Nekromanti Demonernas mer visuella attribut?

Hyggelmonstret

Veteran
Tjena!
Tzon-bza zak-akh khim zar-ton?

Jag är ett nytt tillskott på forumet med ett litet behov av hjälp.
Jag sitter här och ritar lite illustrationer i åtanke för demoner & demonologi modulen.

Allt jag nu igentligen vet om mundanas demoner utseendemässigt är beskrivningarna från Belial texten i Vandöda & Nekromantik, produktbeskrivningen för demoner med de olika namnexemplen och diverse illustrationer och bilder från olika Eon moduler likt Misslor, Legender och hemligheter etc.

Jag ger fullt ös med pennan i hand och datorn som kämpar med photoshop för tillfället i hopp om att få kunna bidra till demoner. Om nu någon har lite kunskap om demonernas mer visuella attribut så dela gärna med er!

Jag skulle kunna smyga in små önskemål(påskägg) i bilderna om information jag får är till hjälp. :gremwink:

Tack i förhand!

Telephalsion

Swordsman
Såhärm tänker jag mig att de i Eon-litteratur nämnda demonerna ser ut:

Anticultor - Tänker mig en form av insekt, kan variera, eller vara en form av spindel (med tanke på att i dess kropp lever rangxnånting små spindlar.)

Cicatrix - Har du sett filmen species? Ungefär så tänker jag mig.

Cruor - Betyder blod eller mord om jag inte misstar mig, så jag tänker mig en blodsugande eller blodskrävande demon, lite som en kompakt blodhög vars hud är levrat blod.

Diabol - Klassisk djävulsdemon, Diablo från spelet med samma namn, alternativt en smalare, mer trimmad och förförisk lucifergestalt. Kan dock vara möjligt att göra båda fast med olika namn, eller att den kan ändra form och förmåga, antingen slank och förförisk, eller stor och brutal, beroende på humör.

Dubbelgångare - Osäker på hur dess "grundform" är, men den kan anta andras skepnad och härma dem perfekt. Med PSY slag också få del av personers minne och förmåga.

Edax - Typ Girighet eller frosseri om min google-fu funkar. Så här har vi demonen som vill ta andras saker, oftast genom att vinna dem i tävlingar och gåtor. En Edax är den typ av demon som går med på att spela fiol om en människas själ. Iallafall nu såhär rent spontant. Antingen det eller så är det en drakliknande demon som älskar att ruva på skatter och glupskt äta allt, ja, allt. Gärna att den slukar pengar och värdefulla föremål, kan bli kul. Lite som Smaug, fast demon.

Nefandas - Betyder typ rätt och slätt ondskefull, eller hiskelig. Eng. 'Nefarious'. Här tänker jag mig den klassiska 'lura andra att begå synder och straffas av sin gud' demonen är inkarnerad. Nefandasen frestar troende att bryta mot sina bud och när guden till slut straffar den troende tillräckligt erbjuder Nefandasen en chans att inte drabbas av straffet, sälja sin själv etc. Utseendemässigt tänker jag mig att den byter skepnad beroende på vart den är.

Ruptor - Finns en skurk i power rangers som kallades för ruptor, det var typ en skalbagge med jättestora bestick, inte särskilt hemskt. Men Ruptor, eng. 'rupture' tänekr jag mig en fysiskt våldsam demon, lite Khorne-stuk om vi ska tänka i warhammer chaos termer. Muskler, horn, ondska och styrka.

Sanguinar - Sanguis betyder blod, och jag har inte så mycket att gå på då enda googlingen ger en wow-boss. Men kanske en demonversion av en Vampyr?

Irrlicht - osynlig så när som på de eldflammor som ständigt dansar kring där dess kropp är. Eldarna är oftast i kalla färger som ljusblå och ljusgröna nyanser, de kan dock flamma upp i andra nyanser beorende på demonens humör. Lite som en mörk-genomskinlig siluett omgiven av dansande ljus.

Aegrotar - Som någonting ur Fader Nurgles armhåla. En stinkande klump av var, bölder och äckelpäckel.

Olika typer av elementar och aspektdemoner /skuggdemon, kaosdemon, tidsdemon, kölddemon, elddemon etc.) Kan anta lite vilken form som helst men har alltid starka uttryck av sin aspekt. En elddemon omges alltid av eld, beroende på rang. Exempelvis så brinner dess fotsteg.
Demonen i misslor antar jag är en form av kölddemon.

