Nekromanti D&D3e Warcraft III d20

Azagthoth

Myrmidon
Re: Negativ...

Men inte kommer den bli bättre heller!

Kan inte du och jag börja spela lotto tillsammans? Du verkar ju kunna se in i framtiden... Vem vet, det kanske blir den bästa D&D-världen någonsin? Kanske inte så troligt, men att skriva av någonting innan det är skapat är en smula orättvist...

Balderk

Swashbuckler
Re: Några aktiva D&D-världar och d20-världar

Så ett nytt Dragonlance är på gång? Det var som sjutton! Har du mer information i bakfickan eller? :gremsmile:

/Herr Balderk, tycker fem oficiella världar är tillräckligt och sju nästan maximalt

Balderk

Swashbuckler

okej, där har du väl en poäng! Jag kakse borde ha skrivit: jag tror inte den kommer att bli bättre? jaja, gjort är gjort... :gremwink:

/Herr Balderk, Spelar inte lotto

Troberg

Sinister eater

Men i övrigt är jag ungefär lika sugen som dig att se diverse dataspel bli rollspelsvärldar. Mest är det säkert för att ingen av mina favoritspel än blivit D&D-värld. (Om nån internationell nisse utan idéer skulle läsa det här så vill jag förutom att alla gamla AD&D-världar återupplivas så skulle Myst, Secret of Mana och Final Fantasy vara trevligt som D&D-världar.)
De jag har testat där känns lite tunna som spelvärldar bakgrundsmässigt. Varför inte utgå från exempelvis Daggerfall/Morrowind som har en väldigt väl beskriven värld. Gamla hederliga Elite hade inte heller varit dumt för en Traveller-liknande värld.

Det största problemet jag ser med att basera på WC är (förutom förkortningens dubbeltydighet) att valet inte är baserat på att det är bästa världen att göra spel av utan i stället på att det är bästa varumärkat att sälja på.

Balderk

Swashbuckler

Och har du hört talats om World of Warcraft? ett MMORPG som är under utveckling som utspelar sig i Warcraft-universat. Att det kommer ett rollspel är föga förvånande...

Nej det har jag inte... men kommer det ett sådant också kan jag förstå att det kommer rollspel lite mer... jag antasr att jag har lite fördommar mot strategispel som blir rollspel... Ställer mig frågan: Vad har de med varandra att göra? Men om de utvecklar universat mer och mer så är ett rollspel ett stort steg i den riktningen vilket gör att jag kan acceptera det mera.

/Balderk, Vill skilja på dataspel och rollspel

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eller kanske...

Det största problemet jag ser med att basera på WC är (förutom förkortningens dubbeltydighet) att valet inte är baserat på att det är bästa världen att göra spel av utan i stället på att det är bästa varumärkat att sälja på.
Kanske det är så hemskt att det är det dataspel som S&SS helst av allt skulle vilja göra spel på?

Nä, det vore ju för hemskt konstigt om det vore så.

Magnus

Balderk

Swashbuckler

Där satte du huvet på spiken gosse (Om man nu kan kalla dig det då du är betydligt äldre än mig :gremwink: )!
Vem vill egentligen köpa ett spel som kan förknippas med ett dass? :gremsmile:
Nej, men allvarligt. Att det är varumärket som gör att det blir en rollspelsvärld är en faktor som även bekymrar mig...

/Herr Balderk

Troberg

Sinister eater
Re: Eller kanske...

Kanske det är så hemskt att det är det dataspel som S&SS helst av allt skulle vilja göra spel på?

Nä, det vore ju för hemskt konstigt om det vore så.
Nej, den tror jag inte på. Vem f*n går till jobbet för att ha kul?!?!? :gremwink:

Självklart kan du ha en viss poäng, men varumärkets tyngd har säkert spelat en viss roll.

Balderk

Swashbuckler

Självklart kan du ha en viss poäng, men varumärkets tyngd har säkert spelat en viss roll.

Jo, det misstänker jag med! Det skulle säkert finnas bättre spel att göra rollspel av... Morrowind eller vad det nu heter... Men jag är väldigt oinsatt i dataspels världen så jag vet inte

Annars skulle jag ju gärna se ett rollspel basserat på något av dessa: Neverwinter Nights, Icewind Dale eller Baldurs Gate! :gremsmirk: :gremsmile: :gremwink:

/Herr Balderk

DanielSchenström

Swashbuckler

Klart som fanken det är varumärket, de vill väl tjäna pengar antar jag. Och med tanke på hur många andra dataspel och tvspel som har fanprojekt så är det inte en dum marknad att slå sig in på. Kan rollspel bli dataspel så varför inte tvärtom?

