Bifalles.Det där var väl ändå lite väl värdeladdat för att vara en definition...
Jepps, för gör man inte det finns det ingen som helst mening med att skapa en definition från början eftersom den kommer vara olika för alla som läser den.Lämpligen håller man väl en definition så värdeneutral som möjligt?
Det där håller jag starkt med om. Om det finns andra raser än människor är det oftast karikatyrer av olika mänskliga egenskaper. Ocher är alltid fula, onda och agressiva, alver är vackra och goda (inte att äta nu då). Dvärgar är bistra, neutrala och tycker inte om att lägga sig i. Egentligen skulle man kunna tänka sig dessa som specialiserade mänskliga kulturer. De fantasyverk som innehåller raser som går långt bortom det här upplever jag inte som mainstream.Gärna med andra raser än människor, men flera av dessa andra raser beter sig som människor.
Det är klart att det är svårt att göra varelser som inte alls liknar människor på något område, men det var inte det jag sade. För att ta exempel använder jag mig av insekter i min spelvärld som är organsierade ungefär som bisamhällen, med skillnaden att drottningen är långt mycket mer intelligent än människan. Drönare och arbetare är stenkorkade och fungerar i stort sett som förväxta myror eller bin. Hela samhället är uppbyggt ungefär som ett bisamhälle. Inte för att idén är speciellt unik, men jag kan inte se att det här representerar en aspekt av mänskligt beteende utan att göra det extremt långsökt.Dock är det ganska svårt att skapa en ras som inte har drag av oss människor då vi är så mångfacetterade. Det är inte lätt att komma på personlighetsdrag som ingen människa skulle kunna ha och därav blir raserna som nya kulturer där det främst är de fysiska egenskaperna som är helt skilda från människan.