Umbra - Syns endast som en skugga, om ljuskälla finns. Om du sett Supernatural så stöter de på varelser som kallas för 'Daeva' i första säsongen om jag minns rätt, de är i princip bara en skugga som rör sig. Det eller en Balrog som inte är gjord av eld och skugga utan mer, avgrund (som jag tänker mig är mörk lila) och skugga.

Övriga förslag på demoner är:

Ahriman - En mörk demon med ett stort öga och en grinande käft som täcker hela huvudet. Kroppen är föränderlig men antingen en svart, slöjlig människogestalt eller ett par enorma skuggade vingar. (Floateyes i final fantasy serien) http://www.ffinsider.net/final-fantasy-4/sprites/monster/A-G/FloatEye.gif

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Lesser_Key_of_Solomon Här har vi lite härliga illustrationer.

Skriver ner mer om jag kommer på något kul. Men här är lite tankar iallafall.

Jag är helt för att demoner inte är statiska utan kan vara mer än en typ. Kanske en Elddemon som tillika är en Cruor, en bolmande brinnande massa av blod som puttrar och kokar. Exempelvis.

Hyggelmonstret

Veteran
Jag vet inte riktigt hur citat & svar funktionen fungerar ihop ännu så jag struntar i att citera för tillfället.

Men det här var otroligt mycket kött till benen måste jag säga! Nu sätter hjärnan fart och kreativiteten min slipper svälta. x)
Mer tankar och idéer vore asöm men jag tackar för all del för den här oheliga buffén, den lär ge födseln till en massa skisser :gremwink:

Telephalsion

Swordsman
Symmetri är någonting som är rätt standard i naturen, så bara en sån sak att ha en ossymetrisk varelse kan vara bra om du ska göra kaos-inspirerade demoner.

Förutom de ovan har vi ju massa klassiska demontyper Exempelvis Impen/Mephiten - Bevingad, svartögd, huggtänder och kall läderaktig hud, lägre klass av demon som ofta används som budbärare eller Assistend åt demonologer. Storleksmässigt är en rang 1 Imp ungefär lika stor som en drakonett.

Många demoner är inte anpassade för att ta en egen fysisk form och är således demoner som hellre besätter folk. Legion i Biblisk mytologi är första exemplet. En svärm demoner, jmf med en bisvärm, som inte kan upprätthålla en fysisk form av sig själv, utan måste bosätta sig i andra varelser. Låg rang men förrädiskt farliga. Utanför värdkroppen ser de ut som antingen svart gas, mörk sand, en svärm insekter eller en onaturlig eldsflamma. Utanför värdkroppen slår de PSY slag vid olika tidsintervall, misslyckas det återvänder de till andeplanet. Rätt vanligt i film att demoner kryper in eller flyger in via huvudets kroppsöppningar och tar över kroppen. En besatt kropp får mycket små drag av demonen. Oftast svärtade ögon eller förvridna drag, starkare demoner kan ge mer påtagliga förändringar, som utväxter av både horn och extra lemmar.

Besättande demoner kan vara av många olika slag, kanske kan alla demoner besätta i viss mån.

Är osäker på hur demoner 'äter', men om det är magisk energi förklarar det varför vissa demoner äter själar.

Demoner som manifesterats väldigt länge på det fysiska planet tenderar att bygga upp en mer beständig fysisk kropp för att undvika behovet av magisk föda. Att besätta en redan existerande kropp är en genväg till detta. Den fysiska kroppen agerar som ett ankare som hjälper demonen att hålla sig kvar på det fysiska planet. Utanför värdkroppar eller fysiska gestalter tvingas demoner av lägre (högre?) rang att slå PSY slag för att inte tvingas tillbaka till andeplanet.

Kommer nite på ett bra namn, men en "dåligt samvete"-demon bör finnas. Som osynligt förföljer ett mål och ger den dåliga råd.

Bör också finnas "goda" demoner, som inte står för att bränna och besudla allt. Återkommer.

EDIT: Bland 'Goda' Demoner, eller snarare Daimotropiska väsen, hör bland annat Dwarkas, Helgon och Naturandar (Dryader).

