Nekromanti d20-artiklar i speltidning

Nightowl

Champion
Ikonoklasten

Ge mig regler eller skit i d20.

d20 är inte en värld, det är ett knåp-system. Möjligtvis kan man ha material om någon värld som publicerats till d20, men det är det det.

'Generiskt' material av typen 'generiskt fantasyäventyr' saknar all själ, allt hjärta och all form av intresse för mig, Jag gör mycket hellre om ett äventyr till Forgotten Realms till Mutant än sätter värden på ett 'generiskt' äventyr. Eftersom 'generiska' äventyr skall passa alla kommer de bara att ta fasta på de minsta gemensamma urtrista nämnarna.

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tja

Äventyr som bygger på en stark idé som inte är bunden till en värld, kan funka det också. Vi får se. Regler blir det, oavsett! :gremgrin:

M.

Netfeed

Swashbuckler
Re: Ja och nej

men det är tänkt att ni skall hålla på med rollspel ochinte gå över till att vara en fjant tidning?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ja och nej

Ja, vi ska vara en rollspelstidning. Nej, vi ska inte bli en fjanttidning. Såvida man inte tycker att rollspel är fjantigt. :gremgrin:

Min ambition är att sikta på att tidningen ska vara som White Dwarf var när den var som bäst! När det BARA fanns GW-material... nä... när det fanns material till många olika spel, och då artiklarna var tänkvärda även för de som inte spelade spelen.

Men vi får se hur vi lyckas. En nyckel till framgång är att vi VILL att ni klagar, tycker och kräver. Och bidrar. Då blir det bäst!

M.

Rosen

Myrmidon

Såvida man inte tycker att rollspel är fjantigt.

Det gäller att ha material om o-fjantiga rollspel, förståru. (-:
Nej, jag fattar inte vad "fjanttidning" betydde heller...

Min ambition är att sikta på att tidningen ska vara som White Dwarf var när den var som bäst!

Min ambition är (kanske inte oväntat) att den ska vara nåt i stil med gamla goa Rubicon - fast å andra sidan var deras ambition att Rubicon skulle vara som gamla White Dwarf...

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fenixforum på forumet?

Har ni funderat något på att göra en Codex och stoppa in ett eget forum på denna väl besökta sida?

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Och bidrar."

Bidrar som i att skriva eget och skicka in...?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nått forum blir det nog

Men om det blir här eller ett eget är inte bestämt. Vi får se vad som händer.

M.

Staffan

Myrmidon
Vild gissning

Nej, jag fattar inte vad "fjanttidning" betydde heller...
En vild gissning är att "fjanttidning" anspelade på hur Codex muterade från tämligen renodlad rollspelstidning till vad det nu är den är nu för tiden.

Big Marco

Läskig
Re: Hemma-hos

Jag tycker du skall göra undersökande hemma-hos-reportage hos rollspelstillverkare i Sverige, och sedan göra om dessa enligt D20-mallen - med levels och allt. Sedan kan man sätta en CR på dem och döda dem man inte gillar.

Big Marco

Läskig
Re: Halvt om halvt OT

Beröm och hyllning hjälper lång väg...

...samt en prenummeration (eller tre). ,-)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Haha! ...

Bisarr idé.

Vad skulle du själv säga att du är för level?

Jag är i alla fall en Commoner 2/Expert 10/Bard 7/Fighter 1.

Bara så ni vet.

Får man bara önska till D20? :gremcrazy:

Jag vill har mycket recensioner. Dels alla svenska rollspelsprodukter som ges ut (det blir väl något/några per nummer) men även annat (t ex D20 även om jag inte är så intresserad). Sen vill jag ha minst 10 kortare äventyrsidéer varje nummer (till allt: fantasy, skräck, mutant m m).

Jag tycker det skulle vara skitkul om det kom en ny svensk rollspelstidning. Sen spelar det ingen roll om det är massor av material till D20 (funderar eventuellt att skaffa D&D 3.5).

Sen har jag en fråga angående D20. Finns det inga planer av WOTC att ge ut en "ren" regelbok? D v s inte D&D utan bara en grundbok som systemet bygger på (och sen kan alla andra spel använda sig av den istället för PG till D&D). För det är nämligen lite av irritationsmomentet när det gäller D20 för mig.

Willie

G

Guest

Guest
Jadu svaren på den frågan är nog olika från varje person.

Men för mig personligen saknar jag en tidning likt den "gamla" Sinkadus där man fick allt i en blandad kompott och det vara bara att läsa och älska. Rubicon var bra men den har inte lyckats ta en plats i mitt hjärta som Sinkadus. Har fortfarande minnen från ett antal artiklar och intressanta äventyr som publicerades i den tidningen. Vem kan glömma exempelvis "Krugal Svylses Förbannelse" vilket nog är bland det mest underhållande äventyr man någonsin spelat under sin långa "karrär".

Hursomhelst summan av kardemumman är att jag skulle nog blanda så mycket bara gick och försöka använda "generella" artiklar så vem som helst kan enkelt modifiera materialet och använda det i sina egna spel. Själv älskar jag äventyrsideér och äventyr (bra att ha när man drabbas av idetorka). Men skulle inte ha något emot artiklar på olika typer av kampanjeideér osv. Recensioner skulle kunna stoppas in också men i ärlighetens namn så tycker jag att jag ser recensioner på rollspel vart jag än vänder mig så jag skulle då definitivt klara mig utan dom. Däremot artiklar/prewievs på kommande rollspel och moduler skulle vara intressant.
Men i grund av botten det jag jagar efter är kampanj/äventyrs ideér, generellt kan man säga material som jag kan använda mig av i mina spel
Och vilken tidning skulle vara komplett utan en seriestrip, helt enkelt ett måste.

Kanske dags att börja rota i sina gamla pappershögar för att se ifall man hittar något intressant man kan skicka in.

G

Guest

Guest
Re: d20 är den gemensamma marken

Låter helt rätt, bara för att jag spelar D&D vill jag inte bli helt utesluten från vissa artiklar. Rutor med konverterings tips låter som en utmärkt ide. Lite som de gamla Sagan om Ringen äventyr som kom med stats till både Expert och Sagan om Ringen-rollspelet.

Lustigt nog är de flesta köpta äventyr jag lett för min grupp ej d20 material utan andra konverterade äventyr från andra rollspel. Ju mer jag läser om tidningen desto mer exalterad blir jag. Hoppas den blir av.
Lycka till!

CEMaul

Veteran
Hej - Jag skulle vilja läsa om lite mer orginella saker som ingående använing av nya tortyredskap i dungenons & dragons (gärna magiska) eller kanske lite helt nya rollspel och ideér till egna d20 rollspel. //hej - CEMaul

Rosen

Myrmidon
Speltidningar (OT)

för mig personligen saknar jag en tidning likt den "gamla" Sinkadus där man fick allt i en blandad kompott och det vara bara att läsa och älska. Rubicon var bra men den har inte lyckats ta en plats i mitt hjärta som Sinkadus.

Det är en viktig skillnad där; Rubicon skrev om lite allt möjligt, medan Sinkadus bara handlade om Äventyrsspels egna spel. (Historiskt faktum: Target bokförde kostnaderna för Sinkadus som "marknadsföring".)

Och vilken tidning skulle vara komplett utan en seriestrip, helt enkelt ett måste.

Ser fö att min introduktionstext om Birger Barbaren har kommit upp på speltidningen.se nu...

Kanske dags att börja rota i sina gamla pappershögar för att se ifall man hittar något intressant man kan skicka in.

Gör så! (-:

--
Åke