Nekromanti [Definition] Seriös framtoning?

Krille

Super Moderator
Recca said:
Det kanske är nån sorts motsägelsefull konstnärlig tanke bakom namnet
Det här är var Jake Richmond har att säga om saken:

Intervju med Jake Richmond said:
5. The *name*. I know you get asked a lot about it. How did you come up with it, what does it signify?

Emily Care Boss, who wrote Breaking the Ice (which by the way, was a huge influence for us)(A game where you play a couple’s first three dates), suggested the name. Matt was telling her about the game. I think at the time we were just calling it Psychic School Girl, or something like that. He was describing the game and telling her about the genre, and she asked what it was about the genre that we were so fascinated by. Matt told her whatever he told her, and she summed it up like this: Exploding heads and panty shots. Panty Explosion.

I latched onto it right away. I mean, it’s pretty awesome. It sounds totally perverted (and the genre does have an edge of perversion), but at the same time it captures the flavor of the genre as well as the bizarre names that are often given to these films, series and manga. Plus, the name totally grabs your attention. There’s no way you can ignore it!
Recca said:
men om jag skulle intervjua människor på stan och fråga: "Tycker du att titeln Panty Explosion tyder på att det handlar om ett seriöst spel/tidning/film/bok" så skulle ju bara troll säga "JA".

Så att be om en definition är bakvänt.
Det innebär att definitionen på ett oseriöst spel är "det har en fånig titel"? Jag tycker det verkar vara en lite knäpp definition. Som det heter, döm inte hunden efter håren - eller mer passande på utrikiska, "don't judge the book from its cover".

I vilket fall som helst så har Jake Richmond uppfattat att det finns folk med liknande tvivel. Så vem vet? Nästa version kanske du kan spela och till och med tycka vara seriöst.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
Det innebär att definitionen på ett oseriöst spel är "det har en fånig titel"? Jag tycker det verkar vara en lite knäpp definition. Som det heter, döm inte hunden efter håren - eller mer passande på utrikiska, "don't judge the book from its cover".
Dessutom tycker jag att just själva omslaget inte alls kändes perverst eller oseriöst...

Jag menar - OK, om man blir avtänd av titeln. Men hur ofta ser man titel utan varken beskrivning runt eller omslag i närheten? Och både beskrivning och omslag borde ju ändra intrycket i det här fallet.

Panty explosion kan man judge:a utifrån dess cover...

RasmusL

Champion
Krille said:
Jag måste be Elmrig (och er andra) om ursäkt. Av någon skum anledning missade jag helt ordet "Perfect" i det citerade stycket, och gick hela dagen övertygad om att det inte fanns där. Det gick aldrig upp för mig att det kunde varit jag som hade gjort fel och undrade "vafan pratar de om" hela dagen helt i onödan. Jag har inte ens en vettig ursäkt annat än möjligen fyra timmars sömn.

Kvar av min argumentation är en nerbränd husgrund i form av att jag fortfarande inte vet vad "seriös" innebär i rollspelssammanhang (även om jag börjar misstänka att det innebär "spel jag inte tycker om"), och att PEP visserligen saknar en massa saker som gjorde PE till ett skitläskigt svart rollspel (exempelvis statistik över sexuella förbrytelser) och stoppar in en massa annat (robotar och magical girls), men trots det har kvar de två viktigaste grejerna för mobbing/rangordning/hackkyckling-effekten: popularitetsomröstningen och bästis/rival-reglerna.
Ingen som helst fara men skönt att se att vi inte var helt oense i frågan.

Rörande rollspelsnamn så enligt mig är namn som "Drakar och Demoner", "Dungeons & Dragons", etc mycket mindre tilltalande och mycket "töntigare" än exempelvis Panty Explosion.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Elmrig said:
Rörande rollspelsnamn så enligt mig är namn som "Drakar och Demoner", "Dungeons & Dragons", etc mycket mindre tilltalande och mycket "töntigare" än exempelvis Panty Explosion.
Det håller jag med om. Faktum är att jag tidigare, när jag var en mycket sämre människa än jag är nu, dömde ut både Mutant, DoD och D&D rätt mycket utifrån namn samt omslag på böckerna. Men mest namn. Rättvisande kanske de är, men särdeles coola? Mnjae.

