Nekromanti d6-systemet gör comeback

Krille

Super Moderator
d6, d20 och BRP

"vilken anser du varabäst då? D20 eller D6, personligen fördrag jag D20 så att man ska slå under för då finns alltid chans för misslyckande"

Det kan du få med i princip alla system om du vill.

Men det verkar vara viss begreppsförvirring här.

d20-systemet är det som används i bland annat Dungeons&Dragons. Det fungerar så att du slår en d20 och lägger till en massa bonusar från bland annat attribut och färdighet. Om summan kommer över eller lika med en svårighet så lyckas man. Om summan kommer under svårigheten så misslyckas man. "Naturlig 1" (dvs tärningen utan bonusar utfaller på 1) = misslyckande och fummel, "naturlig 20" är jättebra.

Du verkar syfta på Drakar&Demoners regelsystem. Det anses vara ett derivat (härlett från) BRP, en förkortning som står för Basic Role-Playing. Termen kommer från det generella regelsystem från sent sjuttital från vilket en hel klase med rollspel har hämtat sina regler. I dessa spel så slår man 1T100 (eller i vissa fall, som Pendragon och Drakar&Demoner, 1T20). Kommer man lika med eller under en chans att lyckas så funkar det, och kommer man över så snyter det sig. 1 på T20 eller 1-5 på T100 brukar innebära perfekt, 20 på T20 eller 96-100 på T100 brukar innebära fummel. Svårigheter får man in genom att modifiera chansen att lyckas.

d6 funkar lite annorlunda. Du har ett färdighetsvärde som uttrycks i ett antal tärningar. När du gör något så slår du dessa tärningar och summerar. Om summan är över eller lika med svårigheten så funkar det. Om summan är mindre så misslyckas det. En normal svårighet ligger på omkring 15, vilket gör att så länge som du inte har 15 tärningar eller mer i färdigheten så kan du alltid misslyckas (Darth Vader har 14 tärningar i ljusvärja som jämförelse).

Nightowl

Champion
Ghostbusters

Ghostbusters är ett härligt litet spel som mycket riktigt bygger på den tecknade TV-serien The Real Ghostbusters som i sin tur bygger på filmerna.

Spelet är mycket bra, dels på att göra vad det gör (tecknade äventyrsserier, vilket inte skall förväxlas med tecknad slapstick som TOON), men också generellt. Man förklarar begreppet rollspel mycket bra, man kan sätta sig in i reglerna och världen på en minut som spelare och en kvart som spelledare, det finns props och handouts, etc. etc.

Ghostbusters finns i två versioner: dels den första, dels Ghost Busters International, som kom ut senare och gör en del grejer mer strömlinjeformade samtidigt som de trasslar till reglerna - det finns t.ex. faktiskt ett separat stridssystem i den versionen, vilket det inte gör i den första. (Strid av rollspelstyp är ganska sekundär i komiska äventyrsserier.)

Till saken hör att det första Ghostbusters-spelet producerades av WEG tillsammans med Chaosium, närmare bestämt Sandy Petersen (Call of Cthulhu) och Greg Stafford (Pendragon) och det finns små spår av bägge i publikationen. Det var också den allra första versionen av D6-systemet.

Erik

DODswe4

Hero
Re: d6, d20 och BRP

aha. Men man slår en T20 i dod med. aja Vilket anser ni vara bäst av dessa regelsystem då,fördelar nakdelar?

Krille

Super Moderator

"Vilket anser ni vara bäst av dessa regelsystem då,fördelar nakdelar?"

Samtliga dessa system har potentialen att bli riktigt bra. Grejen är att man får passa sig så att man inte villar bort sig.

d20-systemet, så som det är utformat i de varianter som jag har stött på, är ofta just bortvillade. Det är för mycket bjäfs, för mycket krångligheter, för mycket inlåsningar et cetera, så jag får bara krupp på dem. Undantaget är den variant som finns i rollspelet Engel (den amerikanska utgåvan), som är såpass nerslimmad och förenklad att den funkar. Det finns fler lika enkla, men jag har bara inte någon erfarenhet av dem.

BRP-systemet funkar också riktigt bra om man håller sig till grunderna. I Pendragon, Call of Cthulhu och Drakar&Demoner från 1984 och 1987 gör just detta, och just dessa varianter tycker jag om. Drakar och demoner från 1991 och senare gör det inte: återigen är det för mycket bjäfs, för mycket krångligheter, för mycket inlåsningar et cetera, så jag får krupp på dem.

d6-systemet är byggt för att vara enkelt och smidigt, och jag har inte sett någon detaljerad/avancerad version av det. Tvärtom, alla instanser av d6 är så snygga och bra att det är äckligt! Star Wars d6 är fortfarande min stående favorit bland rollspel. Till saken hör att d6-systemet fortfarande är mer nyskapande och mer elegant än många moderna rollspel.

PAX

Jordisk Äventyrare
Naturligtvis min egen variant av ett T10-system

Det är min personliga favorit...

DODswe4

Hero

Sant. Starwars tillhör nog min SF favorit, men jag började med DOD så det blir min favorit i stort, vilket bygger på BRP, D6 fungerar mycket bra måste jag medge.

