Nekromanti d20 Basic Set

Staffan

Myrmidon
Re: Wizard eller Sorceror?

Wizard, eftersom jag vill se en symmetri med clerics. Om det hade funnits en grundklass som funkade som en spontan cleric hade det varit en annan sak, men eftersom det inte finns det föredrar jag wizards.

Det finns visserligen minst två spontana prästklasser (plus eventuella tredjepartsprodukter) - shugenja från Oriental Adventures och mystic från Dragonlance, men dessa är inte OGC och kan alltså inte användas.

Lord_Crucificer

Veteran
min åsikt...

1. Svenskt!

2. Bara tre raser, Människa, dvärg och alv. Egentligen vill jag även ha med halvling, men det blir jobbigt med en massa size modifiers och sånt.

3. Bara, som många hittils har sagt, Fighter, Wizard, Rouge och Cleric. Vill man ha en Paladin ser du till att multiklassa dig Fighter/Cleric och en bard klassar sig Wizard/Rouge. INGA PRESTIGE CLASSES!!!

4. Skills ska vara kvar, men generalisera lite. ta bort profession och gör att craft bara finns i ca 3 lägen (wood, stone, metal). Lägg ihop spellcraft och Knowledge Arcana.

5. Feats är ett måste. men, som någon sa, gör dem kraftigare och ge ut färre, kanske en var fjärde level, och Fightern får bonus på level 1,3,6,9,

6. Max level bör sättas till 10. Det är tillräckligt hög för att kunna döda lite starkare monster, men du har kommit såpass långt fram att det kanske är dags att gå över till riktiga D&D 3e.

7. Ändra om hp-systemet till detta:
Spelare börjar med Con-värdet (inte modifiern) +halva sin livtärning. så en genomsnittlig dvärgmagiker börjar med 12+1d2 hp medans en alvkrigare börjar med 8+1d5 hp. Detta gör att karaktärerna tål mer i början och mindre i slutet, vilket gör att nybörjare slipper tappa tålamodet för rollspel för att de dör av en träff från en orc (vilket man lätt gör i vanliga fall, då de har en genomsnittsskada på 9.5)

8. Rensa bland magierna, och ha bara sex "skolor", Summonings, Curses, Blessings, Attack Spells, Personal, och Universal.
Detta får det att se ut som om magin bara är tänkt för strid, och att det bara är på universal man har utanför-strids-besvärjelser. Tänk då på att Dancing lights hamnar på Summonings och Change Self på Personal.
för prästernas skull kan man även dela upp dem i goda, onda och neutrala besvärjelser, men undvik kaotiska eller ordnade formler.

9. Rensa bland monstrerna. Ha bara Animals, Undead, Beasts, Creatures (magical beasts, drakar och abberations) och humanoids. Skippa Outsiders totalt.

10.
Du goda, du varma, du bubblande gröt
Du tysta du glädjerika goda
Jag hälsar dig vänaste gröt uppå vår jord,
Din smak, din lukt, ditt fiberrika havre!
Din smak, din lukt, ditt fiberrika havre!

Nightowl

Champion
Moradin

Är inte dwuff-prästen en Moradin-präst, som använder krigshammare (de är bra att ha när man kastar krigsspells, och man får de dära featsen gratis om man tar War domain, tror jag, annars är det väl rollspelande)?

Erik

Shaggy

Swordsman
Båda eller ingen.

(Eftersom ALLA verkar stava fel skadar det kanske inte att påpeka att det heter "sorcerEr".)

Jag tycker att om du inte ska ha med båda är det bättre att skapa en ny magikerklass som är en mix av dem än att bara välja en. Det känns nästan självklart att den bör vara Int-baserad. Om du inte har med Bard tycker jag att den bör ha mer tonvikt mot Sorcerer (d v s utan krav på förberedelse av besvärjelser). Annars skulle man kunna tänka sig den mer Wizard-aktig men utan existens av formelbok. (Ska man förenkla är det onödigt att komplicera det med sådana saker.)

Vad gäller övriga klasser är Fighter och Rogue givna. Jag föreslår att du tar med Cleric också. Barbarian, Paladin, Ranger och andra är inte särskilt nödvändiga.

Shaggy

Swordsman
Vad hade du tänkt göra med den sedan? Om du försöker publicera den, t ex på nätet, gör du ju intrång på WotC:s upphovsrätt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Urgh... [ot]

(Eftersom ALLA verkar stava fel skadar det kanske inte att påpeka att det heter "sorcerEr".)