Eller OK, sen kanske det inte direkt hjälpte att just dungeons väldigt mycket symboliserade den sorts rollspelande jag mest ville distansiera mig från, men...

Drakar och Demoner faller annars som namn på att det inte direkt primärt handlar om varken drakar eller demoner. Eller OK, det finns väl drakar med, men det är som att säga att Vampire borde heta "glassgubbar och bibliotekarier" för att det finns såna i spelvärlden.

Drakar och Demoner borde istället vara något i stil med Fireborn...

Zorbeltuss

Hero
Jag ber om ursäkt Krille delvis då jag gör ett generellt svar till alla på din post, delvis för lite osmikrande associationer.
Krille said:
Panty Explosion är i grunden ett spel som handlar om mobbing, ångest, rangordning, trauma och psykiska krafter hos japanska gymnasietjejer.
Detta är någonting som jag hade behövt för att kolla upp spelet när jag hörde talas om det för första gången.
Istället hörde jag Panty Explosion är intressant och bra kolla upp det följt av något i stil med detta:
Krille said:
"Det enda som är bra med Edward är att han är så pass kinky att han är 100 bast och ändå vill göra stygga saker med sextonåringar."
- Petter Nallo, vampyrkännare
Så som det oftast var av denna postare, om det hade varit ätt bättre namn hade jag nog undgått associationen gubbsjuk, men tyvärr var det så min hjärna ville förklara detta.
Hade jag ställts inför en hylla med en massa titlar hade jag nog inte lyft upp denna för att kolla om det var ett intressant koncept, för jag orkar inte lyfta upp varje rollspelsbok och läsa konceptet och titeln tilltalar mig inte därav har titeln gjort sig ännu en otjänst.

Jag tycker inte specifikt att panty explosion är oseriöst, det är inte min tanke för fem öre, min tanke är att det fortfarande är odefinierat pga att jag inte läst det.

Seriositetsnivån på ett rollspel sätter jag själv efter utrymmet för skämt som bryter fjärde väggen, det som andra här i tråden verkat ta är tex: dålig titel, dåligt språk och dåligt material. Dessa exempel ger att oseriöst automatiskt är något dåligt och att det lätt kan sammanfattas med två ord, så varför säger ni inte bara det?

Jag tycker att det är oerhört jobbigt att åka runt på diverse färdmedel med töntiga och löjliga rollspelsböcker, mestadels för att det inte känns som att jag kan motivera det själv. Jag hade kunnat motivera en stor skylt med jag är en tönt, för jag är en tönt, jag hade kunnat motivera ett någorlunda smakligt och världspassande omslag som stämningsgivande, att behöva ens motivera ett smidigt format hoppas jag inte behöver göras.

Jag tycker också att det är tämligen ytligt att säga att någon är ytlig bara för att man inte orkar fråga efter eller vill ha en förklaring.

Detta inlägg är inte tänkt att vara kränkande men det inehåller åsikter jag kanske borde tänka över mera, isåfall säg gärna det.
Det är också tänkt att jag här ska klargöra mina åsikter, ni får givetvis svara, elaborera och fatta era egna åsikter, jag tror dock att fortsatt deltagande av mig kommer vara en dålig ide då jag fokuserar för mycket på enskilda inlägg för att svara på helheten.

/Zorbeltuss som borde gå över till hen i tredjeperson

Necross

Swashbuckler
Krille said:
Det innebär att definitionen på ett oseriöst spel är "det har en fånig titel"?
Nej, men det hjälper ju inte till direkt, om man vill bli tagen på allvar.

Krille

Super Moderator
Zorbeltuss said:
Hade jag ställts inför en hylla med en massa titlar hade jag nog inte lyft upp denna för att kolla om det var ett intressant koncept, för jag orkar inte lyfta upp varje rollspelsbok och läsa konceptet och titeln tilltalar mig inte därav har titeln gjort sig ännu en otjänst.
Här är en liten bifråga: om jag står framför en hylla med en massa rollspelsböcker så är det inte bokens titel som gör att ögat går förbi till nästa bok. Det enda sätt som titeln skulle kunna få mig att titta åt annat håll är om jag har hört något riktigt kasst om det i förväg, eller provat det tidigare och verkligen inte gillat det. Typ så som jag reagerar på Vampire. Jag tittar inte ens på den hyllan, för jag gillar verkligen inte spelet.

