Nekromanti d20 Basic Set

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Funktion

Jag ser det som att ett d20 Basic Set först och främst skulle vara till för mig själv, och för konventsspel. Jag tycker att det kan ta lite för lång tid ibland att göra gubbar till D&D (särskilt om man är åtta spelare och bara har en Player's Handbook). Därför vill jag ha ett bantat regelsystem som gör det lättare för alla att ha en chans att göra gubbar snabbt, som en mini-Player's Handbook, och en mini DMG och mini MM för att göra det enkelt för spelledaren att snabbt komma igång.

Det stora antalet val som finns gör ju att det tar tusen timmar för vissa spelare att bestämma sig för vad man vill göra med sin gubbe. Ibland vill man komma igång snabbt, och det är där jag ser d20 Basic Set som en möjlig lösning.

Jag tänker nog skriva på engelska. Utifall att det blir bra, finns det en något större publik att nå ut till. Men en svensk översättning är ju inte helt fel kanske.

En annan tanke: man kanske till och med skulle ha med en jätteenkel värld också?

Vad tror ni om att stoppa in en jätteenkel värld, typ ett kungadöme och en skog med lite spännande platser och en karta? Eller ska man hålla det öppet?

M.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
WotC kommer med just en sådan produkt till hösten.
Kommer det att vara ett riktigt världsoberoende basic-set till d20 eller bara en nedbantad version av D&D? Jag hittade ingen information om den när jag skummade igenom Wizards hemsida.

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Funktion

Jag ser det som att ett d20 Basic Set först och främst skulle vara till för mig själv, och för konventsspel.

Weee! Då kanske man får se ett DnD-scenario arrangerat av Magnus Seter inom en snar framtid? :gremgrin:

Om det skulle visa sig att du tryckte upp den så skulle jag köpa det för att det är bra att ha, speciellt om man ska introducera nybörjare och förutom det vill jag se att vissa regler snyggas till lite.

En annan tanke: man kanske till och med skulle ha med en jätteenkel värld också?

Det är en bra idé. Både att köpa världar och att bygga egna världar är krångligt, speciellt för nybörjare. Att lägga med en enkel värld skulle göra spelandet smidigare även om ditt förslag kändes lite lite även om det inte behöver vara mycket större. Typ två kungadömen, en ganska, fruktanskvärt stor stad, en stor skog, ett berg med grottor, några organisationer och några konflikter, ett par viktiga personer och voila, där har du en, inte för liten, nybörjarvärld (ni som inte redan lag märke till det så kan jag ju meddela att jag inte skulle ha något som helst emot att se The Sword Coast som den lilla världen :gremsmile: ).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Göra gubbar

Det stora antalet val som finns gör ju att det tar tusen timmar för vissa spelare att bestämma sig för vad man vill göra med sin gubbe.
Jag spelar inte D&D, men inbillade mig att det skulle gå väldigt fort att göra en gubbe till det. När man valt ras och klass är man väl nästan klar? Det är ju inte speciellt många färdighetspoäng man har att placera ut och en nybörjargubbe får inte välja speciellt många feats eller spells (om ens några).

/tobias

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag vet inte speciellt mycket detaljer om produkten. Jag antar att den är avsedd som en introduktion till D&D. Någon annan som hört något mer specifikt?

Frågan är om det ens var till hösten den skulle komma... kanske var det då vi skulle få mer info... äsch, jag minns inte. Får gräva i arkiven.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Funktion

Okej, då förstår jag hur du tänker. Även om jag föredrar färdiga gubbar på konventsspel, förstår jag behovet att skapa en uppsnabbad version även för privat bruk.

Kanske går det att få vissa synergier mellan ditt projekt och mitt Dunder&Drakar - Äventyrsspelet (som inte har avsomnat, det bara vilar lite)? Även om du skriver på engelska och jag på svenska.

/Miakel

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det beror på VEM som gör det...

När jag gör en rollperson i DnD så tar det på sin höjd en kvart. Välja det, det och det och skriva det på formuläret.

Däremot när min kompis gör rollpersoner så tar det säkert två timmar. Han kan inte bestämma sig om det eller det och så vidare.

Så det är oerhört mycket vem som gör karaktärerna och hur bra denne är på att först, bestämma sig och sen skriva upp det viktiga. Men i Players Handbook finns det, i stort sett, färdiggjorda rollpersoner som man bara skriver av så har man en färdig level 1-rollperson. Jag har aldrig använt dem för de är så fokuserade på att upprätthålla klicheérna som finns. Dwarf-Clericen har lagt feats för att kunna använda yxa bara för att dvärgar använder warhammer. Det sneda är att heavy macen som cleric kan använda utan feats är bättre. Det är bara ett exempel och antagligen det värsta, men iaf. Det finns många genvägar när man gör rollpersoner som borde kunna snabba upp skapandet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Naturligtvis... (Snart OT)

...men allt är ju relativt.

