätt. Men det hindrar inte mig ifrån att uttala min negativa syn på åbäket eller hur?

/Herr Balderk

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att tänka i andra banor

För en sak som har slagit mig är att någonstans i D&D's multiversum borde det ju finnas både världar som motsvarar vår nutida utveckling och de som överskrider den och alltså bör räknas som SF... Varför tänker ingen WoTC utvecklare i de banorna? Nu är väl jag inte överdrivet intresserad av SF men ändå...
De tänker nog i alla möjliga banor, men det betyder ju inte att det blir en spelvärld som trycks och ges ut. Se på d20 Modern, eller gamla Alternity, och en massa annat. Så nog tänker de, det gör de.

Magnus

Staffan

Myrmidon

Nu hoppas jag bara att inte Starcraft också blir rollspel...
WOTC gjorde ett "adventure game" (alltså introduktionsrollspel) baserat på Starcraft till Alternity. Enligt uppgift sög der tydligen något rent ofantligt hårt. De hade planer på att göra ett riktigt StarCraft/Alternity-rollspel, men lade ner det projektet.
Tja, det finns en del äldre material med sf-inslag. En gammal klassisk AD&D-modul, Expedition to the Barrier Peaks, utspelar sig i ett kraschat rymdskepp. På senare år, tror det var året innan TSR höll på att gå under, gjordes något som hette Tale of the Comet som också berörde rymdfarande high-tech-civilisationer på något sätt (jag har inte läst den själv så jag vet inte så noga).

Sedan finns ju Dragonstar som är någon sorts fantasy/sf-hybrid, men det är ju inte gjort av WOTC även om det är d20.

Boobis

Warrior

Jo Urban Arcana kommer ju snart från WoTC. En korsbefruktning mellan Modern och D&D, där man spelar i nutid, men med massor av monster och formler. Det blir väl deras första icke-fantasyvärld till D&D3E.

-J

Balderk

Swashbuckler
Re: Att tänka i andra banor

Är d20 Modern en D&D värld? Är det ens WoTC som har gjort det? Det är det väl förmodligen... Jag tycker idén att multiversat faktiskt har olika nivåer av teknologi ganska så intressant. Men okej, de tänker i olika banor, men det resulterar inte så ofta i något...

/Balderk

Balderk

Swashbuckler

Ja, det låter väl intressant faktiskt. Men jag undrar när de släpper en värld utan tonvis med formler också? När de väl gör en ickefantasy värld måste de ändå ta in massa monster och formler... De kan ju inte göra monstrerna för äckliga eller nått heller (typ som Kult-monster) för då blir det för barnförbjudet... Men något man kan kika lite på är det ändå.

/Herr Balderk

DanielSchenström

Swashbuckler

D20 modern är en grundbok av WotC precis som D&D är, D&D till fantasy, D20 modern för moderna äventyr. D20 modern innehåller tre olika kampanjvärldsförslag varav en ny tydligen ska utvecklas lite mer.

Balderk

Swashbuckler

Jag är väldigt glad över att Starcraft projektet lades ned... Ett starcraft-rollspel är i min mening det sista vi behöver.

Sedan finns ju Dragonstar som är någon sorts fantasy/sf-hybrid, men det är ju inte gjort av WOTC även om det är d20.

Men till d20 finns det redan flera sf världar... Inte bara dragonstar utan spel som Traveller och Fading Suns, som också är hybrid. Vad jag verkligen undrar är om WoTC kommer att göra en sf-värld som är en kampanjvärld till D&D och om de tänker så långt att de slopar formlerna den här gånmgen... Monster kan väl finnas till en viss grad men de ska inte vara så vanliga som de är i FR eller Greyhawk osv utan de ska vara jagade av militären eller möjligtvis visas på "Zoo:n"

/Herr Balderk

Balderk

Swashbuckler

Aha, där ser man! Men vad jag förstår finns det även vissa fantasy element där också? Som monster och magi och grejer? Fast magin kanske finns i andra former än i D&D eller?

/Herr B

DanielSchenström

Swashbuckler

Chansen är liten att det kommer en scifivärld till D&D, vad har man då för nytta av alla vapenlistor, magilistor och yrkena i böckerna? Större chans att det kommer till D20 modern. I övrigt låter det som du borde kolla upp Dark Matter till gamla Alternitysystemet, det låter som vad du är ute efter.

DanielSchenström

Swashbuckler

Ja, det finns magi och sånt (läs recensionerna på www.rpg.net för exakt vad den innehåller) då grundboken är till för att kunna spela allt från säg polisdrama till nåt i stil med X-files, och nåt i stil med en modern variant av en D&D-värld.

Balderk

Swashbuckler

Okej... Ska ta min en titt på Dark Matter... Vet du någonstans man kan ta sig en sådan? :gremsmile:

Jo, jag visste inte vilken roll d20 Modern spelade när jag skrev detta... En sådan värld till Modern skulle ju också passa såklart! :gremsmile:

/Balderk

Balderk

Swashbuckler

Okej... Det låter ju rätt så okej... Förrutom det där med magin. X-files inspirerat är ju dock alltid trevligt!

/Shadow

Balderk

Swashbuckler

Finns det? Det finns såklart massa övernaturliga ting osv... Hur är magin i d20 Modern egentligen utformad? PÅminner den om D&Ds magi eller är det helt annorlunde, kanske mer vridet mot mysticism?

För i X-files finns ju knappast magiker som lägger diverse spells runtomkring sig hela tiden...

/Balderk