Bifråga till bifråga: ...vilket är synd, eftersom det finns en massa andra kunder som plockat ut bra rollspelsböcker och sedan ställt tillbaks dem på närmaste hylla. "Närmaste hylla" råkar ofta vara antingen D&D-hyllan eller Vampire-hyllan, så det händer rätt ofta att böcker som jag skulle kunna vara intresserad av osorteras till en hylla som jag inte ens tittar på. Senast missade jag spelledarskärmen till The One Ring på precis det sättet.

Men åter till original-bifrågan: jag hävdar att den generella kunden inte tittar på titeln när denne konfronteras av en stor hylla med helt okända rollspelsböcker. Istället kommer hen att titta på framsidan, och om den ser bra och tilltalande ut så kan kunden plocka fram den och titta närmare på den, och eventuellt avgöra ett köp.

Vilket för oss tillbaka till Panty Explosion, som ser ut så här:

Nu vet jag inte hur det är med dig, men skulle jag se det omslaget för första gången i mitt liv så skulle jag inte tycka att det såg oseriöst ut. Mina första associationer skulle förmodligen vara "ångest, skolflickor, Japan, regn" i ungefär den ordningen - för jag reagerar mycket snabbare på utseenden än på titlar, och logotypen är dessutom CAPTCHA nog för att titeln inte ska slå direkt. Titeln kommer sen.

Och när titeln väl kommer så inträffar en intressant motsägelse i hjärnan som och väcker en nyfikenhet: vad fan handlar det här spelet om? Och sen skulle jag börja bläddra.

---

Det sagt så är jag gubbsjuk också.

Zorbeltuss

Hero
Krille said:
Nu vet jag inte hur det är med dig, men skulle jag se det omslaget för första gången i mitt liv så skulle jag inte tycka att det såg oseriöst ut. Mina första associationer skulle förmodligen vara "ångest, skolflickor, Japan, regn" i ungefär den ordningen - för jag reagerar mycket snabbare på utseenden än på titlar, och logotypen är dessutom CAPTCHA nog för att titeln inte ska slå direkt. Titeln kommer sen.

Och när titeln väl kommer så inträffar en intressant motsägelse i hjärnan som och väcker en nyfikenhet: vad fan handlar det här spelet om? Och sen skulle jag börja bläddra.
Jag vet att vi numera bor i ungefär samma trakter så jag måste kontra din fråga med en egen, var handlar du rollspelsböcker? Där jag brukar handla dem ser man nästan uteslutande bokryggarna, vilket gör det oerhört svårt att försöka erinra sig vad framsidan av boken säker om rollspelet och en till följdfråga, var det inte så att vi inte skulle dömma boken på omslaget?

/Zorbeltuss som hoppas att detta inte motiverar fler följdfrågor för även om hen kommer läsa vidare kommer det inte bli fler svar

lijat

Swordsman
Vet att det inte var till mig frågan stäldes men svarar ändå.

Jag tittar ganska mycket på titlar när jag letar efter något intresant, står boken i en bokhylla ser man dessutom titeln lånt innan man ser framsidan.

/lijat mistänker att vad folk kollar först på varierar från person till person

Krille

Super Moderator
Zorbeltuss said:
Jag vet att vi numera bor i ungefär samma trakter så jag måste kontra din fråga med en egen, var handlar du rollspelsböcker? Där jag brukar handla dem ser man nästan uteslutande bokryggarna, vilket gör det oerhört svårt att försöka erinra sig vad framsidan av boken säker om rollspelet
Det är inte så ofta man ser vad som står på ryggen. En hel del böcker är häftade. Andra är kartpaket (hej, Svavelvinter) eller spelledarskärmar (hej, The One Ring/Laketown). Talar vi indiespel så är det inte helt sällsynt att de inte bara har en smal publik, utan de har en smal rygg också, vilket innebär väldigt liten typsnittsgrad så att det blir svårläst på håll (hej, Panty Explosion). Och en hel del av dem med bredare rygg har sugig ryggutformning, eempelvis med svart text på röd bakgrund (hej, Qin - Warring States).

