Demon Soul, frågar ni? Jo, alltså, mitt monster-tränar-uppfödar-fightingspel, tidigare trådar finns här och här.
Jag har börjat fundera kring nåtslags grundtanke, systemmässigt. Låt oss säga att varje varelse har en nivå som börjar på 1 och går uppåt. Till 10? Till 100? Till 1000? Vi kommer till det, om ett ögonblick.
Till sammanhanget hör att jag tänker mig att man använder sig av nivån som ett färdighetsvärde. Alltså; man har bara ett färdighetsvärde. Det används till allting. Sedan kan man höja eller sänka detta värde lokalt eller globalt med hjälp av de egenskaper varelsen har - Man köper sig en strålkanon, som bland sina övriga effekter höjer ens egenskapsvärde just vad gäller användningen av strålkanonen (lokalt). Sedan kanske man har en nackdel som innebär att om man blir blöt, så sjunker ens allmänna effektiva färdighetsvärde (globalt).
Nå; det jag funderar på nu är skalor och skalbarhet. Idealet, tycker jag, vore ett system som kunde skala hur mycket som helst. Alltså, där man egentligen aldrig nådde "toppen" utan bara fortsatte. Det ställer vissa krav på skalbarhet.
Så, hur bygger man ett sånt system? Tärningspölar? Stora tärningar, eller många tärningar? Övergripande "tiers" där 10 av tärning X omvandlas till 1?
Idéer?
(Hinner inte skriva mer, har lektion)
Jag har börjat fundera kring nåtslags grundtanke, systemmässigt. Låt oss säga att varje varelse har en nivå som börjar på 1 och går uppåt. Till 10? Till 100? Till 1000? Vi kommer till det, om ett ögonblick.
Till sammanhanget hör att jag tänker mig att man använder sig av nivån som ett färdighetsvärde. Alltså; man har bara ett färdighetsvärde. Det används till allting. Sedan kan man höja eller sänka detta värde lokalt eller globalt med hjälp av de egenskaper varelsen har - Man köper sig en strålkanon, som bland sina övriga effekter höjer ens egenskapsvärde just vad gäller användningen av strålkanonen (lokalt). Sedan kanske man har en nackdel som innebär att om man blir blöt, så sjunker ens allmänna effektiva färdighetsvärde (globalt).
Nå; det jag funderar på nu är skalor och skalbarhet. Idealet, tycker jag, vore ett system som kunde skala hur mycket som helst. Alltså, där man egentligen aldrig nådde "toppen" utan bara fortsatte. Det ställer vissa krav på skalbarhet.
Så, hur bygger man ett sånt system? Tärningspölar? Stora tärningar, eller många tärningar? Övergripande "tiers" där 10 av tärning X omvandlas till 1?
Idéer?
(Hinner inte skriva mer, har lektion)