Nekromanti d20-artiklar i speltidning

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Om/när det dök/dyker upp en svensk speltidning som hade/har material till d20, vad skulle ni vilja läsa om då?

På allvar, det ni önskar har en stor chans att komma i tryck, så hjälp till att forma de kommande artiklarna till en ny svensk speltdning!

MVH

Magnus

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Balans

Det viktiga är att balansen hålls mellan att vara enbart en tidning för gamla rävar/redan frälsta och nybörjare. Jag t.ex. ser gärna enkla och balla äventyr för lvl 1 och uppåt och klarar mig rätt bra utan extra regler. Det finns det gott om redan i D&D.

Recentioner av produkter ser jag också gärna, liksom trevliga små extras som man får i Dragon-magazine och Dungeon-magazine (typ inredningsdetaljer i papp till battle-mats eller creature-tokens och andra fiffigheter).

Typ.

/Vulf

Mattis

Swordsman
Äventyrsuppslag av alla dess sorter! Helst inte för så höga levels, mellan 1 och 10 duger.

Precis som Ulven säger så är regler inte speciellt intressant att läsa. Däremot (vettiga) feats behövs, iallafall för oss som inte vill köpa fler böcker än de tre grundböckerna.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det jag helst vill se är artiklar, yrken, moddar, osv som inte är inriktade på strid.

*ska börja prenumerera* :gremsmile:

anth

Vetefan
Problemet som jag ser det är att d20 är så stort:
Dungeons&Dragons, d20Modern, STAR WARS, Call of Cthulhu, Wheel of Time - och nu har jag bara tagit upp Wizards produkter.
Att säga att man ska ge ut en tidning med d20-material idag är nästan lika stort som att säga att man ska ge ut en tidning med rollspelsmaterial.

Jag skulle vilja se 3 avdelningar: Fantasy-avdelningen störst, Modern-avdelningen mindre, SiFi-avdelningen minst (detta reflekterar givetvis min egen smak).

Korta recensioner av massor av produkter + riktiga djup-recensioner av hela världar som t.ex. Forgotten Realms (där man går igenom flera produkter samtidigt för att se hur de interagerar).

Långa kampanj-äventyr: i första nummret kommer ett 1st level-äventyr, i andra nummret kommer fortsättningen som är ett 2nd level äventyr, osv till 20:e nummret där det kommer ett 20th level äventyr som avlsutar de hela.

Ingen "svengelska". Jag vet att jag är hemsk när det gäller svengelska, men Oldtimer har gjort ett jättejobb med översättning så det finns svenska termer för det mesta.

Läsarmaterial, som kommit in genom t.ex. tävlingar.

Husregler. Personligen så är jag barnsligt förtjust i regelmodifikationer (som är balanserade och kan användas).

"Regel-hörna", där man går igenom och förklarar en specifik regel (mer som en FAQ för nybörjare).
T.ex. Attack of Opportunity, Critical hits, Multiclassing, Turn undead...

Exempel på hur man kan få annorlunda stämningar i sina kampanjer. Jag är urless på att alltid få höra att d20 bara är Hack n' Slash, det är på tiden att någon sätter sig ner och visar att man kan spela på andra sätt också.
(t.ex. nya sätt att använda spells, skills etc)

Internet-tips: bra sajter, var man kan ladda ner fria pdf-er osv.

Serie-strippar! En rollspelstidning utan serie-strippar är inte en... (vad hade det här att göra med d20?)

(prestige classes, feats, spells och monster är så uttjatat att jag inte vet om jag vill se mer - men jag tror att det är oundvikligt när man skriver om d20)

Oops...med alla mina förslag så skulle d20-avdelningen ta upp en ganska stor plats :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Jag skulle vilja se artiklar som visar upp att D&D inte bara behöver betyda grottröj. Det är så lätt för nybörjare att fastna i den fällan annars. Det kan röra sig om äventyr med ovanliga upplägg, artiklar om annorlunda spelstilar eller mindre regelmodifikationer. Dynasties and Demagogues visar ju upp en sida av D&D som annars får oförtjänt lite uppmärksamhet.

Och i största allmänhet: jättekul att det är en speltidning på gång! Det kan alltså komma något gott ur Sverox-tjafset i alla fall...

/Dimfrost, ser med tillförsikt på framtiden nu :gremwink:

Storuggla

Champion
Tja, vad skulle man vilja se/läsa? Tips om hur man lirar utanför grottorna, kanske några trevliga äventyr eller något. Jag kan däremot påpeka vad man inte vill se, där finns sådarna saker som prestige classes, feats och skills. Det finns det nog av redan. Och till skillnad från föregående talare så vill jag gärna se engelska uttryck, alla har inte Oldtimers d&D utskrivet utan förlitar sig på de engelska böckerna.
Jag kan nog komma på mer om jag erbjuds lite mer tid eller grogg.

Storuggla, mutkolv

Feliath

Swashbuckler
Fåsenu...

