Nekromanti d20-artiklar i speltidning

Eksem

Champion
Halvt om halvt OT

Om jag förstått det rätt är det alltså samma människor som inte fick fortsätta göra Sverox som bestämt sig för att göra en egen speltidning istället?

Boobis

Warrior
Precis det som inte finns i amerikanska speltidningar :gremsmile:

Mer feats/spells/PrC publiceras ju redan i varje modul och i alla tidnigar. Det måste finnas andra sätt att utveckla DnD.

Städer, länder, organisationer, npc's, ävetyrsidéer, äventyr ... sånt gillar jag. Och dyker det upp en intressant välbesriven organisation kan man kanske stå ut med en halv sida prestige-class ... :gremwink:

Överhuvudtaget tycker jag att mycket av det som publiceras till DnD går ut på att göra din rollfigur effektivare, och jag tycker i allmänhet att det gör spelet mindre intressant ...

Har varit med om allt för många kampanjer som urartat i "jakten på den bästa PrC:n"

/J

Rosen

Myrmidon
Re: Halvt om halvt OT

Om jag förstått det rätt är det alltså samma människor som inte fick fortsätta göra Sverox som bestämt sig för att göra en egen speltidning istället?

Exakt samma människor; idén väcktes faktiskt samma dag som förbundsstyrelsen tog sitt beslut.
Har man nu ägnat flera år åt att samla ihop ett stort och brett nätverk med kontakter och skribenter till höger och vänster, så kändes det rätt fel att bara låta det dö ut pga några boys i en styrelse.

--
Åke

Eksem

Champion
Re: Halvt om halvt OT

Fan va häftigt, det är en sån sorts människa jag önskar att jag var. Jag önskar också att jag hade något konstruktivt att komma med här.

Rosen

Myrmidon
Ungefär?

Jag tyckte han var rätt på pricken. (-:

...dessutom, om man gör en fristående tidning kan man fylla den med vad man själv vill, och om man gör en kommersiell tidning fyller man den med vad läsarna vill. Båda är faen så mycket roligare än att fylla en tidning med vad en förbundsstyrelse vill.

--
Åke

anth

Vetefan
Re: Ungefär?

Det blir alltså en komersiell tidning som man kan köpa i pressbyrån, mao en direkt konkurrent till Codex?
(jag tycker varken det är bra eller dåligt, jag är mest intresserad av var jag kan få tag på den)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ja och nej

Fenix kommer inte att bli en konkurrent till Codex. Codex har ett annat fokus, och vi kommer att fylla en annan nisch.

Du får tag på den genom att prenumerera.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jepp (OT)

Det blir även material till alla svenska rollspel (som är i tryck). Kommersiella rollspel som amatörrollspel, NeoGames, Riotminds, Järnringen, Rävspel, Rävsvans, och flera andra har redan sagt att de är med på resan!

M.

Rosen

Myrmidon
Re: Ja och nej

Codex har ett annat fokus, och vi kommer att fylla en annan nisch.

Det har fö Codex-red sagt själva; vi snackade med dem om saken.

Du får tag på den genom att prenumerera.

...plus att man väl kommer att hitta den i spelbutiker - SF-bokis har t.ex sagt att de tänker ta in den. Men att prenumerera är ju billigare. (-:

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Re: Jepp (mindre OT)

Det blir även material till alla svenska rollspel (som är i tryck).

Fick tidigare idag frågan på Lancelot-listan om det även kommer att finnas material till äldre spel, som Khelataar och Wastelands. Svaret är väl kanske, i eventuellt mån av utrymme. Just nu verkar det största problemet med tidningen vara att det kommer att bli lite trångt. (-:

Iaf, tillbaks till originalämnet: En bunt speltillverkare är alltså på om att skriva ihop officiellt inhouse-material till Fenix, fast när det gäller D&D och övrigt D20 så lämnar resten av redax med varm hand över till Magnus att vara tidningens Head Honcho på den biten. Artikelidéer och relaterat material kommuniceras därför lämpligen till honom.

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Re: Jepp (OT)

Personligen föredrar jag att så stor del som möjligt av materialet görs fristående från regelsystem. Även om det beror på att jag egentligen inte spelleder vare sig svenska spel eller d20 och därmed är en rent egoistisk önskan så finns det också ett annat perspektiv, nämligen att det breddar innehållet så att en större del av det blir till nytta för läsaren, oavsett vad han/hon spelar.

Även om man inte är beredd att ta steget fullt ut så kan man ju underlätta användningen med olika system genom att undvika att hänga upp saker på sådant som är specifikt för ett system (exempelvis så kan man i ett mordlösarscenario i fantasymiljö hellre välja att mördaren är en "generisk" varelse i stil med en changeling än att man bygger det på en komplex användning av systemspecifika varelser och spells (mindflayer med olika illusioner och liknande)). Man har helt enkelt i bakhuvudet att brukaren kanske föredrar ett annat system (eller värld, man bör inte alltför hårt låsa till en viss värld heller).

Ville bara ge lite insikt i vad som styr min användning av två hundralappar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Min tanke

vi vill göra material som drar nytta av styrkorna hos de olika spelen, ibland är det världen, ibland reglerna. Samtidigt vill vi försöka se till att så mycket material som möjligt är användbart för så många som möjligt. Balansen mellan de två ambitionerna är svår, men tex d20-materialet kommer absolut ha en dimension som är tilllämpbar på andra spel.

I alla fall ska vi försöka.

M.

Eksem

Champion
Re: Min tanke

"vi vill göra material som drar nytta av styrkorna hos de olika spelen, ibland är det världen, ibland reglerna."

Det tycker jag faktiskt är en jättebra idé. Ett värdshus som funkar i både Ereb, Trudvang och Västmark kanske är bra på pappret, men det är roligare med annorlunda, mer spelspecifikt material, tycker jag. Trots att jag inte spelar ett enda svenskt spel utom moddade ELRIC!-regler i Trudvang och bara en D20-klon utan D20-logga som jag ändå inte fattar ett jota av.

Så, inga eländiga kompromisser; utan bredd _på_ artiklarna, men inte _i_ artiklarna. (blev det där rätt?)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
d20 är den gemensamma marken

Jag tror att jag kommer att göra såhär:

Artiklar till d20 kommer att vara ganska genrella med tanke på värld, men specifika på idéer. Varje sådan artikel (som ett värdshus som är hemsökt a la Spiritede Away, tex) kommer att ha rutor som tipsar om hur man kan använda materialet i Eon och DoD.

M.

Vindhand

Myrmidon
Coola personer

Nu kanske jag är färgad av tävlingen nyss men jag tycker det är roligt att läsa om intressanta rollpersoner/NPCs. Folk man kan slänga in i sin egen kampanj, slakta på idéer eller bara läsa om och uppskatta. Det behöver inte vara mycket text, bara den är bra :gremwink:

Detsamma gäller organisationer, från alla grenar av alignmentkartan och med intressanta mål, medel och stil.

Storuggla

Champion
Re: Jepp (OT)

"Det blir även material till alla svenska rollspel (som är i tryck). Kommersiella rollspel som amatörrollspel, NeoGames, Riotminds, Järnringen, Rävspel, Rävsvans, och flera andra har redan sagt att de är med på resan!"

Nä dra mig på en liten vagn och kalla mig för Örebroare! Det här är ju snorigt goda nyheter! Dags att börja prenumerera på en tidning förutom morgondraken då alltså. Mums mums. :gremlaugh:

Storuggla, dansar en glad bugg