Nekromanti Dark Souls

chrull

Stockholm Kartell
Jag har robes, en 100% physical sköld och lighting spear. Jag kan ta EN träff från snake warriors på skölden, sen är min stamina full. Det är så min build... inte funkar mot dem.

2-3 soul arrows behövs, men bara om jag får in dem när de inte blockar. Blockar de behövs det 5-6 minst.

De slår ihjäl mig på två träffar.

chrull

Stockholm Kartell
chrull said:
De slår ihjäl mig på två träffar.
... eller som senast. en träff om de lyckas knuffa mig över kanten... AAAAAAAAAAAARGH

Ögat

Hero
Hur mycket stamina du förlorar beror på sköldens stability, så kolla om du har en sköld med 60+ stability...

Jag slog mig precis igenom Anor Londo, men var tvungen att fuska för att klara av det. Anor Londo är proppfullt av andra spelar som försöker slå ihjäl en, men bossen är en dubbelboss så den är skitsvår utan hjälp. Lösningen blev förstås att koppla ur bredbandet och härja i fred...

Sen drog jag ned till Valley of Drakes, och slog ihjäl en odöda draken. Däremot kunde jag inte förstå vad man skulle där att göra, för området i övrigt kändes skittrist.

...så jag åkte till undead asylum istället för att byta till mig lite stuff. "Orka hålla på och dutta" tänkte jag så jag droppade 47 blod-mossa och kastade mig utför stupet. När jag kom tillbaka låg en jävla malmklump och glimmade. En jävel! Ett bra byte blev således till en duglig nettoförlust för mig...

... så jag sket i kråkan och hoppade ned i hålet istället för att bekämpa Stray Demon. Han är nog en av spelets tyngsta bossar, om man jämför svårighetsgrad med förväntad level när man möter honom. Jag drack nästan slut på flaskan, och ändå kunde jag inte levla efter att den var nedgjord.

Med min dyrköpta malm åkte jag till jättesmeden och fixade jättestora vapen. Sammanlagt har jag nog ägnat 5 timmar åt att uppgradera mina saker och i ärlighetens namn måste jag tillstå att det är nog spelets tråkigaste del. Jag kan helt klart köpa att jag måste grinda för att gå upp i level, men att uppgradera vapen är en helt annan grej. Först måste man grinda, sen åka och handla, sen gå till smeden, sen saknas det 2000 själar och man har slagit hela banan tom på fiender, så man måste springa skitlångt för att hitta nya, sen visar det sig man måste dra till den andra smeden för att bara han kan göra nån grej... det tar på krafterna, helt klart.

Så nu har jag jättebra vapen, men kan inte riktigt använda dem eftersom jag lagt alla poäng på att uppgradera dem istället för att bli starkare. Liksom KOM IGEN - 58 i styrka? Hur ska jag någonsin komma dit?

chrull

Stockholm Kartell
Uppgraderingarna fattar jag inte riktigt. Verkar vara sjukt mycket jobb, och hur vet jag att grundvapnet är värt att uppgraderas?

Ögat

Hero
De vanliga uppgraderingarna är ganska enkla: vapnets skada ökar med 10% av ursprungsvärdet för varje steg.

Ett vanligt vapen +10 ger alltså 160 i skada istället för 80. Sen blir det en snårskog, men en bra grund verkar vara att rikta in sig på de vapen man tycker om att använda.

Tre saker om vapenuppgraderingar som jag lärt mig:
- i och med att man hittar ett lightning spear ganska tidigt är det förhållandevis enkelt att uppgradera det till +5 (220/220). Spjutet är också praktiskt eftersom det gör att man kan anfalla och parera samtidigt

- vapen med "divine" är bra, eftersom de slår ihjäl odöda. Andra vapen gör bara att skeletten trillar ihop en stund, för att sedan resa sig igen. Utan ett divine-vapen är katakomberna nästan hopplösa.

- alla tuffa vapen kräver twinkling titanite för att uppgradera. Lyckligtvis är det också den metall som verkar vara lättast att farma, så dessa vapen är bara att uppgradera när man får chansen.

Ögat

Hero
Efter en längre tids jul-ledigt var det åter dags att pröva svärdet. Den första halvtimmen hade jag lite problem med att springa eftersom skitspelet Skyrim har en annorlunda knappuppsättning, men sen vaknade muskelminnet.

Två timmar senare hade jag fortfarande inte kommit mer än fem minuter in i Tomb of the Giants. Det värsta var nog att efter att ha köpt ljus-magin för att kunna se vad som försiggår runt omkring gick det ännu sämre. Helt knäckt av denna plötsliga värdelöshet backtrackade jag till Blighttown och gav mig ner i demonernas runiner. Här var det desto mer ös - nytt, spännande och lagom svårt. Dessvärre lyckade jag trilla genom en bug och fastnade på någon sorts kant som inte gick att hoppa ned ifrån. Helt otroligt värdelöst. Om jag inte haft ett Homeward Bone hade teven flugit ut genom fönstret...

