Olle Linge
Snigel
Sure, men det var roligt :) [NT]
NT = No Text
NT = No Text
Min definition:medan andra pekar på David Eddings som klassisk "mainstream fantasy" författare.
Har bara läst The Belgariad (och det var inte igår) och fann bok 5 fullt OK och resten usla. Men menar du alltså att han blir sämre sedan?David Eddings är, enligt mig, en riktigt *dålig* författare. Eller kanske inte. Hans första serie, "The Belgariad" (vet inte svenska namnet på den) var faktiskt riktigt bra, visst, han använde klichéer så det stog härliga till (Silke & Barak, till exempel...), men efter det gick det utför.
Varför läste du bok 5 om du tyckte att de fyra första var usla?Har bara läst The Belgariad (och det var inte igår) och fann bok 5 fullt OK och resten usla. Men menar du alltså att han blir sämre sedan?
Bra fråga. Lite väl bra fråga.Varför läste du bok 5 om du tyckte att de fyra första var usla?
Jag gissar att svaret är att du ville veta hur det går. Det är just därför jag håller mig borta från fantasy för det mesta. Jag vill slippa riskera att tvingas läsa ytterligare X usla böcker för att få veta slutet på den usla historien.
Dvärgar går alldeles utmärkt att variera. Jag kör själv den mer historiska synen på dem, ungefär som Ukko i Slaine. Småsinta, fega, småaktiga, lata, lömska figurer. Funkar mycket bättre än klotformade miniatyrtanks."Alverna i XXX är inte som vanliga alver, de saknar yaddayadda och har yaddayadda istället" (och otroligt nog, det första yaddayadda hittar vi antingen i D&D eller möjligen i Tolkien. Den här går att iterera på varje tänkbar ras i regelboken, utom möjligen dvärgar som alltid är som dvärgar)
Nu var det kanske onödigt att svara, men den där definitionen var fanimej braDe är evigt dömda till att vara öldrickande minitanks!
Snigeln klipper in svaret:Eddings är utmärkt litteratur för den som inte läst fantasy än.
Jag förstår inte hur du kan få det till att vi inte tycker likadant, jag menr vi skrev nästan exakt samma sak Jag påpekade också hur bra jag tyckte Eddings var när jag läste böckerna och således har jag ju i alla fall lyckats locka mig. Sedan att jag inte läser om dem nu är ju en helt annan femma.Hurvida Eddgins är bra eller inte beror lite på hur gammal man är och vad man har läst annars.