Jag hänvisar till www.stavatillkonstigwizard.nu!

Och en annan sak... Det var ju inte sorcerer han stavade till utan sorceror... :gremtongue:

*inte seriös*

Krille

Super Moderator
"Vad hade du tänkt göra med den sedan? Om du försöker publicera den, t ex på nätet, gör du ju intrång på WotC:s upphovsrätt."

Inte om han håller sig till OGL- och/eller d20-licenserna.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
OGL all the way

Tanken är att använda d20-systemet och OGL-licensen. Då kan jag göra precis vad jag vill med systemet! :gremgrin:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Just ja

Races - vilka ska vara med?

Human, Elf, Dwarf, Half-elf, Half-orc

Classes - vilka ska vara med?

Fighter, Rogue, Wizard/Sorcerer (har inte bestämt mig)

Demi-human Classes - ska man tillåta demihumans att vara alla klasser, eller ska Elf vara en egen klass som i gamla goa D&D?

Alla ska kunna vara alla klasser. Men något om kulturella skillnader vill jag ha med.

Skills - ska man ha med skills?

Ja, fast endast en grunduppsättning.

Feats - ska man ha med feats?

Ja, fast endast en grunduppsättning. Några till varje class.

Levels - hur många ska man ha med?

20 eller nått sånt.

Monster - vilka måste vara med?

Svartalfer, troll, jättar, drakar, vandöda, skelett, ulvar, björnar, hästar, fåglar, vargar, djur

Multiclassing - ska man tillåta det?

Nej. HA! Ska det vara enkelt så ska det. Däremot kan jag tänka mig att tillåta vissa enklare Prestige Classes för att ge olika möjligheter till utvecklande av rollpersonen. Men jag vill uppmuntra arketyper.

AoO - ska det vara med?

Nej.

Spells - ska man begränsa antalet?

Ja.

Det var det jag tyckte.

M.

Krille

Super Moderator
"Pappa drog hemifrån när jag var fyra..."

"Human, Elf, Dwarf, Half-elf, Half-orc"

...hur kommer halvorcherna till? Jag hittar inte helorcher ens bland monster, så vida man inte räknar "djur" förstås. Men annars... tja, var tog deras pappa vägen?

Eller är halvorcher en helt egen ras? :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kanske om jag får bli klar först...

...så kanske det blir tydligare att half-orc är en ras som skapats av drakarna för att fungera som spegelbild för halvalverna. De skapas spontant när en halvalv föds, och ibland byter troll som hittar dem i skogen ut den ena mot den andra.

Ordet "half" betyder på drakspråket "den som föds i skogen".

"Orc" betyder "ful unge".

Alltså behöver det inte finnas nått som kallas "orc" för att det ska finnas nått som kallas "half-orc" eftersom det du trodde var "engelska" egentligen är drakspråket som ingen utom jag talar. Tyvärr så är det så att orden "Half-elf" är engelska, så jag förstår att det blir lite förvirrande. :gremgrin:

Eller nått...

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Just ja

Races - vilka ska vara med?

Human, Elf, Dwarf, Half-elf, Half-orc
Yippi! Inga halflings, hatar de där krittren.

Classes - vilka ska vara med?

Fighter, Rogue, Wizard/Sorcerer (har inte bestämt mig)
Vem ska kunna läka?

Levels - hur många ska man ha med?

20 eller nått sånt.
Låter lite mycket, såvida du inte minskar stegens innebörd. Reglerna blir ofrånkomligen mer komplicerade på den nivån.

Annars låter resten vettigt.

Shaggy

Swordsman
Re: OGL all the way

Öh? Har jag missat något eller har ni gjort det? OGL gäller ju saker som släppts som OGC. Coreböckerna till D&D är inte OGC.

Från första sidan till PHB 3.5:

This Wizard of the Coast game product contains no Open Game Content.
No portion of this work may be reproduced in any form without written permission.

http://www.wizards.com/d20/files/d20guide.rtf definierar vad man får göra när man ger ut en d20-produkt. Mer precist får man inte publicera något som har med "character creation" att göra. Man måste hänvisa till PHB eller d20 Modern på något av ett antal fastställda sätt.

