Nekromanti d20-artiklar i speltidning

Netfeed

Swashbuckler
kan man inte få en utökad magnus-tycker-om register?
med massa annat bjäffs så att den blir lite utökad eller något i den stilen?

recensioner är bra, det gillar vi...

G

Guest

Guest
Re: Speltidningar (OT)

Det är en viktig skillnad där; Rubicon skrev om lite allt möjligt, medan Sinkadus bara handlade om Äventyrsspels egna spel. (Historiskt faktum: Target bokförde kostnaderna för Sinkadus som "marknadsföring".)
True, true! Men trots det har jag kvar några gamla Sinkadus-tidningar som faktist trots "Äventyrsspels" inriktningen innehåller matnyttig information för spelare/spelledare av andra spel. Jo Rubicon höll i princip samma klass men det är Sinkadus som lärde upp mig som den entusiastiska rookie man var när man börja spela rollspel under 80-talet och liksom de flesta som började på den tiden var ju Drakar och Demoner instegsporten till rollspelens underbara värld. Därav platsen i mitt hjärta. :gremwink:

Angående material idén så har jag faktiskt ett ganska färskt material som kanske skulle kunna vara av intresse.
Har nyligen klåpat ihop en fantasytrilogi löst baserat på "Gamla" Star Wars, började som GURPS äventyr men blev även konverterat till D&D (var osäker på vilket spel jag skulle använda, blev GURPS till slut). Hursomhelst skulle lätt kunna utveckla mina tankar under äventyrstillverkningen till en artikel med tips och råd för spelledare med idétorka som vill knåpa ihop äventyr eventuellt med äventyren som exempel, eventuellt med lite konverteringstips också för olika system.

Staffan

Myrmidon
Finns det inga planer av WOTC att ge ut en "ren" regelbok? D v s inte D&D utan bara en grundbok som systemet bygger på (och sen kan alla andra spel använda sig av den istället för PG till D&D). För det är nämligen lite av irritationsmomentet när det gäller D20 för mig.
Nix. Hela poängen med d20 ur WOTCs synvinkel är nämligen att sälja fler Player's Handbooks. Däremot kan vem som helst destillera ur systemet ur System Reference Document och ge ut (med vissa begränsningar om man vill använda d20-loggan).

Sedan kan nämnas att d20 Modern känns bra mycket mer allmängiltigt än D&D.

anth

Vetefan
Re: renodlat d20

Ska inte moongoose ge ut en egen variant av players i pocket-format?

Dessutom har jag för mig att det är några galningar som håller på att samla ihop allt OGC-material som finns till d20 och ska publicera det.
(jag har för mig att man talade om 1000 sidor)

anth

Vetefan
Re: Speltidningar (OT)

Men trots det har jag kvar några gamla Sinkadus-tidningar som faktist trots "Äventyrsspels" inriktningen innehåller matnyttig information för spelare/spelledare av andra spel.
Rätta mig om jag har fel, men Äventyrsspels första produkter var väl BRP-liknande, och BRP-produkter är av sin natur väldigt lätta att konvertera.

(tyckte också om Sinkadus-tiden, även om jag lyckats slarva bort mina ex. :gremfrown:)

anth

Vetefan
Jag skulle vilja läsa om lite mer orginella saker som ingående använing av nya tortyredskap i dungenons & dragons
Provat "Book of Vile Darkness"? :gremsmile:

Jag tvivlar på att Fenix kommer ha d20-loggan på sig så redaktionen är ju inte bakbunden av några d20-licenser som förbjuder övervåld och bröstvårtor. Däremot så är frågan snarare var man drar gränsen mellan smakfullt och smaklöst.

anth

Vetefan
Re: X? och Rollspelshistoria

Sverox
Codex
Fenix
Varför x på slutet? (bara en filosofisk undring)

Kan man inte tänka sig repotage om rollspelshistorian?
Hur började det? Hur utvecklades den? Osv...
(om det publicerats i någon annan tidning så har jag missat det)

Staffan

Myrmidon
Re: renodlat d20

Ska inte moongoose ge ut en egen variant av players i pocket-format?
Jo, det sägs det. Jag är inte så insatt i just detta själv.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
X marks the spot

Hehe, nä, det är väl bara det att det lyckades vara ett bra namn och en schysst symbol. Och Fenix hade X på slutet... Visst har det nån slags koppling till Sverox och Codex, nu är det bara viktigt att undvika förvirring! :gremgrin:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
På a svarar vi b och på c vet vi inte

1. Ja, Mongoose håller på med Pocket Player's Handbook. SRD:n i miniformat såvitt jag vet.

2. Har ingen aning, men Prometheus-gänget vill göra en SRD som innehåller allt och som inte är begränsad av WotC. Som OGL alltså, vilket de får.

Url: http://www.thefga.com/

M.