Nekromanti D20 Modern

Balderk

Swashbuckler
Re: Fundering

Med D&Ds hemmaplan avser jag dess genre (Heroisk fantasy).

Vilket spel är bättre och har mer erfarenhet än D&D i den genren? De skapade den försjutton!

sedan om man gillar genren eller inte är ju en annan sak...

/Herr Balderk, helt oförstående

Vindhand

Myrmidon
Fast jag pratar om en huvudpersons oförklarliga förmåga att överleva det som skulle fått en bifigur eller statist att stryka med. Den beror inte på att han har 85% på "Ducka undan kulor", utan är som sagt oförklarlig. Det är alltså inte hans träning på olika färdigheter som ger denna mystiska överlevnadsförmåga, utan enbart hans status som huvudperson i berättelsen.

Då är du ärligt talat ute och cycklar. Om det var personens status i historien som var det avgörande skulle man inte få con-bonus på hp. Krigarklassen skulle inte ha högre hit-dice och magikern skulle inte ha lägre. För du menar väl knappast att magiker i snitt är en tredjedel så viktiga för historien som barbarer?

Sedan kan man gilla eller ogilla den principen.

..och man kan implementera den på många andra sätt. Om det är script-immunity man söker så finns det enklare och tydligare vis. Kults Hjältepoäng är ett typiskt exempel. Play-elfs olika mängder av tärningar fr olika viktiga SLPs är ett annat. Feng Shuis "Mook"-regler ett tredje o.s.v...

Nu blandar du ihop saker. Det finns en anledning till att folk överlever hemska saker även i d20. Systemet har inre logik och konsekvens, även om den logiken kanske inte passar dig. Jämförelsen med friform utan regler, haltar betänkligt.

Det var bara stycket innan du hävdade att det var oförklarligt. Hur skall du ha det?

Nåja, du vet redan vad jag tycker om HP/AC/levlars inre logik och konsekvens så ingen blir väl glad över att jag tar upp alla de exemplen igen?

Helt naturligt. Jag ville bara poängtera att d20-principen fungerar lika bra i nutid som i fantasy.

Jag tycker nutid är känsligare eftersom det är närmare verkligheten och man blivit av med bortförklaringar som Magi eller "det är en saga". Att en paladin kan "skyddas av sin gud" och tåla den där maxskade-blixten är imho lättare att bortse från att en korrupt deckare kan ignorera granatkastarträffen.

Sedan kan man ju alltid konstatera "jag gillar det inte". Och det är klart, gillar man det inte i fantasy, tycker man säkert inte om det i nutid heller.

Det var ungefär vad jag sade :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Re: Fundering

Vilket spel är bättre och har mer erfarenhet än D&D i den genren? De skapade den försjutton!

Erfarenhet? Vad har det med saken att göra? Tycker du spelföretag levlar om de dödar tillräckligt många konkurrenter? :gremgrin:

Jag ser det snarare som att D&D har mer _bagage_ än de flesta andra spel. De kan inte lämna sina figurspelsrötter bakom sig utan att bli ett helt annat spel.

sedan om man gillar genren eller inte är ju en annan sak...

Jag har inget emot genren men jag tycker inte D&D löser den särskilt bra. Reglerna är för pilliga, de funkar konstigt och kommer ivägen för spelet. I stället för att fokusera på vad som sker sitter folk och räknar bonusar och finurlar på kryphål inom reglerna.
Jag har däremot spelat högar av heroisk fantasy i olika varianter av BRP och det har funkat mycket bättre. Regellätt och flexibla SLs passar heroisk fantasy mycket bättre.

Allt detta IMHO och IME, som tidigare.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Så bara för att...

...det ena är nutid och det andra utspelar sig för länge sen betyder det att det ena är dåligt om det använder "tough hero" och det andra är bra eller åtminstone inte dåligt om det använder "tough hero"?

Som grund för en oantastlig kommentar om huruvida d20 lämpar sig för spelande i nutid, står sig ditt uttalande ganska slätt. :gremgrin:

M.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Krigarklassen skulle inte ha högre hit-dice och magikern skulle inte ha lägre. För du menar väl knappast att magiker i snitt är en tredjedel så viktiga för historien som barbarer?

