Nekromanti D20 Modern

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad tror ni, forumkamrater? Fågel, fisk eller mittemellan? Funkar D&D:s regler och koncept i en modern värld men en liten twist?

Troberg

Sinister eater
Ja, men inget vidare

Ja, det funkar nog, men jag misstänker att det behövs så mycket jobb för så dåligt resultat att det är bättre att använda något av alla de system som är bättre lämpade för ändamålet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag väntar...

...med ett uttalande tills jag läst boken (ja d20 Modern alltså, om nån undrar). Men jag har ju ett öppet sinne, så jag ser faktiskt inte varför det INTE skulle funka. Det är ju knappast första gången nån använder D&D-basen till att spela i en kontemporär tid (ja, nutid alltså), och ingen har dött eller skadats av en spektakulär misständning av användandet av levels och klasser utanför fantasy än så länge, så vitt jag vet.

MVH

Magnus

PAX

Jordisk Äventyrare
Vet inte men fick följande bild i mitt sinne.

"Jag är en "10th level Supercop" som numera även vågar ta mig an de stora stygga grabbarna i familjen Soprano. Småskurkar som SL brukar skicka in då och då brukar jag numera endast ruska om och förpassa till någon sopcontainer på närmsta bakgata.

Ja, kanske. Jag vet inte?

Varför skulle svenska spelare köpa D20 Modern när det finns bättre regelsystem i svenska spel?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tror att det kan fungera. D20 används ju till Star Wars och även om det är framtiden (annan tid, annan plats) så fungerar det väldigt bra.

Fast vissa saker kan ju bli lite konstiga precis som PAX anmärkte.

Krille

Super Moderator
"Jag tror att det kan fungera. D20 används ju till Star Wars och även om det är framtiden (annan tid, annan plats) så fungerar det väldigt bra."

Jo, men så är det inte så stor skillnad på Star Wars och generell fjantasy. Byt ut paladins mot jedi, orcher mot stormsoldater, magi mot The Force, och Fireball mot thermal detonator, så har du det.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, iofs. Det stämmer, men jag tänkte mer på miljöer, färdigheter och så. Yrken eller klasser är det inte så stor skillnad på mellan olika rollspel.

Balderk

Swashbuckler
Jag får nog lov att säga mittemmelan! det kan gå bra, gör det det så skulle det ju vara trevligt, men det kan också gå riktigt sunkit!

Detta uttalande bygger jag iofs på ditt inlägg då jag inte har läst något om det på annat håll, så en länk till en hemsida eller nått vore uppskattat.

/Jonas

Balderk

Swashbuckler
Är du säker på det? Jag menar många kanske ser på D&D som ett fantasyspel i första hand. I USA t ex är det väl nästan grottröj som är det vanligaste? (i alla fall i D&D, annars tror jag inte de hade marknadsförtspelet genom frasen: Back to the dungeon!) och då är de säkert inte intresserade av ett nutidspel bara för att det har D&D reglerna. Här i sverige kanske det är en lite annan sak, men ändå. Vad jag undrar är hur de gör med levels, kommer det bli lika lätt att gå upp i level, eller? För höga levels funkar nog inte i ett nutidsspel, om det inte har massa övernaturliga inslag a la Cthulhu! nutiden finns det ju annars bara vanliga människor, inte stora monster. Iofs kan väl det finnas andra människor som också har hög level, men jag tror att det kan bli ohållbart...

Men som sagt tidigare, jag har ingen information utom den mycket knapphändiga som Walle gav...

/Jonas, försöker bli mer OT [som i OnTopic :gremsmirk: ]

chrull

Stockholm Kartell
Re: Ja, men inget vidare

D20 modern är ju ett d20 system lämpat för just Modernt spel.
Det kommer erbjudas flera möjligheter till kampanj, men de flesta verkar vara modern fantasy. lite som shadowrun fast utan cyber-grejjerna...

det är alltså inte att du själv pillar om d&d han menar...

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Varför skulle svenska spelare köpa D20 Modern när det finns bättre regelsystem i svenska spel?

