Krille
Super Moderator
d6, d20 och BRP
"vilken anser du varabäst då? D20 eller D6, personligen fördrag jag D20 så att man ska slå under för då finns alltid chans för misslyckande"
Det kan du få med i princip alla system om du vill.
Men det verkar vara viss begreppsförvirring här.
d20-systemet är det som används i bland annat Dungeons&Dragons. Det fungerar så att du slår en d20 och lägger till en massa bonusar från bland annat attribut och färdighet. Om summan kommer över eller lika med en svårighet så lyckas man. Om summan kommer under svårigheten så misslyckas man. "Naturlig 1" (dvs tärningen utan bonusar utfaller på 1) = misslyckande och fummel, "naturlig 20" är jättebra.
Du verkar syfta på Drakar&Demoners regelsystem. Det anses vara ett derivat (härlett från) BRP, en förkortning som står för Basic Role-Playing. Termen kommer från det generella regelsystem från sent sjuttital från vilket en hel klase med rollspel har hämtat sina regler. I dessa spel så slår man 1T100 (eller i vissa fall, som Pendragon och Drakar&Demoner, 1T20). Kommer man lika med eller under en chans att lyckas så funkar det, och kommer man över så snyter det sig. 1 på T20 eller 1-5 på T100 brukar innebära perfekt, 20 på T20 eller 96-100 på T100 brukar innebära fummel. Svårigheter får man in genom att modifiera chansen att lyckas.
d6 funkar lite annorlunda. Du har ett färdighetsvärde som uttrycks i ett antal tärningar. När du gör något så slår du dessa tärningar och summerar. Om summan är över eller lika med svårigheten så funkar det. Om summan är mindre så misslyckas det. En normal svårighet ligger på omkring 15, vilket gör att så länge som du inte har 15 tärningar eller mer i färdigheten så kan du alltid misslyckas (Darth Vader har 14 tärningar i ljusvärja som jämförelse).
"vilken anser du varabäst då? D20 eller D6, personligen fördrag jag D20 så att man ska slå under för då finns alltid chans för misslyckande"
Det kan du få med i princip alla system om du vill.
Men det verkar vara viss begreppsförvirring här.
d20-systemet är det som används i bland annat Dungeons&Dragons. Det fungerar så att du slår en d20 och lägger till en massa bonusar från bland annat attribut och färdighet. Om summan kommer över eller lika med en svårighet så lyckas man. Om summan kommer under svårigheten så misslyckas man. "Naturlig 1" (dvs tärningen utan bonusar utfaller på 1) = misslyckande och fummel, "naturlig 20" är jättebra.
Du verkar syfta på Drakar&Demoners regelsystem. Det anses vara ett derivat (härlett från) BRP, en förkortning som står för Basic Role-Playing. Termen kommer från det generella regelsystem från sent sjuttital från vilket en hel klase med rollspel har hämtat sina regler. I dessa spel så slår man 1T100 (eller i vissa fall, som Pendragon och Drakar&Demoner, 1T20). Kommer man lika med eller under en chans att lyckas så funkar det, och kommer man över så snyter det sig. 1 på T20 eller 1-5 på T100 brukar innebära perfekt, 20 på T20 eller 96-100 på T100 brukar innebära fummel. Svårigheter får man in genom att modifiera chansen att lyckas.
d6 funkar lite annorlunda. Du har ett färdighetsvärde som uttrycks i ett antal tärningar. När du gör något så slår du dessa tärningar och summerar. Om summan är över eller lika med svårigheten så funkar det. Om summan är mindre så misslyckas det. En normal svårighet ligger på omkring 15, vilket gör att så länge som du inte har 15 tärningar eller mer i färdigheten så kan du alltid misslyckas (Darth Vader har 14 tärningar i ljusvärja som jämförelse).