Jag som trodde att vi diskuterade d20 Modern... :gremwink:

Men jag får kanske vara tydligare - personens status i berättelsen är anledningen till att livspoängen stiger med graderna. Jag sade inte att deras livspoäng är ett mått på deras status i historien, utan ville bara ringa in principen bakom d20.

och man kan implementera den på många andra sätt. Om det är script-immunity man söker så finns det enklare och tydligare vis.

Naturligtvis finns det andra sätt. Vad som är "enklare och tydligare" är upp till vars och ens smak.

Det var bara stycket innan du hävdade att det var oförklarligt. Hur skall du ha det?

Bara för att jag kallade huvudpersonernas fenomenala förmåga till överlevnad för "oförklarlig", betyder inte att reglerna är det. Om ingen katt har två svansar, har då en katt tre svansar?

Nåja, du vet redan vad jag tycker om HP/AC/levlars inre logik och konsekvens...

Det var ju en hel massa olika saker på en gång som du inte tycker om. Man kan väl bara konstatera att du inte tycker om D&D eller ens något som liknar det. Så man kan ju inte klaga på din konsekvens... :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Just ja, en annan sak

Det finns magi i d20 Modern. Tänkte bara att du kanske ville veta det. Och monster.

De kampanjmodeller som finns i boken är en skräckmodell, en psionisk modell och en monster och magi-modell.

d20 Modern är mer Shadowrun än det är... ja, nått annat nutidsspel som är normalt. Vilket det nu skulle vara. SLA Industries? Cthulhu Now? Unknown Armies? Kult?

Äsch... det verkar ju inte finnas så många normala nutidsspel.

MVH

Magnus

Boobis

Warrior
Nåja, du vet redan vad jag tycker om HP/AC/levlars inre logik och konsekvens så ingen blir väl glad över att jag tar upp alla de exemplen igen?

Med risk för att vara tjatig (eller herewegoagain): Ett spel kan väl ha en hög nivå av inre logik, konsekvens (och kanske inre balans) MEN vara en värdlös modell av verkligheten?

Jag tycker att d20 stämmer väl in på ovanstående mening. Och jag Älskar det! =)

Jag har fattat att du inte gillar d20 alls, men tycker du dessutom att ovanstående mening inte passar som beskrivning av d20? Det behöver inte debateras ett ja eller nej räcker om du känner att samtalet är uttjatat.

-J

Eksem

Champion
Re: Så bara för att...

Fast jag tyckte den kommentaren förklarade rätt bra vad vissa har för problem med D20 Modern som tanke. De jämställer förstås nutid med någon slags realism, vilket nog är fel tänkt i D20 Modern?(jag har inte läst ett jota om systemet, jag drar slutsatser utifrån folks kommentarer här)

Torde inte D20 Modern lämpa sig utmärkt för att spela typ Die Hard, Duck Tales, Terminator 2? Och kan någon förklara för mig hur man ska kunna spela Die Hard UTAN just en "tough hero"? Eller har jag helt enkelt missat en massa här?

JAG ÄNDRAR MIG!

Efter att ha läst en del i tråden ändrar jag mig. Jag förstår inte alls vad D20 Modern är tänkt för egentligen? Någon slags nutidsfantasy? Actionrullar? Skräck? Jag förstår ingenting? Red gärna ut saker och ting för mig, någon!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tanken...

...med d20 Modern är, enligt WotC, att

Experience the excitement of blockbuster action movies, heart-pounding first-person shooters, and explosive escapades right at your own gaming table!
Vidare säger baksidestexen något om...

ultimate modern-world campaign ...cinematic adventures... dynamic heroes... harrowing dangers
Så ta vilken blockbuseter som helst som utspelar sig i nutid, och kör.

MVH

Magnus

Troberg

Sinister eater
Jag måste bara nämna...

...GURPS, även om det innebär att jag är tjatig. Även om GURPS är generellt så är detta verkligen dess hemmaplan.

Vindhand

Myrmidon

...det ena är nutid och det andra utspelar sig för länge sen betyder det att det ena är dåligt om det använder "tough hero" och det andra är bra eller åtminstone inte dåligt om det använder "tough hero"?

Ja visst, det är den enda faktorn som betyder något. Satans WotC att inte ta bort just den klassen. :gremcrazy:

Allvarligt talat så tycker jag att Star Wars har ganska mycket mer med Fantasy att göra än med nutid. Det finns Magi. Det är en Saga. M.a.o. har de inte den genren samma krav på spelsystem som nutid.