Att göra spel på ett känt varumärke gör också att man drar uppmärksamhet till sina egna verk och kan finansiera andra saker. Det är ju inte konstigt att Sagan om Ringen (MERP) är det spel som dragit in näst mest pengar i fantasyrollspelsgenren.

Balderk

Swashbuckler

Jo... Visst har du en fet poäng där!

Men om det är varumärket och inte den intressanta världen som gör att man gör detta rollspel så kunde iaf jag lika gärne eller i detta fall hellre vara utan!

Nu vet vi ju inte riktigt vad som är sanningen i det här fallet, men spekulera kan man ju alltid göra...

/Balderk

DanielSchenström

Swashbuckler

Jo, du och jag kan vara utan, men det är väl rätt många rollspel man kan vara utan. Folk intresserade av Warcraft, och de finns ju bevisligen, kanske blir lika upprymd av det som jag blir av att Greyhawk ska återupplivas för 4:e gången eller vad det nu blir. Och det finns varumärken jag är intresserad av att ha rollspel till oavsett om det är hjort för pengarna eller inte. Min inköpslista inkluderar väl kanske 20 rollspel, resten (runt en 1500) har inte intresserat mig.

Storuggla

Champion

Säg inte så! De måste ju släppa Al-Quadim också! För bövelen!

Storuggla, turban

Troberg

Sinister eater

Annars skulle jag ju gärna se ett rollspel basserat på något av dessa: Neverwinter Nights, Icewind Dale eller Baldurs Gate!
Nej usch! Ett sånt spel skulle ju bli helt värdelöst! :gremgrin:

chrull

Stockholm Kartell

om du spelar wc3 så ser du att kampanjerna följer en välsrkiven och intressant story. De olika karaktärerna har sin plats i universat, och kommer antagligen synas med i WoW.

Rollspel och strategispel har inget alls med varandra och göra. Men när ett strategispel får en intressant bakgrund och värld så har det lika mycket med rollspel att göra som vilken film, bok och annat medie som helst att göra. I wc3 har vi en intressant värld, med historia, konflikteroch intriger. som wc3-världen ser ut nu så är jag mer intresserad av den än världar som kingdoms of kalamar och alla andra saker som väller över oss...

chrull

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"De jag har testat där känns lite tunna som spelvärldar bakgrundsmässigt"

Jag tror nog att Final Fantasy X kunde funka som spelvärld, den har till skillnad från de andra en någorlunda beskriven social struktur (okej, mest en prästerlig hierarki, men ändå), kultur, religion och politik. Det faktum att spelet nu följs upp i X-2 lär ju utveckla världen än mer. Övriga känns rätt tunna, det håller jag med om.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Til och med jag hade köpt Planescape RPG...

Så illa är det alltså. Varför dog denna pärla ut? Var intresset ifrån fansen för litet eller?

Storuggla

Champion
Til och med jag hade köpt Planescape RPG...[Troll]

"Varför dog denna pärla ut? Var intresset ifrån fansen för litet eller?"

...För att det sög? ^_-

Nä, men seriöst, jag såg aldrig charmen med planskåpet. Detta står jag för, och är nu redo att bli rullad i tjära och fjädrar.

Storuggla, tycker inte om småbarn heller

Staffan

Myrmidon
Re: Til och med jag hade köpt Planescape RPG...

När WOTC köpte TSR så gick de över TSRs affärsmodell och kom fram till att TSR delade upp sina kunder för mycket - i stället för att ha en stor mängd D&D-spelare hade man ett antal mindre mängder FR-spelare, Dark Sun-spelare, Ravenloft-spelare, Planescape-spelare, o s v. Eftersom detta uppenbarligen inte fungerade bestämde man sig för att fokusera på ett fåtal världar: främst Forgotten Realms och Greyhawk. Man gav även ut en del Ravenloft-prylar som redan var påbörjade och filade om en del påbörjade Planescape-prylar så de blev mer generiska. När sedan D&D 3e kom ut bestämde man sig för att fokusera ännu mer: nu lämnades Greyhawk över till RPGA och WOTC själva gjorde mest generiska D&D-saker och lite Forgotten Realms.

Sedan tror jag att Planescapes specificitet (är det ett riktigt ord?) kan ha varit negativt i det stora hela. De som gillar Planescape verkar gilla det riktigt ordentligt, men de är tyvärr en relativt liten del av det totala antalet spelare. Detsamma gäller även många andra av de mer specifika världarna. Forgotten Realms, å andra sidan, är en mer allmän värld - det är många som tycker att den är OK, men inte lika många som höjer den till skyarna.

Balderk

Swashbuckler

Okej, låt gå för den också då men inte mer än en till! Vilket i mitt tycke inte borde inkludera Warcraft...

/Balderk, gillar turbaner