Jag skulle vilja se minispel á la Polyhedron, särskilt om kvaliteten håller sig i Iron Lords-nivå :gremgrin: Minispel är alltid kul att läsa, oavsett om man lirar dem. Om dessa minispel dessutom hade medföljande färdiga äventyr (och möjligen RP, om det behövs för äventyret) vore det gåvan från ovan; det vore ett apbra avbräck i kampanjliret att kunna plocka upp ett oneshot i en ny, häftig miljö och bara köra.
Och om äventyren var signerade Seter, och tidningen kom ut tillräckligt ofta, då skulle jag bara sluta hitta på egna grejer och parasitera på blaskan istället, varför jag är starkt mot det :gremwink:

Annars skulle jag vilja se små miljödetaljer, i stil med värdshuset i det där Sverox-numret fast till D&D/d20. Och på tvärs mot alla andra skulle jag vilja se feats och prestige classes, fast på ett speciellt sätt: tips om hur man implementerar prestige class-konceptet så det funkar, komplett med exempelklasser, eller balanserade featkedjor som kan användas för att simulera svärdsskolor (jag säger balanderade en gång till för säkerhets skull; alla lösningar jag sett hittills har varit kassa), eller regler för inhöstning av vapentekniker via akademiträning, eller varför inte featkedjor för att spela smidig värjduellistfighter? Sådant. Däremot vill jag inte se framvällande och meningslösa feats och PrCs som kastas in som enkel utfyllnad, sådär som de flesta utgivare gör.

Åh, och kan man få sig lite Rosenius-komik till livs klagar då inte jag :gremgrin:

/Feliath - rätt använda är Prestige Classes bra

[Edit] En konvertering av Mutant Chronicles till d20 Modern skulle också sitta fint, med fokus på Luna, noirdeckare, Brödraskapet och Southpaw-stats. :gremsmile: Och för mig får ni gärna behålla axelskydden; jag är sannolikt den ende på jorden som inte tycker de är dryga. [/Edit]

Storuggla

Champion
Re: Fåsenu...

"Annars skulle jag vilja se små miljödetaljer, i stil med värdshuset i det där Sverox-numret fast till D&D/d20."

Föpp, det vill jag också ha! :gremlaugh:

Storuggla, mer apor också

Dimfrost

Special Circumstances

Fast, var inte det värdshuset i Codex, på den tiden de hade med rollspelsartiklar?

/Dimfrost

Archer

Swashbuckler
Äventyr, platsbeskrivningar, varelsebeskrivningar, alternativa regler, adventureseeds, är väl sådant jag kan tänka mig att vilja se. Men framför allt recensioner av olika D20 produkter. Kanske även en djupdykning då och då i olika kampanjvärldar.

Något som vore väldigt trevligt; En kampanjvärld. Som sakta utvecklas och presenteras bit för bit i tidningen.

Vad jag inte vill se är; Mer prestige classes, mer spells, mer dåligt genomtänkta varelser..

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om/när det dök/dyker upp en svensk speltidning som hade/har material till d20, vad skulle ni vilja läsa om då?
Jag är väl fel person att svara eftersom jag inte spelar d20, men jag tycker saker ändå:

Och då vill jag naturligtvis se andra saker än rent regelmaterial. Saker som skulle kunna användas till andra rollspel också med lite omarbetning. Personer, platser, legender, samhällen och så vidare, snarare än prestige classes och spells. Värld snarare än regler.

På allvar, det ni önskar har en stor chans att komma i tryck, så hjälp till att forma de kommande artiklarna till en ny svensk speltdning!
Heja! :gremlaugh: :gremlaugh:

/tobias

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sånt är bra

Såna grejer blir det troligen, kanske en sida då och då, och med info för D&D, Eon ocyh DoD. Så kan många ha nytta av det!

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Attans!

Jag som tänkte skriva dåligt genomtänkta varelser! Då struntar jag i det! :gremgrin:

M.

Rosen

Myrmidon
jättekul att det är en speltidning på gång! Det kan alltså komma något gott ur Sverox-tjafset i alla fall...

Jag började med att posta en viss URL som svar på det här, men på det här forumet kanske du vill vara först med att släppa nyheten, Magnus? (-:
Nu när BSK har varit så är den väl iaf officiell och allt.

--
Åke

Rosen

Myrmidon

Annars skulle jag vilja se små miljödetaljer, i stil med värdshuset i det där Sverox-numret fast till D&D/d20.

(tänka...) 'Blå Flundran' till Gondica i #9?

Åh, och kan man få sig lite Rosenius-komik till livs klagar då inte jag

Tja, det lär nog bli en del sånt här...

--
Åke

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Postade först en viss URL här, men på det här forumet kanske du vill vara först med att släppa nyheten, Magnus? (-:
Bra försök, men jag hann med att bokmärka den innan du tog bort den! :gremgrin:

/tobias

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nja

Det är mer så här: jag vill inte spamma forumet med kommersiella länkar. Så den får ni hitta själva. :gremgrin:

M.