Som grund för en oantastlig kommentar om huruvida d20 lämpar sig för spelande i nutid, står sig ditt uttalande ganska slätt.

Tur att jag bara uttryckte min åsikt om det hela då. Du är fri att ha en annan åsikt om det hela men tro inte att jag kommer hålla med dig bara för att du anstränger dig för att missförstå :gremtongue:

Vindhand

Myrmidon

Fast jag tyckte den kommentaren förklarade rätt bra vad vissa har för problem med D20 Modern som tanke. De jämställer förstås nutid med någon slags realism,

Mer realism än fantasy, eftersom det ligger närmare vardagen och saknar magi/övernaturligt. :gremsmile:

Och kan någon förklara för mig hur man ska kunna spela Die Hard UTAN just en "tough hero"?

Die hard är ett utmärkt exempel. McClane spenderar stora delar av filmen med att fly och ta skydd från beskjutning. Hade han varit en Tough Hero hade han ju kunnat springa mot fienden istället. En full förflyttning (och några HP) senare skulle det vara närstrid istället.

Vid flera tillfällen i filmen så hålls han också under vapenhot. Någon pekar en puffra mot honom och han agerar som om detta utgjorde ett reellt hot. Med D20 skulle det innebära att han var rädd bortom varje rimlig gräns för en Crit. :gremcrazy:

Vindhand

Myrmidon
Jag som trodde att vi diskuterade d20 Modern...

Det är ju kompatibelt så jag tar exempel jag känner till :gremsmile:

Men jag får kanske vara tydligare - personens status i berättelsen är anledningen till att livspoängen stiger med graderna. Jag sade inte att deras livspoäng är ett mått på deras status i historien, utan ville bara ringa in principen bakom d20.

Du får nog vara ännu tydligare än så. Om folks HP inte mäter dess status i historien är det fel att säga att de överlever skada på grund av sin status i historien. Snarare överlever de skada på grund av vad det nu är HP mäter.

Naturligtvis finns det andra sätt. Vad som är "enklare och tydligare" är upp till vars och ens smak.

Exakt...

Om ingen katt har två svansar, har då en katt tre svansar?

nej.

Det var ju en hel massa olika saker på en gång som du inte tycker om. Man kan väl bara konstatera att du inte tycker om D&D eller ens något som liknar det. Så man kan ju inte klaga på din konsekvens...

Det glädjer mig.

Vindhand

Myrmidon
Med risk för att vara tjatig (eller herewegoagain): Ett spel kan väl ha en hög nivå av inre logik, konsekvens (och kanske inre balans) MEN vara en värdlös modell av verkligheten?

Japp.

Jag tycker att d20 stämmer väl in på ovanstående mening.

Inte jag :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Jajamensan!!! (faktiskt seriöst inlägg!)

Och stolt över det!

Fast egentligen är det inte sant, lika lite som du är D&D-taliban annat än i vad vi förespråkar.

Vi har båda troligen kört fler system än vad vi kommer ihåg och spelat ännu fler.

Själv har jag haft kul med det mesta jag spelat och de få gånger det inte funkat så har det mer varit spelledarens/spelarnas fel. Man kan ha kul med alla system, jag har vid ett tillfälle då vi inte råkade ha några regler eller tärningar i närheten kört ett improviserat spel där vi singlade slant (tre enkronor, vi hade inte fler...). Det var också kul.

Problemet är att folk tenderar att övertolka vad man säger. Jag gillar GURPS och tenderar därför att förespråka det (även om jag numera föredrar mitt eget system, vars enda koppling till GURPS är att jag tills vidare lånar färdigheter och advantages/disadvantages därifrån). Detta till trots har jag kul när jag spelar annat, men då jag ska spelleda toppar GURPS önskelistan (med ovanstående förbehållI).

Jag misstänker att du tänker ungefär lika om D&D.

Problemet är att folk brukar vara oförmögna att se denna nyanserade bild. Tyvärr görs problemet större av att D&D-anhängarna oftare än andra väldigt lätt hamnar i försvarsläge så fort man överhuvudtaget ifrågasätter dess lämplighet i något visst fall eller tycker att det har någon brist.

