Re: Att tänka i andra banor
d20 Modern förutsätter ingen magi. Däremot innehåller boken tre världsförslag med olika grad av tillgång till magi för rollpersonerna:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Shadow Chasers: Klart inspirerat av Buffy. Världen är rätt lik vår egen, förutom att det finns diverse oknytt som gömmer sig i skuggorna och tenderar att rationaliseras bort av de flesta. Rollpersoner kan ha väldigt begränsad magisk tillgång via den avancerade klassen (motsvarar prestige class i D&D) Occultist, som får ett antal scrolls varje gång han levlar - alltså engångsformler.
[*]Urban Arcana: Återigen vår värld fast med dold magi, fast här är det magiska mer "neutralt". Rollpersoner får tillgång till magi genom de avancerade klasserna "Acolyte" och "Mage", som är väldigt lika D&Ds Cleric och Wizard - förutom att de har förkunskapskrav och maxar vid level 10 (alltså med level 5-spells).
[*]Agents of PSI: Återigen "vår värld, men...". I det här fallet är "men..." inte magi, utan psi-krafter. Psi-krafterna använder mer eller mindre D&Ds system också, genom de avancerade klasserna "Telepath" och "Battle Mind" (motsvarar ung. D&Ds Psion och Psychic Warrior). Jag har för mig att meningen är att rollpersonerna ska vara agenter som jobbar för att dölja förekomsten av psi och motverka andra psioniska agenter, eller nåt sånt. Detta är den som verkar mest X-filesig. [/list]