För att de trivs med d20 systemet och tycker det är bättre?

"Jag är en "10th level Supercop"
Det verkar som klasserna kommer baseras på en enda grundegenskap.
Då kan alltså spela en 10th level Smart Hero. eller Strong Hero, eller Agile Hero...
Sen kastar man på en kasse prestige klasser för att få mer smak på karaktären.

chrull

chrull

Stockholm Kartell
För höga levels funkar nog inte i ett nutidsspel, om det inte har massa övernaturliga inslag a la Cthulhu!

Det verkar ju som att den settingen som pushas hårdast kommer bli olika typer av Modern fantasy.
Shadowchasers från ett nummer av polyhedron är ett exempel. Där spelar du en person som upptäckt verkligheten. Att det i skuggorna gömmer sig monster. Ingen tror dig och du gör ditt bästa för att inte bli monster mat.
Ett annat är nån setting som mer är som shadowrun, fast i vår tid snarare än i framtiden...
Båda två fungerar nog smärtfritt med levelsystemet...

chrull

Balderk

Swashbuckler

Tror du att det kan infinnas sig lite Gaiman känsla? man kanske kan fixa till det själv... hmm, om det vore möjligt skulle det vara hur schysst som helst!

/Jonas- ett ljus av hopp tänds

Star Wars är väl dåtid om man nu ska va petnoga
"A long time ago, in a galaxy far, far away..."
har jag för mig att det börjar iaf... :gremconfused:
Fast jag kan ju ha fel :gremblush:

Balderk

Swashbuckler
Ja det här börjar bli riktigt intressant... Jag har aldrig varit spelledare, men det här börjar mer och mer ett spel jag skulle kunna debutera till!

/Jonas

chrull

Stockholm Kartell

Argh.

Svårt.
Särskilt med tanke på att jag inte vet om du menar Gaiman som i den Gaiman som skrev Sandman. eller som den som skrev Neverwhere. eller den som skrev Stardust.

Visst. samma kille i samma skinnjacka, men fortfarande tre helt olika stämningar. Blandar du sen in alla olika sidor han visar i Smoke and Mirrors (alienerotik, någon?) så ser vi ju klart att Gaiman har många sidor.

Säger du Sandman så kommer det bli svårt. Ska man rollspela i sandman-universat så tror jag faktiskt friform är den bästa lösningen. Dessutom kommer det ju aldrig bli så bra han gör det, så det är nog meningslöst att försöka :gremlaugh:

Säger du Stardust så tror jag också att d20-systemet med allt heroiska känns fel. gamla Dod skulle kanske funka. Och om Västmarks regler lever upp till vad jag tror det gör (nej. jag har inte läst västmark :gremlaugh:) så skulle det nog funka. Men d20? nej.

Säger du Neverwhere, vilket jag antar du menar eftersom det är Gaiman tydligaste och mest kända exempel på modern fantasy så säger jag, kanske.
Du kommer nog behöva slänga dit en massa egna prestige klasser (Mini-yrken som läggs till din grundklass (eller dina grundklasser) för att få lite mer smak på rollpersonens förmågor och sysselsättning). Men levelsystemet skulle nog funka. I det undre London kan man ju ana skillnader i levels hos de olika personerna.
Om d20 modern är det bästa systemet för Neverwhere spel kan jag inte svara på, men med tanke på personernas olika förmågor och egenskaper i boken, så tror jag i alla fall att ett system som liknar det med prestige klasser skulle passa utmärkt...

chrull

Balderk

Swashbuckler
Nej det har du inte!

/Jonas, måste snart slå band på sina fingrar och sluta skriva sånt här onödigt trams

Balderk

Swashbuckler

Ja, jag menade neverwhere och kanske lite American Gods också... det beror på vad som är lättast... Pinsamt nog måste jag erkänna att jag inte läst stardust! det skäms jag faktiskt för...

/Jonas, som en gång lånade stardust men såg dagen efter american gods på hyllan och lånade den, bara AG blev läst :gremooo: