Hej!
Kul med lite konvent i helgen!
Jag tänkte ge lite info för er som vill vara med och demospela
KULT: Divinity Lost mellan kl 14 och sent på DanCon.
Deltagare
Jag tänkte ha drop-in med 5 spelare åt gången men de som inte är med får gärna lyssna, titta och komma med förslag under skapandet av kampanjmiljön och etablerandet av mörka hemligheter. Regelblad och arketyper kommer också att ligga framme hela tiden om ni vill titta på dem.
Nya spelare kommer att få hoppa in när någon rollperson dör eller om någon vill sluta när vi tar paus (ca 1 gång i varannan timme). De blir då introducerade till Waterville och får vi reda på vad som hittills etablerats. Den nya rollpersonen presenteras och tar del i berättelsen.
Arketyper
Deltagarna får välja varsin av KULTs medvetna grundarketyper:
•
Artisten
•
Brottslingen
•
Detektiven
•
Fixaren
•
Gudstjänaren
•
Hämnaren
•
Karriäristen
•
Sökaren
•
Vetenskapsmannen
•
Veteranen
eller om man vill vara extra utsatt den sovande arketypen:
•
Sovande
Arketyperna skapar ramar för rollpersonerna, ger er enkla regler för att göra rollpersoner själva och ger mig tydliga riktlinjer för vad för fokus berättelsen ska ha.
Mörka hemligheter
Varje rollperson har en mörk hemlighet. De är händelser i det förflutna som plågar eller förföljer rollpersonen i berättelsen. De mörka hemligheterna utgör kärnan i den berättelse som vi kommer att skapa under demospelet.
Deltagarna får hitta på egna mörka hemligheter men jag håller också på att skriva ett dokument med färdiga mörka hemligheter för att hjälpa de spelare som vill det, snabba upp skapandeprocessen och ge er en känsla för den stämning jag vill förmedla i kampanjmiljön. Mina förslag har också vissa återkommande teman, röda trådar, som pekar mot gemensamma konspirationer och hot i kampanjmiljön.
Ni kan tjuvkika på mitt dokument här där jag listar mörka hemligheter och möjliga händelser. Listan kommer inte att vara färdigskriven förrän någon gång senare i veckan men det är fritt fram att titta på det medan jag skriver.
Introduktion
Sen presenterar och introducerar vi rollpersonerna i berättelsen:
• Vilka är ni?
• Vad har ni för mörka hemligheter och nackdelar?
• Vad gör ni i Waterville? (Bor här, semester, genomresa, jobb osv.)
• Har ni relationer till de andra rollpersonerna?
• Vilka är era tre viktigaste relationer i Waterville?
Kampanjmiljön
Kampanjmiljön Waterville är baserade på det verktyg vi kallar i KULT: Divinity Lost kallar "paletter". En palett är en serie platser, personer, intryck (lukter, ljud och känslor) och drag som som används för att skapa en levande kampanjmiljö utan att förbereda så mycket i förväg. I det här fallet har jag valt paletten "Den amerikanska småstaden" som är inspirerad av Twin Peaks, Blue Velvet och Steven Kings många småstadsberättelser med en stor portion Kult över sig.
Waterville
Småstaden Waterville har 15 722 invånare och ligger på de marker vid Kennebec River där Abenakiindianerna av Canibasstammen levde innan västerlänningarna massakerade och drev iväg dem.
Samhället är litet med flera sågverk och en större textilfabrik som drivs av Samuel Hathaway Sr - den inflytelsrika Hathawaysläktens patriark.
Det finns två högre läroverk, Thomas College och Colby College, och flera inflytelserika kyrkoförsamlingar varav Resurrection Life Church och First Baptist Church är störst.
I vågor under 80-, 90- och 00-talet kidnappades barn i Kennebec Country. Barnen hittades aldrig och gärningsmännen har ännu inte hittats.
Spelstil
Upplägget är en öppen sandlåda där ni spelare själva får vara med och påverka berättelsen och staden Waterville. Under demospelet kommer vi att ha en stor
stadskarta i A3-format över Waterville där viktiga platser (etablerade före av mig och under spel av deltagarna) skrivs in med tippex och bläckpenna. Tanken är att staden kommer att bli Kultig version av den amerikanska småstaden med mängder av underliga invånare, mystiska platser, övernaturliga konspirationer och spökhistorier.
Frågor?
Skriv gärna till mig personligen eller ställ gärna frågor till mig och Marco under konventet.
Med vänliga hälsningar
Robin