De undantag som finns är vanligen stora titlar rent fysiskt (hej, Pathfinder), stora titlar i form av många böcker (hej, Pathfinder), stora titlar i form av många kunder (hej, Pathfinder), eller något som butiken vill lyfta fram.

Så i alla fall jag, och rätt många av kunderna på SF-bokhandeln, kliver fram och flippar mellan grejerna på det gamla hederliga "bläddra i LP-backarna"-sättet, fast sidledes med skevt huvud och en rumpa som täcker halva hyllan för andra kunder.

Zorbeltuss said:
och en till följdfråga, var det inte så att vi inte skulle dömma boken på omslaget?
Pärmen är inte bara till för att skydda innehållet. Det ska sälja innehållet också.

Men vad man kan få från pärmen är i princip huruvida man är intresserad av innehållet. Däremot är det inte säkert att man kan göra en bedömning av innehållet baserat på omslaget, vare sig kvalitet eller seriositet.

Jag kan finna det troligt att ett spel med titeln Panty Explosion eller Svenil Rollspelet är ett oseriöst rollspel, men jag kan inte säga att det är oseriöst utan att öppna boken.

Zorbeltuss said:
/Zorbeltuss som hoppas att detta inte motiverar fler följdfrågor för även om hen kommer läsa vidare kommer det inte bli fler svar
Kyckling. :gremgrin:

RasmusL

Champion
Jag vet inte om jag hamnar OT nu men finns det någon bra term för att beskriva om den spelstil en produkt försöker förmedla (vi kan säga "explicit" i detta fallet även om det enligt mig går att göra bedömningar av det implicita i en produkt som är objektiva nog rörande väldigt många spel) i termer om hur "lättsamt" eller "allvarsamt" det är? Är det en skrattfest? Glimten i ögat? Mörkt och ångestladdat som tusan?
Ord tolkas och värderas utifrån den egna värdegrunden men i de fall där författarna uttryckligen beskriver den spelstil som spelet är tänkt att underlätta bör det gå att göra en klassificering som de flesta är nöjda med.
Om det inte finns någon vettig och vedertagen terminologi för att närma sig det här så föreslår jag "lättsamt" vs "allvarsamt".
Jag pratar nu inte om hur en enskild person upplever att spelet är skrivet eller vilka associationer teman, framsida, titel eller genre förmedlar till just hen utan vad författaren uttryckligen anser att spelet är menat att uppnå.

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
Elmrig said:
Det håller jag med om. Faktum är att jag tidigare, när jag var en mycket sämre människa än jag är nu, dömde ut både Mutant, DoD och D&D rätt mycket utifrån namn samt omslag på böckerna. Men mest namn. Rättvisande kanske de är, men särdeles coola? Mnjae.

Eller OK, sen kanske det inte direkt hjälpte att just dungeons väldigt mycket symboliserade den sorts rollspelande jag mest ville distansiera mig från, men...

Drakar och Demoner faller annars som namn på att det inte direkt primärt handlar om varken drakar eller demoner. Eller OK, det finns väl drakar med, men det är som att säga att Vampire borde heta "glassgubbar och bibliotekarier" för att det finns såna i spelvärlden.

Drakar och Demoner borde istället vara något i stil med Fireborn...
Jag älskar Dungeons and Dragons namn eftersom det utstrålar den där auran av "Du spelar Gandalf och jag spelar Conan och vi teamar upp med Elric för att slås mot Dracula!". Det har den där halv-naiva David Eddings känslan av fantasy där du kan stjäla bitar från bättre fantasy grejer, byta namn på dem och sedan bara köra på.

Det har också den där nästan barnsliga entusiasmen av "Låt oss gå ner i det här hålet i marken och döda monster med magi, svärd och tro. Varför? För att det är där!"

Och klart det är drakar i namnet! :gremsmile: Draken är det perfekta monstret som krälat rakt ut ur det mänskliga undermedvetna. Den är stor och mäktigt och girigt och det är nästan omöjligt att vinna mot en drake om du slåss mot den. Det är den perfekta metaforen för alla saker i verkligheten som är för stora och som vi inte kan eller vågar slåss mot. Draken kan vara kronofogden, eller killen som mobbade dig i mellanstadiet eller din besvikenlse övar att ditt liv inte ser ut som du vill att det skall göra.

