Nekromanti Den årliga framstegsrapporten!

Ulfgeir

Swashbuckler
Har kommit en liten liten bit på det projekt jag jobbar med. Just nu är jag på steg 1, att jag sammanfogar delar från valda system så att man kan göra en rollperson.

Stridsdelen, är hyfsat fixad, då jag ämnar nyttja T10-systemet och kan därför sno mycket från Skymningshem: Andra imperiet. Måste göras en del anpassningar dock vad gäller vapen etc, och se över typiska mooks. Tyvärr är ju inget av detta nerskrivet än.

Har fortfarande inte kommit på hur jag ska lösa magibiten i systemet. Bortsett från att jag vet vad jag vill uppnå, men inte hur.

Jag vet även vad jag INTE vill ha. Har tittat på ett antal system innan och ratat dem för att de inte skulle ge den känslan jag var ute efter.

Sedan kommer det där med att skapa en värld etc. Det blir den lätta delen. Har lösa spåningar på hur den skall vara uppbyggd och bakgrund etc.

Så någon gång om 100 år kanske allt är färdigt...

/Ulfgeir

Storuggla

Champion
Den Storugglianska Nyhetsbyrån said:
Detta år har de statliga fabrikerna under den store ledarens ledning ökar stålproduktionen med 37% och därmed överträffat sina kvoter med 110%, kollektivjordbruken har ökat sin produktion med 37% och den tunga industrin har ökat sin produktivitet med hela 113%. Företrädare för stålverken, kollektivjordbruken och industrierna har i en gemensam deklaration förklarat att deras framgångssaga är helt och hållet den store ledarens förtjänst!

Militären har ökat sin beredskap och är redo att krossa alla imperialistiska krigshetsare som hotar vårat paradis suveränitet och hotar våra liv! En miljon bajonetter skall få fienden på fall! Låt oss regna eld och förstörelse över hans städer!

Klippdasshotet har minskat tack vare departementet för offentlig säkerhets evig kamp mot våra fiender som ständigt hotar vårt bildfagra land!

Evig ära till den store ledaren!
Storugglekännare har tolkat denna proklamation som att han detta år skrev tre ord på sitt napoleonkrigsspel, köpte en metallfil, köpte lite mer frukt och slutligen dödade en spindel i fönstret. Under inga omständigheter gjorde han något produktivt av sina idéer som napoleoncovenant, pinupmechawwiispel eller präntade ner "Escape of the Pleasure Droids".
Storuggleforskare vid universitetet i Prag menar att Storuggla suger.

Storuggla, enkelt och klarspråk

Dimfrost

Special Circumstances
Terone

Jag såg att jag hade snott ihopp en sådan snygg presentation förra året så jag postar den igen:

[url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=822267" said:
förra årets inlägg[/url]]
Terone är sagoskimrande surrealistisk ruinfantasy, om berättelser och drömmar från en uråldrig värld, där älvor och halvmekaniska odjur stryker omkring i skogarna, vetenskapare söker rester efter forntida teknologi, dekadenta adelsmän duellerar vid ensliga jaktslott, mekanikmästare bygger slingrande järnvägar genom obygderna, modernitet samsas med den dammigaste ålderdomlighet; det är en ny tid nu, en tid av hopp, vemod och äventyr.
Hur går det då? Jo, all text är hundra procent korrläst och klar. Jag väntar på ett gäng bilder från Mask och ett utlåtande om layouten, sedan är det bara att hälla in texten i mallarna vilket inte borde ta oöverskådligt lång tid. Det återstår lite småpill som rollformulär, framsida, register och sådant. Samt att fixa en ordentlig hemsida och fundera på hur reklamkampanjen ska läggas upp. Men mer än så är det inte. Det ska blir ofantligt skönt att faktiskt ha gjort klart något... :gremlaugh:

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Re: Chugunda?

hakar du på den här konsiga forumstrenden där man säger »Jag berättar bara att jag gör saker men inte vad, för jag tycker om när Makarforumet reduceras till en hög stridssystemstrådar! Mäh mäh ärgleflärp hargongongongonggg!«?
Det gör du väl inte, va? Du är väl inte ett löko, Rising?
Jag är rätt löko, men visst kan jag berätta. Du kommer ju ändå aldrig att få spela det, eftersom jag suger.

