en del OT, men faktiskt lite T.
Tja, definitioner kan väl också ändras med tiden? Det har vi ju sett innan. Frågan om det är bra eller dåligt är ju dock svårare att besvara. Fördelarna är ju att definitionen alltid är up to date, nackdelen är att den faktiskt blir mindre viktig.
Inte för att definitioner är vidare viktiga, eftersom de flesta ändå har sina egna. Vilket gör en diskussion om definitioner mycket mer intressant än man kan tro, då *missförstånd* så lätt sker. Min definition av fantasy är inte din, och när jag använder ordet "mainstream" i en förklaring kopplar inte du det ordet till *min* definition, utan till din, och då är det som upplagt för missförstånd.
Och så lite OT:
Ser vi på musikvärlden, som jag inte alls är insatt i, så är ju mainstream det som i Kronoberg spelas av HitFM (mer känd under ett mycket mindre smickrande namn (lägg bara till ett s...)). Där kan man höra samma låt 3-4 gånger per timme. Håkan Hellström, Britney Spears, Lena PH (och alla de andra förstås) är uppenbarligen mainstream. En intressant tanke, som slog mig för inte så lite sen, då jag slavade på jobbet under den tunga låten "Det gör ont" är att den mesta mainstream-musiken förmodligen är påtvingad massorna. Skivbolagen bestämmer i princip "det här är en hit!", och så spelar radion samma låt, om och om igen. Hjärntvätt galore, om man hör en lögn tillräckligt mycket blir den ju sann, eller hur?
Kalla mig gärna för slö, jag lyssnar knappt nånsin på radio, och tänker knappast dagligen på fenomenet mainstream-musik, men ändå. missförstånd missförstånd