Vi berättar historier inte för att säga att drakar finns. Vi berättar historier för att säga att drakar kan bli besegrade! :gremlaugh:

RasmusL

Champion
Elmrig said:
Jag vet inte om jag hamnar OT nu men finns det någon bra term för att beskriva om den spelstil en produkt försöker förmedla (vi kan säga "explicit" i detta fallet även om det enligt mig går att göra bedömningar av det implicita i en produkt som är objektiva nog rörande väldigt många spel) i termer om hur "lättsamt" eller "allvarsamt" det är? Är det en skrattfest? Glimten i ögat? Mörkt och ångestladdat som tusan?
Ord tolkas och värderas utifrån den egna värdegrunden men i de fall där författarna uttryckligen beskriver den spelstil som spelet är tänkt att underlätta bör det gå att göra en klassificering som de flesta är nöjda med.
Om det inte finns någon vettig och vedertagen terminologi för att närma sig det här så föreslår jag "lättsamt" vs "allvarsamt".
Jag pratar nu inte om hur en enskild person upplever att spelet är skrivet eller vilka associationer teman, framsida, titel eller genre förmedlar till just hen utan vad författaren uttryckligen anser att spelet är menat att uppnå.
En liten tanke: Går det att koppla en sådan dimension till spelarnas investerin? Nedan prat om investeringsnivåer är något som kanske inte alla håller med om även om jag tror att jag vandrar på relativt objektiv mark:

D&B, TiP, InSpectres etc kräver en låg grad av investering för att kunna vara njutbara. Jag skulle kalla dessa spel "lättsamma".

My Life With Master, Psychodrame och WtWE kräver en mycket högre grad av investering för att vara njutbara. Jag skulle kalla dessa spel "allvarsamma".

Kan det stämma? Om så bör tradspel med tidskrävande karaktärsskapande (vilket blir en investering och en ständig riskfaktor i form av förlorad speltid om karaktären stryker med) falla under "allvarsamt".

Tankar på det?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Elmrig said:
Kan det stämma? Om så bör tradspel med tidskrävande karaktärsskapande (vilket blir en investering och en ständig riskfaktor i form av förlorad speltid om karaktären stryker med) falla under "allvarsamt".

Tankar på det?
Klart vi kan beskriva spel i termer av hur lättsamma eller allvarsamma de är, men jag tycker nog inte att den tid det krävs för att göra en rollperson är något bra mått på saken. För mig känns det nog lämpligare att försöka beskriva spelupplevelsen (även om den beskrivningen kanske bara är giltig om man spelar med just den person som ger den).

Även om Medan världen går under producerar allvarsamma historier så tycker jag det är lättsamt att spela: min investering i tid är förhållandevis kort i rollspelssammanhang, jag slipper mecka med nån omständig rollpersonsgenerering, och eftersom vi samskapar världen i början så behöver jag inte plugga nåt på förhand, bara snacka lite med de trevliga spelarna kring bordet.

Så … jag vet inte riktigt. Jag är inte övertygad om att det finns någon riktigt objektiv mark när vi pratar om upplevelser och bedömning av kulturyttringar. Det kompliceras ju kraftigt av att det är svårt att separera produkten från själva processen att spela.

RasmusL

Champion
DeBracy said:
Elmrig said:

Tankar på det?
Klart vi kan beskriva spel i termer av hur lättsamma eller allvarsamma de är, men jag tycker nog inte att den tid det krävs för att göra en rollperson är något bra mått på saken. För mig känns det nog lämpligare att försöka beskriva spelupplevelsen (även om den beskrivningen kanske bara är giltig om man spelar med just den person som ger den).

Även om Medan världen går under producerar allvarsamma historier så tycker jag det är lättsamt att spela: min investering i tid är förhållandevis kort i rollspelssammanhang, jag slipper mecka med nån omständig rollpersonsgenerering, och eftersom vi samskapar världen i början så behöver jag inte plugga nåt på förhand, bara snacka lite med de trevliga spelarna kring bordet.
Ja, det är förvisso sant men under spelomgången tänker jag mig att WtWE kräver mer av spelaren än exempelvis InSpectres, TiP eller D&B. I de senare exemplen behöver jag egentligen inte bry mig om vad som händer i fiktionen så länge jag kan prestera underhållande beskrivningar och vara aktiv nog att underhållas av de andra spelarnas utläggningar till skilnad från WtWE som kräver ett visst engagemang i karaktärerna för att kunna väva en intressant historia (det här kanske kan vara väldigt subjektivt men jag skulle våga mig på att lyfta fram det som åtminståne en halvsanning). Hur som helst så är WtWE för mig inte ett spel man slänger fram och sitter och slappspelar lite som ett sätt att umgås och snacka skit kring.

Till skilnad från WtWE, Fiasco och andra spel som handlar om att samberätta drama och kräver en hel del uppmärksamhet och aktivitet av mig som spelare kan jag när jag spelar trad om jag vill i princip sitta tyst hela spelmöten igenom. Investeringen i tradspelet blir stor för att komma igång men sedan låg under spelets gång och jag vill jämnställa det med samberättarspelen ovan om man summerar investeringarna.

DeBracy said:
Så … jag vet inte riktigt. Jag är inte övertygad om att det finns någon riktigt objektiv mark när vi pratar om upplevelser och bedömning av kulturyttringar. Det kompliceras ju kraftigt av att det är svårt att separera produkten från själva processen att spela.
Ja, spelprocessen är ju väldigt personlig så där är det svårt att hitta några generella drag men det bör gå att hitta riktlinjer och dimensioner som man kan använda för att beskriva vad för typ av upplevelse ett givet spel ämnar uppnå.

RasmusL

Champion
DeBracy said:
[
Det här är för mig ett stort problem: hur beskriver man ett rollspel över huvud taget? Jag har pratat om det här någonstans tidigare och fortsatt att fundera kring det en hel del men på samma sätt som man kan beskriva exempelvis böcker och filmer bör man kunna kategorisera spel utan att koppla det till en specifik persons upplevelser. "Trad" och "indie" är inget annat än dynga, termerna är lika intetsägande som att kalla det för "rollspel" och "rollspel". OSG närmar sig kanske målet som någon form av överkategori för en viss typ av spel men annars verkar det fan vara tunt med bra fack att stoppa spel i...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Elmrig said:
Det här är för mig ett stort problem: hur beskriver man ett rollspel över huvud taget?
Jag och Wilhelm gled in på att börja prata om form, färg/setting, och regler. Han har skrivit lite om vad vi menar med det på sin blogg. Det har varit fruktbart för oss, men det finns säkert fler sätt.

God45

#PrayersForBahakan
DeBracy said:
Elmrig said:
Det här är för mig ett stort problem: hur beskriver man ett rollspel över huvud taget?
Jag och Wilhelm gled in på att börja prata om form, färg/setting, och regler. Han har skrivit lite om vad vi menar med det på sin blogg. Det har varit fruktbart för oss, men det finns säkert fler sätt.
Så ni har alltså missat att någon redan löst problemet med hur man pratar om spel?

http://jrients.blogspot.se/2006/02/i-got-your-threefold-model-right-here.html

:gremwink:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag ger upp ...

"Jag hade ju redan spelat RQ och Stormbringer när DoD kom" --- Och jag som trodde att jag varit med länge i den här branschen.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
krank said:
Tja, ganska många av dagens strider framstår också som oviktiga så snart man vuxit ifrån det här med att behöva berätta för andra hur och vad de borde spela =)
Du menar att det är en fråga om "mognad"? Jag tror ju att jag är mognare nu än när jag var 17 och gick runt och tyckte att alla som spelade på fel sätt var dumma i huvudet, men är det så enkelt?

Man ser sådant beteende även här tycker jag. Trots att det här forumet är ju väldigt eklektiskt och tolerant på alla sätt och vis, så tycker jag mig ha sett en och annan "diskussion" i stil med: "Dnd :t6r-4: är inget rollspel". (Att starta en sådan diskussion verkar däremot inte stärka någons sociala kapital på det här forumet ...). Jag får dock känslan av att stämningen här har varit mycket mer agressiv och trollig förr i världen. Har även forumet "mognat"?