Två bossar blev det i alla fall: centipede demon och en annan jeppe som såg precis ut som stray demon men brann istället. Den tredje bossen, Bed of Chaos, gick jag tokbet på. Jag förstod inte ens hur jag skulle kunna skada den, och sen trillade jag ned i ett hål. Det blir nästa veckas projekt.

chrull

Stockholm Kartell
Jag blev sjuk innan jul och klarade inte av Dark souls med feber. Jag stoppade i Mass Effect och började spela om det, nu ligger jag på ME2...

Dark Souls ligger dock och gror i huvudet, så mycket att jag igår gick och köpte den fina och välfyllda Dark Souls Official Guide...

Nu är suget efter att äntligen ta mig igenom Sen's Fortress STORT!

Jocke

Man med skägg
Jag är vid iron golem. Han slår mig. Mina vapen är lika effektiva som tandpetare. Funderar på att slå ner den stora killen som kastar klot i stället.

Ögat

Hero
Slog precis ihjäl the 4 kings! Jublande glad.

Hela New Londo var en fest av spänning och mörker. Den enda smolken i glädjebägaren är att nu måste jag ge mig ned i Tomb of the Giants igen. Jag hatar Tomb of the Giants...

Ögat

Hero
Vilken grej!

I Lost Izalith hittade jag en självlysande mask. Masken var både en "mask" som i daggmask och en "mask" som i "att ha på huvudet" vilket gjorde festen dubbelt så stor. Om man sätter den här masken på huvudet, börjar ens huvud lysa. PERFEKT för Tomb of Giants. Nu blev banan rätt kul - jag kom förbi de två jättarna och hittade någon sorts hund-gorilla-skelett som gav mig fan ett tag. Sen började mina vapen gå sönder och min värld blev invaderad skitmånga gånger. Jag sprang och snubblade runt i mörkret, trillade utför stup och in bland massa skelett - galen av fruktan för de som var efter mig. Men sen, tredje gången, hände något fantastiskt. Jag slog ihjäl den jäveln, och precis som inkräktaren försvann och jag fick skitmycket loot blev jag invaderad igen. Hunsad av upprepade förluster började jag vant springa mot eldstaden, för att minimera sträckan jag skulle tvingas ta mig genom för att hämta upp sakerna från mitt lik. Men... jag slog ihjäl honom också! Och bara sådär hade jag en ny level klar...

Några hundra meter längre ned plumsade jag runt i en göl med odöda bäbisar, fällde dem som en slåttermaskin och XPn bara vällde in. Fortsätter det såhär blir Tomb of Giants mitt nya hem!

Jocke

Man med skägg
Jag försöker vinna fighten mot de som slo ihjäl the fire keeper samt dubbelbossen i rummet efter. Jag var skrämmande nära att ta dubbelbossen senast, efter som mitt xboxkonot är under utredning så kan jag inte ha något att göra med andra spelare.

annars: Är det så att man måste vara mänsklig för att bli invaderad

Ögat

Hero
Jag ska villigt erkänna att jag inte känner till alla finesser, men så vitt jag vet är det bara människor som kan bli invaderade.

I Demon's Souls fanns det dock en bana där man alltid invaderade varandra, oavsett skick. Hittills har jag dock inte stött på något liknande i Dark Souls.

chrull

Stockholm Kartell
Jocke Kofot said:
Jag försöker vinna fighten mot de som slo ihjäl the fire keeper samt dubbelbossen i rummet efter. Jag var skrämmande nära att ta dubbelbossen senast, efter som mitt xboxkonot är under utredning så kan jag inte ha något att göra med andra spelare.

annars: Är det så att man måste vara mänsklig för att bli invaderad
Såvitt jag läst så måste man vara human för att både invadera och bli invaderad.

Förövrigt har jag inte spelat en sekund på en månad. Fastnade i andra genomspelningen av Mass Effect och Mass Effect 2. Men nu är jag snart klar med dem, så då jävlar.

Ögat

Hero
...eller det blev gårdagens projekt. Och det tog sin tid, mycket på grund av att mina vapen gick sönder på vägen dit så jag fick back-tracka hela banan.

Sen dingade jag level hundra och firade med att auktionera ut min lekamen till låglevelbossar. Det var ingen som ville ha mig, så jag ändrade taktik och invaderade någons värld istället. Efter att gjort slut på den arme stackaren ritade jag återigen upp mitt summon-sign, denna gång ungefär där jag hade slagit ihjäl henom. Och mycket riktigt, två minuter senare blev jag åkallad och efter att min ledsagare förgäves försökt hugga ned mig gick vi in och slog ihjäl bossen tillsammans.

Mysigt!