Dryader är trädandar och finns beskrivna i Tirakerboken, men det finns andra naturväsen också. Sjöandar, Bergandar, Vindandar, etc.

Andra daimotropiska väsen skulel kunna vara de många olika legendariska och mytologiska väsen som vandrar på fjärran platser i mundana, exempelvis den Thalaskiska "Vilda Dansaren" eller många av de väsen som beskrivs i Legender & Hemligheter: Vattumannen, Tomoniuisgie (Den svarta bäckahästen),

Hyggelmonstret

Veteran
Det bara strömmar in information! Gissar på att du också väntar spänt på Demoner & demonologi, fast vem med sinnet i behåll gör inte det? :gremwink:

Hmm jo jo du har ju dissekerat modulerna in på bena hära, det gillar jag. Helgon har tanken aldrig fallit mig in att ens tänka på! Kaos-demonernas asymmetri är även det ett riktigt bra råd.

Haha jag gläds inombords av tanken att rita en Imp. Tror jag börjar med den efter min "stad som invaderas av stor diabol" photoshop målning!

"Dwarkas" är inte det Maktahs små gullungar? ..de tog väl sig formen av en Tirak väl nere på mundana? Har för mig att jag läst något sånt.. Jag har lite svårt att komma på hur jag ska visualisera dem kanske men ska väl ge det ett försök. Mörkrets drottning är ju riktigt häftig och lika så måste hennes sändebud porträtteras så.

Du ska ha så många tack! Jag är helt omsvept av idéer som om de format sig likt en kokong runt mig.. vilken tur jag inte är mörkrädd :gremlaugh:

Telephalsion

Swordsman
Längtar med spänning efter boken :gremwink:.

Dwarkkas manifesteras som Tiraker (möjligen Gûrder och Thruker också), men troligen har varje Dwarkka något speciellt karaktärsdrag, som att Binderakk, stridens andre är täckt av ärr. Bokktahs (Dryaderna) ser ut som nakna Gûrderflickor, men det i Alverboken nämns dryader som klädda i lätta kläder. Kanske anpassar sig Dryaderna efter de som inkräktar på skogen för att verka så gullig som möjligt? Visualisera kanske en stor bild av olika Dwarkkas i "gruppfoto"?

Vet inte hur det kommer bli i modulen med demoner och rang, men om Demoner inte är av fast rang antar jag att varje demontyp har ett spann av rang, T.ex kan inte en diabol vara rang 1 utan minst rang 3 och max rang 10 kanske.

Jag tänker mig också att det förutom nämnda demoner finns olika typer av följande:

Humanoida demoner - Ser ut som de olika människofolken eller tiraker/alver/dvärgar/misslor. Minns att det står i L&H om demonalverna i Rahd Khamra som blivit semotropiska demoner: Citat: "Blodtörstiga behornade varelser [---] När staden föll flydde alverna bokstavligen in i sina skrifter - blodet omvandades till bläck och köttet till mjukt och följsamt pergament."

Bestialiska Demoner - Insektsdemoner av alla de slag, djurdemoner både helt djuriska och de men djurdelar i chimärisk stil (Anubis någon?). Varför inte fiskdemoner? Bläckfiskar är ju en klassiker (C'thulhu och davy jones representerar)

Övriga demoner - Såna som inte har en "levande" form i sin grundmanifestering. Såna som manifesteras som Eld, vatten, ett vapen, en vind, en tanke, etc. Irrlichten är en sån tycker jag,

Nu tror jag att jag spårat loss allt jag kan utan att gå in på regeltekniska kluringar. :gremwink:

Poseur

Swashbuckler
Demoner ska inte vara visulla i sin riktiga form. Det ska vara icke-fysiska i sin egna form.

Poseur längtar visserligen också efter demonboken. Men det gjorde han med Alvboken också. Blir nog den stora spelledarsaxen.

/Poseur hoppas på mer än hack'n slash

Hyggelmonstret

Veteran
Jo precis dem är ju alla mer andliga varelser?

Kan man kalla det för deras inkarnationer när de har en fysisk form då? Likt besten på omslaget till Legender & Hemligheter eller kölddemonen i Misslor, det kanske inte är deras "riktiga" former men dem är ju bra mycket roligare att titta på. Så jag kör med deras manifestationer/inkarnationer och dem som saknar den förmågan får väl besätta folk/djur eller liknande. Däremot bör jag väl indikera på deras inte så materiella ursprung också.
All kunskap är av godo och har du fler tankar och idéer så dela gärna med dig :gremsmile:

Telephalsion

Swordsman
Jag vet inte hur andeplanet funkar. Är det tredimensionellt? Uppelver man andra andar som personer eller som en aura bara? Om det är aura och så är demoner på samma sätt på andeplanet, en aura helt enkelt. När man nedkallar en demon så manifesteras den till en fysisk form, denna form kan vara materiell, men också energibaserad. Eller så nedkallas den till en fetisch, vandöd eller familiar som får husera demonen. Demonen besätter då det kärl som angivits. Vissa kärl, särskilt levande sådana, erbjuder demonen att skulptera kroppen efter sina egna nycker, se Belialer för exempel. En demon i en fetisch har inte samma möjlighet. Dock så tänker jag mig att en demon i ett föremål med rörliga delar kan få föremålet att röra sig i stil med Japanska Demon-paraplyn och andra Tsukumogamis.

Hyggelmonstret

Veteran
Haha duktigt :gremsmile:

Du har gett mig ett stort Daimo-wiki hära och jag är verkligen tacksam. Jag hade knappt några idéer från början bortsett från lite Diablo liknande grejor. Nu har man material till över 100 skisser!

Äh regler är kul det med. Så länge du håller mig intresserad i demonerna/demonologi kommer min penna fortsätta skissa fram ännu fler teckningar. Jag har en riktig ordentlig demon period just nu.. x)

Demonerna är en sådan stor del av Eon tycker jag men det är fortfarande ett stort tomrum när man väl kommer in på dem. Har flera gånger velat ha en bok med regler och lore om massa demoner jag kan smida rysliga ockulta äventyr utav. Det refereras hej vilt om demonerna och demonologer men jag har svårt att tillämpa dem då jag faktiskt inte vill komma på för mycket åt mina spelare och sedan riva upp allt när en ny modul kommer ut. Majoriteten av mina spelare är ganska färska och skakas om ganska rejält när nya förhållanden gäller.

Telephalsion

Swordsman
Regeltekniskt funderar jag om hur länge en demon kan vistas på Mundana proper.

Grunden för nedkalla är ju Temporär, är det tiden som magikerns besvärjelse håller kvar demonen (eventuellt också mot demonens vilja)? Kan demonen via magiska medel, själslukning eller annat hålla sig kvar längre?

Om jag nedkallar en demon för att få det sanna namnet för en annan demon, kan demon #1 besluta sig för att mundana proper var sjukt hemtrevligt och försöka sluka min själ/besätta min kropp eller alstra daimotropi för att förlänga sin egen nekallning/manifestering? Jag tycker det vore käckt att demoner skulel kunna alstra daimotropi och väva en daimotropisk effekt för att förlänga sin vistelse, på så vis blir demonnedkallning mycket mer problematiskt då du måste befalla demonen att återvända när du är klar om du inte vill riskera en demonisk luffare i ditt laboratorium.

Om det är så så är varaktigheten provisorisk att magikerns magi upprätthåller demonens manifestering tills vidare. Om magikern avslutar magin måste demonen omedelbart försöka hålla sig kvar via antingen PSY/VIL slag eller daimotropiska vävningar. På så vis blir det enklare för magiker att kontrollera svagare demoner som inte kan alstra lika mycket och hålla sig kvar lika effektivt, och det blir mer farligt att syssla med starkare demoner då dessa kan med ren kraft hålla sig kvar längre. Hmm, alla dessa tankar.