Hur lång tid skulle det ta för din stackars kompis att göra en rollperson till ett spel som GURPS, där man inte har några färdiga riktlinjer och en hel hög med poäng som ska fördelas på grundegenskaper, färdigheter, fördelar och nackdelar?

På en absolut skala tror jag att det går ganska fort att skapa en rollperson till D&D jämfört med andra spel.

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Naturligtvis... (Snart OT)

Hmm... Just GURPS vet jag inte, men till Eon tar det säkert ett helt spelmöte för honom och jag klarar samma sak på en timme. Han är långsam när det gäller allt. :gremlaugh:

Men okej då, det går antagligen snabbare att göra rollpersoner i DnD än vad det gör i de flesta andra spel.

Troberg

Sinister eater
Du menar marknadsföringen som lät "Skynda er och köp ett Basic Set!"?
Jag menar marknadsföring i form av att plantera iden till en grundläggande starterversion.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag menar marknadsföring i form av att plantera iden till en grundläggande starterversion.
Jo, men en grundläggande startversion av vad? Ett sådant spel på engelska blir ju lika fristående som EverQuest eller Mutants&Masterminds. Det blir ju liksom ingen startversion till något annat spel. Utan d20-loggan är det inte ens uppenbart att det är en startversion till D&D eller ens d20.

Med andra ord är inte produkten så mycket hjälp av den planteringen.

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Syneriger

Klart att det skulle finnas synergier.

Men förvänta er inte att detta blir klart i en handvändning. Det ligger tre rollspelssupplement, två rollspelsäventyr, ett seriemanus, ett filmmanus och lite översättning före i pipelinen. Nån gång i december tror jag att jag ska kunna börja bita i det här, men jag vill börja tänka redan nu. :gremgrin:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Wizard eller Sorceror?

Ska man ha med Wizard (för att det är klassiskt) eller ska man ha med Sorceror (för att det är lättare för nybörjare)?

M.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Sorceror!

Ska man ha med Wizard (för att det är klassiskt) eller ska man ha med Sorceror (för att det är lättare för nybörjare)?

Sorceror av två anledningar! 1. Det är lättare för nybörjare. 2. Sorcerorn är bättre. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Re: Sorceror!

Sorceror av två anledningar! 1. Det är lättare för nybörjare. 2. Sorcerorn är bättre.
3. Om man vill spela SF kan man ha en Flying souceror!

Feliath

Swashbuckler
Wizard!

Därför att trollkarlar ska ha sina böcker och för att det är så fånigt att basera besvärjande på Cha att jag husreglerade det, så det vill jag inte prägla folk på.

Och för att Yassilus är dum i huvvet. :gremgrin:

Eller OK, faktiskt är det rätt coolt att formla sig med Cha om man gör det rätt, men det tycker inte jag de gjorde. Det känns helt rätt för älvor, dock. Mer Fey i D&D! (Jag har gjort egna alver med ECL bara därför.)

/Feliath - hell in a handbasket

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Wizard!

Därför att trollkarlar ska ha sina böcker och för att det är så fånigt att basera besvärjande på Cha att jag husreglerade det, så det vill jag inte prägla folk på.

Om Magnus bestämmer sig för att köra Sorcerorn så ska han givetvis ändra så att det baseras på Intelligence istället. Tycker jag iaf. :gremsmile:

Och för att Yassilus är dum i huvvet. :gremgrin:

Jag ska tjalla för Feuflux!!

Feliath

Swashbuckler

Om Magnus bestämmer sig för att köra Sorcerorn så ska han givetvis ändra så att det baseras på Intelligence istället.
Äh, fast det är ju inget bra, då blir ju folk bara förvirrade när de får tag i fullversionen (fast med tanke på vad Magnus tänkt ha setet (oh ho-ho-ho :gremtongue:) till kanske det inte spelar någon roll). Man lär sig fel, liksom.
Åsså är du dum. :gremwink:

Jag ska tjalla för Feuflux!!
:gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:
Hjälp! Jag ska vara snäll, jag lovar! :gremlaugh:

/Feliath - If You Can Imagine That

Ackerfors

Alas, your rapids!

(fast med tanke på vad Magnus tänkt ha setet (oh ho-ho-ho :gremtongue: ) till kanske det inte spelar någon roll)

Du borde bli tvångsmatad med kaktus-yoghurt för det där skämtet... :gremtongue:

Äh, fast det är ju inget bra, då blir ju folk bara förvirrade när de får tag i fullversionen

Det är sant förstås. Tänkte jag inte på.... Även om jag inte vill ha fullversionen om jag har basset:et... :gremsmile:

Åsså är du dum. :gremwink:

FEEEEUUUFLUUUUX!! *ropa*

Hjälp! Jag ska vara snäll, jag lovar! :gremlaugh:

Tur för dig... :gremgrin: