Nekromanti D&D3e Warcraft III d20

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Att tänka i andra banor

Jag har inte D20 modern så jag vet inte hur den är utformad, har inte köpt nåt D20 sedan de tre grundböckerna till D&D.

Magi i X-files? Voodoo, satanistiska ritualer, poltergeists och sånt känns rätt magiskt.

Staffan

Myrmidon

d20 Modern förutsätter ingen magi. Däremot innehåller boken tre världsförslag med olika grad av tillgång till magi för rollpersonerna:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Shadow Chasers: Klart inspirerat av Buffy. Världen är rätt lik vår egen, förutom att det finns diverse oknytt som gömmer sig i skuggorna och tenderar att rationaliseras bort av de flesta. Rollpersoner kan ha väldigt begränsad magisk tillgång via den avancerade klassen (motsvarar prestige class i D&D) Occultist, som får ett antal scrolls varje gång han levlar - alltså engångsformler.
[*]Urban Arcana: Återigen vår värld fast med dold magi, fast här är det magiska mer "neutralt". Rollpersoner får tillgång till magi genom de avancerade klasserna "Acolyte" och "Mage", som är väldigt lika D&Ds Cleric och Wizard - förutom att de har förkunskapskrav och maxar vid level 10 (alltså med level 5-spells).
[*]Agents of PSI: Återigen "vår värld, men...". I det här fallet är "men..." inte magi, utan psi-krafter. Psi-krafterna använder mer eller mindre D&Ds system också, genom de avancerade klasserna "Telepath" och "Battle Mind" (motsvarar ung. D&Ds Psion och Psychic Warrior). Jag har för mig att meningen är att rollpersonerna ska vara agenter som jobbar för att dölja förekomsten av psi och motverka andra psioniska agenter, eller nåt sånt. Detta är den som verkar mest X-filesig. [/list]

Staffan

Myrmidon
Re: Tack... ANT

Nästan längst ner på http://www.wizards.com/darkmatter/ finns en länk till "Dark Matter fast-play game", som innehåller en kort översikt över Alternity-reglerna, några färdiga figurer samt ett introduktionsäventyr i Dark Matter-världen. Kan ju vara värt att ta en titt på.

Boobis

Warrior
Re: Negativ...

Om d20modern och Urban Arcana säljer tillräckligt bra så släpper säkert WotC eller någon annan stor d20-förläggare något ickefantasy.

svjv finns det redan en cyberpunkvärld till d20, dock baserad på D&D och inte d20modern, sen finns ju t20, men inte heller den är baserad på modern.

-J

Staffan

Myrmidon

Jag har för mig att Digital Burn från Living Room Games är cyberpunk och baserat på just d20Modern (och inte D&D). Sedan är det ju andra förlag som har jox till d20M på gång, Sword & Sorcery håller t ex på att göra en version av gamla ohederliga Gamma World (som ju blev förlaga till svenska Mutant).

Boobis

Warrior

Jag har för mig att Digital Burn från Living Room Games är cyberpunk och baserat på just d20Modern (och inte D&D).

Du har så rätt. Nu står det att det kräver d20modern, men förut (vill jag minnas) stod det att det krävde D&D.

Att jag sen avskyr foton som illustrationer i cyberpunkspel är en annan sak =)

-J

Mask_UBBT

Hero
Taurems!!![OT?]

Tjur-folket är också helt underbart...

"I am able to help!"

:gremlaugh:
Taurems äger, gillar tanken att totempolar skulle kunna användas som vapen :gremcool:

jag gillar åxå handlingen i spelet, men tycker väl inte att den slutar... vad hände med Arthas och c:o?

/Mask - "what are these letters burned on to my ass?!?!"

Balderk

Swashbuckler

Okej... Det där lät ju faktiskt vettigt! Jag skulle nog inte köra Urban Arcana dock :gremsmile:

Bra att fått det uträttat iaf... Jag måste erkänna att jag börjar bli ganska sugen på spelet... Men min spelgrupp (där jag aldrig är SL,) har uttryckt sitt ogillande av Modern så det får nog stanna vid ett sug...

/Herr Balderk, har ju dessutom Tribe 8 att läsa!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Världen var för udda...

...den var för ovanlig, den var för skum, det var inte standard-fantasy. Och så retade sig folk på det faktum att mycket skrevs med slang.

För mig tog det en rejäl stund innan jag fattade att det var så bra som det är (i och med Planescape: Torment), men efter det var det kört!

Magnus (som köpte sina flesta Planescape-prylar direkt av Monte Cook, på eBay)