Chugunda är nog inget du skulle gilla dock. Det är mitt stenhårda problemlösningsspel. I fråga om spelarfrihet får det D&D-dungeoncrawl att framstå som Baron Munchaussen. Stämningen är lite "Rama och Sita möter Baba Yaga" och världen är ett svedjeland efter att gudarna har förtörnats på människorna och bestraffat dem old testament-style. Spelarna gestaltar devor, demoner, och olika typer av monster; de har antingen förskonats från gudarnas vrede, förvandlats till vidunder av den, eller så är de i själva verket medel för bestraffningen. Men om man förväntar sig en rik bakgrundsstory eller atmosfär kommer man att bli besviken. Den är bara en dålig och tunn ursäkt för mig att rita indiska monster, nubiska prinsessor, ryska kläder och tibetanska apmän; samt massor, massor massor med haremsdamer.

Liksom; det är ett kortspel med spelledare. Det finns en enda person på forumet som gives a shit, och det är jag.

Arfert

Facit
Jag skriver nya grejer till Saga; massor på gång där; bland annat spelledarskärm, 2 kampanjstäder, en äventyrs/spelledarbok, samt redigera olika äventyr andra skrivit som ska publiceras i olika former...

...sen sitter jag och layoutar en minikampanj till Parallel Worlds som Mekanurg skrivit. PW har blivit uppdaterat och layoutat.

...sen skriver Johan och jag på steam och ett tidsreseprojekt. Och lite annat.

Illern

koppariller
Terra draconis

Terra draconis , ett sagorollspel i romersk miljö är fortfarande egentligen klart men ändå bara nästan klart. Det är fortfarande omskrivning och sållning i världsbeskrivningen som spökar. Liksom förra året beror det delvis på ett intensivt spelledande i dito värld och förstås jobbet.

Jag har dock skrivit mer på världen och spelet har fått ett tiotal illustrationer (varav en del i färg) och kommer förhoppningsvis få fler om illustratörerna vill.

Man Mountainman

Storsvagåret
CCC

Jag har på sista tiden återupptagit arbetet på Cadillac Crazy Cillerz (Numera heter det dock Cool City Cruisin'). Jag har lärt mig av mitt förflutna som rollspelskonstruktör och har siktet ställt ganska lågt den här gången; en färdig produkt på kanske ~50 sidor, med ett minimalistiskt regelsystem (som Dimfrost, incidentally, kommer att hata).

Ni som inte är bekanta med CCC sen tidigare; se här!

Troberg

Sinister eater
NEEEJ!!!

Jag har på sista tiden återupptagit arbetet på Cadillac Crazy Cillerz (Numera heter det dock Cool City Cruisin').
Är du helt galen? Originalnamnet var ju helt perfekt, mycket bättre än Cool City Cruisin'. Byt tillbaka, snälla!

Nightowl

Champion
Re: Glöm inte Madenburg[ant]

Madenburg A, skrevs till 85% av mig och B, skrevs typ förra året. :gremgrin: Att den inte kom ut förrän i år är mest pinsamt för oss bägge (mest mig, eftersom jag försenade det hela som vanligt)

Erik

Gordeg

Hero
Inte nöjd med namnet än, men...

Jag har kommit hyfsat långt på ett piratspel som har bytt namn ett par gånger, jag är inte nöjd ännu så jag tänker inte posta arbetsnamnet här. Det ändå kommer att bytas.
För någon månad sedan blev jag klar med den tråkigaste biten - beskrivningarna av de ca 50 färdigheterna.
Desto roligare är det att meka och pula med reglerna för skepp och sjöslag.

Regelmotorn postade jag i den här tråden vilket var bra eftersom det ledde till att jag justerade grundsvårighetsgraden på Genesis inrådan.

Gordeg

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: NEEEJ!!!

Alldeles bortsett från det faktum att jag har svårt att förstå vad som skulle motivera dina starka känslor, här kommer tre anledningar till namnbytet:

1. Jag gillar inte att använda ett etablerat varumärke i namnet på mitt spel. Kanske är jag rädd att varumärkesadvokater från General Motors ska slå in min dörr mitt i natten, kanske vill jag bara inte att folk ska få intrycket att jag går bilindustrins ärenden.