Appropå Poseurs text: Är manifestering på mundana likställt med förkroppsligande? Kan man nedkalla en diabol i sitt pentagram och sen inte se den förkroppsligad? Är förkroppsligandet en daimotropisk förmåga? Isåfall så kallar du bara fram demonens väsen, ande eller vad det nu är när du nedkallar den. Om demonen vill, eller om du befaller den, kan den ta kroppslig gestalt? Detta skulle ju göra demonisk hemsökelse mycket mer roligt då en liten imp kan sväva efter en äventyrare i andeform, osynlig för alla som inte aktivt använder magiförnimmelse eller andesyn (eller slag mot quadosh?) och då och då manifestera sig i nån minut för att välta ut en matskål eller dylikt.

duncan_UBBT

Swordsman
Grunden för nedkalla är ju Temporär, är det tiden som magikerns besvärjelse håller kvar demonen (eventuellt också mot demonens vilja)? Kan demonen via magiska medel, själslukning eller annat hålla sig kvar längre?
I alla de fall som demoner nämns ha överlevt längre perioder i Mundana har de haft något eller någonting som försett dem med kraft.
Här hänvisar jag till demonen på Luberos som enligt Fjärran Riken fortsatt att döda alla varelser som kommit till ön långt efter att magikerna som nedkallade den var döda och begravda.

Om man kör med mina regler skulle alltså en Diabol av rang 4 som nedkallades till Mundana fortsätta vara manifesterad 4 timmar för varje filament Psykotropi som den konsumerar. Om den dödar en präst med 13 i PSY och 7 i Qadosh skulle den alltså få 20 filament (enligt reglerna för offer i Spelledarens Guide) och således kunna överleva 80 timmar. Varje timme därefter kommer den att långsamt tyna bort om den inte fortsätter att äta själar. Om demonen har en kult kring sig kan dessa förmodligen alstra filament åt den och således hålla den vid liv.

Demoner skadas dock inte om de inte är manifesterade. En demon som besatt en person är inte manifesterad (det är endast den daimotropiska förkroppslingen som skadas) och en demon som blivit instängd i en artefakt eller fetish befinner sig fortfarande på andeplanet, och skadas således inte.

Telephalsion

Swordsman
Kan demoner leva på "tillbedjan" som gudar? Troligtvis ja, men kan en själ mata en demon uta att själv slukas? Finns det en demonisk form av vegetarianism?

Är det kanske att bo på högmagiska platser, eller knapra kongelat? Vilket vore sjukt kul om det funkade, tänk er äventyrarna, som förlorar tusentals silver och veckor av alkemande för att en hungrig imp krypt ner i ryggsäcken och kalasat på kongelaten.

Andra förslag på mer hur demoners diet ser ut är välkommna.

Virvelmoln

Veteran
Jag undrar hur det är med halvdemoner. Behöver de äta själar för att inte försvagas? typ nå vampyraktigt. och kan en halvdemon bli starkare/öka i rang genom att äta mycket själar/bli tillbedd?

En i mitt äventyr kommer vara demonhybrid.

Hyggelmonstret

Veteran
Telephalsion said:
...Detta skulle ju göra demonisk hemsökelse mycket mer roligt då en liten imp kan sväva efter en äventyrare i andeform, osynlig för alla som inte aktivt använder magiförnimmelse eller andesyn (eller slag mot quadosh?) och då och då manifestera sig i nån minut för att välta ut en matskål eller dylikt.
Telephalsion said:
...tänk er äventyrarna, som förlorar tusentals silver och veckor av alkemande för att en hungrig imp krypt ner i ryggsäcken och kalasat på kongelaten.
Du och dina impar! :gremwink:

Nu styr jag mig ifrån regel diskussionerna lite men fortsätt gärna för all del med dem. ..hursomhelst jag sneglade nu lite mera på produkt beskrivningen för Demoner och såg nu den lilla "Leprachaum".. Ska man rita en grön klädd ond liten pyssling med en kittel guld och en regnbåge som landar i den?.. :gremconfused:

Telephalsion

Swordsman
Leprechaunen är bara en av många typer av Féer i Irländsk folktro. Leprechaunen är i vissa traditioner en skomakare med en förkärlek till practical jokes.
Varje leprechaun ska också äga en kruka med guld, oklart hur stor denna kruka ska vara.

Kort sagt kan vi säga att det som karaktäriserar en Leprichaun är att den är nyckfull och klipsk, lurig och om du lyckas fånga den får du tur. En Leprechaun är enligt mig i eon ett väsen som bor i gränslandet mellan skugglandet och mundana proper. Den knallar in i endera världen närhelst den får lust. Den har oerhört högt TUR-attribut, och behärskar många magier, bland annat en unik effekt som gör TUR-slag enklare. Dess osannolika tur och nyckfulla beteende gör att den bokstavligen snubblar över skatter och rikedom. Vissa Leprechauns samlar dessa skatter, vissa till och med gömmer dessa.

