Platon
Swordsman
- Joined
- 18 Mar 2016
- Messages
- 452
...låt oss diskutera dem.
Dylika slag kan vara lite pikanta i alla spel ("finn dolda ting") men blir extra kniviga i symbaroum då spelarna slår ALLA slag. Så bryderiet är rätt uppenbart, hur löser ni det?
Som alla som spelat symbaroums officiella äventyrsmoduler har upptäckt så är det en jävla massa "slå vaksam"-slag i tid och otid. Hitintills har vi spelat som det står; spelarna får helt enkelt slå slaget på förfrågan från SL. Nackdelen är dock rätt uppenbar, om ingen lyckas med slaget så "fattar" dom ändå att det är någon information som dom har missat/är av stor vikt/inte som det verkar, och risken är att de därefter beter sig annorlunda baserat på denna vetenskap som är svår att ha ogjord.
Till starten av väktarens vrede som vi tänkte dra igång nästa vecka funderar jag på att göra som följer: alla RP får slå ett slag för vaksam i början av VARENDA SCEN, och sedan ha den tärningen framme resten av scenen. Detta görs alltid och helt oberoende av om det ens behövs under den kommande scenen. När ett tillfälle dyker upp där ett sådant slag vore på sin plats, så kan jag som SL bara flukta snabbt på deras slag och sedan berätta eller inte berätta viss information utan att spelarna är medvetna om det. När en ny scen dyker upp så får alla slå om slaget.
Vad tror ni om det? Och när vi ändå har frågan uppe. Hur gör ni andra när det är något som skall uppmärksammas och bara någon av spelarna uppmärksammar det, medan resten misslyckas. Jag tycker ofta sådana situationer blir suboptimala. Antingen så A) berättar jag för den spelare vars RP klarade slaget i enrum. Men det blir en jävla massa gå-åt-sidan med en spelare som förstör flowet. Eller B) jag berättar för hela gruppen om en spelare lyckas. Nackdelen med det är att dom spelare som lagt vaksam 5 liksom inte bryr sig så mycket, gängets spejare med vaksam 16 fångar allt och så får dom ändå "indirekt" del av informationen. Ofta försöker dom "spela" som att dom inte vet (eftersom deras RP formellt sett misslyckades med sitt slag och, tja, t.ex inte märker att den de pratar med svettas ymnigt) men det är generellt svårt att spela mot sit eget vetande, på ett eller annat sätt. Hur löser ni sådana här bryderier?
Dylika slag kan vara lite pikanta i alla spel ("finn dolda ting") men blir extra kniviga i symbaroum då spelarna slår ALLA slag. Så bryderiet är rätt uppenbart, hur löser ni det?
Som alla som spelat symbaroums officiella äventyrsmoduler har upptäckt så är det en jävla massa "slå vaksam"-slag i tid och otid. Hitintills har vi spelat som det står; spelarna får helt enkelt slå slaget på förfrågan från SL. Nackdelen är dock rätt uppenbar, om ingen lyckas med slaget så "fattar" dom ändå att det är någon information som dom har missat/är av stor vikt/inte som det verkar, och risken är att de därefter beter sig annorlunda baserat på denna vetenskap som är svår att ha ogjord.
Till starten av väktarens vrede som vi tänkte dra igång nästa vecka funderar jag på att göra som följer: alla RP får slå ett slag för vaksam i början av VARENDA SCEN, och sedan ha den tärningen framme resten av scenen. Detta görs alltid och helt oberoende av om det ens behövs under den kommande scenen. När ett tillfälle dyker upp där ett sådant slag vore på sin plats, så kan jag som SL bara flukta snabbt på deras slag och sedan berätta eller inte berätta viss information utan att spelarna är medvetna om det. När en ny scen dyker upp så får alla slå om slaget.
Vad tror ni om det? Och när vi ändå har frågan uppe. Hur gör ni andra när det är något som skall uppmärksammas och bara någon av spelarna uppmärksammar det, medan resten misslyckas. Jag tycker ofta sådana situationer blir suboptimala. Antingen så A) berättar jag för den spelare vars RP klarade slaget i enrum. Men det blir en jävla massa gå-åt-sidan med en spelare som förstör flowet. Eller B) jag berättar för hela gruppen om en spelare lyckas. Nackdelen med det är att dom spelare som lagt vaksam 5 liksom inte bryr sig så mycket, gängets spejare med vaksam 16 fångar allt och så får dom ändå "indirekt" del av informationen. Ofta försöker dom "spela" som att dom inte vet (eftersom deras RP formellt sett misslyckades med sitt slag och, tja, t.ex inte märker att den de pratar med svettas ymnigt) men det är generellt svårt att spela mot sit eget vetande, på ett eller annat sätt. Hur löser ni sådana här bryderier?