2. "Crazy killers" illustrerar faktiskt stämningen i spelvärlden väldigt dåligt. CCC är betydligt mer coola cruisare än galna mördare.

3. "Cillerz"? Kom igen! Det kanske funkar i Risings galna drömvärld, men i den vakna världen är det ostfaktor omega. Dessutom uttalas såvitt jag vet "c" som "s" framför "i" även i engelskan, och vad fan är en "siller" egentligen?

Saxifrage

Hero

1. Jag gillar inte att använda ett etablerat varumärke i namnet på mitt spel. Kanske är jag rädd att varumärkesadvokater från General Motors ska slå in min dörr mitt i natten, kanske vill jag bara inte att folk ska få intrycket att jag går bilindustrins ärenden.

Fanns det inte ett spel som hette "Cadillacs and Dinosaurs"? Just den biten tror jag inte är något problem.

Det sagt, så tycker jag ditt nya namn låter mycket bättre. Det har extremt juste "flow" och ligger bättre i munnen. Som du säger matchar det också spelstämningen bättre, och ja: stavningen "cillerz" är rätt mysko (jag tänker genast "Cziller", vilket väl beror på att jag läser en bok av Niven/Pournelle). Möjligen kan jag invända att "Cool City Cruising" inte låter lika originellt som det första förslaget.

Troberg

Sinister eater

Fast kan du inte gå åt andra hållet med felstavningarna: Kadillac Krazy Killerz? Fast det är klart, förkortningen av det kan också vara lite olämplig, eftersom den är varumärke för ett fabrikat av turbos för bilar och för en organisation som man inte vill bli associerade med.

2. "Crazy killers" illustrerar faktiskt stämningen i spelvärlden väldigt dåligt. CCC är betydligt mer coola cruisare än galna mördare.
I och med stavningen så tolkade åtminstone jag det som lite glimten i ögat, inte som ordagrann sanning.

3. "Cillerz"? Kom igen! Det kanske funkar i Risings galna drömvärld, men i den vakna världen är det ostfaktor omega. Dessutom uttalas såvitt jag vet "c" som "s" framför "i" även i engelskan, och vad fan är en "siller" egentligen?
Jag håller på Risings galna drömvärld.

Grejen är att gamla namnet verkligen rycker i nyfikenheten, medan det nya mer för tankarna till Miami Vice än till raggarfantasy. Cadillac Crazy Cillerz känns som ett raggargäng i Smedjebacken med likadana skinnjackor som hänger runt korvkoisken, vilket är ungefär den stämningen (plus fantasyelementen) som jag vill se.

Om du publicerar det i digital form så kan du väl i alla fall låta bli att spärra dokumentet, så att vi (jag?) som föredrar det gamla namnet kan göra en search-replace?

Big Marco

Läskig
Noir

Status: På tryck.

Spännade att läsa om hur det såg ut för ett år sedan. Det mesta, för att inte säga allt, som sades där har uppfyllts/inträffat. =)

Så om ca 4-5 veckor så finns förhoppningsvis Noir i en hand nära just dig. ,-)

Man Mountainman

Storsvagåret

Fanns det inte ett spel som hette "Cadillacs and Dinosaurs"? Just den biten tror jag inte är något problem.

Nä, jag inser väl också att risken att jag ska hamna i trubbel för att jag döper ett svenskt indiespel till något med "cadillac" är obefintlig. Det handlar mer om en intuitiv motvilja, plus att jag ogärna ser att folk gör associationer till specifika, värdsliga företeelser när de läser ett spel som ska ha en känsla av "flippad saga".

Det sagt, så tycker jag ditt nya namn låter mycket bättre.

Tackar.

Man Mountainman

Storsvagåret

Om du publicerar det i digital form så kan du väl i alla fall låta bli att spärra dokumentet, så att vi (jag?) som föredrar det gamla namnet kan göra en search-replace.

:gremsuck: Sure, jag gör det för din skull. Påminn mig bara. Jag kan till och med släppa en särskild "troberg edition" som heter "Cadillac Crazy Cillerz". :gremsmirk: