Nekromanti Den Censurerade Debatten

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
LAG OCH MORAL

Mitt inlägg behandlade som sagt min mening (min moral) i frågan. Här kommer den juridiska aspekten:

I fallet med rollspel.nu så rör sig detta om ett nätbaserad medium som _kan_ omfattas av grundlagsskydd, dvs det är inte alls bara DL och PUL (datalagen och personuppgiftslagen) som gäller. Detta förutsätter - enl yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) - att ett av följande kriterium är uppfyllda:

* Sajten är en bilaga till en periodisk skrift (TF 1:7 2st). Med detta menas att man på internet direkt återgiver textmaterial från förslagsvis Codex - obs utan några som helst ändringar!

* Sajten är en databas i grundlagens mening (YGL 1:9). Detta förutsätter att redaktionen utger en periodisk skrift och är registrerad som sådan hos PRV (vilket Codex förhoppningsvis är). Gundlagsskyddet omfattar dock ej rollspel.nu:s forum, eftersom det i paragrafen förutsätts att användarna _inte_ kan ändra i materialet.

M a o är forumen med största säkerhet ej grundlagsskyddade, vilket bl a innebär att det är användarna på forumen som står rättsligt ansvariga för sina inlägg (redaktionen har alltså inget ansvar i den meningen). Det finns dock kompletterande lagstiftning, bl a lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor, som föreskriver tillhandahållare av dito uppsiktsskyldighet, informationsskyldighet och skyldighet att hindra fortsatt spridning av vissa brottsliga meddelanden. Lagen i fråga stiftades dock när i-net fortfarande var ungt och skräckinjagande (för vår kära riksdag), så frågan är om den håller i längden.

"en tidning får inte sprida texter som bryter mot lagen om hets mot folkgrupp, vad än YGL och TF säger, och det finns tillräckligt många prejudikat på den punkten för att liberala tolkningar rent juridiskt måste anses vara fel."

Faktum är att det är just TF (tryckfrihetsförordningen) som säger att man kan straffas för tryckfrihetsbrott. Hets mot folkgrupp, som du tog upp som exempel, är ett brott enligt BrB, men för att det skall gå att straffat för tryckfrihetsbrott förutsätts stadgande därom i TF. (I detta fall i TF 7:4 p. 11.)

Avslutningsvis måste jag påpeka att jag inte förespråkar att rollspel.nu uppmanar till eller undanlåter att hindra ex hets mot folkgrupp, men att jag tycker det är fel att censurera inlägg med motiveringen "tråden är tråkig" e d. Jag tror att vi forumanvändare bortser från att läsa och debattera när ämnet är tråkigt och istället skapar nya trådar, oh att vi själva är kapabla att fatta beslut om vad som vi tycker är bra och dåligt. Och detta skall inte tolkas som om jag vill tvinga på rollspel.nu min mening eller något sådant, jag säger bara vad jag tycker helt enkelt.

Tack och hej!

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
Varför är detta så viktigt att berätta?
Jag ser ingen mening i att berätta att Runan och rollspel.nu har en försämrad relation eller tvärtom och att dessutom blanda in alla moderatorer och medhjälpare på rollspel.nu när det bara värkar gälla några få. Jag ser ingen mening i det.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Demokratin kanske ?

<I>
"när det bara värkar gälla några få. Jag ser ingen mening
i det."</I>

Respekt för minoriteten är en av demokratins grundpelare
så det är väldigt viktigt att belysa saker som bara gäller
för få människor.

/Alexander Gyhlesten

This is my die. There´s many like it, but this one´s mine
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
Re: Demokratin kanske ?

Belysa kanske, men inte "dra alla över en kam".

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
MPE? [NT]

.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Inte Runan ...

Det var inte du som gjorde personangreppen, utan andra
som blandade sig i debatten vi förde (du och jag).
Läs förövrigt det jag och Azta debatterade i
www.rollspel.nu-forum forumet för att se att jag försvarade
dig (-:
<I>
"Och terminologi-elitist...är inte det ett personangrepp?"
</I>
Det är väl ett personangrepp egentligen, men jag skulle
tveklöst se det som ett sätt att försöka charma mig om
någon påstod något sådant. Se det som en idolförklaring
*smile*

Kornella gjorde självmål när hon sa att ni gjorde det i
Runan, för hur kunde hon veta det om hon nu inte skickat
grejer till er ? Hon påstod ju att hon inte gjorde det
och att ni använde er av lumpna knep för att smutskasta
henne när du skrev att hennes illustrationer blev skickade
till Runan-redaktionen. Something smells fishy there ...

/Alexander Gyhlesten

This is my die. There´s many like it, but this one´s mine
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Inte Runan ...

"Kornella gjorde självmål när hon sa att ni gjorde det i
Runan, för hur kunde hon veta det om hon nu inte skickat
grejer till er ? Hon påstod ju att hon inte gjorde det
och att ni använde er av lumpna knep för att smutskasta
henne när du skrev att hennes illustrationer blev skickade
till Runan-redaktionen. Something smells fishy there ..."

Kunde veta vad? Kan förklara vad du menar, jag förstod då inte alls vad du försökte få fram?

Kornella

*
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Jag och Runan blev påhoppad/e och jag förklarade mig. Jag ser mening med det.

Vad är meningen med att påpeka att du inte ser meningen i mitt inlägg?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: Demokratin kanske ?

Du har uppenbarligen inte hängt med i debatten, var rollspel.nu gick ut och sade att det var _hela_ redaktionen som tog beslutet att "frysa ut" Runan.

Sedan påpekade jag oxå att relationerna numera är mkt bättre. Vad är problemet?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
Re: Demokratin kanske ?

Ja ja.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: Inte Runan ...

Jag är inte heller riktigt med på noterna om jag skall vara ärlig.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: Inte Runan ...

Ang. personangrepp: Som sagt bryr jag mig inte personligen om ngn kallar mig för fula saker, speciellt inte om de inte känner mig eller bara känner mig genom rollspelshobbyn. Jag "drev" nog lite med hela debatten kring personangreppen...

Du har rätt, det var inte vi. Aldrig ;-)

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
*suck*

Jag ska inte spekulera i föregående talares motiv bakom att fortsätta älta i ärendet. Varken jag eller min sambo (Kornella) har någon som helst aning om vem Alexander Gyhlesten är, men han verkar i alla fall inte vara associerad med varken fansinet Runan eller med redaktionen för www.rollspel.nu (vad jag vet). Ändå verkar han väldigt angelägen om att reda ut andras angelägenheter här på forumet.

Jag vet inte heller vad exakt han försöker insinuera i sitt senaste inlägg, eftersom inlägget troligen är det mest kryptiska som någonsin postats på det här forumet. Det är i alla fall helt tydligt att han inte är insatt i ämnet (dvs bråken, anklagelserna, personangreppen - eller vad det möjligen kan handla om).

Det verkar i alla fall som om han hävdar att Kornella blivit refuserad av Runan. Detta trots att hon själv förnekat att hon skickat några illustrationer till Runan (vilket jag också kan styrka, eftersom hon är min sambo) och trots att även Sven Folkesson sagt att så inte är fallet. (Däremot säger Sven att han en gång sett några bilder som fanns på nätet.) Kornella har aldrig heller tagit del av någon kritik från Runan-redaktionen och verkligen inte blivit refuserad!

Jag tycker personligen att hela den här diskussionen är obehaglig och det känns tråkigt att folk ger sig på Kornella helt utan anledning. Hennes brott består i att ha deltagit i redaktionen för www.rollspel.nu när ett för Runan-redaktionen impopulärt beslut togs. Vad jag kan förstå togs beslutet av hela redaktionen och det är meningslöst att hänga ut enskilda redaktionsmedlemmar på detta vis. Det är sedan olyckligt att redaktionen för www.rollspel.nu inte vill kommentera saken, eftersom de skulle bestyrka mitt påstående.

Att det egentligen skulle vara jag (!) som står bakom www.rollspel.nu:s ställningstagande gentemot Runan (som jag inte ens är helt införstådd i) är helt befängt och ren spekulation! (Det hävdades faktiskt tidigare av Sven Folkesson men jag valde vid tidpunkten att inte kommentera ett så korkat påstående. Tråden låstes sedermera varför jag passar på att besvara det här istället, eftersom det uppenbarligen inte låter lika befängt i vissa forumbesökares öron.) Jag har aldrig deltagit i redaktionen för www.rollspel.nu och varken har eller har någonsin haft något nämnvärt inflytande på dess arbete eller de beslut som tas i redaktionen. Mitt inflytande sträcker sig till att jag av flyktigt bekant med en redaktionsmedlem sedan några år tillbaka samt att jag är sambo med en för nuvarande inte aktivt deltagande redaktionsmedlem. Jag har absolut ingenting att säga till om vad gäller www.rollspel.nu, och har inte heller moderator-status på dessa forum, vilket redaktionen också kan bekräfta.

Slutligen vädjar jag åter till redaktionen för www.rollspel.nu och till övriga moderatorer att låsa även den här tråden. Varken jag eller Kornella vill bli omnämnda i sammanhang med några bråk (varken med Runan-redaktionen eller andra Runan-associerade individer). Märk att jag inte säger åt redaktionen att göra som jag säger. Jag antar att min vädjan också kommer att ignoreras, liksom min vädjan ignorerades förra gången. (När tråden ifråga väl låstes var det efter ytterligare personangrepp, smutskastning och efter ytterligare vädjan från mig. Jag utgår ifrån att det inte var pga mina vädjanden som tråden slutligen låstes, utan att redaktionsmedlemmen ifråga helt enkelt fick nog av dumheterna. Jag förstår honom men önskar givetvis att redaktionen lyssnat på mig innan situationen hann förvärras ytterligare.)

/Pauli Paananen, inte heller associerad med nätplatsen www.rollspel.nu <A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Baldyr on 2001-03-06 19:34.</EM></FONT></P>
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,468
Vad jag menar?

Att jag kanske hade fel.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: *suck*

Jag har enbart två anmärknignar:

1) Min personliga uppfattning (som naturligtvis kan vara fel) är att du i och med ditt starka ställningstagande _mot_ Runan påverkade din sambo och övriga rollspel.nu-redaktionen. Det är absolut inget fel med detta: det är och har alltid varit rollspel.nu som jag kritiserat för detta. Att nämna dig var enbart som en aledning (och den enda jag kan komma på, eftersom - precis som du påpekar - rollspel.nu vägrar att kommentera saken mer utförligt).

2) Så här var det ang Daniellas bilder: Du tyckte att vi borde ta en titt på Kornellas bilder ang publicering i RUnan. Dessa låg uppe på nätet.

Tack och hej,

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: *suck*

Min personliga uppfattning (som naturligtvis kan vara fel) är att du i och med ditt starka ställningstagande _mot_ Runan påverkade din sambo och övriga rollspel.nu-redaktionen.

Hänvisar till punkt ett på inlägget som man kan läsa här:

<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...95&page=0&view=collapsed&sb=5&vc=1#Post64095" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...iew=collapsed&sb=5&vc=1#Post64095</A> Vilket visar att din personliga uppfattning är helt uppåt väggarna. Vilket redan framkommit, då jag skrev det inlägget (som ett direkt svar på ditt inlägg) den 21/2.

/Azagthoth
 
Top