Fångar man den kan man antingen övertala den att lära en turens magiska besvärjelse, eller låta den visa vart den har gömt sina skatter. Eller fängsla den som ett lyckobringande husdjur. Folk som jagar en leprechaun tenderar att ha otur, snubbla på saker, fumla oftare, få fågelskit i ögonen, etc.

Utseendemässigt ser de ut lite som Tomtarna i Skugglandet, men med färggrannare hår och skägg, ofta friserat.

Vet inte om jag skulle sätta Leprechaunen som en ondsint varelse, men snarare att vissa leprechauner gör practical jokes som är åt det farligare hållet. Som att måla/trolla om flugsvamparna i skogen till karljohan svamp.

Kanske, är bara mina spontana tankar.

EDIT: Rent spontant såhär i efterhand skulle det vara käckare om EONs Leprechauns är pyttesmå, kiltbärande aggresiva skogsvaktare. Tänk er en klunga meterhöga Leprechauns i Kilt och proportionerliga tvåhandssvärd rusande över en slätt mot en grupp timmermän som råkat hugga ner den gamla eken.

Hyggelmonstret

Veteran
Telephalsion said:
EDIT: Rent spontant såhär i efterhand skulle det vara käckare om EONs Leprechauns är pyttesmå, kiltbärande aggresiva skogsvaktare. Tänk er en klunga meterhöga Leprechauns i Kilt och proportionerliga tvåhandssvärd rusande över en slätt mot en grupp timmermän som råkat hugga ner den gamla eken.
Satt mig ned och började skissa lite. En sån där kvart efter det läser jag det här och flertalet scenarion fyller skallen på en, helt klart det ska vara så med kilt och allt! :gremgrin:

Hmm det där med buren hade också lite humoristiskt värde.. Kanske ska rita ett litet gäng av dem. Vi får se vad jag kan göra med det här materialet. Hursomhelst så har jag bara skissat lite grann men man ska väl ha något att hinna visa upp till morgondagen kanske :gremwink:

Telephalsion

Swordsman
Från Encyklopedia Mundana, som jag kom på att jag ägde:

Aegrotar: En Kraftfull Kaosdemon som liknar mest en pulserande massa bestående av bölder och inälvor. Den ger ständigt ifrån sig ett gurglande ljud och sprider en unken lukt och sjukdomar omkring sig. Aegrotar är mycket aggressiv och förtär gärna sina motståndares kroppar.

Anticultor: En spindelliknande demon som är mycket snabb och spenslig. Den kan klättra både på väggar och i tak. Från dess mun kan den spy ut mindre spindlar som söker sig till demonens motståndare och anfaller dessa. Anticultor är vanligtvis mycket feg men bör inte underskattas som motståndare.

Blogg: Stenens Dwarkka inom mahktadyrkan, viktig för vättarna.

Cicatrix: En våldsam och blodtörstig kaosdemon som består av en bläckfiskliknande kropp med massvis av tentakler och i slutet på var och en av dem finns en stor vass klo. Dess mun är helt cirkelrund och har flera tandrader med sylvassa tänder. Dess isande skrik ekar över stora avstånd och är mycket karaktäristiskt.

Cruor: Demonisk varelse som slukar blodet från sina fiender med en lång tunga som fungerar som ett sugspröt. Har i övrigt relativt mänskligt utseende.

Diabolen: En fruktad demon med muskulös kropp stora fladdermusvingar, bockfötter och en hudfärg som varierar från svart till rött. Beniga utväxter och vassa krökta horn ger den ett grymt utseende.

Dubbelgångare: En demonisk varelse som kan ta formen av en person efter det att den dödat personen och slukat dess själ. Demonen får då även delar av personens minnen om än dock bristfälliga.

Edax: Demoniskt väsen som slukar sina fiender för att öka sin styrka. (Demon-kirby?)

Inkuibus: En manlig Njutningsdemon.*

Irrlicht: En kraftfull demon som uppenbarar sig som små blåglödande eldsflammor som svärmar omkring varandra. Den har mycket stor kunskap och är mycket vis. Dock har den ett sadistiskt sinnelag och har förmågan att suga livskraft från sina offer.