Poängen är givetvis att alla som vill använda en d20-produkt måste köpa WotC:s coreböcker. Det är som när Microsoft tillåter andra än Microsoft att skriva Windowsprogram. Då får de visserligen viss konkurrens när det gäller att sälja Office, men det tar de igen på att sälja mycket mer av både Windows och Windowsprogram.

Character creation means a description of the process of assigning initial scores to abilities, selecting a race, selecting a starting class, assigning initial skill points, selecting initial feats, selecting initial talents, and picking an initial alignment. You may, at your option, refer readers to the section on Character Creation in the Dungeons & Dragons Player's Handbook or d20 Modern Roleplaying Game, including explicit references to any of the named steps in the process for character creation. You may, per this paragraph, indicate that a player should use a character race or class presented in your work in addition to, or exclusive of those presented in the Core Books. In no way should this paragraph be construed to allow you to present the process for creating a character as defined in the previous paragraph. The intention of this paragraph is to allow you to more easily integrate your work with the system described in the Player's Handbook or d20 Modern Roleplaying Game.
You must include, visibly and in a readable size, on the cover or back cover (or title page of works without covers) of the Covered Product, one or more of the following text blocks:

"Requires the use of the Dungeons & Dragons(R) Player's Handbook, Third Edition, published by Wizards of the Coast, Inc."

or

"Requires the use of the Dungeons & Dragons(R), Third Edition Core Books, published by Wizards of the Coast, Inc."

or

"Requires the use of the Dungeons & Dragons(R), Third Edition Core Books, and the Psionics Handbook, published by Wizards of the Coast, Inc."

or

"Requires the use of the d20 Modern(tm) Roleplaying Game, published by Wizards of the Coast, Inc."

or

"Requires the use of a Roleplaying Game Core Book published by Wizards of the Coast, Inc."

Elsewhere in the work you must include the following legal text in a reasonably legible font, point size, and color:

"Dungeons & Dragons(R) and Wizards of the Coast(R) are registered trademarks of Wizards of the Coast, Inc., a subsidiary of Hasbro, Inc., and are used with permission."

or

"d20 Modern(tm) is a trademark of Wizards of the Coast, Inc., a subsidiary of Hasbro, Inc., and is used with permission.
Wizards of the Coast(R) is a registered trademark of Wizards of the Coast, Inc., a subsidiary of Hasbro, Inc., and is used with permission."

or

"d20 Modern(tm) is a trademark of Wizards of the Coast, Inc., a subsidiary of Hasbro, Inc., and is used with permission.
Dungeons & Dragons(R) and Wizards of the Coast(R) are registered trademarks of Wizards of the Coast, Inc., a subsidiary of Hasbro, Inc., and are used with permission."

If you do not use "Dungeons & Dragons" or "d20 Modern" anywhere in the work, you may instead use the following legal text:

"Wizards of the Coast(R) is a registered trademark of Wizards of the Coast, Inc., a subsidiary of Hasbro, Inc., and is used with permission."

Permission is granted to translate this text into a non-English language, provided that the English text is also included, and that the translated text is identified as non-official.

Shaggy

Swordsman
Re: OGL all the way

Så visst, sålänge som du i ditt d20 Basic Set inte inkluderar något som WotC definierar som "character creation" och sålänge du hänvisar till att man måste äga PHB för att använda det du har gjort är det förstås okej. Det kan ju kanske förenkla för folk som inte spelat förr och precis köpt PHB att komma in i det hela.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
To cleric or not to cleric

That is the question.

Hmmm... glömde faktiskt Clericen... han ska nog vara med, inte så mycket för att han kan läka, utan för att han kan vända vandöda. Eller plattor, om man tar prestige classen DJ Cleric.

Då kan man också ha bra namn på äventyrargänget. Typ DJ Cleric and the Furious Four, eller nått sånt.

M. :gremgrin:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Men …

… han skrev d20-systemet, inte d20-licensen.

Du kan fortfarande använda systemet (dvs. allt som finns i SRD:n), lägga till regler för att göra gubbar och ge ut det under OGL.

Om Magnus väljer att inte ha d20-loggan på sin produkt, kan han göra i stort sett vad han vill.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det du missat

Du har mycket riktigt missat att man kan använda d20-systemet under en licens som kallas Open Gaming License. Under den får man i stort sett göra vad som helst, förutom att dra fördelarna av d20-licensen, som är en separat licens.

Exempel på detta är EverQuest RPG och Arcana Unearthed. Båda baserade på d20-systemet, båda med char gen. Båda utan d20-logga.

MVH

Magnus