Frågan är vad Anchorman ska använda istället för färdigheter? Grundegenskaperna är rollpersonernas talanger. Färdigheterna är rollpersonernas kunskaper. Vad ska bestämma rollpersonernas kunskaper om inte färdigheter? Det alternativ som jag har uppfattat här i tråden är att spelarens kunskap ska ersätta färdigheterna. Det tycker jag är en dålig idé eftersom det gör rollpersonen till en avbild av spelaren. Du skriver om rollpersonens tänkta framtoning men det förstår jag inte riktigt hur du menar att det ska ersätta sociala färdigheter i praktiken.Eksem;n102877 said:Pssst... självklart är det egentligen färdigheter som koncept som suger, men nu tycker jag Anchorman får upptäcka det ett steg i taget tills han tagit bort allihop... men att börja med sociala färdigheter är en fin start!
Gumshow? Jag antar att du menar Gumeshoe. Det spelsystemet ersätter inte sociala färdigheter. Tvärtom. Ungefär en tredjedel av färdigheterna i Gumshoe är sociala färdigheter. Gumshoe begränsar bara användningen av färdigheterna så att man får tänka efter före innan man använder en social färdighet. Det kostar att använda en social färdighet. Ungefär som att det kostar psykpoäng att kasta en besvärjelse. I Gumshoe köper man information för färdighetsvärdet. Jag gillar mängden undersökande färdigheter i Gumshoe eftersom den hjälper spelledaren att hitta på ledtrådar och spelarna att förstå hur de ska leta efter ledtrådarna. Men själva poängsystemet tycker jag inte är särskilt lyckat i Gumshoe. Det känns mest som ett matematiskt system för att få spelidén med färdigheter som ger gratis ledtrådar att hålla ihop.