Re: Ja, men inget vidare
Argh.
Svårt.
Särskilt med tanke på att jag inte vet om du menar Gaiman som i den Gaiman som skrev Sandman. eller som den som skrev Neverwhere. eller den som skrev Stardust.
Visst. samma kille i samma skinnjacka, men fortfarande tre helt olika stämningar. Blandar du sen in alla olika sidor han visar i Smoke and Mirrors (alienerotik, någon?) så ser vi ju klart att Gaiman har många sidor.
Säger du Sandman så kommer det bli svårt. Ska man rollspela i sandman-universat så tror jag faktiskt friform är den bästa lösningen. Dessutom kommer det ju aldrig bli så bra han gör det, så det är nog meningslöst att försöka
Säger du Stardust så tror jag också att d20-systemet med allt heroiska känns fel. gamla Dod skulle kanske funka. Och om Västmarks regler lever upp till vad jag tror det gör (nej. jag har inte läst västmark
) så skulle det nog funka. Men d20? nej.
Säger du Neverwhere, vilket jag antar du menar eftersom det är Gaiman tydligaste och mest kända exempel på modern fantasy så säger jag, kanske.
Du kommer nog behöva slänga dit en massa egna prestige klasser (Mini-yrken som läggs till din grundklass (eller dina grundklasser) för att få lite mer smak på rollpersonens förmågor och sysselsättning). Men levelsystemet skulle nog funka. I det undre London kan man ju ana skillnader i levels hos de olika personerna.
Om d20 modern är det bästa systemet för Neverwhere spel kan jag inte svara på, men med tanke på personernas olika förmågor och egenskaper i boken, så tror jag i alla fall att ett system som liknar det med prestige klasser skulle passa utmärkt...
chrull