Däremot börjar jag misströsta om de riktigt feta vapnen. Jag måste öka tjugo levels till om jag ska kunna använda smoughs hammer, och då kan jag ändå inte bära rustning med mer än att jag levlar ännu mer, och då kan jag ändå inte använda grant och sanctus som potentiellt skulle kunna vara mycket bättre. Som salt på såret har jag upptäckt att black knight greatsword (som hittills varit mitt mål att kunna använda) hade ett skitbökigt rörelsemönster när man väl blev stark nog att kunna använda det. Så jag vet inte riktigt om det är värt besväret med de andra vapnen...

chrull

Stockholm Kartell
Fint att slå ihjäl honom och sen hjälpa till...

Jag har återupptagit Dark Souls nu. Lämnade Sen's Fortress, stack till Darkroot Basin och farmade 100k+ själar. Köpte Homing Soul Mass och Soul Spear från Big Hat Logan och återvände till Sen's. Med Homing blev några av de fighter som jag hade problem med lite lättare. Snart var jag uppe och hittade till bonfiren. Av misstag sprang jag på firebomb-jätten ganska snart och slog ihjäl honom med tre spells. Hur det gick till vet jag inte, men han tappade mystiskt 95% av sin hälsa utan att jag gjorde något. Sprang in till bossen, blev avknuffad. Sprang in till bossen, rullade av själv. Sprang in till bossen, rullade av själv igen. Sprang in till bossen och satte 4 Soul Spear i honom. Död. Skrattade elakt. Hamnade i Anor Londo och fattade inte vad alla pratat om, det var ju skitlätt? Sen drogs jag in i en tavla, irrade runt ett bra tag och blev totalmördad av kråkdemonerna. Fattade galoppen och började röja runt rejält. Fick totalstryk av hjulskeletten. Fattade vad som hände och spöade rumpa. Spöade draken första försöket. Sprang in till Priscilla och försökte hugga av hennes svans, men hon blev ju osynlig, så det gick åt helvete. Död blev hon dock. Återvände till Anor Londo. Träffade på bågskyttarna. Dog. Försökte igen, dog. Grät. Dog. Grät. Dog. Grät. Dog. ... ...
Stack tillbaka till Darkroot Basin, spöade hydran. Köpte lite spells. Hittade en bröllopsklänning. Sprang ner till Queelags syster och gick med i Daughters of Chaos, fick en spell. Sprang ner till Demon Ruins och försökte cheapa mig igenom Discharge. Gick inte. Sprang till Great Hollow och trillade ner. Trillade ner igen. Trillade ner igen. Kom ner. Blev mördad av stora svampar. Mördade stora svampar. Hittade Ash Lake, spöade hydra igen. Hittade Everlasting Dragon. Högg av hans svans. Grät när jag insåg att jag skulle ta mig upp genom great hollow igen. Sprang tillbaka till Firelink, kom på att bonfiren fortfarande inte funkar. Åkte till Asylum och tänkte försöka spöa stray demon igen.

Det går sådär...

chrull

Stockholm Kartell
Heh. Stray demon, säg hej till Homing Soul Mass. Vad mycket lättare det blev när man istället för att på avstånd försöka träffa den bara smeka den i häcken hela fighten. Död alltså.

Stack tillbaka till Anor Londo och passade på vägen på att gå igenom Sen's Fortress och ta hand om allt jag missade första gången. 4 döda Prowling Demons senare var jag nöjd och tillbaka i Anor Londo. Jävla archers. Men nu har jag Hidden Body. Med två kastade sådana nådde jag upp till den högra bågskytten ganska lätt. Sen knuffade han ner mig och jag dog. Stängde av och tänkte att det är dags för lunch...

chrull

Stockholm Kartell
I rummet under klockani Q's Domain, lite till höger om gången som leder till Demon Ruins, finns det en vägg man kan slå på. En äggbärare kommer fråga om du är en ny servant, svara ja. Sen får du prata med "My Fair Lady".

Quelaan pratar dock något annat språk, så har du inte Old Witch's Ring equippad förstår du inget. Det går utmärkt att gå med i covenantet ändå. Och om du har ett ägg som skalle så säljer äggbäraren intill henne lite spells...

Hon är nog en firekeeper förresten, så vill man inte göra det kan man nog slå ihjäl henne för en firekeepers soul...

chrull

Stockholm Kartell
Hidden body. Fy fan vad bra den funkade. Körde slumbering dragon ringen också, för att safea. Och homing soul mass. Nu ska jag bara fatta vart jag ska nu.

Jocke

Man med skägg
Efter att ha plockat The Lord Vessel så stog jag lite handfallen och tog en paus på några veckor. Om det nite är aldeles för mycket på jobbet i helgen så kommer jag ge mig på spelet igen. Då är planen att kanse ge mig på spökena, eller den adra hydran, eller slåss med kristallfienerna i biblioteket.

Jag är lite sugen på PVP också, efter som mitt vapen vill att jag har tio humanity för att vara så bra som möjligt.