Narakas: Demoniska varelser som har en stark koppling till eld och hetta. De är mäktiga och fruktade.

Nefandus: En svagt demonskinlig och manetliknande demon som svävar i luften. den har stor psykisk kraft och kan påverka folks sinnen till att göra det den befaller. Den kommunicerar via telepati.

Ruptor: En storväxt demon med benpansar och vassa utväxter som är mycket våldsam och fungerar som krigare. Den är dock mycket känslig för kyla och trivs endast i varma klimat.

Sanguinar: Fruktad demonisk varelse som sägs kunna ta flytande form. (Alltså, Terminator T-1000, fast blod.)

Ond Skugga/Skuggdemon: En demon som endast kan manifesteras av en 'Umbra' som skugga på en vägg. I ett helt släckt rum finns inga skuggor - således är varelsen maktlös i mörkret. Den har förmågan att kunna attackera andras skuggor och på så sätt åsamka skuggans ägare skada som om den hade attackerat denne direkt. En ond skugga kan bekämpas genom att man attackerar demonskuggan med hjälp av sin egna skugga alternativt utsätter skuggan för solljus. Rustningar har ingen effekt i strid mot en ond skugga.

Sukkubus: En kvinnlig Njutningsdemon*.

Umbra: En avgrundsdemon som liknar en en mörk skepnad som kan ta sig in genom dörrkarmar, nyckelhål och andra små springor. Den njuter att sluka mänskliga kroppar och själar men för att göra så måste den ta fysisk form. För dess fysiska form, se 'ond skugga'. En umbra tar skada av kraftiga ljussken och tillintetgörs omedelbart av solljus.

Ängel: Enligt strikt magiteoretiskt definition, en form av demon.

Encyklopedia mundana alltså. Jag var inte långt ifrån på mina tolkningar på de flesta, hah! Sen nämns några demongudar, tog inte med dem.

*Appropå njutningsdemonerna Succubus och Incubus, här är historien bakom dem:
Demoner är enligt traditionen oförmögna att föröka sig, så för att öka sina nummer så skickas en Succubus till jorden. Denna Succubus förför en man och lägrar denne. Efter att ha tagit emot mannens säd tar Succbusen den till helvetet där säden besudlas och ges sedan till en Incubus. Incubusen återvänder till jorden och förför en kvinna. Kvinnan får då den besudlade säden och föder ett demoniskt barn, en Cambion.

Hyggelmonstret

Veteran

Så här en snabb visning på en av mina bilder som börjar bli redo för att visas för Kim.
Det är en del kvar på den men grunden är jag nöjd med nu.

Vad tycks? Är det här något som skulle kunna passa i Demon-modulen? Konstruktiv kritik är alltid att föredra.

:gremsmile:

Poseur

Swashbuckler
Gillar inte Animestuket på tjejen eller yaoikillen. Tycker inte det platsar det minsta in i Eon.
Byggnaderna var trevliga, lagomt kusliga, men känns alledens för moderna för att utspela sig i mundana.
Gargoylen(eller vad det nu ska föreställa) är faktiskt helt okel, jag kan fortfarande inte riktigt bestämma mig om den är levande eller en staty. Men eftersom den inte sitter på en kyrkobyggnad eller liknande och faktiskt följer tjejen/yoaikillen med blicken så verkar den vara levande. Den ska säkert föreställa någon form av demon dock och inte en gargoyl, men generellt gillar jag den.
Diablo gillar jag inte alls, annat än hålen i näsan, som är riktigt grymma. Den känns oigenomtänkt och inte vidare fantasieggande(visst skiss men ändock).
Spröttaggarna känns onödiga ich ivägen bara, skäggtaggarna är dock lite mysiga. Hornen, känns, fel? Vet inte riktigt. Käften får honom att se ut som en efterblivien gris med köttätartänder a la extraordinär.
Perspektivet är väl inte fullständigt korrekt heller?

Sedan att fysiska demoner inte hör hemma i mitt eon har inget med saken att göra faktiskt.
Demonboken kommer säkert vara en helt okej bok , när man saxat väldigt mycket i den. Men den lär nog tilltala den breda massan mer än mig.

/Poseur funderar på Kaffe.