GURPS-anhängare (till exempel) kan mycket väl diskutera brister i systemet, jag kan utan att skämmas räkna upp några:

-Hur mycket magi man kan kasta baseras på fatigue, vilket baseras på styrka vilket innebär att en magiker bör se ut som Conan.
-Driving är baserad på Dex i stället för IQ. Vill inte åka bil med Steve Jackson...
-Handeldvapen har är baserade på dex, men har bonus för hög IQ. Inga andra färdigheter har motsvarande. Varför då handeldvapen?
-För lätt att maxa karaktärer om spelledaren inte säger från.
-Amerikanska måttenheter. Inte allvarligt, men irriterande.
-Mindre lämpligt för heroisk high fantasy på grund av (någotsånär) realistiskt skadesystem.
-Lite väl primitivt initiativsystem.
-För lätt att göra karaktärer som är bra på för många färdigheter.
-Tråkiga illustrationer. Jag är dock personligen glad för detta eftersom det innebär att jag för samma peng kan köpa mer faktiskt innehåll...

Skulle säkert kunna komma på fler. Utifrån en sådan lista kan man sedan diskutera husregler som löser problemen.

Det skulle vara intressant att se D&D-anhängarna sammanställa en motsvarande lista över brister i "deras" system. De brukar ju tyvärr inta positionen att allt är perfekt och försvara det till sista blodsdroppen, åtminstone mot andra spelsystem. För mig som inte tror att ett system kan bli perfekt (Hur tråkigt skulle det vara? Tänk att veta att det inte kan bli bättre!) så är det självklart att brister finns. När ni nu förordar Open Gaming License (eller vad det nu heter), varför inte samtidigt ha en öppenhet i diskussionen kring systemet i stället för att falla tillbaka i en sovjetinspirerad "allt fungerar perfekt"-illusion.

Jag hårddrar lite för att göra en poäng här. Om någon känner sig orättvist behandlad, ignorera det eller inse att "Life sucks, get a fucking helmet!".

(Säger det något om mina inlägg att jag måste ange i subjekt att det är seriöst?)

Vindhand

Myrmidon
Re: Just ja, en annan sak

De kampanjmodeller som finns i boken är en skräckmodell, en psionisk modell och en monster och magi-modell.

Oki, I den utsträckning man bara spelar D&D med litet nutidsrekvisita inslängd så förstår jag inte riktigt poängen med att ge ut en ny bok för det hela. :gremtongue:

Jag har hela tiden haft intrycket att D20-modern skulle bli grunden för D20-spel som utspelade sig i nutid och att det därför skulle ha den generalitet som D20 påstås ha. Jag hade tydligen fel :gremsmile:

Vanligtvis är de "normalt+". + något mer helt enkelt. In Nomine är "normalt + sann kristen mytologi", Cthulhu Now är "normalt + mythos" o.s.v.

Det D20 IME saknar är den där grunden i "normalt".

mcwolfe

Veteran
Svenska spel

"Varför skulle svenska spelare köpa D20 Modern när det finns bättre regelsystem i svenska spel?"

Eh.. ursäkta.. men finns det några bra svenska spel öht? Säger inte att D20 skulle vara så mycket bättre.. men det finns definitivt en uppsjö bättre engelska, amerikanska och franska spel...

Tyvärr känns det många gånger känns som att sverige/svenska rollspel ligger c.a 10 år efter de amerikanska när det gäller trender o dyl, vilket är lite ledsamt.

(och HEJ vad jag kommer att åka på däng efter ett sånt här inlägg ;-) )

McWolfe

mcwolfe

Veteran
Det finns redan upplagt på wizards hemsida.. det enda de inte har med är kampanjförslagen, regler för hur mycket xp man får och hur mycket som krävs för att stiga i nivå, samt hur man genererar grundegenskaperna (som är mellan 3-18.. lista själv ut hur man gör typ).

Så, kan man klara sig utan det, och är nöjd med att läsa vanliga rtf-filer, så är det bara att plocka.

McWolfe

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Svenska spel

Jag själv tror att Dr&De skulle kunna sälja även i USA och övriga Europa om det fanns en engelsk översättning. Likaså Mutant.

Sen var mitt inlägg mer om själva regelsystemen som jag i de flesta utländska spel finner något för simpla och saknar den detaljrikedom som jag själv kanske är ute efter. Man utelämnar gärna regler för vissa saker eller drar till med något som inte känns trovärdigt eller spelbart.