Krille

Super Moderator
Nostalgi

"men jag började med DOD så det blir min favorit i stort"

Jag började också med Drakar&Demoner, men det är ändå inte min favorit. Nostalgi är en gravt överskattad känsla och först är inte detsamma som bäst.

DODswe4

Hero
Re: Nostalgi

Nej, det är mycket möjligt, jag har lite hjärta för DOD om man säger så och jag ööö tja älskar det på sätt och viss

Johan K

Gammal & dryg
Wiihii !!!

OjOjOj !!! 'gråter av lycka*

Hur oväntat var inte det här då !! En dröm har blitt sann... :gremgrin:
Hur coolt är inte det här då !!

/ Johan K, d6-fanboy !!

Johan K

Gammal & dryg
Coolhetspoäng till tusen !!

Ghostbusters som rollspel ?!?!?!
Hur coolt låter inte det på en skala då ! Känns som ett sådan spel som måste ägas ju.. Känns som det är i klass med paranoia ju !

Lindenius

Swashbuckler
Vilket ju var... [OT]

(Darth Vader har 14 tärningar i ljusvärja som jämförelse).
... en av de få dåliga sakerna med det systemet (eller snarare missbruk av systemet). Fjorton tärningar är nördmycket + helt osannolikt. Ett forcepoint senare får han 28 tärningar, vilket innebär att han på en stridsrunda skulle kunna möta... låt oss höfta till med 20 motståndare på en runda och ändå slå 8d på attackslaget. Silly! :gremmad:

//erik. hemma med kräkasbarn. inväntar med skräck sin egen magsjuka :gremfrown:

Eksem

Champion

"BRP-systemet funkar också riktigt bra om man håller sig till grunderna. I Pendragon, Call of Cthulhu och Drakar&Demoner från 1984 och 1987 gör just detta"

Glöm för den delen inte de två riktiga stjärnorna på BRP-himlen, ELRIC!/Stormbringer5 och Mutant:UA. Jag har svårt att tänka mig att BRP kan göras bättre än i de spelen.

Krille

Super Moderator
Re: Vilket ju var... [OT]

"... en av de få dåliga sakerna med det systemet (eller snarare missbruk av systemet). Fjorton tärningar är nördmycket + helt osannolikt."

Typ. Men jag tror också att det var WEGs sätt att säga "stick inte upp mot den här jäveln - han är bättre än du nånsin kan drömma om".

Som följd av det så var man ju förstås tvungen att skruva upp Luke så att han skulle ha en chans mot Vader, och därmed var man tvungen att skruva upp alla andra så att de var mer jämställda med bondpojken från Tatooine, och därmed...

Som sagt var, missbruk av systemet. Systemet i sig var det väl inget större fel på, men...

Krille

Super Moderator

"Glöm för den delen inte de två riktiga stjärnorna på BRP-himlen, ELRIC!/Stormbringer5 och Mutant:UA. Jag har svårt att tänka mig att BRP kan göras bättre än i de spelen."

Elric/Stormbringer har jag ingen erfarenhet av, och Mutant: Undergångens Arvtagare är... tja, bra, men inte bäst. Jag gillar fortfarande Call of Cthulhu mer när det gäller BRP-elegans. Bästa BRP som jag har träffat på är nog ändå Pendragon - den är helt enkelt bara vacker.

Lindenius

Swashbuckler
Re: Vilket ju var... [OT]

Typ. Men jag tror också att det var WEGs sätt att säga "stick inte upp mot den här jäveln - han är bättre än du nånsin kan drömma om".

Japp. Fast det är ett dåligt och oreflekterat sätt att göra det på. Bara för att man är Hans Olof har man inte 8D i smyga, snarare tvärom =) Fenomenet är dock knappast ensamt för SW d6, utan dyker upp lite var stans.

Alltså. Vi tycker likadant.

//erik. minns SW d6 med glädje. Vill spela det igen, men snart är kampanjen slut. *snyfta*

rax

Swordsman

Lustigt att ingen nämner Runequest i sammanhanget. Det är väl så mycket BRP man kan begära?

Elric/Stormbringer 5 är dock en skön variation på temat (där håller jag med Eksem) och Pendragons Traits är fortfarande ett av de bästa inslagen i rollspel jag sett.

/Rax RQ

DODswe4

Hero

Ärligt talat finns det väll en oändlig massa rollspel på dom olika formerna, kanske lite omgjorde men det finns massor av rollspel som bygger på dessa tre katigorier D20 D5 å BRP

Rising

Vila i frid
Köp Smokies greatest hits!

Det är ganska många trådar nu som handlar om gamla system som kommer tillbaka i nya versioner eller nya tappningar. Hela tiden säger folk "wee!" och "kul!", och till en början kände jag så också.

Men nu börjar jag tycka att det är lite trist. Det är som om rollspelare har blivit sådana där trötta fyrtioplusare som köper Best of Eagles-skivor på bensinmacken. Man bränner ut alla sina "wee!":n på sån't man redan har, så att man slipper ta någon chansning och prova något nytt och främmande.

Nytt D6. Bra. Jag tar emot det med ett leende, men jag sparar mina hurrarop tills något helt nytt kommer.

DODswe4

Hero
Re: Köp Smokies greatest hits!

Det kanske är så att dom ahr kommit på dom absolut bästa systemen, tänk på det?